Kan jeg klare meg uten Sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan jeg klare meg uten Sub?

Har nå dette oppsettet:

Ht: Yamaha NS-555
    Forsterker: Pioneer SC-LX81 (Pioneer SC-LX81 | Lyd & Bilde)
    Sub: XTZ 12"

Det jeg lurer på er om det er mulig for meg å få god og dyp bass fra kun 2stk fronter, alså å kvitte meg med både den subben og høyttalere jeg har, for å så kjøpe noen kraftigere fronter..

Dette har med at jeg ikke finner riktig plassering til subben i rommet mitt.
    Kunne tenkt meg å plassert subben framme ved siden av høyre front, men det er det ikke plass til! Dersom jeg flytter subben bak i motsatt hjørne (ved sofaen) Så er det umulig å ikke høre hvor bassen kommer fra.

Har gjort mange instillinger i forsterker og sub... rk, fasejustering osv.. uten noe spesielt hell. Hva mener dere?

Bør jeg heller skaffe meg en mindre sub? (Tenker på den smalere versjonen av XTZ sin 12" right/left) slik at jeg får plass til den fremme ved frontene?
    Noen som har erfaring med den versjonen?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir alltid litt kjedelig uten sub, da ingen normale høyttalere klaerer å levere det samme som en sub.

Men f.eks Klipsch RF-82, leverer godt med bass, og er ikke nevneverdig større enn NS-555.

Hva med 2 subber? Enten en til av 12" til XTZ, eller gå over til 2stk 10"?
    Så har du en på hver side av sofaen ?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal til store og dyre fronter for og overgå det en får med en sub

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører med store fronter her uten subwoofer (to 10" pr høyttaler) som jeg testet med Black Hawk Down. Jeg savner subwoofer for å gi litt underlag på helikopter-scenene, f.eks.

Store høyttalere som skal gi mye bass er ikke nødvendigvis lettere å plassere, hverken lydmessig eller fysisk. :-) Hvordan høyttaleren produserer den dypere bassen spiller også inn (bassport bakover, forover, sideveis...) i forhold til vegger osv.

Har du et bilde/tegning av rommet? Det er lettere å danne seg et bilde da.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hydrolift c-31
    Har nå dette oppsettet:

Det jeg lurer på er om det er mulig for meg å få god og dyp bass fra kun 2stk fronter, alså å kvitte meg med både den subben og høyttalere jeg har, for å så kjøpe noen kraftigere fronter..

Kunne tenkt meg å plassert subben framme ved siden av høyre front, men det er det ikke plass til! Dersom jeg flytter subben bak i motsatt hjørne (ved sofaen) Så er det umulig å ikke høre hvor bassen kommer fra.

Har gjort mange instillinger i forsterker og sub... rk, fasejustering osv.. uten noe spesielt hell. Hva mener dere?

Bør jeg heller skaffe meg en mindre sub? (Tenker på den smalere versjonen av XTZ sin 12" right/left) slik at jeg får plass til den fremme ved frontene?
    Hva med et sånt sett da XTZ Sub Amp 1 + 2 stk. W10.17 10" | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Kombinert med et par XTZ stativ høyttalere opppå !

Det er et knall oppsett - om du får plass til det ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Hva med et sånt sett da XTZ Sub Amp 1 + 2 stk. W10.17 10" | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Kombinert med et par XTZ stativ høyttalere opppå !

Det er et knall oppsett - om du får plass til det ?
    Det virker som et godt alternativ hvis plassen tillater det! Har sansen for løsningen med at suben er stativet til høyttaleren. Det er en del plass spart.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Blir alltid litt kjedelig uten sub, da ingen normale høyttalere klaerer å levere det samme som en sub.

Men f.eks Klipsch RF-82, leverer godt med bass, og er ikke nevneverdig større enn NS-555.

Hva med 2 subber? Enten en til av 12" til XTZ, eller gå over til 2stk 10"?
    Så har du en på hver side av sofaen ?
    Har vurdert det, men tror det blir litt i overkant mye bass da.
    Det jeg savner er at bassen kommer i front, ønsker at bass, diskant og mellomtone skal komme fremfor lytteposisjon, alså framme med frontene.
    Merker godt at bassen kommer bakfra i ene hjørnet.

Og er rimelig sikker på at dersom jeg har en sub på hver sin side av sofaen, så vil jeg merke at all bass kommer bak meg.

Har tegnet en skisse over hvordan rommet ser ut.

Ødelegger subben lydbildet dersom den er plassert der den stod før? alså, den sender lyden andre veien enn frontene, 90grader ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Kjører med store fronter her uten subwoofer (to 10" pr høyttaler) som jeg testet med Black Hawk Down. Jeg savner subwoofer for å gi litt underlag på helikopter-scenene, f.eks.

Store høyttalere som skal gi mye bass er ikke nødvendigvis lettere å plassere, hverken lydmessig eller fysisk. :-) Hvordan høyttaleren produserer den dypere bassen spiller også inn (bassport bakover, forover, sideveis...) i forhold til vegger osv.

Har du et bilde/tegning av rommet? Det er lettere å danne seg et bilde da.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du jo en spise-stue del som spiser opp det aller meste...

2 subber vil aldri kunne gi for mye bass.. da du enkelt bare kan senke volumet på de, slik at du får samme bassen som idag, bare at hver enkelt sub jobber mindre.

Hvilken vei elementet peker har fint lite å si. Men f.eks en sylindersub fra SVS med element nedover, eller en annen sub som har element nedover, vil kunne være en fordel med en slik stue.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Blackkoz.

Du har forøvrig et rom som minner veldig om mitt, og jeg følte at jeg aldri kom helt i mål med en sub i samme posisjon som du ønsker. Det kan dog være pga at subwooferen min ikke er helt optimal og begynner å dra på årene, men jeg ville i alle fall ha sjekket ut XTZ med to suber under, eller andre merker for den saks skyld. Budsjett og hva man har lyst på må jo telle også!

AndreWerdenskrieg her på forumet brukte det i noenlunde samme konfigurasjon som deg.

http://avforum.no/minhjemmekino/show...reWerdenskrieg

(Bla et stykke ned så kommer du til den gamle kinoen.) Mulig det gir deg noen ideer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Her har du jo en spise-stue del som spiser opp det aller meste...

2 subber vil aldri kunne gi for mye bass.. da du enkelt bare kan senke volumet på de, slik at du får samme bassen som idag, bare at hver enkelt sub jobber mindre.

Hvilken vei elementet peker har fint lite å si. Men f.eks en sylindersub fra SVS med element nedover, eller en annen sub som har element nedover, vil kunne være en fordel med en slik stue.
    Hmm, ja men dersom jeg hadde snur subben i hjørnet inn mot hjørnet, alså så elementet peker mot hjørnet, hva vil jeg få da?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå dette oppsettet:

Hvis man ikke spiller for høyt, eller har suben mye høyere enn frontene(for å få masse bass), kan det av å til løse seg med en vrien subplassering om man setter fronter til large. Da kommer bassen fra litt flere plasser og det er vanskeligere å høre hvor den kommer fra.

Delefrekvens på sub burde da ikke være noe serlig over 80hz.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Hvis man ikke spiller for høyt, eller har suben mye høyere enn frontene(for å få masse bass), kan det av å til løse seg med en vrien subplassering om man setter fronter til large. Da kommer bassen fra litt flere plasser og det er vanskeligere å høre hvor den kommer fra.

Delefrekvens på sub burde da ikke være noe serlig over 80hz.

Geir Arne
    Har flyttet subben fram igjen der jeg hadde den før.
    Har stilt fasen inn på ca 90 (0-180 mulig)

Har kjørt rk og satt frontene på large og sub på "plus"
    Men hva er det man skal høre etter når enn stiller inn fase?
    Fekk en kompis til å skru på fasen mens jeg satt å lyttet, og fant ut at på 90, så var lyden høyest.

Er det en regel etter hvordan du skal stille inn oppsettet?
    Tenker da om enn skal stille inn subben til forsterkeren eller omvendt.
    Er det evt bedre å kjøre rk med kun fronter tilkoblet og så stille inn subben for seg selv, deretter gå inn og markere av for "sub=yes" ?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har flyttet subben fram igjen der jeg hadde den før.
    Har stilt fasen inn på ca 90 (0-180 mulig)

Har kjørt rk og satt frontene på large og sub på "plus"
    Men hva er det man skal høre etter når enn stiller inn fase?
    Fekk en kompis til å skru på fasen mens jeg satt å lyttet, og fant ut at på 90, så var lyden høyest.

Er det en regel etter hvordan du skal stille inn oppsettet?
    Tenker da om enn skal stille inn subben til forsterkeren eller omvendt.
    Er det evt bedre å kjøre rk med kun fronter tilkoblet og så stille inn subben for seg selv, deretter gå inn og markere av for "sub=yes" ?
    Når du tar første romkorreksjon skal fasen stå på 0, vanligvis. Fasevending er kun en manipulering av avstand og dette gjøres med fornuftig i receiver. Hvis det er slik at 90grader låter bedre enn 0grader kan du helle øke avstanden i receiver for å oppnå samme resultat. Noe jeg ofte må gjøre når jeg hjelper folk med kalibrering er å øke avstanden receiver har satt til sub.1-2m er mer enn receiver har funnet er ikke uvanlig. Det man skal høre etter ved fase-/avstandsjustering er nettopp at lyden blir høyere. Jo høyere lyd, jo mindre utfasing. I eget system vinner jeg 3dB på å etterkontrollere receiver. Den enkleste måte å sjekke/justere problemet er å bruke en sinustone(siden denne er jevn er det lett å merke nivåforskjeller) og en radioshack eller lignende.

Hvis du tar RK på frontene for så å legge til sub i ettertid vil RK i mange tilfeller slutte å jobbe. Jeg vet i allefall Audyssey oppfører seg slik, men jeg er usikker på Pioneer. Ta altså RK med alle høyttalere som skal brukes innkoblet og heller juster avstand og nivå etterpå.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Når du tar første romkorreksjon skal fasen stå på 0, vanligvis. Fasevending er kun en manipulering av avstand og dette gjøres med fornuftig i receiver. Hvis det er slik at 90grader låter bedre enn 0grader kan du helle øke avstanden i receiver for å oppnå samme resultat. Noe jeg ofte må gjøre når jeg hjelper folk med kalibrering er å øke avstanden receiver har satt til sub.1-2m er mer enn receiver har funnet er ikke uvanlig. Det man skal høre etter ved fase-/avstandsjustering er nettopp at lyden blir høyere. Jo høyere lyd, jo mindre utfasing. I eget system vinner jeg 3dB på å etterkontrollere receiver. Den enkleste måte å sjekke/justere problemet er å bruke en sinustone(siden denne er jevn er det lett å merke nivåforskjeller) og en radioshack eller lignende.

Hvis du tar RK på frontene for så å legge til sub i ettertid vil RK i mange tilfeller slutte å jobbe. Jeg vet i allefall Audyssey oppfører seg slik, men jeg er usikker på Pioneer. Ta altså RK med alle høyttalere som skal brukes innkoblet og heller juster avstand og nivå etterpå.

Geir Arne
    Tenker jeg har fått det greit igjen nå, nå er lyden som den var før..
    Bare det kommer mer utfra frontene, pga de står på large og sub til "plus".
    Så sendes alt fra 50hz og nedover til sub.

Men jeg har sett litt på Klipsch RF62 mkII
    Klipsch RF62 mkII | Lyd & Bilde

Hvordan vil lydbilde endre seg dersom jeg hadde puttet disse inn der Yamaha frontene står nå? (Finere, skarpere, dypere, høyere) ?
    Syns yamaha spiller fint på lavere volum, men føler ikke noe trøkk fra de egentlig.. så har vurdert klipsch etter testen som lyd og bilde hadde.

Har hørt rykter om at klipsch lyden er ganske skarp/hylete av seg..
    Men fikk et annet inntrykk når jeg las om mkII.

Noen med erfaringer der?

utdrag fra lyd og bilde sin test:

"Horndiskanter kjennetegnes ofte av en litt hard og spiss lydkarakter, men denne beskrivelsen passer nok bedre til PA-høyttalere enn på Klipsch RF62. Tvert imot så låter de svært behersket og behagelig i toppen, og har en god oppløsningsevne. Klipschene har ikke helt det samme presise lydbildet som Dali Ikon 5 mkII, men veier opp for dette ved å kunne spille høyere og renere. Selv om de spiller veldig pent på lavt volum, er det ekstra moro å skru opp litt. Selv på lyttenivåer som fikk de andre høyttalerne til å svette, fortsetter RF62 å låte svært behersket og behagelig

Disse høyttalerne har et litt røffere utseende enn de andre testdeltakerne, men det viser bare at de mener alvor! Flere vil nok avskrive dem som litt ”harry” og vulgære, men faktum er at Klipsch RF62 mkII er et høyttalerpar fullt av musikalsk glød og innlevelse. Klipsch-høyttalerne byr på masse dynamikk, liv og moro, men låter også overraskende ”hi-fi” med en jevn klangbalanse og behagelig oppløst diskantgjengivelse. Til denne prisen er de intet annet enn et udiskutabelt kupp. "

Best i Test.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •