Små rimelig prisede bakhøytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Små rimelig prisede bakhøytalere?

Noen som har forslag til noen små (diskre) bakhøytalere?
    Har KEF C40 foran + HarmanK receiver & DVD-spiller.
    Har en limtredrager i taket rett over sofaryggen (langsetter), tanken er å finne noen smale høytalere som kan festes i vinkelen mellom denne og veggene, samt vinkles skrått nedover.

Dette er i stua - så diskre & små er nøkkelord her

Hva finnes av små ok høytalere ?
    Finnes det noen rimelige små dipole ?
    Mener å ha sett noen Cabasse-kulehøytalere en gang - er dette noe ?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er dipole bakhøttalere, så her de et par rimelige mindtech hos Ljudia til 1295 (eller noe sånt). Brae et tips....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har tid til å legge til linken.

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/onli...0&cart_id=

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|119|119|357|pdetail
    Disse koster omtrent det samme, også dipole høyttalere, men de er en del mindre enn ljudiamodellen dvs. 23x20x15 vs 34x20x28. Jeg vet ikke helt om disse er små nok for deg?

Er det noen som har teste disse og kan si noe om lyden?

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer

Er det noen som har teste disse og kan si noe om lyden?
    Jeg har ikke testet dem selv, men jeg har hørt på dem hos en dude.
    De fungerte faktisk veldig bra til å være så billige. Det var umulig å høre hvor lyden kom fra, og det fortjener stående applaus!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GALE høytalerne så interessante ut - og til en hyggelig pris - tror muligens jeg skal forsøke disse intil det blir evnt. blir full oppgradering.

Hvis vi ikke tenker dipolt - er det noen som har forsøkt cabasse kulehøytalerene, eventuelt har andre gode forslag til små bakhøytalere med ok lyd ?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i denne størrelsen så er det nok dipol som funker best, tror jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buril2000
    i denne størrelsen så er det nok dipol som funker best, tror jeg
    Finnes det en tommelfingerregel for når en bør gå for dipol, og når en bør velge "vanlige" konstruksjoner? Jeg har 2 Patos satelitter + sub i dag, og ønsker noe smått bak. Vil dipoler være bedre enn to satelitter til?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer litt an på hva du skal bruke dem til.
    Hvis du bare ser på film, så vil jeg anbefale dipol. De er små og plasseringsvennlige, og de skaper utrolig mye stemning, pga at man ikke hører hvor lyden kommer fra.
    Hvis du derimot vil høre på musikk i flere kanaler, så vil jeg anbefale konvensjonelle høyttalere. De er mye bedre på stemmer musikk og mer "direkte" lyd.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm - var innom HIFI-klubben og forhørte meg om de små dipole Gale høytalerne, og dipol som bakhøytalere generelt:

Han jeg snakket med mente at dipole bakhøytalere var det som gjaldt 'før' dvs. når det var mono??? i bakkanalene men at det "nå" (5.1 og over) med stereo i bakkanalene var bedre med standard rettede høyttalere...

Ikke akkurat highend-utstyr vi snakker om her, men uansett: har noen et svar på om dette stemmer - når (hvilket lydsystem) hadde/har mono bak ?, og stemmer det at diffus lyd / dipol mer hørte hjemme her?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer vel ikke helt det. Fikk du høre på dem forresten?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wintermute
    Hmmm - var innom HIFI-klubben og forhørte meg om de små dipole Gale høytalerne, og dipol som bakhøytalere generelt:

Han jeg snakket med mente at dipole bakhøytalere var det som gjaldt 'før' dvs. når det var mono??? i bakkanalene men at det "nå" (5.1 og over) med stereo i bakkanalene var bedre med standard rettede høyttalere...

Ikke akkurat highend-utstyr vi snakker om her, men uansett: har noen et svar på om dette stemmer - når (hvilket lydsystem) hadde/har mono bak ?, og stemmer det at diffus lyd / dipol mer hørte hjemme her?
    Sludder og vås, spør du meg. Det er ikke slik at dipole bakhøytalere fjerner retningsbestemte lyder. Lydbildet blir bredere bak, men du hører om "helikopteret" flyr på venstre eller høyre side. Det handler selvfølgelig om smak og behag. Jeg personlig ville aldri gått tilbake til normale bakhøyttalere. I mitt oppsett fungerer dipole surroundhøyttalere best, og helst hengende ganske høyt på veggen, slik at lyden ikke kommer rett inn i ørene.

Newcomer Adyton sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Alex F"]
    Hmmm - var innom HIFI-klubben
    Sludder og vås, spør du meg. Det er ikke slik at dipole bakhøytalere fjerner retningsbestemte lyder. Lydbildet blir bredere bak, men du hører om "helikopteret" flyr på venstre eller høyre side. Det handler selvfølgelig om smak og behag. Jeg personlig ville aldri gått tilbake til normale bakhøyttalere. I mitt oppsett fungerer dipole surroundhøyttalere best, og helst hengende ganske høyt på veggen, slik at lyden ikke kommer rett inn i ørene.
    Enig med dette.. Min erfring er at lydtrykket (?!?) fra små dipoler kan bli i spinkleste laget, så en sub (gjerne en liten aktiv 8") til bruk i bakkanalene vil gi en kjempeforbedring både på multikanal musikk og film.. Lån gjerne en med hjem fra El-kjøp, 30 dagers garantien fungerer utmerket.. :lol:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er flere høyttalerleverandører som har slike anbefalinger på sine sider.
    Dolby Pro Logiq hadde kun en bakkanal (mono) som i tillegg var begrenset i båndbredde. Dette gjorde at kravene til bakkanalene var begrensede og kun for å lage en litt ullen atmosfære.
    Digitale 5-6-7-?.1-systemer (DTS og DD) har på sin side to eller flere fullfrekvente, diskrete surroundkanaler, og som ved fronthøyttalerne vil det mest presise lydbildet skapes ved direkte rettede høyttalere. Det er det som er grunnen til at dette ofte anbefales.

MEN: Det er ikke noe som er mer irriterende enn å oppleve at istedenfor at lyden omgir deg, så kryper høyttaleren inn i øregangen din. Det jeg mener er at for mange blir plasseringen av lytteposisjon så nær høyttalerne at vi oppfatter alt for godt hvor høyttaleren er plassert, og istedenfor å får et omsluttende lydbilde, så får man en følelse av at høyttaleren står og roper: "Her er jeg, her er jeg".
    Derfor vil jeg som en tommelfingerregel kun anbefale at surroundhøyttalerne rettes direkte mot lytteposisjon hvis de har en viss avstand fra lytterens ører. Dipoler og bipoler har fortsatt sin misjon i surround.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •