Jakten etter den perfekte subwoofer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du setter deg i bilen og kjører i nord-østlig retning et par timer, kan du få lytte til Rythmik FV15. Jeg har kalibrert litt de siste par kveldene, og må si at den saken imponerer mer og mer. Den har stålkontroll ned til 15 Hz hvis du vil.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hvis du setter deg i bilen og kjører i nord-østlig retning et par timer, kan du få lytte til Rythmik FV15. Jeg har kalibrert litt de siste par kveldene, og må si at den saken imponerer mer og mer. Den har stålkontroll ned til 15 Hz hvis du vil.
    Jeg tviler ikke på at Rythmik er bra greier, og servo virker til å bidra til god kontroll og prestasjon i så måte. Men i Ilkka sine tester, så falt den litt igjennom på målingene... Som han også skriver, den er god til sitt bruk - musikk og ikke ekstreme nivåer.

Newcomer Øyvind&Julianne sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den noen som kan beskrive den lydmessige forskjellen mellom Definitive Technology SuperCube og Dali Ikon Sub MK2!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg tviler ikke på at Rythmik er bra greier, og servo virker til å bidra til god kontroll og prestasjon i så måte. Men i Ilkka sine tester, så falt den litt igjennom på målingene... Som han også skriver, den er god til sitt bruk - musikk og ikke ekstreme nivåer.
    Testen du refererer til var vel en lukket DIY-sak med 12" element, og med de verst tenkelige innstillingene, så det er nok noe mer nyansert. Epik Empire or Rythmik-15 or Velo DD-15 - AVS Forum

Men som med alt annet: man finner alltid det svaret man ønsker, så tilbudet om lytting står åpent, både for trådstarter og andre

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind&Julianne
    Har snust litt på DB1, den er snasen men (relativt)høy pris da! Har du hørt SuperCube-subben?
    Nei, dessverre. Men jeg har fått et inntrykk av at de overdriver kraftig med spesifikkasjonene. Likevel er nok dette en sub som kan fungere bra til en relativt edruelig pris. I dypbassen kan den nok definitivt hamle opp med Ikon(og i de fleste tilfeller gå forbi siden Ikon er tunet relativt høyt), men på på maks volum tror jeg den skal slite med å følge. Fordelen med 2 suber er heller ikke noe man burde glemme.

Er maks volum noe tema(ble litt usikker når du skriver "slagkraftig" som kriterie), eller skal den blir brukt rundt moderat volum? Og hva er pristaket?

Paradigm har også noen fornuftige konstruksjoner, men det blir fort ganske kostbart her også.

I prisklassen under 15k har jeg en tendens til å like det Velodyne har å by på. Så om moderat volum og stramhet er det du ser etter kan SPL1200Ultra være noe å kikke på. Ganske liten og nett. Evt har man CHT15Q fra samme firma. Litt enklere konstruksjon enn SPL, men med en stk 15" i bassrefleks flytter denne ganske mye mer luft. Den er skikkelig morsom på film, og stram nok til musikk da denne har forskjellige modus man kan velge mellom. Bakdelen er at denne ikke går like dypt som de beste på det punktet, men den gjør så mye annet bra at jeg ville ofret de siste hz'ene.

Selv endte jeg på DB1 etter å ha testet ganske mye forskjellig i eget rom.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Øyvind&Julianne]

Har akkurat bestillt meg Velodyne cht15Q på soundgarden. den er satt ned fra 12000 til 8000. 15" sub med 750watt effekt. Venter den på døra i morgen kveld. Etter det jeg har fått med meg så er denne ypperlig til film/musikk/spill etc. spiller lineært ned til 23 hz.. SVS har jeg aldri hørt. Men er skeptisk til de da de krever endel for at det skal bli bra. (krevende å kalibrere)

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for invitasjon. Jeg kommer gjerne på besøk Sett av en dag/kveld som passer deg. Send meg en pm så lager vi en avtale.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Nei, dessverre. Men jeg har fått et inntrykk av at de overdriver kraftig med spesifikkasjonene. Likevel er nok dette en sub som kan fungere bra til en relativt edruelig pris. I dypbassen kan den nok definitivt hamle opp med Ikon(og i de fleste tilfeller gå forbi siden Ikon er tunet relativt høyt), men på på maks volum tror jeg den skal slite med å følge. Fordelen med 2 suber er heller ikke noe man burde glemme.

Er maks volum noe tema(ble litt usikker når du skriver "slagkraftig" som kriterie), eller skal den blir brukt rundt moderat volum? Og hva er pristaket?

Paradigm har også noen fornuftige konstruksjoner, men det blir fort ganske kostbart her også.

I prisklassen under 15k har jeg en tendens til å like det Velodyne har å by på. Så om moderat volum og stramhet er det du ser etter kan SPL1200Ultra være noe å kikke på. Ganske liten og nett. Evt har man CHT15Q fra samme firma. Litt enklere konstruksjon enn SPL, men med en stk 15" i bassrefleks flytter denne ganske mye mer luft. Den er skikkelig morsom på film, og stram nok til musikk da denne har forskjellige modus man kan velge mellom. Bakdelen er at denne ikke går like dypt som de beste på det punktet, men den gjør så mye annet bra at jeg ville ofret de siste hz'ene.

Selv endte jeg på DB1 etter å ha testet ganske mye forskjellig i eget rom.

Geir Arne

Har lyttet til tre ulike subber i dag, og må si jeg har kost meg masse Kvinnfolket var også med, hun må jo godkjenne designet på produktene slik at det ikke blir kollisjon med potteplanter, glassfigurer og lysestaker

Jeg laget en cd med kjent musikk slik at jeg hadde et greit sammenligningsgrunnlag ut fra utstyret jeg har hjemme. Filmmusikk fra Tron Legacy, Kari Bremnes, REM, Leonard Cohen, Toto, Prodigy og Pink Floyd. I tillegg hadde jeg med filmene Iron Man og Tron Legacy.
    Synes alle subbene hadde de kvalitetene jeg ser etter.
    Først ute var SPL1200Ultra. Den ble jeg meget imponert over... inntil Velodyne DD12+ ble koblet opp. Strammere, tettere og mer slagkraftig. Jeg innser nå hvor stor forskjell det er på ulike subber, og dersom de skal egne seg like godt til musikk som til film, må jeg også opp i pris. Sist ute i dag var B&W DB1. Jeg ble ikke skuffet. Jeg var som en treåring i en godteributikk Sammen med mine CM9 spillte den rett og slett fantastisk. Musikken ble som fløyel i mine ører, som om en ny dimensjon åpnet seg. Jeg har ikke behov for å spille for full guffe, alikevel gav DB1 meg det jeg var på leting etter. På film var den slagkraftig og presis, skrudde opp volumet relativt høyt og den sparket fra med stålkontroll.

I mine ører har DB1 det jeg ser etter og oppfyller alle min kriterier, den er heller ikke direkte stygg, sa kvinnfolket. Etter en kaffekopp og en forholdsvis kort samtale, hadde vi bestemt oss.

Har nå lagt inn bestilling på DB1 i sort/glossy, sparegrisen er tømt og jeg ser frem mot en kort påske i år, og smører meg med tålmodighet en hel uke til jeg får den.

Takker alle som har bidratt i denne tråden.

Newcomer lifoidua sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med en lekker subwoofer

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Da er det kanskje ikke aktuelt med en demo lenger.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer! Da er det kanskje ikke aktuelt med en demo lenger.
    Kommer gjerne en tur alikevel, alltid hyggelig med en demo og hifiprat. Se svaret mitt til deg lengre opp i tråden.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind&Julianne
    Har lyttet til tre ulike subber i dag, og må si jeg har kost meg masse Kvinnfolket var også med, hun må jo godkjenne designet på produktene slik at det ikke blir kollisjon med potteplanter, glassfigurer og lysestaker

Jeg laget en cd med kjent musikk slik at jeg hadde et greit sammenligningsgrunnlag ut fra utstyret jeg har hjemme. Filmmusikk fra Tron Legacy, Kari Bremnes, REM, Leonard Cohen, Toto, Prodigy og Pink Floyd. I tillegg hadde jeg med filmene Iron Man og Tron Legacy.
    Synes alle subbene hadde de kvalitetene jeg ser etter.
    Først ute var SPL1200Ultra. Den ble jeg meget imponert over... inntil Velodyne DD12+ ble koblet opp. Strammere, tettere og mer slagkraftig. Jeg innser nå hvor stor forskjell det er på ulike subber, og dersom de skal egne seg like godt til musikk som til film, må jeg også opp i pris. Sist ute i dag var B&W DB1. Jeg ble ikke skuffet. Jeg var som en treåring i en godteributikk Sammen med mine CM9 spillte den rett og slett fantastisk. Musikken ble som fløyel i mine ører, som om en ny dimensjon åpnet seg. Jeg har ikke behov for å spille for full guffe, alikevel gav DB1 meg det jeg var på leting etter. På film var den slagkraftig og presis, skrudde opp volumet relativt høyt og den sparket fra med stålkontroll.

I mine ører har DB1 det jeg ser etter og oppfyller alle min kriterier, den er heller ikke direkte stygg, sa kvinnfolket. Etter en kaffekopp og en forholdsvis kort samtale, hadde vi bestemt oss.

Har nå lagt inn bestilling på DB1 i sort/glossy, sparegrisen er tømt og jeg ser frem mot en kort påske i år, og smører meg med tålmodighet en hel uke til jeg får den.

Takker alle som har bidratt i denne tråden.
    Gratulerer med det riktige valget
    "ikke direkte stygg" må vi vel kunne ta som en kompliment

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man beveger seg inn på en farlig sti når man låner øret til slike kostbare produkter. Det er når kompromissene på de fleste parameter er dratt ned til minimum(i forhold til hva som er økonomisk ansvarlig) at man virkelig merker hva man mangler fra før.

Det er en god del som har endt på denne suben sammen med CM9. Jeg har hørt det i noen oppsett og det låter meget bra.

Håper i allefall du blir fornøyd.

Geir Arne

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •