Surround Back - Dipol eller vanlig ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround Back - Dipol eller vanlig ?

Jeg har planer om å kjøre 6.1 eller 7.1 meget snart, i den anledning er jeg nysgjerrig på erfaringer med hva en skal ha bak.

Har pr. nå B&W DS6 som "bakhøyttalere" da sofa er helt inntil vegg pr. i dag.
    Men blir trolig eget kinorom om ikke altfor lenge, og da vil jeg gjerne høre hva folk foretrekker og hvorfor. :-)

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan følge opp på dette når eget rom står klart. Vil selv ha sofa 30-40cm til bakvegg i et 9.2 system. Noen jeg har pratet med foreslår vanlig på bakhøytaler, men dipol på side høytalere. Selv tror jeg dipole på samtlige vil fungere best. Uansett så er det bare å prøve selv og se hva man liker da det er vi som blir å bruke rommet! Når du har satt opp alt sammen så er det bare å kjøre på med div lydtester og se hva som gjør seg best i ditt rom og ører.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dipol løfter opplevelsen av effektene et par hakk.

Gjerne dipole både til surround og surround back i eget hjemmekinorom

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Jeg har planer om å kjøre 6.1 eller 7.1 meget snart, i den anledning er jeg nysgjerrig på erfaringer med hva en skal ha bak.

Har pr. nå B&W DS6 som "bakhøyttalere" da sofa er helt inntil vegg pr. i dag.
    Men blir trolig eget kinorom om ikke altfor lenge, og da vil jeg gjerne høre hva folk foretrekker og hvorfor. :-)
    Mitt svar gjelder i hovedsak lyd til film og i hovedsak ekte surround

Hvor sweetspot blir i forhold til sidevegger/bakvegg er viktig å vite for å kunne anbefale en direkte eller en av flere typer refleksjonshøytalere

Direkte (monopole) høytalere er meget bra til side/bak surround der man har god plass så man får både kraften direkte høytalere kan levere + man får også diffus/refleksjonslyd fra disse når man har avstand som passer
    (blir jo litt som en fronthøytaler ved bra plassering der den for de fleste er best som direkte å ikke refleksjonshøytaler)

Refleksjonshøytalere er best der man har plasseringsproblemer , korte avstander til sweetspot, et ønske om at lyden skal komme fra alle steder.
    Det vil ikke bli samme trykk fra slike høytalere som direkte vil levere.
    Vil ved korte avstander til sweetspot kunne være helt ok når det gjelder rettningsinformasjon de ulike kanaler har men blir avstand til sweetspot litt lang vil lyden bli litt vel mye diffuse å mye av vitsen med separate kanaler i surround vil falle bort.
    (riktig plassert dipolar har feks en null omeråde i sweetspot
    Lyd fra en slik høytaler vil nå sweetspot fra alle kanter å kan bli vel diffust da man feks skal høre en bil på høyre side men får lyden inn fra alle retninger)

Er refleksjonshøytaler noe du tenker blir ditt valg vil jeg vel kanskje heller anbefale bipolar da den har litt direkte lyd samtidig som refleksjoner

Enda en variant er Klipsch rs som har egen utvilet type høytaler
    WDST ( Wide Dispersion Surround Technology)
    Høytaleren har både dipole spredning + monopole
    Her får man både direkte lyd med litt kraft + den diffuse lyden

enda en variant er
    omnipole (360 graders spreding) som Mirage bruker på sine høytalere
    (man får også her litt direkte lyd + mye spredningslyd ...
    Er vel kanskje den typen som er enklest for de som må velge takmontering eller mange andre vanskelige oppsett men fungerer selvsagt bra der man har normal høytalerplassering

Les litt om type spredning her
    A Guide to Bipolar, Dipolar, & Direct-Radiating Monopole Surround Speakers (PART I) - Blu-ray Forum

Til surround side / bak får man også kjøpt høytalere som man kan endre spredning på med bryter
    feks fra monopole til dipolar eller bipolar
    Dette er kjekt da man kan endre type spredning ut fra om man er en eller få personer i swettspot, flere som lytter over større omeråde, best til til filmbruk å til musikklytting

Ellers får man også høytalere til andre spredningstyper som feks
    Quadpolar
    Tripolar

Dolby og DTS har plasseringsguider de mener passer til lyden de har laget
    (de har like plasserings anbefalinger for høytalere)
    Man bør ikke avike for mye ut fra anbefalinger om man ønsker å beholde lydbilde best mulig så man ikke får større dødsoner eller feilplassert lyd

THX er diffuse lyd å man må bruke spredningshøytalere til surround side (dipolar)og direkt (monopole) som surround back.
    De har også annen høytaleroppsett enn Dolby/DTS
    Er jo også mange andre kriterier for sertifisert utstyr for at man har et THX anlegg å avspiller lyd riktig (som thx)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DS6, som jeg har pr. i dag, har jo ett element som "peker" rett frem.
    Er det en slik type du nevner som 'bipolar' ?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DS6, som jeg har pr. i dag, har jo ett element som "peker" rett frem.
    Er det en slik type du nevner som 'bipolar' ?
    Nei. Bassen deles så lavt når du setter den til dipol-modus at dette blir å regne som en ren dipol. Bassen gjør høyttaleren bare mer fyldig.

Bipolar (noe jeg igrunn trodde Klipsh RS er) er i prinsippet ganske lik dipolar, men i sistnevnte er elementene fremover og bakover fasevendt i forhold til hverandre. Derfor er disse også merket som left og right da de er motsatt satt opp. Merk at det ofte anbefales å bytte om plass på left/right når de brukes som surround back.

Er ellers helt enig med hygen.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Nei. Bassen deles så lavt når du setter den til dipol-modus at dette blir å regne som en ren dipol. Bassen gjør høyttaleren bare mer fyldig.
    Det er sikkert noe jeg misser her, men det elementet i midten på DS6 gir vel lyd "rett frem" mens de to diskant-elementene "sprer" lyden ?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert noe jeg misser her, men det elementet i midten på DS6 gir vel lyd "rett frem" mens de to diskant-elementene "sprer" lyden ?
    Nå tenkte jeg egentlig på DS3 når jeg tenker meg om. Skal sjekke opp DS6.....

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå virker DS3 og DS6 ganske like. Så hvis vi tar utgangspunkt i at disse er like har man en forholdsvis lav deling (250hz) på bassen når man bruker høyttalere som dipol. Bassen er da såpass omnidireksjonal(sprer alle veier) at man ikke vil få lyd som kun er direktestrålende. Diskanten i "front" er da koblet ut. Ved monopol konfigurasjon er begge "fulltonene" på sidene koblet ut, og bassen deler nå helt oppe ved 4khz mot diskanten og er dermed mye mer rettningsbestemt.

Geir Arne

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lurt på det samme som deg, med tanke på Dolby og THX sine anbefalinger til plassering og høyttalertype (dipole, monopole etc). De anbefaler at bak HT er monopole (direkterettet) og side HT er dipole.

Jeg kommer til å bruke Klipsch RS-serien både som side og bak HT selv. Bak HT kommer til å bli montert 170cm opp på veggen, midtstilt med ca. 50cm avstand fra hverandre. Side HT blir montert i lik høyde som bak HT, 90 grader ut fra bakerste seterad.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter ganske nær bakvegg og sidevegger i min hjemmekino. Hadde før vanlige høyttalere bak og ved sidene. Ble aldri ordentlig fornøyd, om ikke man var akkurat i sweetspot. Byttet dem så ut med fire nye SVS SSS-01 dipole høyttalere og har aldri sett meg tilbake.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •