Forsterker/reciever til CV VE-12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 82
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker/reciever til CV VE-12

Heisann har planer om å kjøpe meg Cerwin Vega VE-12 men har null ide om hvilken forsterker/reciever jeg skal kjøpe. :wink:

Kommer mest sannsynlig til å kjøpe en subb etter hvert så det må være mulig til dette. (er heller ikke noen ulempe hvis man kan koble 2 subber til forsterkern, men dette er ikke noe møst)

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nad c375 er fin til de høytalerene. men om du har penger til det kjør på med noe enda kraftigere

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av doffen761
    Heisann har planer om å kjøpe meg Cerwin Vega VE-12 men har null ide om hvilken forsterker/reciever jeg skal kjøpe. :wink:

Kommer mest sannsynlig til å kjøpe en subb etter hvert så det må være mulig til dette. (er heller ikke noen ulempe hvis man kan koble 2 subber til forsterkern, men dette er ikke noe møst)
    behringer EP serien er ganske billig hos 4sound mener jeg. Den kan være et kupp til prisen. Da har du mulighet for å kjøpe deg en NAD preamp. C316 etc.

Dersom du tenker flere subber så har de fleste subbene link for sammenkobling av flere subber. Eller så kan du bruke y-ledd. Dersom du tenker på f.eks hfa 18 eller SVS modeller så har de det. Da kan du koble til evig antall subber. :wink:
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar.

reimers:
    Tror nad c375 blir for dyrt vil helst at prisen på alt ikke kommer over 10.000kr. NAD C375BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Ostemannen:
    Kan godt hende at behring serien er god, men var det en spesiell forsterker du tenkte på for jeg har null peiling på slikt.(Du kan gjerne linke den)

Vil denne holde? NAD C356BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Og hva er forskjellen på 8ohm, 2ohm og 4 ohm?

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar.

reimers:
    Tror nad c375 blir for dyrt vil helst at prisen på alt ikke kommer over 10.000kr. NAD C375BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Ostemannen:
    Kan godt hende at behring serien er god, men var det en spesiell forsterker du tenkte på for jeg har null peiling på slikt.(Du kan gjerne linke den)

Vil denne holde? NAD C356BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Og hva er forskjellen på 8ohm, 2ohm og 4 ohm?
    8,4 og 2 ohm er resistansen i en høyttaler. Hvordan det virker kan ikke jeg forklare, men med lavere ohm, så gir forsterkeren mer strøm (høyere lyd), men det er mer krevende for forsterkeren og ikke alle forsterkere er stabil ned til f.eks. 2 ohm. Hvis høyttalerene er merket med 2 ohm, så bør du ikke kjøpe forsterker som er merket med minimum 8 ohm, men somregel er det sjeldent et problem annet enn på billige forsterker/hjemmekinorevievere.

Og uansett hvilken forsterker du kjøper vil du få mye lyd på VE-12, men med en billig forsterker vil du ikke få så god lyd når du skal spille høyt, og du vil høre forvrenging (spesielt fra bass-elementet) når forsterkeren når grensen. En dyrere forsterker vil ha bedre kvalitet, og kunne spille høyere og renere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, men vil NAD C356BEE være bra VE-12?

Noen som har erfaring med denne?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, men vil NAD C356BEE være bra VE-12?

Noen som har erfaring med denne?

Den vil ikke kunne drive noen CV. Joda du får lyd, men du kan ikke skru særlig opp, uten å forvente klipping etc. Da kan du like godt kjøpe noe annet.

ohm=motstand.
    Enkleste måten å forklare det på er ved å ta et eksempel med en hageslange:
    Tenk deg en hageslange hvor du putter en klosse i, slik at løpet blir tettere. Det er nå mer motstand i kabelen, og det kommer mindre vann ut. Høy @ohm fører til mindre watt. Trykket i kabelen er konstant og har ingenting å si for hvor mye vann som kommer ut. Trykket= volt.

La oss si vi har samme kabelen, bare uten klossen inni. man har da en mindre motstand, og man har mye mer vann som kommer ut. mindre motstand mer vann = mindre @ohm, mer vann.

søk etter ohms lov for å finne ut mer. Er basic av basic innen fysikk.

Slik fungerer også forsterkere i sammhandling med høyttalere. Det vil du se på spesifikasjonene for forsterkere. Problemet for mange forsterkere er lav @ohm. Det er mye mer krevende for en forsterker å drive 2@ohm enn 8 @ohm. :wink:

men tilbake til topic:
    Jeg ville droppet VE serien, og heller gått for XLS. Helst XLS12. Jeg antar du har en HFK i nærheten eller ikke så langt unna? Hør begge modellene. Hør også på concept serien til Dali. Da vet du hva du kan få av mer Hifi innen samme prisklasse.

Det er mange muligheter her. Du bør ikke låse deg til nødvendigvis CV. Det er mange andre modeller parametre som er viktige.
    Hvilke musikk hører du på?
    Hvor stort er rommet?

noe slikt er mitt forslag:
    CERWIN-VEGA XLS-12 Høyttalere | Hi-Fi Klubben
    +
    NAD C316BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben
    +
    4SOUND.no - Forsterker Behringer EP4000 (Art:209248)

= 2298 + 2399 + 5998 +500kr i kabler = 11196 kr. Ca 1,2k over budsjettet, men jeg mener det er vel verd det. :wink:

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde så absolutt IKKE valgt NAD sammen med CV! Jeg har selv Harman/Kardon, og synes det fungerer mere enn bra nok på mine At-100. Jeg har Harman/K Hk-980, og den vil nok blse masse luft og bass på VE-12F. Kjenner en som har NAD 326BEE på et par VE12F, spiller som et steinknuseri, H/K'en spiller litt finere, og har en del masse mere kontroll enn det NAD har. Mulig noen her er heeeelt uenig, men det sier seg selv, flere sier det, og du merker forskjellen. PS: Dere som er helt uenig har ikke noe vits i å svare og lage styr ang dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Den vil ikke kunne drive noen CV. Joda du får lyd, men du kan ikke skru særlig opp, uten å forvente klipping etc. Da kan du like godt kjøpe noe annet.

ohm=motstand.
    Enkleste måten å forklare det på er ved å ta et eksempel med en hageslange:
    Tenk deg en hageslange hvor du putter en klosse i, slik at løpet blir tettere. Det er nå mer motstand i kabelen, og det kommer mindre vann ut. Høy @ohm fører til mindre watt. Trykket i kabelen er konstant og har ingenting å si for hvor mye vann som kommer ut. Trykket= volt.

La oss si vi har samme kabelen, bare uten klossen inni. man har da en mindre motstand, og man har mye mer vann som kommer ut. mindre motstand mer vann = mindre @ohm, mer vann.

søk etter ohms lov for å finne ut mer. Er basic av basic innen fysikk.

Slik fungerer også forsterkere i sammhandling med høyttalere. Det vil du se på spesifikasjonene for forsterkere. Problemet for mange forsterkere er lav @ohm. Det er mye mer krevende for en forsterker å drive 2@ohm enn 8 @ohm. :wink:

men tilbake til topic:
    Jeg ville droppet VE serien, og heller gått for XLS. Helst XLS12. Jeg antar du har en HFK i nærheten eller ikke så langt unna? Hør begge modellene. Hør også på concept serien til Dali. Da vet du hva du kan få av mer Hifi innen samme prisklasse.

Det er mange muligheter her. Du bør ikke låse deg til nødvendigvis CV. Det er mange andre modeller parametre som er viktige.
    Hvilke musikk hører du på?
    Hvor stort er rommet?

noe slikt er mitt forslag:
    CERWIN-VEGA XLS-12 Høyttalere | Hi-Fi Klubben
    +
    NAD C316BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben
    +
    4SOUND.no - Forsterker Behringer EP4000 (Art:209248)

= 2298 + 2399 + 5998 +500kr i kabler = 11196 kr. Ca 1,2k over budsjettet, men jeg mener det er vel verd det. :wink:
    Hei.

Hører så og si på alt musikk bortsett fra jazz og klassisk, men anlegget kommer nok til å bli brukt mye til dupstep og slik musikk.

Rommet mitt er ca 3,5 * 3,5 meter stort. (dette er ca mål)

Grunnen til at jeg tenkte på Ve-12 var fordi at det var medlemstilbud på dem slik at jeg får dem for "bare" 2999kr.

Har sett på concept serien til dali, dali er vel mere lettere å drive en cv?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Hører så og si på alt musikk bortsett fra jazz og klassisk, men anlegget kommer nok til å bli brukt mye til dupstep og slik musikk.

Grunnen til at jeg tenkte på Ve-12 var fordi at det var medlemstilbud på dem slik at jeg får dem for "bare" 2999kr.

Ingen Cerwin er tungdrevne, de sier det for at de er store. Det anbefales jo med en del krefter. Til tung musikk sånn som Dubstep hadde jeg nok ikke valgt Dali Concept, hvis du har meget lyst på de, så hadde det vært til nød og testet ut C8 eller C10. Det er et meget godt tilbud på VE12F nå, jeg hadde ikke nølet hvis jeg hadde penger!

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Jeg hadde så absolutt IKKE valgt NAD sammen med CV! Jeg har selv Harman/Kardon, og synes det fungerer mere enn bra nok på mine At-100. Jeg har Harman/K Hk-980, og den vil nok blse masse luft og bass på VE-12F. Kjenner en som har NAD 326BEE på et par VE12F, spiller som et steinknuseri, H/K'en spiller litt finere, og har en del masse mere kontroll enn det NAD har. Mulig noen her er heeeelt uenig, men det sier seg selv, flere sier det, og du merker forskjellen. PS: Dere som er helt uenig har ikke noe vits i å svare og lage styr ang dette.
    Kan du underbygge det uthevede utsagnet? Om du ikke liker NAD, så skal ingen andre kunne komme med erfaringer og meninger?

Og ser du nevner steinknuseri i flere av trådene her, hvordan låter det? 326Bee er ikke et powerhouse, så det er vel ikke tidenes beste matching uansett.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

XLS 12, som Ostemannen nevner her oppe, er en milevis bedre høyttaler på alle parametre. Denne får du fint til omtrent 4k på brukten.
    CV er mer lettdrevne en Dali på papiret, men det er allikevel verre å få full kontroll over 12 tommere kontra 6/8/10 tommere i Concept.

Hvis du skal ha ren stereo, og maks utbytte av CV til en billig penge så er nok PA+Pre veien og gå.
    Hvis du ikke skal spille mannevondt høyt, så kan HK980, 356bee fungere. Du kan også se etter NAD 370/372 eller 375 på brukten.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Du må huske på at høyttalere er noe du mest sannsynlig kommer til å bruke hver dag. Og da er det viktig å velge en høyttaler du liker, kontra en du fikk billig. Å tenke onkel skrue + høyttalere er som regel dårlig tanke. Man bør kjøpe høyttalere etter hva man liker og trenger. OGså legge budsjettet rundt det.

Dersom du tenker litt økonomisk kjøper du uansett brukt! Dersom du kjøper fra ungdommer så snakker du ALLTID med foreldrene. Da foreldre er ypperlig pressmiddel dersom det skjer en splid. Dersom du kjøper brukt så pleier vel XLS12/CLS12 å ligge på rundt 2-4k. noe som er i ditt prisleie. Det ligger drøssevis med Cerwin vega på brukten. XLS 12 og CLS12 er ganske like i mine øyne. XLS er hakket bedre mellomtone på.

1000kr er vel noe du kan tjene opp igjen ved å enten jobbe hjemme, eller ta en ekstra vakt på jobben. 1000kr er ikke mye penger i dagens sammfunn. Hadde de hatt halv pris på HFA121 så hadde jeg ansett det som et mye bedre tilbud :wink:

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke meninge å være bombastisk, selv om det kan leses slikt. :wink:

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Er veldig usikker nå på hvilket oppsett jeg skal kjøpe, så hvis noen kunne laget et forslag til meg så hadde jeg vært evig taknemelig.

1000kr er kanskje ikke så mye for en voksen persjon med jobb, men for en 14åring så er det ikke bare å ta et ekstraskift på jobben.

Skjønner ikke hvorfor Nad c356bee er dårlig til VE-12 den er jo anbefalt på hifiklubben?

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Er veldig usikker nå på hvilket oppsett jeg skal kjøpe, så hvis noen kunne laget et forslag til meg så hadde jeg vært evig taknemelig.

1000kr er kanskje ikke så mye for en voksen persjon med jobb, men for en 14åring så er det ikke bare å ta et ekstraskift på jobben.

Skjønner ikke hvorfor Nad c356bee er dårlig til VE-12 den er jo anbefalt på hifiklubben?
    356bee er ikke dårlig, og den fungerer nok i de fleste tilfeller.

Hvor i landet bor du? Er det aktuelt å kjøpe brukt?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i Nordland og har null problem med å kjøpe brukt.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ingenting fra Nordland... Blir veldig vanskelig å få sendt det da.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ingenting fra Nordland... Blir veldig vanskelig å få sendt det da.
    why? Posten sender da opp til 35kg. Da er det bare å sende hver høyttaler i hver sin pakke.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •