Finner ikke bassen - MÅ jeg ha sub? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slenger meg på påstanden om at plassering har mye å si. Har ofte hørt på anlegg hos folk som har ht plassert i hytt og pine, låter sjeldent bra. Prøv å oppnå en viss symmetri i forhold til lytterposisjon, ikke klin ht mot bak- eller sideveggene som mange gjør.
    En annen ting også, hva slags musikk og kvalitet kjører du når du tester, ikke alle ht spiller all slags musikk like bra?
    Har laget en liste på Spotify med mye bra bass, prøv noen av disse:

Heavy bass by JSK by janstian on Spotify

For mer lytteglede kan du prøve denne:

Kleiv's lydsjekk by janstian on Spotify

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har fått en del gode innspill allerede men synes det er merkelig at ingen ( så langt som jeg har fått med meg ;-) ) har nevnt innspilling.
    Med helt nye høyttalere så er det vel behov for endel timers "oppvarming" før de spiller optimalt og forskjellen fra helt "fersk" til noen 100 timers spilletid kan være ganske stor

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pip
    Ser du har fått en del gode innspill allerede men synes det er merkelig at ingen ( så langt som jeg har fått med meg ;-) ) har nevnt innspilling.
    Med helt nye høyttalere så er det vel behov for endel timers "oppvarming" før de spiller optimalt og forskjellen fra helt "fersk" til noen 100 timers spilletid kan være ganske stor
    Nei, forskjellen er svært liten - og hvis det er forskjell, så kommer den etter mye kortere tid enn noen hundre timer.

Hvis du må bruke høyttalerne et år før de låter bra, så gjør du nok smartere i å bytte til en annen type.

Men la oss ikke avspore diskusjonen, det finnes mange tråder her allerede om innspilling av høyttalere. En så stor forskjell som trådstarter beskriver kommer ikke av det. Men er han vant til andre høyttalere med en annen lydsignatur, er det klart at det kan ta litt tid å venne seg til lyden hvis han akkurat har fått dem i hus.
    --
    Thorbjørn

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Nei, forskjellen er svært liten - og hvis det er forskjell, så kommer den etter mye kortere tid enn noen hundre timer.

Hvis du må bruke høyttalerne et år før de låter bra, så gjør du nok smartere i å bytte til en annen type.

Men la oss ikke avspore diskusjonen, det finnes mange tråder her allerede om innspilling av høyttalere. En så stor forskjell som trådstarter beskriver kommer ikke av det. Men er han vant til andre høyttalere med en annen lydsignatur, er det klart at det kan ta litt tid å venne seg til lyden hvis han akkurat har fått dem i hus.
    Nå mente ikke jeg at innspilling var eneste årsak til at TS ikke var fornøyd, men det kunne, sammen med plassering og innstillinger, muligens være en del av problemet. (flatt og kjedelig, høyt og skranglete) De fleste er vel enig i at nye høyttalere ofte løsner noe både i topp og bunn etter endel timers innspilling og jeg har aldri påstått at man må bruke et år på det.
    Ellers så er jeg helt enig med deg, det finnes nok "innspillingstråder" som det er og det er nok ikke det som er hovedproblemet til TS.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden Zensor serien er ganske tungdrevne kan det kanskje være at forsterkeren er i minste laget?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Låter det magert / bråkete / skingrende bør du dempe diskanten, ikke øke den.

Det er ikke noe vits å pirke med pinsetten her, jeg foreslår at du forsøker +6dB i bass og -3dB i diskanten og ser om dette gjør at du kommer nærmere en signatur du liker.

Alternativt kan du prøve den manuelle EQen. Da resetter du bass/diskant til 0dB, og forsøker deg med for eksempel følgende:

63hz: +6dB
    125hz: +3dB
    250hz: +0dB
    500hz: +0dB
    1kHz: +0dB
    2kHz: -0.5dB
    4kHz: -1dB
    8kHz: -1.5dB
    16kHz: -3dB

Det kan hende du umiddelbart synes dette låter litt tilbaketrukkent i toppen, det er naturlig når du sammenligner direkte. La det likevel stå slik en stund (f.eks noen timer til èn dag), og se hvordan du opplever det over litt tid.
    Da har jeg satt den manuelle EQ'en slik du foreslo over og det begynner å dra seg til med bassen 8)
    Skal la den surre der en stund for å høre hvordan det går seg til, for enda føles den noe "ullen" og innpakket, men når hverdagene ofte okkuperes av Fem, Bliss og TvN (grøss) så kan det plutselig ta noen dager

Takker igjen for all bistand. Det var rett og slett suverent :-D

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Horace Wimp
    Da har jeg satt den manuelle EQ'en slik du foreslo over og det begynner å dra seg til med bassen 8)
    Skal la den surre der en stund for å høre hvordan det går seg til, for enda føles den noe "ullen" og innpakket, men når hverdagene ofte okkuperes av Fem, Bliss og TvN (grøss) så kan det plutselig ta noen dager

Takker igjen for all bistand. Det var rett og slett suverent :-D
    Hvis du synes det blir for ullent kan du redusere dempingen i toppen litt. F.eks prøve noe slikt:

2kHz: 0dB
    4kHz: -0.5dB
    8kHz: -1.0dB
    16kHz: -1.5dB

(la de andre frekvensene stå urørt / slik jeg skrev i forrige post)
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som er bra lyd er jo veldig relativt, så det er vanskelig å diskutere det. Men så lite følsomme høyttalere som er drevet av en temmelig svak receiver blir fort uengasjerende på musikk synes jeg. En effektforsterker vil hjelpe på musikk, og en sub er et must på film etter min mening.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haymaker
    Hva som er bra lyd er jo veldig relativt, så det er vanskelig å diskutere det. Men så lite følsomme høyttalere som er drevet av en temmelig svak receiver blir fort uengasjerende på musikk synes jeg. En effektforsterker vil hjelpe på musikk, og en sub er et must på film etter min mening.
    Jeg mener jo sub er et must nesten uansett jeg da. Det er nesten ingen høyttalere som følger med helt ned i bånn.

Har to subber i hjemmekinoen, og i stua har jeg også sub selvom jeg har 804s med hver sin 200w monoblokk.
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •