Oppgradere hjemmekino høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 59
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradere hjemmekino høyttalere

Etter noen år med SVS S-serie og 2 stk SVS PB 10, er det på tide å bytte disse ut med noe annet..
    Planen er å bruke subbene og receiver videre og bytte fronter, senter og bakhøyttalere.
    Receiveren, Yamaha RX-A810, kjøpte eg for noen uker siden med tanke på oppgradering til Klipsch, men etter mye forskning, er eg usikker på om Klipsch er veien å gå.
    Sitter derfor foreløpig med 3 oppsett som eg vurderer :

- Klipsch RF62II, RC62II og RS42II til 16 000.

- B&W DM684, HTM61 og DM 686 til 16 000.

- Swans Diva 5.2f / 4.2f, 5.2c og 4.2r til 20 000 / 16 000.

Hovedgrunnen til at eg vil oppgradere, er at eg savner engasjement og trøkk i dagens oppsett, dette gjør at eg heller litt mot Klipsch.
    Har hatt B&W oppsett med 604 tidligere og var forsåvidt fornøyd med det.
    Swans har eg lite erfaring med, men utseendemessig har jo disse en stor fordel.
    Bruksområde er 70 / 30 i favør film kontra musikk. Stort sett actionfilmer, listepop og gamle storheter som Bon Jovi og Guns'n Roses.

Har derfor noen spørsmål som eg håper å få svar på her på forumet :

1. Er det noen i Bergensområdet som forhandler Swans?

2. Noen med erfaring fra disse oppsettene som kan gi meg noen hint om styrker / svakheter?

3. Hvordan vil RX-A810 fungere med B&W og Swans? Regner med den gjør jobben med Klipsch?

4. Noen andre oppsett som bør vurderes i denne prisklassen?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er vel bare soundwave.no som forhandler swans i norge.

Klipsch virker som en god vei å gå, masse trøkk og dynamikk absolutt anbefalt på film. Swans låter litt varmere men er også veldig engasjerende.

Yamaha funker konge på både klipsch og swans

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si Klipsch til dine ønsker.
    Det er til prisen ingen som slår klipsch på det og gi deg sikkelig fillmlyd på action siden.

Har selv hatt Klipsch tidligere og godt til Swans pga av at jeg ville vektlegge bedre og mykere lyd til musikk.
    Og savner hurra varene som Klipsch leverer på sikkelig heftige filmer.

Ellers kan jeg anbefale en effektforsterker 3 eller 5 kanalers for og piffe opp lyden

Om du skulle velge Swans så gå for 5.2f fronter i pakken.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd at ingen her i distriktet forhandler Swans, virker som spennende høyttalere, men eg spanter ikke 20 lapper på noe eg ikke har hørt tidligere.

Så realistisk er det vel bare Klipsch og B&W det står mellom, og Klipsch ligger et hodehode foran her..

Er det musikkmagasinet som er plassen å gå for å høre på Klipsch i Bergen?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir en spennende tråd for meg dette, jeg har akkurat kjøpt samme receiveren som trådstarter og ønsker å bytte ut mine Yamaha høytalere med noe som er kraftigere, men jeg er ganske opptatt av at musikken skal låte fint og ha bra trykk...men selvsagt film også:-)

Har tenkt veldig mye på Dali Ikon 6 serien og Canton Chrono SL serien.

Jeg tror jeg kommer til å bli litt avhengig av en Effektforsterker for å få den punchen jeg er ute etter som jeg ikke har idag, jeg har allerde sett meg ut Rotel RB-1552 eller RB 1572, noen formening om hvordan det vil fungere.

Jeg har ikke hatt effektforsterker tidligere om har heller ikke så mye erfaring om det..hvordan vil en 2 kanals effektforsterker fungere i et surroundoppsett, vil det bli lite lyd i senteren som ikke har påkoblet en effektforsterker og veldig mye lyd i frontene som har effektforsterker?

Ser at det er en som nevner 3 eller fem kanals effektforterker, er det kanskje et must så lenge man har et surroundoppsett...ser at de 5 kanals forsterkerene er veldig dyr, spesiellt om man vil ha litt watt i dem:-)

Hvor stor effektforsterker trenger jeg egentlig, 65-100-130 eller 250 watt, tenker da på ekte Rotel watt:-)

Geir

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skaffer du effekt til frontene vil receiveren ha enda mer å gå på. En effektforsterker oppgir som oftest moderate tall så 150watt og oppover er godt utgangspunkt vil jeg tippe

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    skaffer du effekt til frontene vil receiveren ha enda mer å gå på. En effektforsterker oppgir som oftest moderate tall så 150watt og oppover er godt utgangspunkt vil jeg tippe

ok,såpass ja...jeg som hadde tenkt meg at en Rotel på ca 100 watt ville være nok...men den blir kanskje ikke bedre enn den innebygde som er i Yamaha RX-A810 forsterkeren som er på 100 watt i 8 ohm og 160 i 4 ohm...eller?

Geir

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er bedre enn den i 810 jo. 150 var bare noe veiledende. Ville tatt 100 effektwatt fremfor 100 receiver watt når som helst

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er bedre enn den i 810 jo. 150 var bare noe veiledende. Ville tatt 100 effektwatt fremfor 100 receiver watt når som helst

OK, takk skal du ha, vet du forresten om det er stor forskjell på 15 (1552)serien til Rotel i forhold til den gamle 10 (1072)serien?

Har forøvrig fått et tilbud på en NY Rotel RB-1552 2x120 watt til 5590.-
    Har også mulighet for å kjøpe en brukt Rotel RB-1072 2x100 watt for 2500.-

Hva bør jeg velge, er den RB1552 såpass mye bedre at den er verd pengene?

Ser også at du har Definitive Technology i signaturen din, hvilken Def Tech høytalere er det du har:-)

Geir

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på hvilken av de to som er best, men over dobbelt så mye for 1552 tviler jeg på er værdt det. Ville heller gått for den 1072

Har en sub fra def tech, supercube reference, rimelig sinnsyke saker

Har også lyttet på mythos serien dems, meget bra saker, men det koster

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på hvilken av de to som er best, men over dobbelt så mye for 1552 tviler jeg på er værdt det. Ville heller gått for den 1072

Har en sub fra def tech, supercube reference, rimelig sinnsyke saker

Har også lyttet på mythos serien dems, meget bra saker, men det koster

Tusen takk for alle svar, bare et spørsmål til, fikk også et tilbud om å kjøpe en Rotel RB-1572 som er 2x250 watt til 6000.-...er det en grei pris?

Geir

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effektforsterker: Emotiva xpa-3 eller xpa-5 :-D

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gega
    Tusen takk for alle svar, bare et spørsmål til, fikk også et tilbud om å kjøpe en Rotel RB-1572 som er 2x250 watt til 6000.-...er det en grei pris?

Geir
    Har ikke sånn super peiling på Rotel effektene men er sikkert en grei pris. 2x250 watt begynner vi snakke

Kan også anbefale Emotiva som er nevnt her, har dette selv, 5x200watt koster vel en 8500-9000 ferdig inn til norge etter MVA etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gega, bestemt deg for hvilke HT du går for?

For min del ligger det an til Klipsch settet som nevnt i første innlegg og muligens en Emotiva XPA-3.
    Så vidt eg har lest meg til, er vel Emotiva en bedre match til Klipsch enn Rotel.
    Håper å få tatt en lytterunde i løpet av et par uker, har ikke hørt Reference MKII live enda.

MR.Chill, har du peiling på hva XPA-3 kommer på totalt når staten har tatt sitt?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MR.Chill, var foresten inne og snoket på stuekinoen.
    Kurant oppsett du har, kjente et snev av misunnelse ; )
    Er du fornøyd med oppsettet og hvordan RS-42 gjør jobben?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnsen25

For min del ligger det an til Klipsch settet som nevnt i første innlegg og muligens en Emotiva XPA-3.
    Så vidt eg har lest meg til, er vel Emotiva en bedre match til Klipsch enn Rotel.
    Håper å få tatt en lytterunde i løpet av et par uker, har ikke hørt Reference MKII live enda.

MR.Chill, har du peiling på hva XPA-3 kommer på totalt når staten har tatt sitt?
    Den koster vel 699$ nå+ frakt 240$. Med dagens kurs og litt skatt til staten kommer den vel like over 7000.-

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Emotiva skal visstnok passe bedre til klipsch enn rotel ja. Nye MKII serien skal ha litt mer oppløst diskant, var det første jeg la merke til hvertfall, litt mer detaljer, men ikke så sinnsykt mye.

Johnsen25 MR.Chill, var foresten inne og snoket på stuekinoen.
    Kurant oppsett du har, kjente et snev av misunnelse ; )
    Er du fornøyd med oppsettet og hvordan RS-42 gjør jobben?
    Takker og bukker XTZ har gått ut og supercube reference ra def tech har tatt plassen dems, ble markant forbedring i bassen. RS-42 er strålende surround høyttalere, absolutt anbefalt.

Legg på en null er en god tommelfingerregel Regner med det koster deg 7250kr med dagens kurs. Etter MVA og hele sulamitten

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gega
    OK, takk skal du ha, vet du forresten om det er stor forskjell på 15 (1552)serien til Rotel i forhold til den gamle 10 (1072)serien?

Har forøvrig fått et tilbud på en NY Rotel RB-1552 2x120 watt til 5590.-
    Har også mulighet for å kjøpe en brukt Rotel RB-1072 2x100 watt for 2500.-

Hva bør jeg velge, er den RB1552 såpass mye bedre at den er verd pengene?

Ser også at du har Definitive Technology i signaturen din, hvilken Def Tech høytalere er det du har:-)

Geir
    Har hatt Rotel 1562 (2 x 100w) og den hadde ingenting å tilføre i forhold til Pio LX 51 som jeg hadde den gangen - hvertfall ikke på Monitor Audio RS 6!

Det er nok ikke de vanskligste høyttalerne å drive,men uansett så var det en skuffende "sak"!
    Og den Yamahaen din er en rimelig oppegående receiver,og har du ikke altfor vanskelige høyttalere,så har den krefter nok!

Jeg mener at dette med at "alle må ha effekt-trinn" har tatt litt mye av!

Har også prøvd en Rotel RB 1582 (2x200w) som ekstra effekt til MA GX 300 i forhold til Pio LX 85 - og bortkastet det også!
    En anelse mer skyv i dypbassen var det riktig nok,men hva har man sub til da?
    På ren lydkvalitet var det heller dårligere i mine ører - mye mer dempet i toppen,men det er jo noen som liker det også selvsagt!

Nei kjøp deg "lettdrevne" høyttalere,og legg heller ekstra penger i skikkelig sub - det gir mye bedre "avkastning" - både til film og musikk!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Heisan.

Jeg sliter ennå med å bli enig med meg selv om hva jeg skal kjøpe:-)

Det største handikappet mitt er at jeg har satt et tak på 15000.- for 2 fronter og senterkanal...Kona sier at hun ikke legger seg så mye oppi dette bare de har WAF:-) om det blir sort eller hvit kunne jeg velge selv, bare de er i høyglansutførelse som de vi har fra før:-)

Så foreløpig står det mellom Dali Ikon 6 som også leveres i både sort og hvit høyglans og SA Aura 50 men der er det kun den hvite utgaven som er aktuell for meg, den leveres ikke i høyglans men den er i satin hvit, den har har en helt slett matt overflate.

klipsch har jeg forsåvidt også trua på, de er veldig pen av utseende men de leveres dessverre bare i sort ask og det ønsker jeg ikke..sort ask er for meg en av de kjedeligste fargene og de ser ut som de like godt kan være fra 80 tallet:-)

Nei, som du ser, dette er ikke lett men jeg vet at jeg skal bruke litt tid denne gangen på høytalere.

Nå som jeg har skrevet litt om mine ønsker, er det noen som har andre anbefalinger til meg

Geir

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Har hatt Rotel 1562 (2 x 100w) og den hadde ingenting å tilføre i forhold til Pio LX 51 som jeg hadde den gangen - hvertfall ikke på Monitor Audio RS 6!

Det er nok ikke de vanskligste høyttalerne å drive,men uansett så var det en skuffende "sak"!
    Og den Yamahaen din er en rimelig oppegående receiver,og har du ikke altfor vanskelige høyttalere,så har den krefter nok!

Jeg mener at dette med at "alle må ha effekt-trinn" har tatt litt mye av!

Har også prøvd en Rotel RB 1582 (2x200w) som ekstra effekt til MA GX 300 i forhold til Pio LX 85 - og bortkastet det også!
    En anelse mer skyv i dypbassen var det riktig nok,men hva har man sub til da?
    På ren lydkvalitet var det heller dårligere i mine ører - mye mer dempet i toppen,men det er jo noen som liker det også selvsagt!

Nei kjøp deg "lettdrevne" høyttalere,og legg heller ekstra penger i skikkelig sub - det gir mye bedre "avkastning" - både til film og musikk!

Hei.

Å herregud hvor jeg glad jeg blir når du skriver sånt, for jeg er nemmelig en sånn type som ganske lett lar meg påvirke av hva andre mener at jeg "bare må" ha
    Jeg tror også at det er mye hysteri om hva man må ha, ofte kjøper vi uten å prøvd ut om det funker uten, vi bare bryter på med utstyr..

Jeg er litt inne på dette selv å droppe hele effektforsterker greia inntil at jeg har prøvd de nye høytalerne med den forsterkeren jeg har og heller legge pengene i høytalere, skulle det bli for svakt så kan man vel alltids kjøpe seg effektforsterker senere.

Nå skal det sies at jeg ikke er ute etter et atomkraftverk, dette skal brukes i en helt vanlig stue i en egen del av stua som va har tv og hifi..jeg liker å høre på rock og popmusikk, jeg er ikke fan av metallmusikk..men jeg liker at musikker har fin klang og mye bass selv om jeg spiller lavt.

Fra før har jeg en XTZ 10.16 sub som fungerer utmerket og den kommer jeg til å beholde.

Som jeg skrev over så står valget mellom Dali Ikon 6 og SA Aura 50..jeg har aldri hørt på noen av dem men jeg har en kompis i Bergen som har vært å hørt på begge og mener at de begge spiller godt.

Om disse valgene mine er tung eller lettspilt vet jeg ikke noe om..

Har du noen forslag til lettspilte høytalere som gjerne ser bra ut også:-)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •