Dali Zensor (kjøpehjelp/brainstorming)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Zensor (kjøpehjelp/brainstorming)

Heisann!
    Da er jeg tilbake på AV-forum! Den (ur)gamle brukeren min som har ligget i ro 3-4 år funket ikke lenger, så jeg endte oppvmed å lage en ny en. Må også legge til at det tok litt over et døgn før brukeren ble vertifisert/godkjent.. Er dette vanlig? :-?

Uansett, nå har jeg bestemt meg for å bytte ut hjemmekinoen jeg har på gutterommet til noe med litt mer kvalitet. Har fra før en Pioneer vsx-420 med små billige plastsatelitter av ditto merke. De nye høyttalerne jeg til nå har kikket på har jeg kommet fram til at Dali Zensor 1 er de som i mine øyne passer best. I tillegg til det lydmessige er de rett og slett deilige og se på.. 8)
    Da blir planen min å først kjøpe et par Dali Zensor 1 og kun kjøre ren stereo, eller muligens koble til subwooferen fra det gamle anlegget. Deretter tenkte jeg å oppgradere med Zensor senterhøyttaleren og senere Zensor 5 når økonomien tillater det.

Dette ble ganske langt, men får ta en liten oppsummering med det jeg lurte på:
    1. Vil Dali Zensor passe for meg? Eventuelt hvordan vil det låte med/uten den "billige" subwooferen jeg har fra før?
    2. Hvilken receiver vil passe til å drive Zensor 1, med tanke på senere oppgradering til fullt Zensor-anlegg? Har kikket på Denon AVR-1912 og NAD-T748, disse er omtrent i den prisklassen jeg vil ha.
    3. Zensor 1 har bassport bak, hvordan blir det med å plassere denne tett inntil en vegg? Vil det være mulig å henge den på veggen?
    4. Kan receiveren jeg har nå drive Zensor 1 høyttalerne i første omgang?

Beklager rotete og mange spørsmål, men det er sånn det ser ut oppi hodet mitt nå! :-D

Edit: Skrivelæif (er sikkert fortsatt en del igjen)

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Joda

Zensor 1 er en kraftigere, "tyngre" stativhøyttaler enn Zensor 5 er bygget. Den låter kanon særlig i forhold til prisen, mener jeg.

Ville lett kjørt Zensor 1 i stereo samt Dali E-12F sub i første omgang. Skal du utvide, ville jeg kjørt to par Zensor 1, senter og samme sub.

Deling på 80Hz i receiver, la suben gjøre resten.

Bassport bak, vil jo gjøre at du får mer resonans fra veggen bak om htt er for tett inntil. Du får "hjelp" til bassen, men jeg trekker stort sett mine bakport-høyttalere 45 cm fram i rommet.

Denon 1912 vil fungere bra. Nad 748 kanskje hakket bedre.

Eventuelt kan du få min Denon-2310 billig

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!
    Men skjønte ikke helt hva du mente med at zensor 1 var "tyngere" enn zensor 5?.. :-? Er de tyngere å drive?
    Uansett, er det heller å anbefale med to par 1'ere istedetfor å kjøpe 5'ern?
    Er litt redd for at jeg ikke har råd til både receiver, subwoofer og høyttalere på første lønning, men send meg en pm med litt om den Denon 2310, så får vi se :-D

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    435
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mente var at Zensor 5 er en høyttaler som er i samme klasse som Concept 6, derimot er Zensor 1 overlegen Concept 1 fra Dali. Det er en mer solid utgave, tyngre bygget, spiller bare mye bedre. Jeg ville kjørt to par ja. Men da trenger du en god sub. Jeg ser ikke masse poeng i å kjøre Zensor 5 og en sub, hvis du uansett deler på 80Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skjønte jeg!