Bakhøyttalere av annet merke enn frontrekka, noen betydning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer pepo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bakhøyttalere av annet merke enn frontrekka, noen betydning?

Etter å endelig ha klart å samle sammen 5.0 sett av KEF XQ i mahogny, tenkte jeg å skaffe meg noen bipolare/dipolare bakhøyttalere. Det jeg vil finne ut av nå er om klangen på bakhøyttalere har mye eller lite og si, og om jeg skal satse på Klipsch og PSB eller bruke mer penger på KEF.

Jeg var innom stereofil, og de mente at så lenge frontrekka har samme klang, har ikke bakhøyttalerene sitt merke noe å si. Og at det heller ikke var noen vits i å kjøpe dyre bakhøyttalere, og at Klipsch RS41 II til 3000 var et mer enn godt nok valg. De sa også at KEF og Klipsch spilte meget godt sammen, hmmm...

Jeg har da sett meg ut Klipsch RS41 II og RS42 II som kandidater ettersom de har fått mange positive brukeromtaler. Jeg kan få PSB Image S5 billigere enn Klipsch RS-42 II, så jeg tar de med i vurderingen siden jeg har sansen for PSB.

Har noen tanker om hvordan disse høyttalerene faktisk vil passe sammen med KEF? Og hvilken av de tre nevnte som passer best?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal gå fint. Det er "minst" informasjon i bakkanalene.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer pepo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har noen prøvd PSB Imagine S?

Ser at det går ann å koble hver side av høyttaleren til en egen kanal, så man får f.eks. 7.1 i stedet for 5.1 med samme antall høyttalere. Jeg synes det virker som en veldig praktisk funksjon, men hvordan skal man plassere den for å få lyd fra sidene og bak fra samme høyttaler? Designet er ikke like diskret som klipsch, men plassbesparende måte å få inn en kanal til.

PSB Imagine S - Bass Brothers AS

Newcomer BendxITG sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pepo
    Har noen prøvd PSB Imagine S?

Ser at det går ann å koble hver side av høyttaleren til en egen kanal, så man får f.eks. 7.1 i stedet for 5.1 med samme antall høyttalere. Jeg synes det virker som en veldig praktisk funksjon, men hvordan skal man plassere den for å få lyd fra sidene og bak fra samme høyttaler? Designet er ikke like diskret som klipsch, men plassbesparende måte å få inn en kanal til.

PSB Imagine S - Bass Brothers AS
    mener du her at du skal få 7.1 med 5 høytalere? :S

i 5.1 skal vel bakhøytalerne stå mer på siden enn bak uansett, men sliter litt med å skjønne hva du mener her...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til multikanals musikk så blir det litt mer kritisk med samme signatur i bakhøyttalerne. Til film er det nok ikke så nøye, men jeg hadde uansett valgt samme merke hvis det først skal kjøpes nye.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BendxITG
    mener du her at du skal få 7.1 med 5 høytalere? :S

i 5.1 skal vel bakhøytalerne stå mer på siden enn bak uansett, men sliter litt med å skjønne hva du mener her...
    Imagine S og synchrony S har 2 sett med drivere som er monteret 90 grader fra hverandre.
    Disse kan kobles på 3 måter
    1: Bipol
    2: Dipol
    3: 2 x monopol

med kobling som 2 x monopol kan man bruke 1 høytaler som både surround og surround back. Det er da tenkt at man henger høytalerne litt bak lytteposisjon og ett sett drivere sender lyden fremover slik som en vanlig monopol surroundhøytaler og det andre settet sender lyden bakover slik at bakveggen reflekterer lyden fremover igjen. Hvor bra det fungerer i praksis vet jeg ingen ting om da jeg har koblet mine Synchrony S som bipol.

Newcomer BendxITG sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng
    Imagine S og synchrony S har 2 sett med drivere som er monteret 90 grader fra hverandre.
    Disse kan kobles på 3 måter
    1: Bipol
    2: Dipol
    3: 2 x monopol

med kobling som 2 x monopol kan man bruke 1 høytaler som både surround og surround back. Det er da tenkt at man henger høytalerne litt bak lytteposisjon og ett sett drivere sender lyden fremover slik som en vanlig monopol surroundhøytaler og det andre settet sender lyden bakover slik at bakveggen reflekterer lyden fremover igjen. Hvor bra det fungerer i praksis vet jeg ingen ting om da jeg har koblet mine Synchrony S som bipol.
    Takker og bukker Da lærte jeg noe nytt i dag også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •