SA mantra 60 vs B&W CM8/CM9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SA mantra 60 vs B&W CM8/CM9

Heisann

Trenger litt tilbakemeldinger ettersom jeg ikke har den luksusen til aa laane med meg høytallere hjem.

Har idag en Pioneer LX75 receiver og B&W CM7. Har kost meg godt med CM7'ene gjennom aarene, men savner litt mer trykk for hard rock. Hører paa stort sett alt, men savner litt mer trykk for musikk som Metallica etc. Bruken er vel film/musikk 40/60. CM7 paret blir dermed solgt imorgen.

Har hørt paa CM8 og CM9 og maa si jeg elsker mellomtonen og utseendet paa CM serien, men er litt usikker paa om jeg faar den oppgraderingen jeg trenger. Leste forøvrig gjennom traaden om han som 'mista rockefoten' med CM9. Kan kanskje stemme litt dette ;-) - derfor vurderer jeg andre merker og.

SA mantra har jeg ikke faatt hørt enda, men de ser jo bra ut (WAF er viktig og...), men er litt redd om jeg mister mellomtonen fra CM serien. Vil helst ha i pose og sekk! Prisene jeg kan faa dette for er noe saant som:

CM8 1550 euro
    CM9 2150 euro
    SA mantra 60 1850 euro

Stuen har aapent kjøkken og er vel rundt 40 kvm.

Hva tror dere passer best til meg og mitt bruk? Noen tips fra noen som har hørt alle?

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig at CM og Mantra er litt like i lyden.
    Fikk en kort demo av Mantra 60 + sub + AC/DC og det spillte drithøyt.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner godt hva du mener når du sier at du har kost deg med CM7, men at de mangler litt trykk. CM-serien låter jo veldig flott med en behagelig varm klangbalanse, en flott mellomtone, men kanskje med litt behersket bassgjengivelse.

SA Mantra har jeg ikke hørt. De SA-høyttalerne jeg har hørt mest er SA Ranger. De er heller ikke de jeg ville sett på om jeg ønsket mer "trykk", selv om de har en veldig frisk spillestil. Meget godt mulig at Mantra trykker til enda mer for hva jeg vet...

Hvis du vil beholde den varme klangen fra CM7 og ha mer trykk, så er mitt tips å se på PSB. Ikke fullt så detaljerte som B&W, men vesentlig mer dynamikk og en kanonbra bass. Jeg har selv hatt PSB Synchrony Two. Nå har de jo også lansert en ny modell i imagine-serien: PSB Imagine T2 | Lyd & Bilde

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har stor forsterker så er jo disse gøye til hardrock med en ganske varm klang.
    Hvertfall i Norge er disse ofte på tilbud.
    JBL LS 80 Gulvstående høyttaler - Ebony

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i samme båt som deg, og kan bekrefte at hverken CM8/CM9 kommer til å oppfylle dine ønsker om mere trøkk på rock/metal. Er på utkikk etter litt mer rocka høyttaler selv. Mulig jeg går for Vienna Acoustics.

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jbl studio 580 er ein ht det er verdt og legg seg merke til...

Newcomer viz0id sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg er oppe i 10 demoer på Mantra 60. Har allerede valgt meg de ut til å gå med min LX-85, men venter bare med å kjøpe til mancaven står klar.

Ser noen sier de har hørt Ranger, og det kanskje ikke var "trøkk" de forbant med den, og det kan jeg til dels si meg enig i. Ranger har nok et steg opp på vokaler i forhold til Mantra 60 (i mine ører), men Mantra 60 tar bare skikkelig balletak.

Jeg vil absolutt anbefale deg å ta med lydmateriell type dine største favoritter fra forskjellige sjangre, og teste hos Soundgarden, som stort sett alltid har et par stående klar til demo (hvertfall der jeg bor).

Selv, har jeg et veldig varierende interesse innen musikk, og har hørt alt fra Live opptak med Janis Joplin til skikkelig Heavy Metal. Trøkk i massevis.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Mulig at CM og Mantra er litt like i lyden.
    Fikk en kort demo av Mantra 60 + sub + AC/DC og det spillte drithøyt.
    ok spennende. Skal stikk aa teste mantra60'ene idag. takker for innspill

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Jeg skjønner godt hva du mener når du sier at du har kost deg med CM7, men at de mangler litt trykk. CM-serien låter jo veldig flott med en behagelig varm klangbalanse, en flott mellomtone, men kanskje med litt behersket bassgjengivelse.

SA Mantra har jeg ikke hørt. De SA-høyttalerne jeg har hørt mest er SA Ranger. De er heller ikke de jeg ville sett på om jeg ønsket mer "trykk", selv om de har en veldig frisk spillestil. Meget godt mulig at Mantra trykker til enda mer for hva jeg vet...

Hvis du vil beholde den varme klangen fra CM7 og ha mer trykk, så er mitt tips å se på PSB. Ikke fullt så detaljerte som B&W, men vesentlig mer dynamikk og en kanonbra bass. Jeg har selv hatt PSB Synchrony Two. Nå har de jo også lansert en ny modell i imagine-serien: PSB Imagine T2 | Lyd & Bilde
    Hei. Takker for input. Er litt vanskelig aa faa tak i PSB her i NL. Ikke saa utbredt som i Norge, som igjen resulterer i at det er vanskelig aa faa tak i gode priser. Men, skal holde øynene aapne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Hvis du har stor forsterker så er jo disse gøye til hardrock med en ganske varm klang.
    Hvertfall i Norge er disse ofte på tilbud.
    JBL LS 80 Gulvstående høyttaler - Ebony
    Hm, disse ligger faktisk paa 1600 euro her nede. Hm, mulig jeg vurderer de. Hadde JBL tidligere, var ikke helt gale de.

JBL LS80 speaker vergelijken? KIESKEURIG vóór u koopt

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maholst
    Jeg er i samme båt som deg, og kan bekrefte at hverken CM8/CM9 kommer til å oppfylle dine ønsker om mere trøkk på rock/metal. Er på utkikk etter litt mer rocka høyttaler selv. Mulig jeg går for Vienna Acoustics.
    Hei. Har hoert om de ja. Se om jeg kan faa en demo selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viz0id
    Jeg tror jeg er oppe i 10 demoer på Mantra 60. Har allerede valgt meg de ut til å gå med min LX-85, men venter bare med å kjøpe til mancaven står klar.

Ser noen sier de har hørt Ranger, og det kanskje ikke var "trøkk" de forbant med den, og det kan jeg til dels si meg enig i. Ranger har nok et steg opp på vokaler i forhold til Mantra 60 (i mine ører), men Mantra 60 tar bare skikkelig balletak.

Jeg vil absolutt anbefale deg å ta med lydmateriell type dine største favoritter fra forskjellige sjangre, og teste hos Soundgarden, som stort sett alltid har et par stående klar til demo (hvertfall der jeg bor).
    .
    Dette hørtes overbevisende ut. ok, stikker og hører paa de idag :-)

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er jeg helt enig med flere foregående talere: har du CM7 og ønsker mer trøkk/rockepreg på høyttalerne så er ikke CM8/9 veien å gå tror jeg. Da får du bare litt mer av det du har pr idag med CM7. (har denne modellen selv med Marantz forsterker og er superhappy med den komboen).

Så tror du gjør rett i å se til andre merker/modeller i din søken etter veien videre for anlegget ditt8-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen alle sammen. Er nå den stolte eier av et par Sa Mantra 60. Dette er bare fantastisk. Megadeth/Sepultura/techno/house osv høres endelig rocka ut :-)

CM7'ene gikk ut døra idag tidlig og CM serien kommer ikke tilbake her i hus. Har nå sittet 2 timer og hørt via pure direct. For et trøkk!! Tør ikke tenke på hvordan dette blir med endelig konfigurasjon og ferdig innspilt!

Til og med madammen var imponert 'wow, mye mer åpen og fyller huset mye bedre' var hennes kommentar. knall, wohoo...toppers! :-))

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult å se at du er fornøyd. Jeg har tre lange uker å vente på mantraene mine nå. Sitter bare og surfer etter bekreftelse på at jeg har gjort riktig valg - og det ser det ut til at jeg har gjort! :-)

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye høyttalere. har vært på demo på disse selv og ble meget imponert, herlig attack og engasjement i disse. Blir nok disse på meg også når huset er ferdig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •