Hvor mye trekker tweeter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer brille83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye trekker tweeter?

Jeg har prøvd å bi-ampe Jbl Tl260 mine med xpa-2 og xpa-3. Dette vil si 300W til woofer delen og 200W til tweeter delen. Til vanlig så er det "bare" 300W til tilsammen til høyttalern. Men når jeg trykker litt på nå, så ser jeg at det kun er xpa-2 forsterkeren som viser at den trekker strøm under last. Så det jeg tenker, og lurer litt på er hvor mye det egentlig har for seg å bi-ampe her. For selv om jeg mater med 500W tilsammen, så er det ikke det samme som å gi 500W fra en monoblokk.
    Jeg vet ikke hva tweeterne trekker, men det kan jo umulig være mye. Så hvis de trekker 10% av effekten ved 300W inn, så får jo wooferen kun 10% mer effekt selv om jeg øker den totale effekten med rundt 70%.

Men jeg vet jo ikke hvor mye tweeterne trekker, er det noen som vet? Er det verdt å bruke xpa-3 til dette? kunne jeg klart meg med en mye mindre effektblokk til tweeterne?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass trekker enormt med effekt, mellomtone lite effekt, og diskanten spiller øredøvende høyt med 5 watt.
    Når du mener "tweeter delen", da stemmer det ikke. Din høyttaler har biwire terminaler, altså til bass og til mellomtone/diskant, sånn pleier det å fungere hvertfald.
    Fortsatt er det mye mer effekt man trenger til bassen enn til mellomtone/diskant. Du må beregne forsterkerens størrelse etter hvor mye effekt du trenger i bassen, det hjelper ikke å biampe mellomtone/diskant, det hjelper jo ikke bassen i det hele tatt.
    Dine 260 har terminalene korrekt montert innvendig altså, har lest om noen stykker der har brent sammen forsterkere, (etter korrekt å ha fjernet broene imellom terminalene,) fordi JBL hadde klart og sette sammen de fire terminaler innvendig i kassen!! Regner med JBL betaler reparasjon av forsterker da.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Niels sier så trekker bassen relativt sett så mye mer effekt enn mellomtone og diskant, at du i praksis får lite eller ingen økning i effekt ved å biampe.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Som Niels sier så trekker bassen relativt sett så mye mer effekt enn mellomtone og diskant, at du i praksis får lite eller ingen økning i effekt ved å biampe.

Det var det jeg fryktet. Så for å få mer efffekt inn, så bør jeg vel heller få tak i 1 stk xpa-2 til, slik at jeg kan kjøre dem i bro/som monoblokk til hver høyttaler. Dette gir omtrent samme totaleffekt, men i realiteten gir det dobbel effekt da elementene som trekker mest får mer? Men det koster nok mer enn det smaker uansett.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du må beregne forsterkerens størrelse etter hvor mye effekt du trenger i bassen, det hjelper ikke å biampe mellomtone/diskant, det hjelper jo ikke bassen i det hele tatt.
    Mulig jeg forklarte det litt dårlig innledningsvis. Men grunnen til at jeg bi-ampet og satt egen forsterker på tweeter terminalene, var jo å få frigjort xpa-2 kun til woofer delen. Men hvis wooferen trekker mesteparten av strømmen uansett, hvorfor bryr fabrikanten seg med å montere 4 terminaler på høyttalerne?

Men jeg vet jo ikke hvor mye effekt de ulike delene trekker og hvordan de er koblet i forhold til terminalene. Håpte det var noen som kjenner disse høyttalerne og som vet det.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen, eller nesten ingen vil vel kjøpe seriøse høyttalere idag uten biwire terminaler, det er jo nermest en standard. Muligheten er der om du vil biwire eller biampe, vil du ikke bruke det kan du bruke laskerne der fulgte med høyttalerne.
    Selvfølgelig trekker bassen enormt med effekt, det er derfor aktive subwoofere gjerne har 3-500 watt innebygget forsterker. Der er en grunn til at bass enheter er 8-10 eller 12 tommer store og diskanten er 1 tomme, det er ikke mye energi man trenger til en diskant, og denne er som regel også veldig effektiv.
    En ganske normal aktiv høyttaler, om denne har separate forsterkere til driverne da) har kanskje 100 watt forsterker til bassen, 15 watt til mellomtonen og 5 watt til diskanten, sånn ca.
    Spill et stykke musikk med en forsterker bare på høynivå terminalene på høyttalerne, hvor mye energi hører du da? Prøv da det samme bare på bassen....
    Grunnen til de fire terminaler er jo selvfølgelig biwire, eller biamp, men problemet er jo, om din forsterker til bassen f.eks. klipper når du spiller høyt, ja da har du kanskje for liten forsterker i forhold til ditt behov, som sagt avlaster du nesten ingenting ved å bare bruke den på bassen.
    Det er ikke fabrikanten av høyttalerne sin skyld.....

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse høyttalerne krever mye strøm om du skal få dratt det siste ut av dem, men er ikke sikker på at en xpa-2 holder til dette. Tror rett og slett den ikke er strømsterk nok for det helt siste. Har selv også kjørt med oberon 6.1 på disse. Denne begynte også å klippe om det ble nok(det kunne også begynne å lukte varmt bak terminalene), så tror personlig at det ikke er mye mer å hente i disse høyttalerne. Skal tippe du ligge mye nærme 115dB når du sier at xpa-2 er tom?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brille83
    Mulig jeg forklarte det litt dårlig innledningsvis. Men grunnen til at jeg bi-ampet og satt egen forsterker på tweeter terminalene, var jo å få frigjort xpa-2 kun til woofer delen. Men hvis wooferen trekker mesteparten av strømmen uansett, hvorfor bryr fabrikanten seg med å montere 4 terminaler på høyttalerne?

Men jeg vet jo ikke hvor mye effekt de ulike delene trekker og hvordan de er koblet i forhold til terminalene. Håpte det var noen som kjenner disse høyttalerne og som vet det.
    Bi-amping gjøres primært for å øke lydkvaliteten, ikke effekten.

Personlig har jeg to UPA-1 til mine B&W 804s og synes det fungerer veldig bra, men hvis du trenger mer effekt bør du kanskje kjøpe deg to XPA-1 (hvis du skal holde deg i Emotiva-land).
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •