Førsteintrykk XTZ W10.16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førsteintrykk XTZ W10.16

Hei, da har jeg fått koblet opp min XTZ W10.16 sammen med et par CV XLS 12 og en HK 980 forsterker.

Innstillingene jeg har på er: En plugg i høyre rør (Dyp tuning), Delefrekvens på ca 50-60Hz, EQ 1 på, Fasen vendt 180 og volum på maks. Jeg bruker en RCA Hann-hann fra Pre-out på forsterker til subben.

Foreløpig synes jeg den spiller veldig godt, og måtte snu fasen 180 grader før jeg fikk skikkelig lyd, men nå spiller den veldig godt synes jeg.
    Men jeg synes ikke volumet er så veldig høyt i forhold til høyttalerene. JEg har altså volumet på subwooferen på maks, og alle toneinnstillinger på forsterkeren på 0.

Slik jeg har den nå fyller den godt ut bunnen av spekteret, og jeg klarer ikke å høre at den står på gulvet mellom høyttalerene.
    Er det noe mer bør gjøre?
    Gleder meg vertfall til den blir ferdig innspilt, slik at jeg kan skru ned volumet litt da jeg ikke tror den klarer å holde følge med XLS 12 når jeg skrur opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke trenge å kjøre volum på maks, jeg har det på rundt midten og det er mer enn nok til musikk. Hvor står suben din? I mitt rom mangla det mye lyd helt til jeg satt den i et hjørne. Men så skal det forsåvidt være sånn med en sub som du forklarer det og da, du skal ikke høre at suben er der, den skal bare hjelpe å nå ned dit hvor høyttalerene dine ikke går.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, du ber en titommer konkurrere med to tolvtommere. Xtz 10" spiller bra men ikke superhøyt.
    --
    Thorbjørn

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker ikke på volum når jeg spiller høyt, men når jeg skal matche volumet med høyttalerene på moderat/lavt volum. Hvis jeg skrur volumet på forsterkeren på -50dB, og skrur subben på maks med EQ 1 og 2 på hører jeg tydelig at subben spiller høyere enn høyttalerene. Jeg har koblet slik at jeg kan skru høyttalerene av og på også, og med slik det er nå så er volumet matchet ganske bra, kanskje litt i overkant, men spiller bra på lavt til moderat volum. Har ikke testet å spille veldig høyt. Skal heller ikke gjøre det hvis jeg ikke følger med på subben.

Edit: Men jeg har en mistanke om at volumet ut fra forsterkeren er relativt lavt.

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk imponert en far også da, med Hells Bells av AC/DC.
    Volum på -20dB, bass på +10dB og det trykte bra

Er det noen som vet Xmax på elementet? Så det bevegde seg ganske mye...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pen forsterker på pene høyttalere!.. Men, når jeg bruker XLS12, så bruker jeg dem på CXA-10, skal love deg at der har du MASSE å hente på disse knallgode høyttalere .

Uansett, flott at du er fornøyd med XTZ'en da .

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain på MAX på Subampen ? Jaja, tar vel knekken på den ganske raskt da.

Har nettop fått i to W12.16. Og jeg har gain på bare ca 20% kansje litt under det.

Anbefaler og gjøre en sub kalibrering

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å koble Minijack-rca fra telefon til forsterker, fikk mer enn nok volum på ca 10%. Er det noe spesielt som kan gjør at Pre-out på HK980 er veldig lavt? Er det eventuelt noe jeg kan gjøre for å øke dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EQene på og volum på max ryker den fort ja, du bør ikke ha den på slik.

Det jeg anntar er at høyttalerene dine er såpass kraftige at du ikke har mye å hente fra en sub, ellers kan det som sagt også komme ann på plassering.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xito
    Prøvde å koble Minijack-rca fra telefon til forsterker, fikk mer enn nok volum på ca 10%. Er det noe spesielt som kan gjør at Pre-out på HK980 er veldig lavt? Er det eventuelt noe jeg kan gjøre for å øke dette?
    Mini-jack ut fra telefonen er ikke en linjeutgang, den er beregnet på å drive hodetelefoner og gir et MYE sterkere signal enn enn linjeinngang skal ha.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koble til Preout RCA !!! Benytt både høyre og venstre ut og høyre og venstre inn på subens amp

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har koblet høyre og venstre utgang merket Pre-out til høyre og venstre linjeingang på sub. Dessuten, lydkortet mitt gir betydelig høyere lyd ut en telefonen min gjør... Men uansett, jeg har volumet på høyt, og subben spiller passelig volum i forhold til høyttalerene. Hvis jeg skrur av høyttalerene (Knapp på forsterkeren) og skrur volumet opp til 0dB på forsterkeren så spiller subben høyt med lite volum på bakpanelet, men hvis jeg da skulle skrudd på høyttalerene spiller de enda høyere.
    Altså, subben spiller lavt i forhold til høyttalerene, men har høyt maksvolum.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xito
    Har koblet høyre og venstre utgang merket Pre-out til høyre og venstre linjeingang på sub. Dessuten, lydkortet mitt gir betydelig høyere lyd ut en telefonen min gjør... Men uansett, jeg har volumet på høyt, og subben spiller passelig volum i forhold til høyttalerene. Hvis jeg skrur av høyttalerene (Knapp på forsterkeren) og skrur volumet opp til 0dB på forsterkeren så spiller subben høyt med lite volum på bakpanelet, men hvis jeg da skulle skrudd på høyttalerene spiller de enda høyere.
    Altså, subben spiller lavt i forhold til høyttalerene, men har høyt maksvolum.
    Nå er CV relativt lettdrevene kontra andre da... så er nok det at de drar ifra det Harman Kardon hadde tenkt som sku settes på den .. Sånn er det bare... Men normalt skal subgain kontrollen greie å regulere inn dette.. men igjen som er nevnt før. en 10" skal ha litt for å holde følge med 2x12" .

EDIT: Du sku minst hatt 12" i den subben!

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Nå er CV relativt lettdrevene kontra andre da... så er nok det at de drar ifra det Harman Kardon hadde tenkt som sku settes på den .. Sånn er det bare... Men normalt skal subgain kontrollen greie å regulere inn dette.. men igjen som er nevnt før. en 10" skal ha litt for å holde følge med 2x12" .

EDIT: Du sku minst hatt 12" i den subben!
    Er ikke så lett med 12" når jeg egentlig ikke hadde råd til 10"
    Har sett litt på film og den funker godt, klarer også å holde følge når jeg skrur opp volumet... Skrur selvfølgelig av EQ 1 hvis jeg skal dra på.

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Tja, du ber en titommer konkurrere med to tolvtommere. Xtz 10" spiller bra men ikke superhøyt.
    +1 den 10 tommeren kommer ikke til og leve lenge...

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å skru av EQ 1 og dempe volumet litt, beveger nå subben seg litt mer enn 12" gjør. Da bruker jeg heller tonekontroller på forsterkeren til å få mer bass, slik at ikke subben spiller all bass og 12" ikke spiller noe.

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ?