Finner ikke bassen - MÅ jeg ha sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Finner ikke bassen - MÅ jeg ha sub?

Var en tur på Hifi-klubben og svingte kredittkortet uken før påske og kom hjem med følgende utstyr:

Denon AVR 2312, hjemmekinoreciever
    Dali Zensor 7, fronthøyttalere
    Dali Zensor Vokal, senterhøyttaler

I tillegg har jeg (fra forrige boligeier) to stk B&W, uvisst hvilken type, innfelt i taket.

Jeg har brukt målemikrofonen under innstilling av anlegget, men sitter i dag med et lydbilde jeg opplever som rimelig flatt og kjedelig. Bassen er helt anonym og skrur jeg opp volumet blir det bare... høyt og skramlete og ingenting som får meg til å strekke på smilebåndet.

Sitat:
    ZENSOR 7 er en svært kraftig høyttaler som tar seg av både musikk og filmlyd i overbevisende hi-fi-kvalitet, selv uten hjelp fra en subwoofer. I et stereo-oppsett får du overbevisende lyd som dekker alle oktaver, slik at bass og stortrommer virkelig merkes når volumknappen blir dreid mot høyre.

Slik opplever ikke jeg det umiddelbart, og menysystemet for innstillinger ser for en nybegynner rimelig kronglete ut, men det er kanskje et sted der inne jeg må "trykke på noen knapper"

Spørsmålet blir vel da om jeg kan endre parametere noe sted for å lokke frem mer tyngde, eller kan takhøyttalerne være så pinglete at de bremser resten?

Jeg er litt lost her, så hadde vært fint om noen kunne gitt meg en liten pekepinn om hvilken retning jeg skal søke i :roll:

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ofte kjedelig ut når man kalibrerer anlegget i "flat" modus. Hjemme hos meg selv har jeg heller en litt dempet diskant og et par db høyere bass på tonekontrolleren. Da låter det sånn passe saftig

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det nok flere faktorer som spiller inn tror jeg på at du ikke får noe bass ut av systemet ditt.

Først må man spørre om det er koblet 100% korrekt + på + og - på -, på begge høyttalerne. Så er det hvordan kalibreringen er gjort, bedre med eller uten kalibrering?

Den største faktoren er nok rommet ditt, det er dessverre slik at mange hører et oppsett under relativt gode forhold og kommer hjem til et helt annet rom og alt faller sammen.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være mange årsaker til dette. Når du sier du har brukt målemikrofon, har du da kun brukt autokorreksjonen til forsterkeren, eller har du målt deg frem til noen kurver eller lignende selv? Kan du i så fall legge ut disse kurvene?

Hvordan er forsterkeren stilt inn, kan det tenkes at forsterkeren din tror du har sub og dermed ikke sender all bass til fronthøyttalerne? (fronthøyttalerne må settes til large og sub til "no).

Hvis du skrur opp bassen slik boggis foreslår, får du mer bass da?
    --
    Thorbjørn

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plassering av høyttalere er vel også et tema. Hvor stort rom de står i, formen på rommet etc. Sleng ut en skisse av rommet og plassering, så tipper jeg du får noe mer målrettede tips.

EDIT: var visst litt sen igjen...

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at det er EQ på forsterkeren. Hvis det er det, så kan man endre lydbildet. Vær obs på at man ikke burde heve bassen for mye da det krever ganske mye effekt

Mvh Faller

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under kalibreringen gikk jeg nok bare for alt som ble anbefalt underveis, og jeg dobbelsjekket kablingene (++) (--) underveis så de skal være grei.
    Skulle gjerne dempet diskanten og hevet bassen et par hakk, og det er forhåpentligvis her problemet ligger, for jeg finner rett og slett ikke menyen der dette kan gjøres. Kanskje det er en undermeny av en undermeny av en... et sted?

Det må vel finnes EQ på den, ja, men jeg finner bare noe som kan ligne i forbindelse med Sone 2, hvor det ikke er tilkoblet noe som helst.

Front stor som large, resten som small, og sub som No:???:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at forsterkeren din har Dynamic EQ, har du den på?

Ellers har du både mulighet til standard tonekontroll (bass/diskant) og manuell EQ (9-bånds eq) ser jeg i manualen. Den kan lastes ned her hvis du ikke har den: Denon AVR-2312CI Receiver Manual « Denon Blog

Ville også forsøkt å deaktivere Audyssey og se om du synes det ble bedre eller dårligere da.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, Hybris - Deaktivere Audyssey var et alternativ som åpnet opp for flere innstillingsmuligheter. Takker for den

Da skal jeg prøve meg litt fram her!8)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du får se hva du får til. Det kan hende at det er rom og/eller plassering som gjør at du mangler bass, og da vil justeringene antageligvis ikke hjelpe så mye.

Jeg trodde (uten at jeg har hatt en forsterker med det systemet selv) at Audyssey med Dynamic EQ aktivert hadde relativt romslig med bass på normale lyttenivåer hvis korreksjonen har gått bra, så det er i utgangspunktet litt rart. Mulig andre som kjenner Audyssey bedre enn meg har noen kommentarer.
    --
    Thorbjørn

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Ja du får se hva du får til. Det kan hende at det er rom og/eller plassering som gjør at du mangler bass, og da vil justeringene antageligvis ikke hjelpe så mye.

Jeg trodde (uten at jeg har hatt en forsterker med det systemet selv) at Audyssey med Dynamic EQ aktivert hadde relativt romslig med bass på normale lyttenivåer hvis korreksjonen har gått bra, så det er i utgangspunktet litt rart. Mulig andre som kjenner Audyssey bedre enn meg har noen kommentarer.
    Jeg støtter den påstanden. Dynamic EQ pleier å gi en fyldig klang. Dynamic volume(eller hva den heter) skjønner jeg ikke poenget med.

Plassering her er det viktigste man kan gjøre. Spiller det ikke noe serlig bass fra frontene før man tar en kalibrering er det liten sannsynlighet for at det kommer til å gjøre det etter kalibrering også. Når plassering er i boks burde du ta en kalibrering igjen. Første måling der du sitter(litt ut fra vegg om du normalt sitter helt inntil) og resten ikke noe serlig mer enn 50cm fra første måling rundt lytteposisjon, altså 8 ganske tette målinger.

En sub er uansett å anbefale for å få litt fun-factor.

Geir Arne

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg støtter den påstanden. Dynamic EQ pleier å gi en fyldig klang. Dynamic volume(eller hva den heter) skjønner jeg ikke poenget med.

Plassering her er det viktigste man kan gjøre. Spiller det ikke noe serlig bass fra frontene før man tar en kalibrering er det liten sannsynlighet for at det kommer til å gjøre det etter kalibrering også. Når plassering er i boks burde du ta en kalibrering igjen. Første måling der du sitter(litt ut fra vegg om du normalt sitter helt inntil) og resten ikke noe serlig mer enn 50cm fra første måling rundt lytteposisjon, altså 8 ganske tette målinger.

Geir Arne
    Er ikke dynamic volume bare at den skrur ned lyden når "høylytt" reklame kommer på TV da?!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet er sikkert ikke optimalt i så måte. Stuen måler vel omlag 4x7 meter der åpen kjøkkenløsning kobles innpå rundt midten av ene langveggen.
    Fronthøyttalerne må komme på kortveggen og må jobbe med bare 1,8 meters mellomrom for å ikke havne i hindringene fra henholdsvis skap og pipe:evil:

Satte bassen nå på +3dB og diskanten på +1 dB og føler jeg fikk inn litt mer tyngde, men fortsatt syns jeg det låter litt for magert. Kanskje jeg hadde for høye forventninger?

Manual EQ dytter meg over i enda mer ukjent farvann, så der må jeg bruke litt tid

Newcomer Øyvind&Julianne sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Geir Arne
    Ble litt nysgjerrig når du sier at første målig skal taes litt ut fra veggen dersom man normalt sett sitter helt inntil. Hvor mye "litt" og vil det si at første måling ikke skal taes i hovedlytteposisjon/sweetspot? Og hvorfor resten av målingene innen et området på 50cm. Hva med kompisene mine som sitter lengre fra hovedlytteposisjonen en dette da?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikket litt på specs av Dali Zensor 7, og der skrives det at de har -3dB på 40Hz, noe som i boken min borger for at en sub nærmest er påkrevet.

I tillegg 2x7" og 90 dB følsomhet gjør vel også sitt til at det helt store trykket ikke er realistisk å oppnå, men spørsmålet er jo hvor mye skal til for at du blir fornøyd.

Jeg har høyttalere med 3x6,5" element hvor en egen forsterker driver to av elementene (som en innebygd sub) og har en stue omtrent som din, bortsett fra at kjøkkenet er i bakkant av rommet. De spiller ned til 25Hz, og har et par dB bedre følsomhet, men det helt store trykket får jeg ikke her heller, da måtte jeg ha fått inn mer membranareal og mere sub.

Har du mulighet for å låne deg en sub og prøve? Trenger nok ikke å være voldsomt diger, men litt hjelp i bunnen vil nok gjøre store utslag vil jeg tro.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Er ikke dynamic volume bare at den skrur ned lyden når "høylytt" reklame kommer på TV da?!
    Det kan nok hende det er en loudnessfunksjon ja. Har ikke satt meg skikkelig inn i det for å være ærlig. Tanken var uansett at det burde være avskrudd syntes jeg.

Sitat Opprinnelig postet av Øyvind&Julianne
    Ble litt nysgjerrig når du sier at første målig skal taes litt ut fra veggen dersom man normalt sett sitter helt inntil. Hvor mye "litt" og vil det si at første måling ikke skal taes i hovedlytteposisjon/sweetspot? Og hvorfor resten av målingene innen et området på 50cm. Hva med kompisene mine som sitter lengre fra hovedlytteposisjonen en dette da?
    Alle målinger bør være 50cm fra veggen. Så om du sitter helt inntil veggen bør første målingen ca 50cm fra veggen, og resten av målingene ca 50cm fra denne. RK kan dessverre ikke trylle, og jeg vil prioritere veldig god lyd på en plass enn middels lyd på alle(litt overdrevet). Plassene på siden vil uansett blir langt fra perfekt og jeg fokuserer dermed rundt hoverposisjon. Hoveposisjon burde også være like langt fra venstre og høyre front(mao at man sitter i en likebenet trekant). Drar man det hele litt lenger bør man sitte ca i en likevinklet trekant. Det betyr at det er like stor avstand mellom venstre og høyre front som det er mellom fronter og lytteposisjon. Det siste er for å bedre holografi.

Dette er måten jeg pleier å måle på:

Er det god nok plass bak lytteposisjon flytter jeg målepunktene 7 og 8 bak lytteposisjon.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alle målinger bør være 50cm fra veggen. Så om du sitter helt inntil veggen bør første målingen ca 50cm fra veggen, og resten av målingene ca 50cm fra denne.

Er det god nok plass bak lytteposisjon flytter jeg målepunktene 7 og 8 bak lytteposisjon.

Geir Arne
    Her ser jeg at jeg har vært all over the place med mirkofonen
    Med sofaplassering midt i rommet blir avstanden fra vegg lite relevant (2-3 meter)

Men jeg skal gjøre et par forespørsler angående å få låne en sub så jeg får sjekket forskjellen og da eventuelt supplere

Kjekt med så mange hyggelige og konstruktive tilbakemeldinger!!!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Horace Wimp
    Rommet er sikkert ikke optimalt i så måte. Stuen måler vel omlag 4x7 meter der åpen kjøkkenløsning kobles innpå rundt midten av ene langveggen.
    Fronthøyttalerne må komme på kortveggen og må jobbe med bare 1,8 meters mellomrom for å ikke havne i hindringene fra henholdsvis skap og pipe:evil:

Satte bassen nå på +3dB og diskanten på +1 dB og føler jeg fikk inn litt mer tyngde, men fortsatt syns jeg det låter litt for magert. Kanskje jeg hadde for høye forventninger?

Manual EQ dytter meg over i enda mer ukjent farvann, så der må jeg bruke litt tid
    Låter det magert / bråkete / skingrende bør du dempe diskanten, ikke øke den.

Det er ikke noe vits å pirke med pinsetten her, jeg foreslår at du forsøker +6dB i bass og -3dB i diskanten og ser om dette gjør at du kommer nærmere en signatur du liker.

Alternativt kan du prøve den manuelle EQen. Da resetter du bass/diskant til 0dB, og forsøker deg med for eksempel følgende:

63hz: +6dB
    125hz: +3dB
    250hz: +0dB
    500hz: +0dB
    1kHz: +0dB
    2kHz: -0.5dB
    4kHz: -1dB
    8kHz: -1.5dB
    16kHz: -3dB

Det kan hende du umiddelbart synes dette låter litt tilbaketrukkent i toppen, det er naturlig når du sammenligner direkte. La det likevel stå slik en stund (f.eks noen timer til èn dag), og se hvordan du opplever det over litt tid.
    --
    Thorbjørn

Newcomer Øyvind&Julianne sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle målinger bør være 50cm fra veggen. Så om du sitter helt inntil veggen bør første målingen ca 50cm fra veggen, og resten av målingene ca 50cm fra denne. RK kan dessverre ikke trylle, og jeg vil prioritere veldig god lyd på en plass enn middels lyd på alle(litt overdrevet). Plassene på siden vil uansett blir langt fra perfekt og jeg fokuserer dermed rundt hoverposisjon. Hoveposisjon burde også være like langt fra venstre og høyre front(mao at man sitter i en likebenet trekant). Drar man det hele litt lenger bør man sitte ca i en likevinklet trekant. Det betyr at det er like stor avstand mellom venstre og høyre front som det er mellom fronter og lytteposisjon. Det siste er for å bedre holografi.

Geir Arne
    Supert, den skal jeg forsøke ved neste kalibrering. Ser at mine tidligere målinger har vært for spredt i forhold til denne beskrivelsen.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind&Julianne
    Supert, den skal jeg forsøke ved neste kalibrering. Ser at mine tidligere målinger har vært for spredt i forhold til denne beskrivelsen.
    Det er verdt et forsøk i allefall.

Geir Arne

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •