Rommet for lite for Cerwin Vega? (igjen)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rommet for lite for Cerwin Vega? (igjen)

Hei!
    Har lagd en tråd om dette før. Men jeg kan trenge litt hjelp igjen. Jeg hadde for en stund tilbake CLS 215, og fant ut at rommet var alt for lite for høyttalerene.
    Da jeg var på HiFi Klubben i Oslo, ble jeg fortalt at Xls 15 ville bli mye bedre. Så jeg prøvde disse hjemme med cxa 10. Jeg syntes det var ganske bra. Så jeg kjøpte XLS 15, med CXA-8 og NAD C165BEE. Ble mye bedre enn CLS 215, men jeg merker fortsatt at bassen ikke slår skikkerlig før jeg sitter i vinduskarmen, helt bakerst i rommet. Han på HIFI Klubben sa at med XLS 12 ville man ikke få bass som slår. Så, er det noe mulighet for å få skikkerlig bass som slår i brystkassa på et rom på 9kvm?
    Takk på forhånd :-D

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En midbass modul bør gjøre jobben rimelig bra! Et relativt rimelig og lettdrevent 15" eller 18" element som spiller fra 40-50 til 100hz

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CerwinSondre
    Hei!
    Har lagd en tråd om dette før. Men jeg kan trenge litt hjelp igjen. Jeg hadde for en stund tilbake CLS 215, og fant ut at rommet var alt for lite for høyttalerene.
    Da jeg var på HiFi Klubben i Oslo, ble jeg fortalt at Xls 15 ville bli mye bedre. Så jeg prøvde disse hjemme med cxa 10. Jeg syntes det var ganske bra. Så jeg kjøpte XLS 15, med CXA-8 og NAD C165BEE. Ble mye bedre enn CLS 215, men jeg merker fortsatt at bassen ikke slår skikkerlig før jeg sitter i vinduskarmen, helt bakerst i rommet. Han på HIFI Klubben sa at med XLS 12 ville man ikke få bass som slår. Så, er det noe mulighet for å få skikkerlig bass som slår i brystkassa på et rom på 9kvm?
    Takk på forhånd :-D
    At 12" ikke "slår" er bare fjas! 12" til CV slår mer enn det meste ifra f.eks. BW og DALI (så si uansett modell). Men jeg er også veldig fan av CV sine single 15" høyttalere . hehe.

Bass er noe "herk" å få til, spesielt på noen frekvenser..

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du ikke har bass enkelte steder i rommet har svært lite å gjøre med størrelsen på høyttalerne.. Du sliter med jevn fordeling av moder (stående bølger), noe som ikke er uvanlig i små rom da bølgelengden for bassfrekvenser er for stor til å relateres til rommets avgrensninger.

Grunnen til at du har bass helt i enden til rommet er at moder har et trykkmaksimum hvor de møter reflekterende hindring

Fordelen ved små høyttalere er et de vil være lettere å plassere i et lite rom.. og plassering er først og fremst det som kan forbedre problemet ditt.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    At du ikke har bass enkelte steder i rommet har svært lite å gjøre med størrelsen på høyttalerne.. Du sliter med jevn fordeling av moder (stående bølger), noe som ikke er uvanlig i små rom da bølgelengden for bassfrekvenser er for stor til å relateres til rommets avgrensninger.

Grunnen til at du har bass helt i enden til rommet er at moder har et trykkmaksimum hvor de møter reflekterende hindring

Fordelen ved små høyttalere er et de vil være lettere å plassere i et lite rom.. og plassering er først og fremst det som kan forbedre problemet ditt.

+1!

Jeg sliter selv med noen frekvenser, og vet nogenlunde hvor subben skal stå.. men mangler desverre en lang nok sub kabel . Får se om jeg tester det engang.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville fått tak på en god parametrisk eq og måleutstyr.

Litt justering så får man mye bedere balanse mellom bunn og topp som gjør att alle frekvenser trykker like mye.

Det og få riktig balanse mellom ca 30 og 200-300 hertz er veldig viktig for att bassen skal sitte, feks for lite nivå fra 50-60 og opp ca så vill det du kjenner i brystet drukne i all den dypeste bassen.

Da får du i tilleg justert balansen mellom bass, mellomtone og diskant og da spiller det mye tøffere
    Kan ingenting, gjør alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg (CV=DA_KING på forumet) har XLS 12, og utrolig hvor disse sparker på rommet hans som muligens er 12-15 kvadrat. Det er tull at de mener at bassen ikke blir stor med de, vi testet de i stua til foreldrene hanne sog bassen ble mindre oppløst enn det var på rommet hans. XLS-12 vil nok bli bra dette rommer. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Jeg ville fått tak på en god parametrisk eq og måleutstyr.

Litt justering så får man mye bedere balanse mellom bunn og topp som gjør att alle frekvenser trykker like mye.

Det og få riktig balanse mellom ca 30 og 200-300 hertz er veldig viktig for att bassen skal sitte, feks for lite nivå fra 50-60 og opp ca så vill det du kjenner i brystet drukne i all den dypeste bassen.

Da får du i tilleg justert balansen mellom bass, mellomtone og diskant og da spiller det mye tøffere
    Hvor får jeg tak i dette? har alt for lite peiling på den slags

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •