Oppgradere hjemmekino høyttalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 59
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gega
    Hei.

Å herregud hvor jeg glad jeg blir når du skriver sånt, for jeg er nemmelig en sånn type som ganske lett lar meg påvirke av hva andre mener at jeg "bare må" ha
    Jeg tror også at det er mye hysteri om hva man må ha, ofte kjøper vi uten å prøvd ut om det funker uten, vi bare bryter på med utstyr..

Jeg er litt inne på dette selv å droppe hele effektforsterker greia inntil at jeg har prøvd de nye høytalerne med den forsterkeren jeg har og heller legge pengene i høytalere, skulle det bli for svakt så kan man vel alltids kjøpe seg effektforsterker senere.

Nå skal det sies at jeg ikke er ute etter et atomkraftverk, dette skal brukes i en helt vanlig stue i en egen del av stua som va har tv og hifi..jeg liker å høre på rock og popmusikk, jeg er ikke fan av metallmusikk..men jeg liker at musikker har fin klang og mye bass selv om jeg spiller lavt.

Fra før har jeg en XTZ 10.16 sub som fungerer utmerket og den kommer jeg til å beholde.

Som jeg skrev over så står valget mellom Dali Ikon 6 og SA Aura 50..jeg har aldri hørt på noen av dem men jeg har en kompis i Bergen som har vært å hørt på begge og mener at de begge spiller godt.

Om disse valgene mine er tung eller lettspilt vet jeg ikke noe om..

Har du noen forslag til lettspilte høytalere som gjerne ser bra ut også:-)
    Ja det er mye bedre å prøve seg frem litt etter litt!

Når det gjelder de alternativene du lister opp,så tror jeg at Daliene er de som vil passe best - kjenner ikke så godt til SA,men har på feelingen at dem krever litt mer guffe for å "blomstre"!
    Dali er jo kjent for å vere ganske enkle å drive,og dem har en veldig engasjerende spillestil - også på lavt volum,og det er vel det man bruker mest stort sett!

Selv har jeg veldig sansen for Monitor Audio - disse er ikke så ulike Dali i spillestilen,og dem er ganske lette å drive! I tilegg så har dem et utseenede som hvertfall tiltaler meg!

For eks MA RX 8 med tilhørende senter ligger vel i prisleiet sånn ca! Man får som regel ok priser hos Hifihuset også,som også er eneste leverandør av MA!
    Disse fåes også i mange forskjellige finisher!

RX8 - Hi-Fi Huset AS

Litt dumt at du ikke får hørt på disse før du handler da men...
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Ja det er mye bedre å prøve seg frem litt etter litt!

Når det gjelder de alternativene du lister opp,så tror jeg at Daliene er de som vil passe best - kjenner ikke så godt til SA,men har på feelingen at dem krever litt mer guffe for å "blomstre"!
    Dali er jo kjent for å vere ganske enkle å drive,og dem har en veldig engasjerende spillestil - også på lavt volum,og det er vel det man bruker mest stort sett!

Selv har jeg veldig sansen for Monitor Audio - disse er ikke så ulike Dali i spillestilen,og dem er ganske lette å drive! I tilegg så har dem et utseenede som hvertfall tiltaler meg!

For eks MA RX 8 med tilhørende senter ligger vel i prisleiet sånn ca! Man får som regel ok priser hos Hifihuset også,som også er eneste leverandør av MA!
    Disse fåes også i mange forskjellige finisher!

RX8 - Hi-Fi Huset AS

Litt dumt at du ikke får hørt på disse før du handler da men...

Takk for tipset angående MA RX8, de er jo veldig fin å se på men hvordan er lyden i de?

Hvordan vil de være i forhold til Dali Ikon 6?

Jeg kontaktet hifihuset idag og fikk en veldig grei pris på dem egentlig, men så er det jo det med å våge å velge dem i og med at jeg aldri har sett eller hørt dem, men som sagt, av utseende så er de faktisk penere enn Dali Ikon, jeg har aldri vært helt fortrolig med den løsningen dali har valgt på Ikon serien, at de har valgt helt sort front..Zensor er faktisk penere sånn sett men en dårligere høytaler-

Men, dette er meget interessant og skal undersøke litt nærmere dette valget:-D

Geir

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Takker og bukker XTZ har gått ut og supercube reference ra def tech har tatt plassen dems, ble markant forbedring i bassen. RS-42 er strålende surround høyttalere, absolutt anbefalt.
    RF 62 får stort sett mye skryt, bla i denne testen.
    Klipsch RF62 mkII | Lyd & Bilde

RS-42 får god tilbakemelding, bla av MR.Chill.

Men hva med RC 62, hva mener dere om denne?
    Senteren er det svakeste leddet i mitt nåværende anlegg, vil RC 62 bli det svakeste leddet i dette oppsettet også?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnsen25
    RF 62 får stort sett mye skryt, bla i denne testen.
    Klipsch RF62 mkII | Lyd & Bilde

RS-42 får god tilbakemelding, bla av MR.Chill.

Men hva med RC 62, hva mener dere om denne?
    Senteren er det svakeste leddet i mitt nåværende anlegg, vil RC 62 bli det svakeste leddet i dette oppsettet også?
    Kommer litt ann på hvor stort rom du skal bruke. Jeg har en stue på 22kvm ca og vurderer nedgradere RF-63 og RC-64 til 62mkII i center og front, rett og slett fordi jeg har så mye roomgain, tror RC-62 er en ganske så bra center til prisen og tviler på at den blir noe svakt ledd sammen med RS-42 og RF-62

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvit eller sort høyglans

Jeg har i for seg bestemt meg for at høytalerne skal være i høyglans, noe jeg synes er lekkert å se på.

Høytalerne jeg har idag er i sort høyglans men jeg har forferdelig lyst til å prøve hvit høyglans denne gangen, det ser skikkelig lekkert ut, men er litt i bedaring...

Er dette med hvite høytalere bare en flopp/mote og vil se teit ut etter en liten stund eller vil de holde seg like lenge som sort høyglans, jeg vil jo gjerne at de jeg kjøper nå skal vare en god stund...

Hvilke synspunkter har dere på dette, helst så ærlig som mulig for det hjelper meg mest i det valget jeg skal ta:-)

Geir

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i for seg bestemt meg for at høytalerne skal være i høyglans, noe jeg synes er lekkert å se på.

Høytalerne jeg har idag er i sort høyglans men jeg har forferdelig lyst til å prøve hvit høyglans denne gangen, det ser skikkelig lekkert ut, men er litt i bedaring...

Er dette med hvite høytalere bare en flopp/mote og vil se teit ut etter en liten stund eller vil de holde seg like lenge som sort høyglans, jeg vil jo gjerne at de jeg kjøper nå skal vare en god stund...

Hvilke synspunkter har dere på dette, helst så ærlig som mulig for det hjelper meg mest i det valget jeg skal ta:-)

Geir
    Ta en titt på Canton Vento eller chrono serien og Elac FS 200 serien. Meget lekre høyttalere som skal være gode på film

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på Canton Vento eller chrono serien og Elac FS 200 serien. Meget lekre høyttalere som skal være gode på film

Ja, jeg har sett litt på begge de merken og det er meget lekre høytalere, ingen tvil om det, men Elac ligger endel utenfor budsjettet mitt, CANTON CHRONO 508.2 DC kan se ut som de ligger innenfor budsjett og er nok absolutt verd å undersøke, de er endel smalere enn MA Silver RX8.

Tror jeg skal ta meg en telefon til jfs i morgen:-)

Geir

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canton Chrono 508.2 DC leveres kun med høyglans i front og vinyl på resten, så da blir vel ikke de så aktuell for meg, men jeg fikk en ok pris på vel 13000.- inkl. senterhøytaler.

Men tror dere ikke at Monitor Audio RX8 er et godt altrenativ?

Geir

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt. Monitor audio låter veldig bra

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tror dere ikke at Monitor Audio RX8 er et godt altrenativ?
    Geir
    Hei

Takk for sist kan vel man si. Monitor Audio RX-serie og låter knallbra, veldig mye høyttaler for pengene. Har selv hatt RX1, RX2, RX6, RX8, og disse høyttalerne er meget gode. De låter absolutt ikke lyst som enkelte hevder, de låter nøytralt varmt, diskanten er nok endel mer frampå enn for eksempel på B&W CM-serie, men synes ikke den er like "masete" som på enkelte serier fra Dali.
    Vil si at RX-serien er en meget god allround høyttaler, får fram masse detaljer, er veldig engasjerende, god tight bass. Høyttalerne har også høy sensivitet og dipper heller ikke lavt i ohm, RX8 dipper ikke under 4,5 ohm hvis jeg husker rett, meget lettdreven høyttaler som også makter å spille høyt.
    Finishen til RX-serien er det heller ikke noe å si på, hvit høyglans finishen er jo rålekker! Selv om disse er relativt lettdrevne, vil også disse helt klart skinne mer jo mer power dem får. Monitor Audio RX-serie er et meget godt og fornuftig kjøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Takk for sist kan vel man si. Monitor Audio RX-serie og låter knallbra, veldig mye høyttaler for pengene. Har selv hatt RX1, RX2, RX6, RX8, og disse høyttalerne er meget gode. De låter absolutt ikke lyst som enkelte hevder, de låter nøytralt varmt, diskanten er nok endel mer frampå enn for eksempel på B&W CM-serie, men synes ikke den er like "masete" som på enkelte serier fra Dali.
    Vil si at RX-serien er en meget god allround høyttaler, får fram masse detaljer, er veldig engasjerende, god tight bass. Høyttalerne har også høy sensivitet og dipper heller ikke lavt i ohm, RX8 dipper ikke under 4,5 ohm hvis jeg husker rett, meget lettdreven høyttaler som også makter å spille høyt.
    Finishen til RX-serien er det heller ikke noe å si på, hvit høyglans finishen er jo rålekker! Selv om disse er relativt lettdrevne, vil også disse helt klart skinne mer jo mer power dem får. Monitor Audio RX-serie er et meget godt og fornuftig kjøp.

Ja, takk for sist Purolatino:-)

Tror jeg bestemte meg for høytalere akkurat i dette øyeblikket, ble nesten våt i øyekroken av å lese dette:-)

Da blir det Monitor Audio RX8 på meg, er faktisk veldig lettet etter flere uker med lesing av tester og forum..det er jaggu meg ikke lett dette her:-)

Jeg liker utseende bare mer og mer på disse MA RX8 høytalerne, med den solide foten og den rålekre hvite blanke finishen...dette må bare bli bra:-)

Jeg avventer på en endelig pris på høytalerne, blir jeg fornøyd med den så bestiller jeg dem:grin:

Geir

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, takk for sist Purolatino:-)

Tror jeg bestemte meg for høytalere akkurat i dette øyeblikket, ble nesten våt i øyekroken av å lese dette:-)

Da blir det Monitor Audio RX8 på meg, er faktisk veldig lettet etter flere uker med lesing av tester og forum..det er jaggu meg ikke lett dette her:-)

Jeg liker utseende bare mer og mer på disse MA RX8 høytalerne, med den solide foten og den rålekre hvite blanke finishen...dette må bare bli bra:-)

Jeg avventer på en endelig pris på høytalerne, blir jeg fornøyd med den så bestiller jeg dem:grin:

Geir
    Monitor Audio kan finish - ingen tvil om det
    Og i tillegg så spiller dem bra - og kanskje det mest positive,er at man ikke trenger en monsterforsterker for å ha det gøy med disse høytalerne!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monitor Audio kan finish - ingen tvil om det
    Og i tillegg så spiller dem bra - og kanskje det mest positive,er at man ikke trenger en monsterforsterker for å ha det gøy med disse høytalerne!

Nå har ikke jeg sett dem i virkeligheten men utifra bilder synes jeg at dem virkelig har lagt i det der med design og jeg er ganske sikker på at det blir MA RX8 på denne karen her ja:-D

RX6 fikk jo endel ros i lyd og bilde "Oppløst trøkk" og masse andre lovord:-)

Den APEX senteren som du har Torolan ser jo veldig spennende ut, Leste i en annonse i "lyd og bilde" at den også finnes i perle hvit..men da blir den vel litt annerledes hvit enn RX8 sin høyglanshvit vil jeg tro..Men jeg tror det kunne blitt fint i og med at jeg har tv`n hengende på veggen og alle komponenter innfelt i vegg til venstre for tv`n med ei sota glassdør som skjuler alt, under tv`n har jeg ikke noen møbel, men kun en senter mintert på en type hylleknekter i metall.

Det som er litt dumt med det er at tv`n bygger ikke mer enn 5 cm totalt fra vegg til front av panelet og da ser det litt rart ut med en senter som stikker 20-25 cm ut fra vegg...så en APEX kunne absolutt vært en knallfin løsning på det...får hive meg til å lakkere den i hvit høyglans:-D

Skal snakke med hifihuset i dag om dette og om de anbefaler det..

Geir

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg sett dem i virkeligheten men utifra bilder synes jeg at dem virkelig har lagt i det der med design og jeg er ganske sikker på at det blir MA RX8 på denne karen her ja:-D

RX6 fikk jo endel ros i lyd og bilde "Oppløst trøkk" og masse andre lovord:-)

Den APEX senteren som du har Torolan ser jo veldig spennende ut, Leste i en annonse i "lyd og bilde" at den også finnes i perle hvit..men da blir den vel litt annerledes hvit enn RX8 sin høyglanshvit vil jeg tro..Men jeg tror det kunne blitt fint i og med at jeg har tv`n hengende på veggen og alle komponenter innfelt i vegg til venstre for tv`n med ei sota glassdør som skjuler alt, under tv`n har jeg ikke noen møbel, men kun en senter mintert på en type hylleknekter i metall.

Det som er litt dumt med det er at tv`n bygger ikke mer enn 5 cm totalt fra vegg til front av panelet og da ser det litt rart ut med en senter som stikker 20-25 cm ut fra vegg...så en APEX kunne absolutt vært en knallfin løsning på det...får hive meg til å lakkere den i hvit høyglans:-D

Skal snakke med hifihuset i dag om dette og om de anbefaler det..

Geir
    Vil nok passe bra den Apex'en da ja!

Ser min bygger 14-15 cm utfra veggen,så den er ganske kompakt sånn sett!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært i kontakt med elkjøp idag, det er under 30 dager sin jeg kjøpte min Yamaha RX-A810, de hadde en Yamaha RX-A2010 som har stått utstillt en liten måned som jeg får for 8000.- minus det jeg har gitt for min forsterker...det tilbudet var så bra at jeg ikke kunne si nei til det, så i neste drar jeg å bytter RX-A810 inn og får med meg hjem en RX-A2010....den bør ha krefter nok vil jeg tro for å dra MA RX8 og RX Centre som jeg har bestillt i hvit lekker høyglans:-)

Geir

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten tvil, har fjorårets modell 2067, helt konge receiver

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært i kontakt med elkjøp idag, det er under 30 dager sin jeg kjøpte min Yamaha RX-A810, de hadde en Yamaha RX-A2010 som har stått utstillt en liten måned som jeg får for 8000.- minus det jeg har gitt for min forsterker...det tilbudet var så bra at jeg ikke kunne si nei til det, så i neste drar jeg å bytter RX-A810 inn og får med meg hjem en RX-A2010....den bør ha krefter nok vil jeg tro for å dra MA RX8 og RX Centre som jeg har bestillt i hvit lekker høyglans:-)

Geir
    Så du har bestilt RX HT ja ?
    Gratulerer - blir spennende å høre dine inntrykk etterhvert!

Det ble RX senteren også?

Var nok en fornuftig oppgradering på receiver fronten det ja - med en 2010 så kan du bare glemme hele tanken om effektrinn på de høyttalerne!
    Det blir fort veldig dyrt skal du ha noe som er vesentlig bedre!
    YAOP er vel også noe bedre på 2010 eller 810 så vidt jeg vet!

Som jeg har sagt tidligere,så vurder heller å legge mer penger i sub , evt kjøp en XTZ 10.16 til

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de ble MA RX8 på meg og de er satt i bestillling, jeg har i utgangspunktet bestillt RX Centre også men den er det litt leveringstid på men den kommer til Norge i neste uke i følge hifihuset..

Når det gjelder Apex A40 så glemte jeg helt å spørre om pris på den før vi måtte avslutte samtalen for at jeg var litt sent ute til et møte men skal forhøre meg i morgen om den..det er jo ennå litt tid i og med at RX centre ikke kommer før i neste uke.

MEN, så kommer det store spørsmålet om bakhøytalere...det som er bestemt er at de skal felles inn i taket.

Jeg hadde først bestemt meg for den nye høytaleren til Yamaha som heter Yamaha NS-IC800 og en pris på 1790.- for et par...det er jo fristende rimelig å gå for den i og for seg, men jeg er litt usikker på hvor bra den blir i mitt oppsett nå som jeg har valgt litt større forsterker og MA RX8 som fronter.

Er bakhøytalerne av så viktighet at jeg bør satse på noen skikkelige bakhøytalere som f.eks MA C280 LCR som jeg har fått tilbud på fra hifihuset, den er jo dobbelt så dyr som den yamahaèn men er det verd prisen tror dere?

Ser også at MA opererer med LCR betegnelse på slutten av noen modeller, trenger det å være det bak eller holder det lenge med f.eks MA C280?

Har også fått priser på noen 6,5" som bakhøytalere,, er det nok eller bør jeg holde meg til 8"?

Bakdelen med C280LCR er at den har en monteringsdybde på 15,4 cm:-(

C280-LCR | 200 Series | Monitor Audio

C165 | 100 Series | Monitor Audio

Trenger litt hjelp her nå:-)

Geir

Så du har bestilt RX HT ja ?
    Gratulerer - blir spennende å høre dine inntrykk etterhvert!

Det ble RX senteren også?

Var nok en fornuftig oppgradering på receiver fronten det ja - med en 2010 så kan du bare glemme hele tanken om effektrinn på de høyttalerne!
    Det blir fort veldig dyrt skal du ha noe som er vesentlig bedre!
    YAOP er vel også noe bedre på 2010 eller 810 så vidt jeg vet!

Som jeg har sagt tidligere,så vurder heller å legge mer penger i sub , evt kjøp en XTZ 10.16 til

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke blåst meg helt ut på bakhøyttalere, det er bare effekt kanaler, kanskje en fordel ha det i samme serie og noen som er litt lettdrevne, yamaha du har nevnt funker sikkert greit til å starte med

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke blåst meg helt ut på bakhøyttalere, det er bare effekt kanaler, kanskje en fordel ha det i samme serie og noen som er litt lettdrevne, yamaha du har nevnt funker sikkert greit til å starte med

Selgeren på hifihuset mente at det til tider kunne komme like mye lyd fra bakhøytalerne som fremme, er litt usikker på hvor enig jeg er i det, jeg er litt mere enig med deg om det du sier at de er der for effekter, men klart at det til tider kan være høy lyd i dem også..

Det som fristet med yamaha sine er at de er veldig rimelig til å være 8" og med vridbar diskant, noe jeg kan se som en fordel for å rette de mer mot oss:-)

Du sier at de kan være grei å starte med, men når hullet er tatt så er det vel for sent å angre om man ikke finner høytalere med samme utskjæringsmål da.-)

Ja, jeg ble veldig usikker på hva jeg skal gjøre her, MA C280 LCR virker som en bedre høytaler men om det bare er for at den er dyrere enn Yamaha`n vet jeg ikke.

Om jeg forstår dette riktig så har Yamaha bare bass og diskant i sin men MA C280 LCR har både bass, mellomtone og diskant i en og samme høytaler..har jeg missforstått noe her:-)

Geir

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •