Høytalere til komfen ;)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalere til komfen ;)

Hei igjenn alle sammen

Er rundt en måned til komfen kommer, og jeg skulle gjerne hatt planene til anlegget klare til da

Dette har jeg tenkt på lenge, og er mye fram og tilbake, Det jeg tenker på nå er et par b&w 683 og en svs pb12-nsd. Men jeg trenger noe som har litt dyp bass og fin diskant, siden jeg nesten bare hører på hip-hop, og noen av innspillingene er litt jævlige i toppen. Skal også brukes endel til film.

Det jeg har nå er: Dali zensor 1 (skal selges), Ve-12 (Tenker å selge de) Nad t747 og en nad c275bee.

Tenker på å ha dette i stereo, så har litt lyst til å prøve en c165, og gi faren min reciveren (vi skal ha noe hjemmekino greier i kjelleren.)

Er åpen for alle merke og typer høytalere/subber/osv.

Budsjett regner jeg med blir på rundt 20k +-.

Takker for alle svar, dere er somregel veldig hjelpsomme (Og sårry for alle skriveleifer, er *****ig trøtt :P)

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bor jo oppi nord. Hva med disse mentorene?
    Praktfulle Dali Mentor 6 høytalere til salgs - FINN Torget

De vil nok gi deg det meste du er ute etter til hip-hop sjangre. Det er ganske rimelig for slike gode høyttalere.

Legger du da med noen av disse komponentene så har du faktisk noe som er mange ligaer over det CV-VE serien er. Hjemmekino anlegg selges - FINN Torget

Dali + denon er god match.

Hadde det vært mitt valg, så hadde jeg ikke valgt en SVS sub til hip-hop. Der trenger du membranareal og luftflytting for å få ønsket trykk og lyd. Det er temmelig kjipt å høre på den type musikk når bassen ikke sitter som den skal. Da kan du like godt høre på alf prøysen. Mitt tips er da å få en PA bass, DIY (15"-18") eller en av de større CV subbene.

Jeg tror også du tenker at Hop hop går lavere enn det det gjør. Min hypotese hva angår bass til hip-hop:
    1-2% under 30hz.
    10% mellom 30 og 40hz
    og resten mellom 40 og 150hz,

Joda det finnes nok mange unntak og slikt. Men skal du ha noe som dekker de "1-2%" så må du over på andre kasser, og utelukker de mange av de sub alternativene jeg har skissert. Vil også tro en HFA18 spiller ringer rundt en tilsvarende SVS på de sjangrene. De meste PA begynner rundt 40hz og opp. Innen DIY finnes få grenser. 8-)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil helst ha rein stereo forsterker, men er det veldig bra så gjør det vel ikke noe. Blir det de, så kjøper jeg bare blu ray spilleren.

Vet ikke helt med en 18", blir litt for stort for rekke hus :wink:
    Men jeg vil helst ha noe som funker på film, pa er jo ikke så kjent for det :P

Takker for raskt svar

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjenn Tenker jo litt på klipsch, noen som gidder å si om nad er noe vits på klispch? eventuelt bi-wiring? Altså en Forsterker på Diskant/mellomtone og c275 på bass? Vet at det er spurt 1000 ganger før, men har letet mye og er litt lei av det. Har ikke så lyst til å bli kvitt nadene.

Active
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mine ører er nad og klipsch en missmatch.. Det skriker veldig. Klipsch trives best med forsterkere som har varm lyd signatur.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Klipsch
    I mine ører er nad og klipsch en missmatch.. Det skriker veldig. Klipsch trives best med forsterkere som har varm lyd signatur.
    Må si meg enig her.

Jeg bruker Yamaha.

Intermediate Espen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    968
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 3li.fra.bodø.xD
    Vil helst ha rein stereo forsterker, men er det veldig bra så gjør det vel ikke noe. Blir det de, så kjøper jeg bare blu ray spilleren.

Vet ikke helt med en 18", blir litt for stort for rekke hus :wink:
    Men jeg vil helst ha noe som funker på film, pa er jo ikke så kjent for det :P

Takker for raskt svar

XTZ sub funker veldig bra på musikk og helt ok på film. Mangler bare det siste drønnet i bånn, hvis man skal sammenligne den med en porta SVS sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen84
    XTZ sub funker veldig bra på musikk og helt ok på film. Mangler bare det siste drønnet i bånn, hvis man skal sammenligne den med en porta SVS sub.
    Hjelper det litt å ha sånne dotter i portene? Altså at man får litt mere dyp bass. Synes det virker som de er "lettere" å like enn svsene? men de er jo ikke så dyre, kunne kanskje kjøpt 2 stykker, synd at de ikke har det tilbudet lenger (2 12" for 6k tror jeg.) Men når det gjelder høytalere så synes jeg jbl es90 og es 100 ser fine ut, funker de på nad? Og, tjener jeg noe serlig på å bytte til en c165 når jeg har en t747?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville sett på klipsch eller Dali Ikon. Dette er utrolig lettdrevene konstruksjoner, hvor Klipsch er den som krever mest strøm når du drar på noe skikkelig.

En god amp er uansett viktig på dem begge... Yamaha 3067 koster 10k hos Surround.no - Høyttaler-spesialisten. KUPP!

Om du ikke på død og liv skal spille grise høyt hele tiden, så syns jeg Ikon 6mk2 er en super høyttaler!

Men også klipsch RF mk2 imponerte meg stort! Har selv RF82mk1 på NAD M3 her, det spiller i mine ører helt sjefs!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    ville sett på klipsch eller Dali Ikon. Dette er utrolig lettdrevene konstruksjoner, hvor Klipsch er den som krever mest strøm når du drar på noe skikkelig.

En god amp er uansett viktig på dem begge... Yamaha 3067 koster 10k hos Surround.no - Høyttaler-spesialisten. KUPP!

Om du ikke på død og liv skal spille grise høyt hele tiden, så syns jeg Ikon 6mk2 er en super høyttaler!

Men også klipsch RF mk2 imponerte meg stort! Har selv RF82mk1 på NAD M3 her, det spiller i mine ører helt sjefs!

Har du hørt es serien til jbl? det er den og klipsch som frister mest akkurat nå. Tenker es90 vs rf 82mkII. Litt dyr den forsterkeren, vill helst ha med subb, men kan kanskje mekke sammen noe med ve-12 bassene? Men trenger ikke på død å liv å spille grise høyt heletiden, er bare gøy å gjøre det Har ikke noe spessielt behov for subb heller, tenker bare at det er viktig til film.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 3li.fra.bodø.xD
    Har du hørt es serien til jbl? det er den og klipsch som frister mest akkurat nå. Tenker es90 vs rf 82mkII. Litt dyr den forsterkeren, vill helst ha med subb, men kan kanskje mekke sammen noe med ve-12 bassene? Men trenger ikke på død å liv å spille grise høyt heletiden, er bare gøy å gjøre det Har ikke noe spessielt behov for subb heller, tenker bare at det er viktig til film.
    Ser nå at du har jo bra med NAD kraft . Tror du fint kan kjøre på med Klipsch RF82mk2! Det de nevner angående skrikende kombo er nok på "rimeligere" NAD utstyr. Ting blir ofte tynne i lyden uten nok kraft! Og jeg er rimelig sikker på at NAD 275 holder veldig lenge på RF82mk2 (som også er endel roligere i lyden enn MK1, som jeg med min NAD M3 må gaine OPP diskanten for at det ikke skal bli for daft oppi der). Nå er M3 i en anna liga, men læl.

JBL har jeg egentlig ikke sansen for av en eller anna merkelig grunn, men sounden dems er så spesiell, at den er jo ikke dårlig heller, er smak og behag.

BW er kjedelig .

Sub, der er det SVS PC12-NSD som gjelder . eventuelt PB12-NSD da, om du vil har den aller nyeste utgaven .

Mitt tips er nok å kjøre på med Klipsch, og er det litt trangt med penger, så er mk1 utgaven også veldig bra . Og den koster ikke stort på Elkjop.no / lefdal.com nå . Kjøper du mk1, så kan du raskt få råd til 2 x SVS PC12-nsd . eventuelt 1x Definitive Technology SuperCube Reference som jeg selv bruker og mener er norges beste subwoofer kjøp for tiden!

Klipsch RF-82mk1 6000kr
    Definitive sub 11000kr

17000kr... bedre blir det ikke .

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ES-serien til JBL er det eneste som har skuffet meg mer enn B&W DM683, kanskje mest fordi jeg liker JBL bedre enn B&W.
    Hvordan Klipsch låter på NAD skal jeg ikke uttale meg om, men RF-serien til Klipsch (selv MK1) er i mine ører mye bedre høyttalere enn ES-serien.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde stikke innom og høre på JBL Studio 180 og 190 også.
    Skal du bare ha forsterker og høyttalere innenfor dette budsjettet, eller trenger du en kilde også?
    Det går an å få mye bra lyd for 20K hvis man leiter litt på brukten.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    203
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv RF82 drevet av RX-V3067 + XTZ 12"-ern... Liker det utrolig godt

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn det største du kan av JBL eller Klipsch iforhold til membranstørrelse du kan finne på bruktmarkede. Det er det du trenger som en ung person.

Jeg gikk selv fra Mission, Monitor Audio og Adman Audio>(google dem) for så til Klipsch. Jeg savned ikke den ekstra detaljen i musikken mer en i noen uker før jeg erstattet det for prising av det ekstra trykket/dynamikken.

På lavt volum så har det lite å si hvilken høyttaler du har, men når du gir på så kommer det veldig mye fram at en høyttaler har ekstra størrelse.

Dedikert effektforsterker + JBL eller Klipsch = Lykken i mine ører.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får enda mer trykk fra Cv eller fra PA, men iforhold til hvor mye tid man bruker til å lytte til musikk ved et "normal" volum så er Klipsch og JBL et meget godt kompromiss i mine ører.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Mentor 6 innenfor budsjett, jeg har et par Mentor 1 jeg kjøpte uhørt, og de overrasket skikkelig, makan til trøkk!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det Rf-82 MkII og en svs subb som lover mest, spørs bare med diskanten, kan vell ikke bli verre enn på ve-12? :P Går det ann å biwire med en reciver eks yamaha på diskant/mellomtone og c275 på bassene?

Elle hva med mentorene? 4x6" må jo trøkke bra? Funker vell ganske bra med Nad?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo at mange lovpriser emotiva med klispch, så xpa-2 og klipsch rf-82 og en svs subb? Regner med at 8" til klipschene funker bra til mid bassen? Og er det noen som vet hva frakten fra usa på en xpa-2 er? Eller en måte og regne det ut?

Newcomer Gargamel_Grusom sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ta prsien på emotiva og gange med 10 så får du ca ferdig sum med mva og frakt

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •