7.1-oppsett. Høre på Hifiklubben eller Dolby?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

7.1-oppsett. Høre på Hifiklubben eller Dolby?

Hei.

Vet at temaet om plassering av 7.1 surround har vært oppe og hvordan Dolby og THX foretrekker det (altså den "vanlige" plasseringen). Var på Hifiklubben forleden og fikk anbefalt et oppsett som istedenfor det "vanlige" ser slik ut:

F SR SRB

C

F SL SLB

Dvs at SRB/SLB er på samme vegg, bare vel 140cm lenger bak og vinklet noe mot sweetspot.

Jeg er litt usikker på om SRB/SLB vil drukne i SR/SL når de ikke er montert på bakvegg og vil gjerne slippe å borre flere hull i veggene. Kan heller ikke finne eksempler på denne type oppsett noe sted. Takker for alle svar.

Legger ved et bilde av en veldig forenklet tegning.

mvh
    E

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil vel også si at dem mulignes drukner litt som du sier.
    Men på en annen side så er det 140cm mellom dem og man "burde" vel klare å skille det fra hverandre?

Og når det er nesten 2m til bakveggen så kan det vel være at lyden som kommer der forsvinner litt også?

Har selv ikke noe 7.0, kun 5.1 samt at veggen er inntil soffaen i bakkant.

legger ved ett bilde slik som THX klassifiseringen vil ha det og du refererer til:

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ble ikke anbefalt å ha srb høyttalerene på bakveggen? Noen spesiell grunn til det? Hadde helt klart foretrekt bakveggen i ditt tilfelle.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke jeg ville hørt på HFK i denne sammenhengen.

Var det noen "logisk" forklaring på hvorfor?

Geir Arne

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gspott

legger ved ett bilde slik som THX klassifiseringen vil ha det og du refererer til:
    Den tegningen der er feil. Surround-høyttalerne og surround back er byttet om.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Den tegningen der er feil. Surround-høyttalerne og surround back er byttet om.
    Det ser ut som om ganske mye ved den tegningen der er feil.

Her er hhv Dolby:

og THX:

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Du ble ikke anbefalt å ha srb høyttalerene på bakveggen? Noen spesiell grunn til det? Hadde helt klart foretrekt bakveggen i ditt tilfelle.

Nei, han refererte til en kjent lydentusiast (som jeg dessverre ikke husker navnet på) samt at det var en vanlig misforståelse at SRB/SLB blir kalt surround-bakhøyttalere.

Geir Arne: Det logiske var visst at det ikke er rene baklyder, men også en form for sidelyder. Jeg skjønte ikke helt at dette stemmer, da ALLE 7.1 oppsett av denne modellen jeg har funnet på nett har høyttalerne på bakveggen samt tegningene til Dolby/THX som du viser til.

Det jeg kan forstå er vel problemet med at en kan tro at lydene bakfra kan komme forfra (lurer øret), men dette har jeg ikke tidligere sett på som noe problem.

E

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det ganilsen...du var raskere

Sitat Opprinnelig postet av Zentoo
    Hei.

Vet at temaet om plassering av 7.1 surround har vært oppe og hvordan Dolby og THX foretrekker det (altså den "vanlige" plasseringen). Var på Hifiklubben forleden og fikk anbefalt et oppsett som istedenfor det "vanlige" ser slik ut:
    Det er ingen problem å sette opp høytalere på annen måte enn det DTS eller Dolby anbefaler men er det de ulike Dolby og DTS codec du skal avspille bør du på best mulig måte holde deg til anbefalingen å ikke avike mye.
    (om du ikke går for THX oppsett)

Fordi denne lyden er laget og ment avspillt uten huller og forskøvet overlapping av lyd.

Det HFK anbefaler deg har ingen ting med ekte surround å gjøre men selvsagt kan stereo simmulert til surround fungere med plasseringen de anbefaler.
    __________________________________________________ _______________
    Sitat Opprinnelig postet av gspott
    .[/IMG]

Beste dokumentasjon man finner til THX hjemmekino høytalerplassering gspott er på hjemmesider til THX å å ikke noen tegninger til en livlig svenske
    Fynda.se - Hifi och Hemmabio: Hur du ställer upp dina högtalare enligt THX-stand
    __________________________________________________ ______________

Dette er 7.1 høytaleroppsett THX anbefaler til hjemmekino

Der surround side skal være dipole og surround back skal være monopole høytaler.
    Vinkel fronter er 45 grader

Dette er 7,1 høytaleroppsett Dolby og DTS anbefaler

Vinkelen bakhøytalere er 60 grader

Vinkel surround sidehøytalere 90-110 grader vil feks 90 grader være den som passer feks dipole høytalere best og feks 110 grader til monopole høytalere

Med din avstand fra sweetspot til bakvegg zentoo (170 cm + litt til) er dette feks ypperlig til direkte høytalere (vinklet i 60 grader) eller feks å bruke Klipsch RS

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen

Det er ingen problem å sette opp høytelere på annen måte enn det DTS eller Dolby anbefaler men er det de ulike Dolby og DTS codec du skal avspille bør du på best mulig måte holde deg til anbefalingen å ikke avike mye.
    (om du ikke går for THX oppsett)

Fordi denne lyden er laget og ment avspillt uten huller og forskøvet overlapping av lyd.

Det HFK anbefaler deg har ingen ting med ekte surround å gjøre men selvsagt kan stereo simmulert til surround fungere med plasseringen de anbefaler.
    Jeg må si meg enig. Aldri hørt om noe sånt verken her på forumet eller ellers. Utallige googlesøk har ikke gitt meg noe resultat heller. Stoler mye heller på folk på forumet her og Dolby sine egne oppsett ( er jo trossalt de som har laget lyden). Bruker forøvrig fast PLxII om det ikke er HD-lyd.

Den siste tegningen din var slik jeg i utgangspunktet tenkte det, og den virker meget fornuftig.

Takk for alle svar til nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg for min del har plassert SLB og SRB i hjørnene bak. Då kjem dei sånn nokonlunde innanfor 135-150grader som dolby anbefalar. Men hadde uansett hengt dei der, for det er mest praktisk mtp. romutforming.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Zentoo
    Hei.

F SR SRB

C

F SL SLB

Dvs at SRB/SLB er på samme vegg, bare vel 140cm lenger bak og vinklet noe mot sweetspot.

Jeg er litt usikker på om SRB/SLB vil drukne i SR/SL når de ikke er montert på bakvegg og vil gjerne slippe å borre flere hull i veggene. Kan heller ikke finne eksempler på denne type oppsett noe sted. Takker for alle svar.

Legger ved et bilde av en veldig forenklet tegning.

mvh
    E
    Det finnes en disk som du kan sjekke at høytt. er plasert riktig på: en Blu-Ray som heter: Disney's World of Wonder :-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå fikk jeg testet begge deler. Høyttalerne på bakveggen gir etter min mening en helt annen opplevelse. Min erfaring tilsier mao at en ikke burde gå for Hifiklubben-løsningen.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at det er informasjon i de bakerste kannalene som og skal bidra med å skape opplevelse fra siden betyr ikke at de må plasseres på sideveggene.

Det er ikke veggenes orientering som definerer kannalens mening.

Du skal følge vinklene iforhold til sitteposisjon, om høyttaler havner på bakvegg, sidevegg eller på et kjøkkenskap er mindre nøye.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •