Kobling av elementer m dobbel svingspole til effektforster

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kobling av elementer m dobbel svingspole til effektforster

Jeg har to stk basselementer http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...0&cart_id= disse har doble talespoler og er derfor på 2 x 4ohm.
    Disse to subwooferne drives av en effekt forsterker http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...0&cart_id= forsterkeren er brokoblingsbar ned til 4ohm.

Det jeg lurer på er hvordan utnytte høytalerne best med denne effektforsterkeren? Med best tenker jeg følsomhet, effekttolerans, effekt ut fra forsterker etc.

Alternativene slik jeg har forstått det er:
    - Seriekoblede talespoler på begge elementer, kjøre forsterkeren i stereo med med 2 x 8 ohms belastning.
    - Seriekoble talespoler (får da 8ohms element) deretter seriekoble begge subwooferne. Kjøre forsterkeren i bridge med 1 x 4 ohms belastning.

Dette er altså mitt dilemma, har noen formeninger om hva som vil være den beste løsningen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel om å gjøre å ha lavest impedanse. Her får du mest ut av forsterkeren din.

Helt klart at du vil ha mest utnytte på 4 eller 2 ohms last.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok tvilsomt om forsterkeren greier å drive en last på 2 Ohm? Effekten er kun oppgitt ved 4 og 8 Ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det at den kun takler brokobling på 8 eller 4 ohm. Sannsynligvis en av grunnene til at den er så billig. Uansett, burde jeg gå for å seriekoble hele shitten og få ned impedansen mest mulig?

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved seriekobling av spolene får du en nominell impedans på 8 Ohm, jeg ville ha gått for den løsningen, ja.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torkelom
    Det er vel om å gjøre å ha lavest impedanse. Her får du mest ut av forsterkeren din.

Antagligvis vil du ikke få utbytte i det hele tatt, for forsterkeren ville nok skrudd seg av, eller brent opp, for hvis alle elementene blir paralellkoblet på en brokoblet forsterker vil motstanden blitt 0,5Ohm.
    Mulig jeg misforsto deg litt der, men.

Disse forsterkerkerene ville jeg i utgangspungtet ikke kjørt under 8Ohm, så jane sitt svar er nok det beste.
    Jeg ville heller ikke brukt dem på Sub, men kanskje til hårføner?

Jeg ville heller ikke kjøpt noe fra Zachary. Egentelig ikke noe fra ljudia i det hele tatt.

Jeg har åpnet et element i BX-serien, så jeg har antageligvis det beste grunnlaget heromkring for å påstå noe så bastant, for det så ikke ut inni der. Ingeting passet, det så ut som en konisk plastikkting(membran) med gummi rundt, papp festet til spolen og membranet, en løsnet spider som lagde ulyder, en spoleform så tynn at man kunne brukt den som folie, en spole på 1,5cm og en gigantisk pimpmagnet med krom og hele pakka.

kort sagt.

De forsterkerene har sikkert effekten oppgitt i P.M.P.O.

Hvor mye betalte du for alt dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LikerHiFi:
    Forsterkeren ville nok heller gått i protect-modus, ikke skrudd seg av. Når det står at den kan drive 4 eller 8 ohm, så stoler jeg egentlig på det. Den funker forsåvidt utmerket på sub, for meg er det en grei løsning for å få nok effekt uten å betale 15.000,- for en hifi-effekt-forsterker som leverer like mye. Dessuten går den aldri varm, og bruksområdet utvides dermed.
    Klart at viftestøy er tilstedet. Men så har jeg en prosjektor som ikke er helt stille den heller.

Jeg er enig i at Ljudia kan være meget useriøse til tider, men det betyr ikke at alt de fører er dårlig, sortimentet er utrolig variert. Zachry elementene har jeg bare gode ting å si om. Dersom du ikke likte utseendet på et ødelagt element innvendig så er jo det beklagelig.
    Priser på det hele finner du på www.ljudia.no

Forøvrig synes jeg at du kan holde deg til emnet, dvs meg som ber om råd til oppkobling, og ikke benytte anledningen til å forpeste meg eller andre med dine meninger og annet svada.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]

Antagligvis vil du ikke få utbytte i det hele tatt, for forsterkeren ville nok skrudd seg av, eller brent opp, for hvis alle elementene blir paralellkoblet på en brokoblet forsterker vil motstanden blitt 0,5Ohm.
    Det er jo strengt tatt feil, det blir 1ohm ((4||4)||(4||4)) . Men det er uansett flisespikking, for både 0,5 og 1 ohm er en katastrofe på en slik brokoblet forsterker. Brokoblet er den jo kun oppgitt til å tåle 8 ohms belastning, så selv om du seriekobler spolene på hvert av elementene separat, slik at hvert element blir 8 ohm, for deretter å parallellkoble dem,så blir samlet impedans 4ohm, som også er mindre enn anbefalt impedans i brokoblet modus.

]Disse forsterkerkerene ville jeg i utgangspungtet ikke kjørt under 8Ohm, så jane sitt svar er nok det beste.
    Enig. Jeg synes man skal glemme brokobling og koble slik at hvert element blir på 8 ohm og så drive dem med hver sin kanal.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette er tull. Man vil selvfølgelig få mer strøm ved en gitt spenning ved lav impedans, men det er slett ikke sikkert strømforsyningen i forsterkeren er dimensjonert for det. Spesifikasjonene sier minimum 4 ohm i stereo eller minimum 8 ohm mono brokoblet, og jeg synes man bør holde seg til det. Siden man ikke får koblet spolene i disse elementene slik at de til sammen gir 8 ohms last i mono, eller 4 ohm hver for seg, så er den beste koblingen 8 ohm på hver stereokanal.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en ting man skal huske på når man brokobler, og det er at forsterkeren ser lasten som enda tyngre en den er, p.g.a. at halvparten av transistorene som allerede jobber push-pull også må jobbe sammen med resten. Derav 0,5Ohm.
    Sitat Opprinnelig postet av bass-freek
    Forøvrig synes jeg at du kan holde deg til emnet, dvs meg som ber om råd til oppkobling, og ikke benytte anledningen til å forpeste meg eller andre med dine meninger og annet svada.
    Det var ikke meningen å være aggressiv :? .
    Hvis du har bare bra erfaring er jo det flott for deg!
    Jeg har iallefall åpnet et gammelt BX-element som tørna etter 15min normal spilling, og sett hva som var der.
    Der er også høyst mulig at ljudia faktisk har prioritert kvalitet med den nye serien.
    Imponatorfaktor har dem iallefall.

Hvordan deles dem egentelig? av reciever?

Og over til det andre, og viktigste spørsmålet, hvordan spiller dem?

Og, som sagt, så ville jeg kjørt dem som vær sitt 8ohms element på hvær kanal.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ]
    ....en gigantisk pimpmagnet med krom og hele pakka.
    Kult ord! :P

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hart testet å gjøre om om det ene sub-kabinettet til bassrefleks, kjører nå dette elementet seriekoblet i 8 ohm. Resultatet ble halvert vibrasjoner i membranen. Ser knapt at elementet jobber. Det går litt dypere men synes det roter litt på de laveste frekvensene, må nok justere mengden dempemateriale igjen.

Føløsomheten går jo ned nå som jeg kjører 8 ohm, men henter inn igjen en del på å kjøre bassrefleksløsning. Effekttåligheten er doblet og det betyr bare en ting...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •