Atter en VS tråd - Subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Atter en VS tråd - Subwoofer

Hei!

Da er jeg en uke unna å kjøpe meg sub - og jeg har lest en del om noen de jeg har som aktuelle kandidater her på forumet. Og det er litt vanskelig å finne noen håndfaste meninger om hva som er den beste av de jeg har kommet frem til, når bruksområdet er like mye film som musikk.

Kandidat 1: XTZ 99.18 ICE
    Kandidat 2: VELODYNE CHT-12Q
    Kandidat 3: SVS PB12-NSD DSP

Og ikke trekk inn en haug med andre subber, disse tre er lettvinte å skaffe og solgt i såpass antall at jeg er tilfreds med å velge en av de 8)

De tre har visst sine tilhengerskarer her.. Men hvis jeg vil ha den som er den beste allrounderen av de... *nå kan dere begynne å slåss*

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fint hvis du kan poste frekvensresponsen til hver enkelt av dine kandidater. Da er det lettere for oss å hjelpe deg til et valg...

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kalibrering

Sitat Opprinnelig postet av Cyclone
    Hei!

Da er jeg en uke unna å kjøpe meg sub - og jeg har lest en del om noen de jeg har som aktuelle kandidater her på forumet. Og det er litt vanskelig å finne noen håndfaste meninger om hva som er den beste av de jeg har kommet frem til, når bruksområdet er like mye film som musikk.

Kandidat 1: XTZ 99.18 ICE
    Kandidat 2: VELODYNE CHT-12Q
    Kandidat 3: SVS PB12-NSD DSP

Og ikke trekk inn en haug med andre subber, disse tre er lettvinte å skaffe og solgt i såpass antall at jeg er tilfreds med å velge en av de 8)

De tre har visst sine tilhengerskarer her.. Men hvis jeg vil ha den som er den beste allrounderen av de... *nå kan dere begynne å slåss*

hvis det ikke spiller noen rolle hvem av disse du ender opp med, ville jeg pløyd gjennom trådene om subbene en gang til å valgt den som er lettest å kalibrere pga det er alfa og omega om du er fornøyd med slutt resultatet, noe flageborg sikkert kan bekrefte siden han han kalibrert en bråte subber for mange forskjellige folk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slet med å finne frekvensrespons på XTZ..

Lettest å kalibrere for en nybegynner som meg er tydeligvis Velodyne, men den er jo også den "svakeste" av de på papiret med sine 225 watt RMS, mot SVS sine 400 og XTZ's 500 - noe som vil bety +3db på de to siste i forhold til Velodyne dersom elementene er tilsvarende tunge å drive?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS har 45dagers returrett!! Det er iallefall verdt å prøve en slik.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 45 dagers returrett starter jeg med å prøve en SVS. De oppdaterte modellene skal visstnok spille bedre litt høyere opp og også være litt "kjappere" enn de har vært før, uten at jeg har noe sammenligningsgrunnlag - uansett viktig for meg når subben skal bistå to forvokste bokhyllehøyttalere med alt de mangler i bunn..

Er nødt til å bruke subben ved musikk også ettersom all musikk hvor det skjer mye under 50-60hz fremstår som livløs og kjedelig. Har masse punch man kan ta og føle på, men ingen ommmph! :neutral:

Får bruke 300 kr på å skaffe meg Radioshack DB meter fra eBay så jeg har sjangs til å få kalibrert nogenlunde greit :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedet for å starte ny tråd velger jeg å bruke denne. Valget falt på en annen sub fra brukt'en her på forumet, og denne er det ikke EQ på.

Så ett kjapt spørsmål - fungerer YPAO tilstrekkelig for kalibrering, eller er det ett must med separat EQ ala Anti-mode ?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slet med å finne frekvensrespons på XTZ..

Lettest å kalibrere for en nybegynner som meg er tydeligvis Velodyne, men den er jo også den "svakeste" av de på papiret med sine 225 watt RMS, mot SVS sine 400 og XTZ's 500 - noe som vil bety +3db på de to siste i forhold til Velodyne dersom elementene er tilsvarende tunge å drive?
    Er nok andre faktorer som spiller inn her, blant annet kassekonstruksjon. I tillegg er 3db relativt lite om det var det som farget valget ditt.

Cyclone I stedet for å starte ny tråd velger jeg å bruke denne. Valget falt på en annen sub fra brukt'en her på forumet, og denne er det ikke EQ på.

Så ett kjapt spørsmål - fungerer YPAO tilstrekkelig for kalibrering, eller er det ett must med separat EQ ala Anti-mode ?
    YPAO vil fikse en god del, i tillegg vil det være lurt skaffe deg en db måler som du har nevnt her, bruk subwooferkalibreringsguiden til helnoob. Plassering er også veldig viktig her, har du ikke mulighet til å plassere den flere steder men er låst til ett sted ville jeg vurdert antimode. Jeg bruker en antimode selv og den rettet opp i noen dipper og topper jeg hadde som jeg ikke fikk fikset selv grunnet mangel på muligheten å plassere subben

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for godt svar. Plasseringen av subben er nok helt låst ja. Skal skaffe db-meter og bruke YPAO i første omgang og se om det tilstrekkelig eller om det blir å skaffe anti-mode

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke dumt, gratulerer med ny sub

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen i Oslo som har en YPAO mic å låne bort / selge?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg kunne fortelle litt om denne skapningen som står hjemme hos meg, for forumet her er rimelig blankt på opplevelser med Earthquake 12".

Jeg spiller på ingen måte optimalt med denne karen her, har vært pent nødt til å stille alt inn i menyen på receiveren etter hvordan jeg selv liker det.

Jeg spiller i ett 2.1 oppsett inntil videre, sammen med Monitor Audio Silver RX2.

På film er dette ett konge oppsett (jeg bor i 55 kvm leilighet). Stue på 15 kvm med åpen løsning til gang og kjøkken, får liksom ikke inn største godsakene her uten å gå ned i livskvalitet. Jeg har ikke funnet noen ålreit løsning for å få inn bakhøyttalere, så ut i fra forutsetningene har jeg fått det så bra som mulig.

Tilbake til subben;
    Snøskredet i Inception oppleves som ett ekte snøskred. Jeg er veldig imponert over hvor mye helt ren bass som kommer ut av noe så lite. Eneste er at i enkelte sanger oppleves bassen som en vibrerende planke, spesielt innen rock... I 90% av sangene jeg spiller kan man lukke øynene og føle at man er på den råeste nattklubben noensinne, jeg skjønner ikke hvorfor den er helt livløs på enkelte andre..

Her er litt målbare tall for dere som setter pris på det:
    12 naboer
    2 securitas
    1 politiet

På døra altså.

God kveld!

BTW: Jeg kjøper gjerne en identisk sub, dersom noen har en til overs!

Newcomer samiboy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

12 naboer
    2 securitas
    1 politiet

På døra altså.
    Konge tall:twisted:

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12 naboer
    2 securitas
    1 politiet

På døra altså.
    HAHAHAHAHA!!! Ser ut som du er fornøyd med trykket den leverer i hvert fall :P

Når det gjelder utelukking av 10% sanger pga. dårlig bass, vil jeg tro den dipper ned i frekvens på et bestemt område, hvor mesteparten av bassen i sangen ligger. Prøv å hør hvor bassen stikker seg ut med denne "sangen": Bass FX - Lo Sweep by Bass Mekanik on Spotify

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •