Lyd spredning fra B&W 802N

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd spredning fra B&W 802N

Heisann.

Jeg har gått til innkjøp av desse høyttalerene her, som har vert en drøm jeg har hatt i mange mange år.

Jeg har nå tenkt å behandle rommet med noen akkustikk tiltak og det er da i første rekke 1,st refleksjon på side vegg og bakvegg som skal behandles.

Jeg sittter nå og lurer litt på plassering av desse platene. Jeg har laget 4st rammer med 10cm plater i samt 10cm luft. Men hvor skal man plassere dem.

Jege kjenner til dette med speil metoden, men jeg kom til å tenke på noe.

Jeg regner ikke med at alle HT i verden sprer lyden på samme måte, eller gjør de det? Kan man si at det er riktig i alle rom å plassere akkustikk tiltak i speilbilde av ht på vegg.

Grunnen til at jeg spør er jo at det er ulike grader på elementer og når de flytter seg frem og tilbake, så skubber de lydbølger mot oss.

Men på reisen mot oss så vil jo en bølge bli brutt av vegg. Jeg regner med at det er der men vil få den beste effekten av en akustikk plate.

Om man tenker seg at en HT sender ut lydbølger med 90grader vinkel så er det jo lett å finne hvor denne HT sin lydbølge vil treffe en vegg eller et tak. Da bruker man jo bare en laservater...

Men spørsmålet blir da. sender alle HT med lik konstruksjon lydbølgene i samme grader fra element?

Forstår at det er ulik mellom kasseHT. Di Og Bi pole, Åpen baffel ol. Men la oss ta føre oss min B&W 802N. Noen som kjenner til gradene denne høyttaleren sender ut lydbølger?

Hilsen den undrende Peter
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra
    Forsterkere: Marantz SR7010. Sherwood A965 effekttrinn.
    Kilder, pc, marantz UD7007, himedia Q10pro
    Bilde: JVC 350 Dila Dreamscreen 106'

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Speilmetoden skal funke, uansett spredningsmønster. Den vil vise hvor på veggen lydbølgene som treffer øret ditt, treffer veggen. De lydbølgene som treffer utenom det punktet, vil ikke være førsterefleksjon for deg. Poenget er å dempe de kraftige refleksjonen som ligger nærme kilden i tidsdomenet, da de vil kunne forvirre hjernen og danner et diffust lydbilde.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Speilmetoden skal funke, uansett spredningsmønster. Den vil vise hvor på veggen lydbølgene som treffer øret ditt, treffer veggen. De lydbølgene som treffer utenom det punktet, vil ikke være førsterefleksjon for deg. Poenget er å dempe de kraftige refleksjonen som ligger nærme kilden i tidsdomenet, da de vil kunne forvirre hjernen og danner et diffust lydbilde.

Ok, så ved speilmetoden så finner man punktene der ørene treffer veggen, i fht elementene. Da begynner jeg å forstå litt mere.

Men kunne det ikke vere lurt å dempe refleksjonene fra veggen, der lydbølgene treffer, i henhold til elementets grad av lydbølge-utsendelse. Fryktelig dårlig skrevet den siste setntningen der.

Er bare en take som jeg har hatt i toppen en kort stund dette...
    Høyttalere: Triangle Genese Quartet LE. Triangle Genese Voce, Triangle Celius ESW, Triangle Antal ESW, Triangle Khos x 4. Svs 2531 pci, svs 2039 plus, svs Pb12 plus og svs pc13 ultra

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det illustrert hva jeg vil frem til: Illustrasjon

Å dempe andre refleksjon vil kunne ha noe for seg, men den har vesentlig mindre energi og kommer senere. Vil kunne danne mer illlusjon om rom. Overdemping er heller ikke bra.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det illustrert hva jeg vil frem til: Illustrasjon

Å dempe andre refleksjon vil kunne ha noe for seg, men den har vesentlig mindre energi og kommer senere. Vil kunne danne mer illlusjon om rom. Overdemping er heller ikke bra.

Flott illustrasjon.

Men dette er med utgangspunkt i sittepossisjonen min. Der er jeg greit oppdatert.

Men om vi glemmer sittepossisjon et øyeblikk. Og setter opp ht der det ser penest ut i rommet. Og angriper rommet akkustisk med de tankene jeg har gjort meg.

Om man finner ut av hvor stor "vinkel" ht mine sender ut lydbølger, og deretter setter opp akkustiske tiltak der lydbølgene treffer overflatene som vegger, gul og tak, vil man da ikke lage et mest mulig akkustisk riktig rom utifra HT og det rommet man har?

Som sagt dette er bare en tanke som datt ned i hodet mitt idag, mens jeg gikk rundt i rommet og hørte hvor jeg har en forhøyelse av db. Det er ikke på de punktene jeg i følge speilmetoden skal ha platene...

Er jeg helt på villspor her?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demping av førsterefleksjon er egentlig behandling av lytteposisjon, hvor man minsker og forsinker reflekterende lydbølger som kan skape et diffust lydbilde. Om du i teorien akustisk behandler for en annen posisjon enn lytteposisjon, så jobber man i blinde (eller i døve).

At det er forskjellig frekvensrespons rundt i rommet er helt naturlig.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarer meg selv jeg, gikk opp et lys for meg nå.

Om en lydbølge blir sendt ut av en ht med 90 grader vinkling alle veier fra midten av element, så vil jeg på den måten jeg har tenkt måtte dempe ALLE flater mellom meg og HT, samt hele bakveggen. Bare på 1st refleksjon. Egentlig så ville jeg måtte dempe alle flater, og da blir det hekt dødt, som å spille ute på en ørken..

Og det vil da måtte de bli helt fullstendig feil naturligvis.

Er godt at det går opp lys for oss innimellom...

Nok en tanke/ide som ikke holdt mål, men det er jo slik man lærer av. Og også kommer videre.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Svarer meg selv jeg, gikk opp et lys for meg nå.

Om en lydbølge blir sendt ut av en ht med 90 grader vinkling alle veier fra midten av element, så vil jeg på den måten jeg har tenkt måtte dempe ALLE flater mellom meg og HT, samt hele bakveggen. Bare på 1st refleksjon. Egentlig så ville jeg måtte dempe alle flater, og da blir det hekt dødt, som å spille ute på en ørken..

Og det vil da måtte de bli helt fullstendig feil naturligvis.

Er godt at det går opp lys for oss innimellom...

Nok en tanke/ide som ikke holdt mål, men det er jo slik man lærer av. Og også kommer videre.
    Du sier alle lydbølgene blir sendt ut i 90 grader, så vil de i teorien din reflektere til utgangspunktet. Dette er jo selvsagt helt feil...
    Men en høyttaler har jo et spredningmønster, som beskriver intensitet for lydbølgen. Men det som er viktig har med energi- og tidsreduksjon i forhold til kilden.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier alle lydbølgene blir sendt ut i 90 grader, så vil de i teorien din reflektere til utgangspunktet. Dette er jo selvsagt helt feil...
    Men en høyttaler har jo et spredningmønster, som beskriver intensitet for lydbølgen. Men det som er viktig har med energi- og tidsreduksjon i forhold til kilden.

Jepp.

Etter en liten knoting på et ark så legger jeg rolig ifra meg denne ideen! Jeg tok 90 grader bare som et utgangspunkt....

Men nå skal vi prøve oss med de platene som er snikret til, imorgen. I kvel skal det bare nytes litt musikk før loppekassa skal besøkes.

Ser på den illustrasjonen din at det rommet er satt opp med absorbenter i forkant av lyttepossisjon og reflektorer bak lyttepossisjon, Dette krever vel litt avstand til vedder for å fungere.

Slik anlegget mitt blir stående fortiden da dette står i en dagligstue, så er lyttepossisjon i en sofa plassert inntil bakvegg.

Noen tips på hva jeg kan ha bak hodet?
    Mvh Peter

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slik anlegget mitt blir stående fortiden da dette står i en dagligstue, så er lyttepossisjon i en sofa plassert inntil bakvegg.
    Nydelige høyttalere - fantastisk lyd ....., men synd for deg....at du ikke kan få ut potensialet i lydopplevelsen før du snur stua 90º.....

Du vil aldri klare å utjevne forskjellen mellom høyre og venstre høyttaler med akustiske tiltak.

Refleksjonene fra høyre sidevegg, obstruksjonen i sidesofa, refleksjonene fra hjørnelampe, refleksjonene fra hylle på bakvegg og det "store" stuebordet....
    Det å ikke ha avstand til bakvegg er også et problem....

Tok meg friheten å "visualisere" alle utfordringene...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Nydelige høyttalere - fantastisk lyd ....., men synd for deg....at du ikke kan få ut potensialet i lydopplevelsen før du snur stua 90º.....

Du vil aldri klare å utjevne forskjellen mellom høyre og venstre høyttaler med akustiske tiltak.

Refleksjonene fra høyre sidevegg, obstruksjonen i sidesofa, refleksjonene fra hjørnelampe, refleksjonene fra hylle på bakvegg og det "store" stuebordet....
    Det å ikke ha avstand til bakvegg er også et problem....

Tok meg friheten å "visualisere" alle utfordringene...

Heldigvis er dette kun en midlertidig løsning før jeg skal bygge til dette rommet:

Jeg får rett og slett ikke lov til å snu stua 90 grader, selv om det hadde vert mye mye bedre,

Sofa på kortveggen, lampa og bordet er borte ved seriøs lytting, om med plater a 10cm +5cm luft står på kortveggen i førsterefleksjon med bruk av speilmetoden. i tillegg trekker jeg sofa ca 60cm frem.

Dette er tiltak som er lette å sette opp og ta ned igjen når jeg er ferdig med å kose meg, eller når stuen skal se vanlig ut.

Men man må jo prøve å få det best mulig til innenfor de grensene man har...

Her er rommet som skal bli hifi/furtebud.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er rommet som skal bli hifi/furtebud.
    Lucky you... :-D
    (Da er det ikke nødvendig å stresse dagens løsning....)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målene på rommet-
    Lengde: så langt jeg vil, men max 810cm.
    Bredde: 480cm
    Høgde fra tak til gulv 240, høgde på knevegg 140.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Lucky you... :-D
    (Da er det ikke nødvendig å stresse dagens løsning....)

Nei.

Stresser ikke, men er jo alltids morro å få ting så bra som mulig, selv om det er midlertidig. Starter nok på loftet rimelig raskt. Må bare bli enig med den andre personen her om hva som skal prioriteres og gjøres først.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med meget lekre høyttalere forresten 8)

Uten å ha særlig erfaring på området selv (foreløpig) så skal det kunne brukes absorbenter bak lytteposisjon når man sitter tett på veggen.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    godt å høre at dagens løsning bare er midlertidig , så flotte høyttalere fortjener bedre enn å måtte stå klistret opp i bakvegg/hjørne 8)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man måler, kan man finne ut nøyaktig hva man trenger å dempe. Når man ikke måler er enten speilmetoden eller "hyssingmetoden" nærmeste man kommer. Bruk av hyssing foregår på følgende måte. Du tar en hyssing som du setter fast ved høyttaleren, strekker den mot sitteposisjon (mellom ørene) og setter den fast der. Og så har du ekstra med hyssing slik at du kan dra den til ulike flater. Der hvor den treffer flater vil være refleksjonspunkter.

Plasser absorbentene slik at midten av platen er mellom mellomtone og diskant element.

Høyttalerne dine sprer forøvrig mye. Altfor mye IMO. Høyttalere med kontrollert og begrenset spredning hadde gitt deg et langt bedre resultat.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.

Stresser ikke, men er jo alltids morro å få ting så bra som mulig, selv om det er midlertidig. Starter nok på loftet rimelig raskt. Må bare bli enig med den andre personen her om hva som skal prioriteres og gjøres først.
    Du kan bare glede deg til du får 802 i et bedre rom.
    Jeg hadde mine i en stue løsning før jeg fikk bygget eget kinorom.
    Skal starte så smått med litt dempe tiltak over helgen nå,spennende.

Hvilke komponenter bruker du sammen med 802?
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Høyttalerne dine sprer forøvrig mye. Altfor mye IMO. Høyttalere med kontrollert og begrenset spredning hadde gitt deg et langt bedre resultat.
    så god spredning er en uting? naturlig lyd sprer alle veier, -som gjør at det låter naturlig! ikke som en reproduksjon ala hva direksjonelle horn aldri vil komme i nærheten av. noen sverger til dipoler av en grunn
    syns dere en live artist burde presenteres som en punktkilde?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke direktiviteten er konstant og refleksjonene ligger høyt i nivå i forhold til direktelyden, så vil det meget negativt. Vel kjent sak det der.

Tror retep har solgt sine høyttalere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •