Jakten etter den perfekte subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer Øyvind&Julianne sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jakten etter den perfekte subwoofer

Jeg har i dag 2 x Dali Ikon sub, men ser etter andre alternativer. Det optimale hadde vært om jeg klarer med 1 sub i og med at den skal plasseres i stuen.
    Jeg liker lyden fra Dali Ikon subbene, men ønsker en sub som er hurtigere og bedre til både musikk og film.
    Tidligere har jeg testet ulik B&W-subber i prisklassen opp til 10K. Til musikk var jeg godt fornøyd med ASW610XP, men den opplevdes ikke tilstrekkelig til film mtp slagkraft.

Har lest gode omtaler om subbene fra XTZ, men etter å ha hørt 99 W12.16 synes jeg det er en kraftig råtass, men blir raskt trett i ørene(etter min smak). Dette er ikke lyden jeg er på leting etter. Da lurer jeg på om subbene fra for eksempel SVS eller Dynabel er mer lik XTZ enn Dali/B&W?

Mine kriterier til ny sub:
    Raffinert
    Rent
    Presisjon
    Varm
    Tett
    Slagkraftig

Subben skal bukes sammen B&W CM9, CMC2 og Dali Ikon OnWall. Nad M3 stereoforsterker og Denon AVR-4311 hjemmekinoreceiver.

Ut fra mine preferanser, hva tror du kan være en optimal sub for meg? Kom med konkrete forslag.
    Håper på mange gode innspill fra alle på forumet.

Newcomer lifoidua sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale denne lille og lekre dypvannsbomben.
    Definitive Technology SuperCube Ref Subwoofer - 1800W og 14" + 2x14" PR - L-Sound AS
    Og nå er det nedsatt pris også 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! SVS hadde nok vært noe for dere. Har fått bra kritikk og hører masse folk snakker om det.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slettet
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Hei! SVS hadde nok vært noe for dere. Har fått bra kritikk og hører masse folk snakker om det.
    Hvordan er SVS-subbene på musikk? Hvilken modell mener du kan passe til mitt behov? Trenger jeg den største modellen? Vanskelig å lese seg til noe, skulle gjerne hørt før jeg kjøper.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri hørt om noen som blir trøtt i ørene av en sub. Kriteriene du er ute etter synes jeg stemmer bra med hva en XTZ etter min erfaring leverer. Kanskje med et lite kanskje på "slagkraftig", så mulig du må ha to.

Testet du ut de forskjellige tuningmulighetene av portene?

Ellers har jeg to Epik Legend i kinorommet, de leverer på alle punkter inkludert slagkraftig. Eneste minus er at de ikke går ekstremt dypt.
    --
    Thorbjørn

Newcomer lifoidua sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lsound.no har jo "by and try" i 45 dager. viss du ikke er fornøgd så leverer du tilbake. :-D

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Epik Empire, kan slå så jeg sliter med synet til tider Ruller av på ca 20hz i mitt rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind&Julianne
    Hvordan er SVS-subbene på musikk? Hvilken modell mener du kan passe til mitt behov? Trenger jeg den største modellen? Vanskelig å lese seg til noe, skulle gjerne hørt før jeg kjøper.

Hei igjen.

Til Kylie Minogue - Live In New York var SB 12 meget bra i mine ører. Har en onkel som hadde en eller annen SVS før, men forsterkeren gikk sånn plutselig så fikk ikke noe godt øye om de før ikke så lenge siden. Til musikk er vel XTZ meget bra, ikke helt min favoritt, men fungerer utrolig bra på musikk fra 80 taller og til dagens musikk.

Vi har jo også Dali sin nye 12" som er meget fengende på musikk. Ikke akkurat den beste på film, men på metal var jo den helt rå Hvis du vil ha dyyyp bass så er jo SVS SB 12 meget bra. Ble foresten tilbudt en, men var for sein til å kjøpe den. :?

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha dyyyp bass så er jo SVS SB 12 meget bra.
    Nei, SB'ene for folk med lite plass. Er PC og PB serien som har skikkelig tyngde i bunnen. Går du for de dyrere modellene, er de knallbra på musikk også.

Ser Def. Tech Supercube også er nevnt her. Også en knallbra SUB, og med tilbudet LSound har på den nå er den ett kupp.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du må kikke langt opp i pris om du skal ha en sub som skal ta over for 2 stk Dali Ikon Sub.

Jeg ville kikket på JL Fathom F113, Velodyne DD15/18+ eller B&W DB1. Det meste under 20k syntes jeg sliter med å matche 2 ikon suber på samtlige parameter, men det er jo også en del jeg ikke har hørt.

Geir Arne

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lifoidua
    Kan anbefale denne lille og lekre dypvannsbomben.
    Definitive Technology SuperCube Ref Subwoofer - 1800W og 14" + 2x14" PR - L-Sound AS
    Og nå er det nedsatt pris også 8)
    Hei har to av disse selv og de spiller helt sykt bra, letter og integrere/kalibrere enn svs synes jeg og hakket bedre enn svs ultra 13 på musikk. I riktig oppsett går den ned til 12hz, har ikke målt selv men det at de henger med mine la scala i hurtighet er råbra

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SuperCuben virker jo tiltalende då... og til en grei pris!
    Men hva med DIY?
    Driveren min er på Gardermoen akkurat nå, gleder meg til en unge å få begynt på byggingen av denne. Den går godt i en liten kasse også, skal tåle mye juling og ekstremt lav forvrengning.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hei har to av disse selv og de spiller helt sykt bra, letter og integrere/kalibrere enn svs synes jeg og hakket bedre enn svs ultra 13 på musikk. I riktig oppsett går den ned til 12hz, har ikke målt selv men det at de henger med mine la scala i hurtighet er råbra
    +1 Meget god subb, 12hz er nok litt optimistisk men, har selv en slik absolutt fornøyd.

ganilsen Tror du må kikke langt opp i pris om du skal ha en sub som skal ta over for 2 stk Dali Ikon Sub.

Jeg ville kikket på JL Fathom F113, Velodyne DD15/18+ eller B&W DB1. Det meste under 20k syntes jeg sliter med å matche 2 ikon suber på samtlige parameter, men det er jo også en del jeg ikke har hørt.

Geir Arne
    Godt poeng her, det er ikke mulig finne "perfekt" sub til under 10k, skal man ha det beste må man desverre opp i pris. JL fathom har jo kommet veldig bra ut etter CES 2010 standard. Desverre koster den over 20k og man får 2stk supercube nesten 3, da hadde jeg valgt supercube

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen.

Til Kylie Minogue - Live In New York var SB 12 meget bra i mine ører. Har en onkel som hadde en eller annen SVS før, men forsterkeren gikk sånn plutselig så fikk ikke noe godt øye om de før ikke så lenge siden. Til musikk er vel XTZ meget bra, ikke helt min favoritt, men fungerer utrolig bra på musikk fra 80 taller og til dagens musikk.

Vi har jo også Dali sin nye 12" som er meget fengende på musikk. Ikke akkurat den beste på film, men på metal var jo den helt rå Hvis du vil ha dyyyp bass så er jo SVS SB 12 meget bra. Ble foresten tilbudt en, men var for sein til å kjøpe den. :?
    God kveld

Ser det er flere som anbefaler svs. Synes faktisk sylinder-subbene kunne passet godt i stua Hvordan vil du beskrive forskjellen på en dali ikon sub kontra svs sb 12 når det gjelder musikk?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God kveld

Ser det er flere som anbefaler svs. Synes faktisk sylinder-subbene kunne passet godt i stua Hvordan vil du beskrive forskjellen på en dali ikon sub kontra svs sb 12 når det gjelder musikk?

Ikon subbene har jeg desverre ikke noe mye erfaring med. Men jeg kjenner til Lektor subben godt. Det kan stemme det han over her sa, at SB subben liker seg bedre i små rom, jeg hørte den i et middels rom på ca 10-12 kvadrat. SVS sine tube subber er en flott møbel, og i forhånd til Lektor subben er den mye råere. Noe sier meg at dette er den største subben til SVS. Jeg har hørt tubesubben også, helt utrolig hvor den sparket og flyttet fra seg luft... :O

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    SuperCuben virker jo tiltalende då... og til en grei pris!
    Men hva med DIY?
    Driveren min er på Gardermoen akkurat nå, gleder meg til en unge å få begynt på byggingen av denne. Den går godt i en liten kasse også, skal tåle mye juling og ekstremt lav forvrengning.
    Hadde vært gøy å bygge en sub selv, men sliter med manglende kunnskap på dette området(tror jeg) per i dag

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Tror du må kikke langt opp i pris om du skal ha en sub som skal ta over for 2 stk Dali Ikon Sub.

Geir Arne
    Har snust litt på DB1, den er snasen men (relativt)høy pris da! Har du hørt SuperCube-subben?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært gøy å bygge en sub selv, men sliter med manglende kunnskap på dette området(tror jeg) per i dag
    Sliter litt med kunnskapen jeg også, men er av den oppfatning at noen ganger er veien nesten like artig som målet... bare nesten.

Fordelen med et slikt bygg er at man pådrar seg en del kunnskap (og grå hår) på veien, i tillegg til bang-for-the-bucks! Det sies at man skal betale en del mer enn 10k for en sub som presterer som den jeg linket til ;-)
    Men om den skal stå godt synlig i en lys stue, så må man gjerne spandere på seg en møbelsnekker eller dertil egnet verktøy for et kassebygg, og da baler det jo fort på seg.

PS! På disse 4 sidene ligger det en del tester av diverse subber, vell verdt å få med seg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •