Tilkobling av 2 stk subwoofer – her er noe galt – ønsker en ”både-og-løsning” - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind&Julianne

1. Bør jeg se bort fra avstandene i autosetup og legge inn reelle avstander?

2. dspeaker anti mode 8033, kan denne gi bedre ytelse ut fra problemet jeg beskriver i denne tråden?
    1. Nei, automatikken er best - HVIS "kalibratøren" har gjort jobben sin...
    Les mer om plassering av målemicen her...
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...veren-din.html

2. Nei, med Audyssey MultEQ XT32 har du det beste verktøyet...

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi oi oi:-) nå høres det ut som jeg har fått to nye subber. Ble et vannvittig trykk:-)

Fulgte opskriften din og har 6dB økning per sub når de spiller med frontene. Frontene alene gir 81dB. Hver av subbene gir 87dB sammen frontene. For å få til dette måtte jeg redusere avstanden i receiver betraktelig. Reelt er avstanden 3,61m, men nå er begge subbene satt til 2,5m.
    Men da jeg spiller med begge subbene samtidig sammen med frontene får jeg 91dB. Trenger jeg kun da å skru ned gain i receiver slik at jeg oppnår 87dB for å optimalisere ytterligere? Eller er dette smak og behag?

Det beste av alt er at nå er jeg temmelig fornøyd med subbene nå jeg ser film, i tillegg har jeg beholdt den gode lyden i stereo også:-)
    Godt å høre. Alltid bra når det løser seg.

Har brukt denne prosedyren hos en del personer til nå, så det overasket meg ikke at den fungerte. Jeg er litt uenig med Flageborg at receiver(altså RK) gjør best jobb. Selv om jeg føler jeg har god kontroll på prosedyren opplever jeg til stadighet at avstand til sub er feil.

Du sier du måtte redusere avstanden. Dette er forsåvidt greit nok, men jeg vil tippe du får samme resultat på 5,5m også(hvis jeg husker riktig). Jeg pleier alltid å øke avstanden til jeg opplever dobling, rett og slett fordi man kompenserer for delay og at man dermed bør kompensere mer enn det som er i virkeligheten. Jeg har dog i noen receivere opplevd at avstanden til sub når maks før jeg har rett verdi, og da må man gå under den faktiske verdien.

Geir Arne

Newcomer Øyvind&Julianne sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Godt å høre. Alltid bra når det løser seg.

Har brukt denne prosedyren hos en del personer til nå, så det overasket meg ikke at den fungerte. Jeg er litt uenig med Flageborg at receiver(altså RK) gjør best jobb. Selv om jeg føler jeg har god kontroll på prosedyren opplever jeg til stadighet at avstand til sub er feil.

Du sier du måtte redusere avstanden. Dette er forsåvidt greit nok, men jeg vil tippe du får samme resultat på 5,5m også(hvis jeg husker riktig). Jeg pleier alltid å øke avstanden til jeg opplever dobling, rett og slett fordi man kompenserer for delay og at man dermed bør kompensere mer enn det som er i virkeligheten. Jeg har dog i noen receivere opplevd at avstanden til sub når maks før jeg har rett verdi, og da må man gå under den faktiske verdien.

Geir Arne

Jo mer jeg leser, desto større blir forvirringen:-). Heldigvis fungerer denne metoden for meg, så jeg holder meg til denne:-)

I forbindelse med justeringen dukket et nytt spm opp?
    - Denne gangen ble subbene justert etter RK var kjørt, dermed ble justeringen i tillegg, altså "over" audyssey eq. Dersom jeg kjører RK for 5 kanaler uten subber, for deretter å justere subbene manuelt sammen fronter slik du beskrev tidligere, vil resultatet avvike mye? Hva blir evt forskjellen?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    1. Nei, automatikken er best - HVIS "kalibratøren" har gjort jobben sin...
    Les mer om plassering av målemicen her...
    http://avforum.no/forum/receivere-fo...veren-din.html

2. Nei, med Audyssey MultEQ XT32 har du det beste verktøyet...
    Spennende vinkling og særdeles god artikkel. Registrerer utallige meninger rundt dette. Da er det bare å teste hva som fungerer best for meg:-)

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Interessant. Ser ut til at jeg har kommet frem til en løsning jeg er tilfreds med uten å investere i denne. Allikevel kjekt å vite til en annen gang:-)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo mer jeg leser, desto større blir forvirringen:-). Heldigvis fungerer denne metoden for meg, så jeg holder meg til denne:-)

I forbindelse med justeringen dukket et nytt spm opp?
    - Denne gangen ble subbene justert etter RK var kjørt, dermed ble justeringen i tillegg, altså "over" audyssey eq. Dersom jeg kjører RK for 5 kanaler uten subber, for deretter å justere subbene manuelt sammen fronter slik du beskrev tidligere, vil resultatet avvike mye? Hva blir evt forskjellen?
    Hvis du legger til subene etter å ha tatt RK blir Audyssey deaktivert mener jeg. Så det er ikke å anbefale.

Kjør RK med alle høyttalere inne, så justerer du avstand(på sub) og nivå etter hva du liker selv.

Geir Arne

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •