Hjelp til lav-pass filter for sub, ~25-28Hz - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Beklager, glemte vist å oppgi elementene...
    Bruker blaupunkt VPw300, for mer info: http://www.blaupunkt.de/fileadmin/us...0001_EA_DE.pdf

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, akkurat. De ser ganske sinna ut

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja, de Kan være ganske sinna også om man lar de få nok effekt med riktig kasse. når jeg brukte de i bilen (sedan), målte jeg maksimalt 141.2db med kun ett element og ~4kw effekt...
    dog kan de spille veldig dypt og gjevnt også med riktig kassekonstruksjon, som var det jeg gikk for denne gangen da jeg skulle ha sub for de aller laveste frekvensene til film og musikk, og ikke noen db-dragracing kasse

tatt noen nye målinger nå, dog tatt disse med fremdeles bittelitt å gå på på forsterkeren:
    igjen er disse tatt med ett og samme volum på forsterkeren for alle frekvensene, og lenge før eventuell klipping/forvrengning,
    og er snittresultatet av 3 målinger tatt fra sitteposisjon.

10hz 117.6
    12hz 120.8
    14hz 120.5
    18hz 119.2
    22hz 119.5
    24hz 119.1
    26hz 118.9
    30hz 119.0
    35hz 120.4
    40hz 120.1

100% linært er det jo kanskje ikke, men med tanke på at det ikke kjøres noen form for EQ på suben,
    vil jeg si at kassekonstruksjonen ble akkuratt som jeg hadde forventet.
    Det spiller ikke så sinnsykt høyt, men linært og uten tegn til anstrengelse, og ingen problemer med dypbassen ned til 10Hz

tror jeg inntil videre bare får leve med 50Hz deling som forsterkeren har selv om jeg hadde håpen på en del lavere. blir veldig mye jobb og kostnad med de få ekstra Hz'ene delt korrekt til at jeg gidder å gjøre det. kanskje en gang i fremtiden.

men takket være tips fra dere vet jeg i allefall hva jeg trenger for å gjøre det om jeg bestemmer meg for det i fremtiden en gang.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg synes jo at 120 dB ved 12 Hz er litt stusselig... :shock:

Hvis det fungerer bra med deling på 50 Hz og du kvaliteten ikke har blitt dårligere enn før, så er det vel greit. Men med en miniDSP får du både delefilter med alle ønskelige variabler, samt EQ. Det blir ikke store kostnaden tross alt.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tør jeg spørre, hva slags tuning er kassa på og hvor mange liter?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kassen er ca 150-160l, tuningen er litt vanskelig å si eksakt da porten er delvis tettet igjen med demeull, samt kanalen hele veien er kledd med dempeull på alle vegger, og fronten av porten er dekket av filt som delvis slipper igjennom luft (er ikke synelig at dette er en portet kasse om man ikke vet om det). har gjort dette for å få en mer gjevn frekvensgang med lavere tuning, men dog på bekostning av SPL, men spiller høyt nok for meg uansett, så det gjør meg ingenting...

jeg vil si veldig grovt at kassen har en tuning på ca 12-14Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    la inn resultatene på en graf i stedenfor, ligger vedlagt.

setter man resultatene på en graf ser man antydningen til tuningen litt tydligere/lettere enn å bare lese tallene. En liten kul på 12-14Hz før den faller relativt brått ved 10Hz. Har heldigvis klart å få kulen relativt liten og ellers relativt flat kurve opp til 40Hz.

Jeg tror den lille droppen ved 18Hz målingen er pga. takplatene resonerer rundt denne frekvensesn, og dermed gir en målbar forskjeld, selv om forskjelden heldigvis ikke er det jeg vil si er spesielt hørbar (1,3dB differanse fra 18 til 14Hz).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om jeg tør å komme for en lytt engang jeg, men jeg må vel siden du er familie

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JaaAh, etter enda mer knoting med instillinger osv nå, samt at jeg faktisk har klart å bygge en senter som spiller veldig pent med frontene og suben også, (bare dessverre ikke spesielt høyt før diskanten gir seg, men usikker på om det er forsterkeren som egentlig begynner å gi seg, men samme det..), har jeg endelig blitt så godt som fornøyd med resultatet.

Tror nok den senteren kommer til å byttes ut om jeg ikek bygger den om, men aner bare ikke hvilken senter med høy følsomhet som vil passe...
    Skal spille høyt og og krystallklart, men samtidig tørt, nøytralt og rolig/avslappende. Så litt på Dali IKON VOKAL 2 MK2, men lurer på om en fra B&W vil passe bedre sammen med TDL frontsettet selv om de koster 2-3x så mye. (har dog ikke hørt denne senteren fra dali, så skal ikke si noe sikkert her)

Men i allefall, nå har jeg endelig fått det jeg savnet aller mest, dypbass.. og dypbass er det mer en nok av, det kan man trykt si, selv om jeg skal inrømme at reciveren med litt EQ klarte å gjøre overgangen mellom sub og front/senter rimelig bra (ikke perfekt, men blir man noengang 100% fornøyd? lol).

Nå har jeg til vanlig (i stuen) de første TDL RSTL modellene, for de som kjenner de, (for de som ikke gjør det så er dette referansemodellen til TDL med de originale TDL 16 ohm elementene som ble laget helt i begynnelsen på en annen del av fabrikken (jeg har høyttaler par nummer 12 som ble laget), ikke KEF B139 basselementene som ble brukt i de fleste av de senere modellene i denne serien, selv om de er så og si identiske), så jeg er normalt sett ganske kresen på lyd og dypbass og har satt standaren og kravet deretter...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten update her nå bare, med et par bilder.

Senter er endelig i boks, og inntil videre noen rimlige bakhøyttalere som kommer til å byttes ut. Senteren ble Usher v-603 som matcher nermest perfekt med TDL frontsettet.

etter impedanse-kontroll av suben har jeg koblet om til å kjøre i 3 ohm nå, da forsterkeren takler dette fint og fremdeles med ganske høy dempingsfaktor.

Så da har jeg nå ca 3kw til rådighet, og det ble et lite løft i trykket! Ligger nå på 120+dB alleredet ved 10Hz, men da skal det sies at elementenes slaglengde utnyttes 100% også.

Hørte på Tchaikovsky 1812 Overture - Telarc etter å ha stillt inn alt på nytt, og resultatet ble vel mer at jeg ble helt målløs over kanonene på slutten som går ned til rundt 8Hz.. Anbefales absolutt å prøves for alle som virkelig vil teste hvor dypt suben dems går!

Edit: kan prøve å ta noen bedre bilder senere da bisse ble rimelig dårlige. Hadde på taklyset, projectoren, og med dagslys utenfra... ^^;

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan-Erik-86
    Liten update her nå bare, med et par bilder.

Senter er endelig i boks, og inntil videre noen rimlige bakhøyttalere som kommer til å byttes ut. Senteren ble Usher v-603 som matcher nermest perfekt med TDL frontsettet.

etter impedanse-kontroll av suben har jeg koblet om til å kjøre i 3 ohm nå, da forsterkeren takler dette fint og fremdeles med ganske høy dempingsfaktor.

Så da har jeg nå ca 3kw til rådighet, og det ble et lite løft i trykket! Ligger nå på 120+dB alleredet ved 10Hz, men da skal det sies at elementenes slaglengde utnyttes 100% også.

Hørte på Tchaikovsky 1812 Overture - Telarc etter å ha stillt inn alt på nytt, og resultatet ble vel mer at jeg ble helt målløs over kanonene på slutten som går ned til rundt 8Hz.. Anbefales absolutt å prøves for alle som virkelig vil teste hvor dypt suben dems går!

Edit: kan prøve å ta noen bedre bilder senere da bisse ble rimelig dårlige. Hadde på taklyset, projectoren, og med dagslys utenfra... ^^;

Prøv ut filmen: Black hawk down. Der er det en sene IRENE, FUCKING IRENE" .
    En del helikopter som tar av og det går rimelig dypt. tror det er 5hz

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •