Hvor går watt grensa?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer OlaCola15 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor går watt grensa?

Hei, jeg lurte på vor mye watt er det som er grensa?

Feks, Vienna er 4 ohm og er 50-300rms, vil det gå bra med 500rms i 4ohm også?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp forsterker som har ca 2x av det høyttalerne tåler. Da er du safe. én høyttaler er heller ikke én bestemt ohm hele tiden, den varierer ofte. f.eks CM9 er oppgitt til 8ohm, men går helt ned i 3 ohm. Så den varierer med frekvens. Å gå fra 250watt til 500watt er bare 3db. Så det å se på watt er feil måte å gjøre det på. Det går litt på hvor høyt du skal spille.

Det beste tipset er nok å skru ned når du hører ulyder, og kjøp en stor nok forsterker. 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk, er icepower noe bra monoblokk forsterker, finner liksom ikke helt ut av det. Passer de sammen med vienna beethoven? og hvilken forforsterker trenger jeg?

Newcomer Boyka sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken VA Beethoven har du og ditt budsjett er viktig å vite for å kunne gi deg noen anbefalinger.

Rotel RB-1572 eller RB-1582 effekt + Rotel preamp (husker ikke hvilke av pre'ene som ble brukt. Men spiller bra på hele Beethoven serien vertfall! (har hørt alle) og det koster ikke mye heller!

Vienna er veldig ok å ha med å gjøre når det kommer til elektronikk.

Vil uansett anbefale deg vis du kan å få testet/hjemlån før du bestemmer deg, kommer mye an på dine egne preferanser!

Mvh

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Kjøp forsterker som har ca 2x av det høyttalerne tåler. Da er du safe. én høyttaler er heller ikke én bestemt ohm hele tiden, den varierer ofte. f.eks CM9 er oppgitt til 8ohm, men går helt ned i 3 ohm. Så den varierer med frekvens. Å gå fra 250watt til 500watt er bare 3db. Så det å se på watt er feil måte å gjøre det på. Det går litt på hvor høyt du skal spille.

Det beste tipset er nok å skru ned når du hører ulyder, og kjøp en stor nok forsterker. 8)
    Ikke for å vri om hele tråden, men jeg har Dynaudio Focus 110 som er noen små stativhøyttalere, på en Hegel H200 8) og jeg merker prumpelyder i basselementet når jeg spiller gangske høyt, er det fordi jeg har for mange watt på Focusene da? Høyttalerne er oppgitt til 4ohm og max 150 watt, og H200 gir da ut 350 watt per kanal.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Ikke for å vri om hele tråden, men jeg har Dynaudio Focus 110 som er noen små stativhøyttalere, på en Hegel H200 8) og jeg merker prumpelyder i basselementet når jeg spiller gangske høyt, er det fordi jeg har for mange watt på Focusene da? Høyttalerne er oppgitt til 4ohm og max 150 watt, og H200 gir da ut 350 watt per kanal.
    Ulyden fra høyttalerne dine skyldes ganske sikkert at du har skrudd opp volumknappen for høyt, og spiller høyere enn høyttalerne tåler. Du vil få den samme ulyden med høyttalerne dine på samme volum med enhver annen forsterker - høyttalerne dine er ikke designet til å kunne spille høyere.

At Hegelen din kan levere en masse Watt, betyr ikke nødvendigvis at den faktisk leverer maks. Trolig ligger den godt under makskapasiteten sin - og godt er det: det betyr mindre forvrengning av signalet og mindre risiko for skade på høyttalerne.

Eneste utvei - hvis du har behov for å spille høyere enn det du får til med disse små høyttalerne dine - er å skaffe deg noen høyttalere som er designet for å levere flere desibel.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bladelius og Sugden er gode til Vienna, sjekk de ut:wink:

Ellers ser jo Manley Stingray II spennende ut:-p Ikke den peneste men...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ikke VA, men jeg tenkte meg å kjøpe de, men det ser ut som jeg å selgeren er litt uenige om pris. så jeg ser etter andre høyttalere også. tror jeg går for en Hegel h200. Jeg kjøper ikke nytt! bare brukt, så ElDuce, nei jeg kan ikke kjøpe bladelius.

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OlaCola15
    jeg har ikke VA, men jeg tenkte meg å kjøpe de, men det ser ut som jeg å selgeren er litt uenige om pris. så jeg ser etter andre høyttalere også. tror jeg går for en Hegel h200. Jeg kjøper ikke nytt! bare brukt, så ElDuce, nei jeg kan ikke kjøpe bladelius.
    Om du ser på andre høyttalere så bør du kanskje vente med forsterkeren også.
    Vent til det er avklart hvilke høyttalere det blir, å velg forsterker til høyttalerne.

Utover det, så er det lurt og kjøpe brukt, og kan gjøre mange kupp der.

Anbefales også og følge med på brukt'n på hifisentralen.no
    Mye snadder, og større bruktmarked for stereoutstyr:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •