Watt???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Watt???

Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Watt???

Hei
    Et nybegynner spørsmål:-D

Ser anmeldelser av NAD T757 og Yamaha rx-a2010 på soundandvisionmag.com og lurer på deres wattmålinger. Ser NAD er målt til 88 watt med 5 kanaler i drift og Yamaha 62 watt med 5 kanaler i drift, det var da stor forskjell, vet at watt ikke er alt men hva betyr dette i praksis.

Får jeg bare mer trykk i lyden med NAD og skal dreie mindre på volume hjulet for å få "høy" lyd eller

Mvh

Jimbeam

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jimbeam

Får jeg bare mer trykk i lyden med NAD og skal dreie mindre på volume hjulet for å få "høy" lyd eller

Mvh

Jimbeam
    Dersom vi bare ser på lydtrykket så ja. Det er dog ikke noen sammen heng mellom watt og kvalitet som sådan.

Det vil også avhenge av hvordan de ulike volumkontrollene har stegene sine fordelt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo så ikke så stor forskjell, ikke sikkert du vil merke det- Noe annet er at Yamaha og Nad har forskjellig signatur på lyden, kanskje mere viktigt?
    Watt er en enhet, som en hestekraft er, en bil er ikke nødvendigvis bedre fordi den har litt fler heste enn en annen.
    Kommer du uansett til å velge ekstern effektforsterker senere betyr antall watt jo plutselig ingenting.
    Du skal ha dobbel opp med watt for å øke lydnivået med 3 db......

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Watt er en enhet, som en hestekraft er.
    Ok sånn har jeg aldri tenk på det....takk Kommer nok ikke til å kjøpe ekstern effekt da jeg "bare" har 3 dali fazon (motif) lcr og dali fazon sub 2, etterhvert 2 dali fazon sat som bakhøyttalere.
    Hadde egentlig bestemt meg for anthem mrx 300 som receiver men konen var ikke helt enig i budsjettet jeg forestillet meg:cry: Må gå ned til 8000kr for receiver og vente med bakhøyttalere en stund til så da må jeg enten vente til yamaha`n kommer på salg eller kjøpe NAD T757. F....... hvorfor skal det være så vanskelig å ha en hobby/ kone haha

Mvh

Jimbeam

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med watt er at de oppgir tall som er beregnet og målt på helt forskjellig grunnlag.

Et eksempel fra min egen forsterkerkolleksjon:
    En NAD 310 som er oppgitt til 2x20 watt har bedre evne til å drive høyttalere enn en Yamaha RX-V665 oppgitt til 7x95 watt.

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja noe og tenke på.
    Lyttet til NAD T757 på dali zensor 7 head to head med denon 3312 i hfk og var fint tilfreds og imponert over NAD`n. Pt har jeg logitech z-2300 tilsluttet tv`n så blir nok en god oppgradering når jeg får koblet en receiver til dali`ene.

Filosofien om mindre "bling bling" i receiveren og mer fokus på lyd tiltaler meg også sterkt da jeg bare skal se film og høre litt musikk. Jeg skal ikke bruke "alt det ekstra" de andre merkene tilbyder til noe som helst. Om NAD så er bedre lydmessig i denne prisklassen vet jeg ikke men må jo ta et valg:-D

Mvh

Jimbeam

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke blande meg så mye i ditt valg, vet ikke så mye om receivere egentlig, valget er vanskeligt.
    Har du sett på Cambridge?

Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Skal ikke blande meg så mye i ditt valg, vet ikke så mye om receivere egentlig, valget er vanskeligt.
    Har du sett på Cambridge?
    Du skal være velkommen til å blande deg Bare hyggelig med innspill og alternativer. Jeg skal se om jeg kan få en demo av cambridge head to head med NAD på Dali motif lcr så får jeg en fornemmelse av hvordan det funker sammen og hva jeg liker best.

Jimbeam

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •