Kan denne oppgraderingen være noe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan denne oppgraderingen være noe?

Per dags dato har jeg følgende oppsett:

-Receiver: H/K AVR3550
    -Front: B&W 602 S3
    -Senter: B&W LCR60 S3
    -Bak: B&W 600 S3

Jeg skal nå gå til innkjøp av projektor (venter på BenQ 5120!) og lerret om et par måneder, og rommet jeg skal bruke er på 25 kvm (ca 6x4 meter).

Jeg vurderer et 7.1-oppsett der jeg bruker 600'ene til baksenter, 602'ene til surround, og så skal jeg kjøpe 603 til front og LCR600 til senter. Dette høres vel og bra ut, men jeg er usikker på om 7.1 er nødvendig (det er få filmer som er spilt inn i DDEX og DTSES) og om 600'ene blir litt små i forhold til 602'ene. De fire bakkanalene bør vel være identiske for å få rett lydbalanse, eller?

Det som er kjekt med denne løsningen, er at jeg slipper å bytte ut så mange høyttalere, for jeg er kjempefornøyd med 600-serien.

Hvilken 7.1-receiver i prisklassen 6000-8000,- vil kunne drive et slikt oppsett tilfredsstillende? B&W er jo litt krevende, så det er mulig jeg må opp i pris.

Jeg har null erfaring med 7.1 oppsett, så jeg setter pris på informasjon og råd fra folk med erfaring.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å svare på om det er lurt for deg å oppgradere til 7.1 uten å vite litt mer om rommet... Generelt er det slik at de fleste 7.1-surroundreceivere gjennom "intelligent" prosessering klarer å nyttegjøre alle høyttalerne bra selv om lydsignalet er 5.1.

Det jeg synes er viktig å klarlegge er hvor nær de ulike høyttalerne kommer lytteposisjon(ene). Hvis overgangen fra 5.1 til 7.1 betyr at noen av høyttalerne kommer svært nær lytteposisjon i forhold til 5.1-oppsett, så er det ikke sikkert at det er så stor forbedring å hente...

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret!

Akkurat, så prosesssoren "jukser" litt, slik at alle sju kanalene blir aktive selv med en 5.1-kilde. Har jeg forstått det rett? Det høres i såfall meget bra ut.

Sitteposisjon: 2 meter fra alle fire bakkanalene. Det burde vel være rimelig perfekt, skulle jeg tro.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitteposisjon: 2 meter fra alle fire bakkanalene. Det burde vel være rimelig perfekt, skulle jeg tro.
    Tror nok det kan passe rimelig bra med 7.1 når du får såpass avstand mellom høyttalerene.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan hende det blir litt kortere avstand, men over 1.5 meter blir det i allefall.

Noen som kan tipse meg om en god 7.1-receiver som kun skal brukes til film (surround), og som klarer å drive 603 og LCR600?

Er forsåvidt fornøyd med de H/K-receiverene jeg har hatt, men det hadde vært morsomt å prøve ut noe nytt, som f.eks Denon, Arcam, Yamaha, Marantz eller andre merker. Yamaha sine receivere har jo fått mye skryt for å være svært gode på film, men kanskje ikke så bra til stereo-musikk. Det passer meg godt. Jeg er bare usikker på hva 603'ene krever av strømkraft. Dumt å kjøpe en forsterker som funker greit, men som ikke får ut det beste av høyttalerne.

Newcomer Necman sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du vil ikke vurdere nad t773v2 da? den har jo en overkomlig pris med masse krefter.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel skal etter sigende spille svært bra på B&W. En brukt RSX-1055 bør kunne passe budsjettet ditt, men du trenger i så fall en 2-kanals effektforsterker i tillegg.

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene!

Den Nad-receiveren er i dyreste laget, men modellen under virker interessant.

Når det gjelder Rotel, så har jeg egentlig ikke lyst å kjøpe brukt, men det kan være et alternativ.

Nå kommer vel både Yamaha og Marantz med nye modeller snart, så jeg skal avvente litt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •