Hjelp til lav-pass filter for sub, ~25-28Hz

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til lav-pass filter for sub, ~25-28Hz

Etter å endelig ha fått satt opp filmrom i kjelleren, er alt klart for å se film! Hmm, a, eller nesten...
    Det som er feil er: stolen hopper ikke rundt om kring i rommet, jeg får ikke pusteproblemer, og de som sykler forbi på gata utenfor detter ikke av sykkelen når det er en eksplosjon med dyp bass i en film.
    Dette da de høyttalerene jeg bruker går ned til ca 30Hz.
    Dog spiller de relativt linært ned til rundt 30Hz, med da dabber de av veldig fort. Er snakk om transmissjonshøyttalere.

Pga den veldig jevne, detaljerte og behagelige bassen jeg har nå ned til ~30Hz vil jeg ikke forstyrre frontsettet på noen som helst måte med sub, kun fortsette der de ikke tar mer.

Har nå delvis bygd sub-kassen ferdig, den blir på ~155L, og blir tunet til 20.5Hz via en 30*10*125cm (h*b*d) port.
    I kassen vil det bli montert 3x 12" med dobble 2 oh spoler, og total resistanse vil komme på ca 10 ohm. Har ikke tatt meg jobben med å måle impedanskurven, og tror ikke jeg kommer til heller om jeg ikke finner ut at jeg Må. Går derfor inntil videre ut ifra 12 ohm impedanse.
    Med denne konstruksjonen vil jeg få -3dB ved 54Hz, og -6dB ved 18.5Hz.
    Jeg kan forhåpentligvis kan leve med dette, da det ikke er fult Så mye som er på et lavere området enn dette.

Så til spørsmålet, lav-pass filter:
    Det jeg hadde håpet på var et aktivt 24-48dB filter, men usikker på om dette vil la seg gjøre på noen enkel måte?
    Alternativet er et passivt 4. eller 6. ordens filter, men et filter i den størrelsen, som også tåler i allefall en 1000W RMS har jeg en misstanke om at kan bli en smule stort og dyrt (må jo sørge for å lage noe som gjør at SWMBO lar meg se morgendagen, lol)

Filteret på forsterkeren jeg skal bruke går bare ned til 38Hz med 48dB, som gjør at suben blander seg med frontsettet, som er uønsket da denne suben kun skal ta fra ~16-28Hz, helst hverken mer eller mindre, men kommer dog ikke til å bruke noe subsoniq filter her, kun lav-pass..

Noen forslag til løsning for å få til dette?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surroundreciver har delefilter som styrer hva som mates ut til effektforsterkeren som driver subben... vil ikke det være det enkleste

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    behringer CX2310 ?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du bare stereo?
    LFE kanalen fra film går jo til 120 hz, du får ikke mye info da om du deler ved 30 hz og du får ikke nær den punch fra dine høyttalere som du får fra en subwoofer. Du må dele høyere enn du tror er min mening. Du skriver dine høyttalere er ganske lineære til 30, dvs. du har ikke mye bass? Normalt, til film hvertfald vil man gjerne ha en lett stigende kurve for å kompensere for ørets manglende følsomhet i bassen.
    Selv med transmisjonlinjer MÅ du ha subwoofer til film og det med at du skriver at subben ikke må blande seg med frontsettet skjønner jeg ikke noe av, tror du er litt på avveie her altså. Korrekt justert vil subben fylde ut, supplere dine høyttalre, du skal ikke kune høre subben egentlig.
    Jeg hadde transmisjonlinjer der gikk til 17 hz, og tro meg, subwoofer MÅ du ha likevel.
    Kjøp en SVS er mitt tip.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Kjører ren stereo ja, har derfor heller ingen surround reciver enda. Den kommer ikke før jeg eventuellt oppgraderer til surround i fremtiden.

Skal også sies at det var en spøk at stolen skulle hoppe osv, det var bare for å beskrive at det var de aller laveste frekvensene jeg manglet...

Med linert til ~30Hz mener jeg at i rommet jeg har, blir forsterkningen av bassen god nok til at jeg har mer enn nok trykk ned til ~30Hz, så det jeg skal ha er kun at suben tar over derifra og ned.

Når jeg sier "ikke blande seg med" mener jeg selvsakt at de skal gå sømløst over hverandre et sted rundt ~25-30Hz, men dette vil jeg at skal skje
    relativt brått.

Jeg er tidligere veteran i db-dragracing og VM mester i bass race (bilstereo begge deler), så jeg er ikke Helt fersk på valgene mine her, selv om jeg er enig i at jeg ville begynnt å lurt selv dersom jeg leste at noen skrev det som jeg har gjort her da det er ganske spesielt å dele en sub så lavt... :razz:

Noe lignende CX2310 ville vært perfekt sånn etter en kjapp titt, og til rundt 900,- ser det ut som en god mulighet. Kjempetakknemmelig for det tipset!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reckhorn www.reckhorn.com - Active x Over har litt forskjellig. Ellers har er kanskje miniDSP et alternativ.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

[YOUTUBE]E7Bkrypxzs4&feature=related[/YOUTUBE]

Beregnet for hjemmekino, meeeen....

PS... Nært opp til 100.000 kr for de gromeste av Rotary subene

Og Ferdig innstalert... Nesten 200.000 kr

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke høyttalere og forsterker er det du har?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere er TDL RTL2. disse er tunet til 40Hz, men med rommet i beregningen spiller de fint ned til ca 30Hz etter egene målinger.
    Lyden ble helt OK med riktig plassering og kanskje bittelitt EQ justering. Forsterker er en eldre Technics klasse A, 2x50W RMS 8 ohm.

Forsterker til sub kommer til å bli en klasse T forsterker fra zapco. Zapco 9.0xd.
    Dette er egentlig en bilforsterker, bare så det er sakt, men da den har regulert strømforsyning yter full oppgitt effekt fra ca10.5V, som gjør at jeg lett slipper unna med et billig batteri en en kraftig batterilader som jeg alleredet har liggende. Dette kommer uansett ikke til å stå plassert i samme rom, så at det ikke "ser" like fint ut har heldigvis ingen betydning da det blir stående i en liten bod helt skjult...

edit: skrivefeil...

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    [youtube]E7Bkrypxzs4&feature=related[/youtube]

Beregnet for hjemmekino, meeeen....

PS... Nært opp til 100.000 kr for de gromeste av Rotary subene

Og Ferdig innstalert... Nesten 200.000 kr

Hehe, i helsike! De der så jo genial ut! Bare en motor som drar en vifte med fast turtall, også varierer pitchen etter frekvens. Meget artig å lese om patenten der gitt, aldri hørt om noe lignende. men dyre ja.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja, hadde vært noe med en sånn, men tror jeg får klare meg uten

Har nå "prøvd" kassedesignet mitt bare for å verifisere at det lot seg gjøre å spille så dypt i dette rommet med den tuningen som jeg ønsket, men dog kun med et av 3 elementer montert, og det ser ut til å fungere ganske bra må jeg si.

Har dog kun brukt en tragisk dårlig 100W forsterker så langt, men det er kun midlertidig for testing.

Har gjort noen målinger med Term-Lab sensor nå (den som brukes på verdensbasis for db-dragracing, bass race, NASA (når de måler romferger som tar av osv)osv.
    pr i dag en av verdens mest nøyaktige trykksensor opp til 200Hz, så disse resultatene er eksakte da sensoren er kalibrert.

Ikke at det spiller så veldig høyt nå, men jeg vil si det er en ganske gjevn kurve i allefall, så med mer effekt og 2 elementer til så tror jeg at jeg burde være i mål med de laveste frekvensene, eventuelt bruktalt kraftig bass om jeg deler høyere, men tror ikke jeg kommer til å gjøre det.

Målinger tatt ved sitteposisjon i rommet, før klipping, og er snittresultatet av 2 målinger:

12Hz - 109.3dB
    14Hz - 110.2dB
    18Hz - 109.8dB
    24Hz - 110.9dB
    28Hz - 111.0dB
    35Hz - 111.7dB
    40Hz - 113.1dB

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende.....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må jeg følge med på. Hva med noen bilder TS?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske imponerende ja. Hvilke elementer bruker du i basskassa?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått tatt noen serlige bilder så langt, men dette er hvordan kassen vil se ut i allefall. Bare at den vil bli trekt da selvfølgelig.

Alt var endelig klart for å starte opp med 3 elementer nå, men så klarte jeg faktisk å knekke den pumpen til fuge/lim-tubene, så fikk aldrig blitt helt ferdig. Men så snart jeg får tettet rundt elementene skal det bli morsomt.
    Da blir det ny måling også, for å se om jeg har tunet korrekt. Kassen er tunet om litt, så bli spennende å se.

Så filmen Pulse her om dagen med bare ett element, og må si det ble en litt annen opplevelse ja. Gleder meg til å se den en gang til med 3 elementer og 10x effekten...

skal ta flere bilder senere når alt er ferdig.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns du skrev at det ikke spilte så veldig høyt, hmm, da vil jeg nødig være i rommet når du spiller høyt....
    Ellers, her er litt snacks til deg :8x12_TOM's anlegg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    109-111dB er jo ikke så veldig høyt det da vil jeg si, på så lave frekvenser i allefall.

har nå endelig fått alle 3 elementene opp å gå, med rundt ~1kW forsterker, og 48dB filter. Det ble litt rimelig anderledes egentlig. Stålkontroll på elementene, og jeg var mer redd for å få taklampen i huet (takplatene resonerer på ~16Hz, så lampen hoppet ca 2cm opp og ned, haha) enn å skade elementene.

Kan se om jeg kan komme med noen nye målinger senere, men bra ble det i allefall, nå er alt endelig klart til film og musikk i allefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan virker konstruksjonen din? Har du fått tatt noen nye målinger etter oppgraderingen? Holder takplatene fortsatt sammen? :P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fungerer bra det nå. ikke fått tatt noen nye målinger enda, men nå er ny forsterker på plass i allefall. pioneer vsx 921. ble litt lettere enn å stille EQ og sub osv manuelt. selv om jeg dog fremdeles ikke synes den deler suben riktig, og det ikke går an å ha suben på i stereo modus med mindre du velger "small" på fronthøyttalerene, og gjør du det kan du ikek dele lavere enn 50Hz, så.. -.-
    men men, med litt knoting fikk jeg det til å gå nogså sømløst over hverandre i allefall.

ps, nå er det i allefall klart om du ville komme over en tur for en demo eller en film...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver en gang til: Hvilke elementer bruker du?
    Ser det står Blaupunkt, men hva mer?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •