Forsterker vs høyttaler!?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterker vs høyttaler!?

Jo mer jeg leser, jo mer forvirret blir jeg.

Jeg har en gammel surroundreceiver 80w x 5. Blir ikke noe trøkk i høyttalerne som klarer mye mer når jeg spiller stereo. Spiller høyt, men ikke noe bass.

Bak på høyttalerne står dette:

Music Power: 180w
    Sinus Power: 80w
    Freq. response: 45-20.000Hz
    Impedance: 4-8 Ohm

Hvor "bra" forsterker trenger jeg for å kunne få maks ytelse av høyttalerne?

Har sett en NAD 2400 power amp på finn.no Den gir visst 150watt rms, og mer watt i mindre ohm osv.
    Jeg forstår heller ikke dette ohm-greiene. Vet det er motstand, men hvordan får man senket ohmen slik at spilleren kjører mer watt til høyttalerne?

Hvis den gir 100w rms i 8 ohm, og 150w i 4, og 200w i 2, hvordan får jeg styrt dette? Og hvordan samsvarer dette med 4-8 ohm på høyttalerne? (er snakk om to høyttalere,stereo)
    Bare eksempeltall, vet ikke helt hvor mye watt NAD 2400 yter i hvilket ohm..

Er et klistremerke hvor det står 440w på NAD`en, men dette gjelder vel brokobling (mono) i 2 ohm..?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aalsen
    Jo mer jeg leser, jo mer forvirret blir jeg.

Jeg har en gammel surroundreceiver 80w x 5. Blir ikke noe trøkk i høyttalerne som klarer mye mer når jeg spiller stereo. Spiller høyt, men ikke noe bass.

Bak på høyttalerne står dette:

Music Power: 180w
    Sinus Power: 80w
    Freq. response: 45-20.000Hz
    Impedance: 4-8 Ohm

Hvor "bra" forsterker trenger jeg for å kunne få maks ytelse av høyttalerne?

Har sett en NAD 2400 power amp på finn.no Den gir visst 150watt rms, og mer watt i mindre ohm osv.
    Jeg forstår heller ikke dette ohm-greiene. Vet det er motstand, men hvordan får man senket ohmen slik at spilleren kjører mer watt til høyttalerne?

Hvis den gir 100w rms i 8 ohm, og 150w i 4, og 200w i 2, hvordan får jeg styrt dette? Og hvordan samsvarer dette med 4-8 ohm på høyttalerne? (er snakk om to høyttalere,stereo)
    Bare eksempeltall, vet ikke helt hvor mye watt NAD 2400 yter i hvilket ohm..

Er et klistremerke hvor det står 440w på NAD`en, men dette gjelder vel brokobling (mono) i 2 ohm..?
    Ohm er som du sier motstand (impedanse) og du kan ikke styre dette !
    Impedansen til en høyttaler varier veldig - selv om det står 8 ohm på en HT, så kan den variere fra 2-20 ohm i forskjellige frekvensområder!

Men generelt,så er 8 ohms HT lettere og drive enn 4 ohms - mindre motstand,betyr at forsterkeren må levere mer strøm - altså en vanskligere oppgave!

At du får bedre bass med en god stereoforsterker,enn med en "middels" receiver,er nok nettopp fordi den makter å levere mer strøm når HT trenger det mest - nettopp i bassen!
    Mengde strøm er ofte mye viktigere enn antall watt - og særlig hvis HT har en litt vrien impedansekurve,som faller lavt i bassområdet!

Det er dessverre altfor sjelden man får oppgitt den laveste impedansen - kun den nominelle (snittverdi) i Ht-specs!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha. Tror du en Nad 2400 klarer å levere det høyttalerne krever?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha. Tror du en Nad 2400 klarer å levere det høyttalerne krever?
    Kjenner ikke til verken HT dine eller Nad'en,men Nad er jo kjent for å vere kraftige saker,så det går helt sikkert fint!

Men du må også huske på at HT plasseringen i rommet også har veldig mye og si for hvordan bassen oppleves!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver ikke hvilke høyttalere det er du har, de tekniske data du nevner beskriver sikkert 300 høyttalere på markedet så det siger oss ingenting.

Slutt å se etter tekniske data på høyttalere, de betyr ingenting.

At der er en lapp på Nad`en med 440 watt, tror du kanskje ikke den lappen sitter ved strøminntaket og at den lappen beskriver hvor mye strøm den vil trekke ved full guffe? Det har intet å gjøre med hvor mange watt den sender ut til høyttalerne.
    Om du skal kunne bruke en effektforsterker sammen med din receiver (som du heller ikke skriver navnet på), da må din receiver ha Front PreOut terminaler bak, har den ikke det kan du ikke bruke en ekstern effektforsterker.

Mangler du bass kan du jo kjøpe en aktiv subwoofer....

Newcomer Bumblebee sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den lappen med 440watt på Nad 2400 er "dynamisk effekt i 2 ohm". Hva det vil si, kan jeg ikke si så mye om. Men vet det fordi jeg hadde den forsterkeren en gang. Tror ikke dette har noen betydning ift kontinuerlig effekt.

Kurant forsterker, men den er gammel. Brukte den selv på et par Dali 107 tidlig på 90-tallet
    Cambridge Azur 751BD | Cambridge Azur 851A | Monitor Audio RS6
    Cambridge DacMagic Plus | Mac Mini | ADB 5720CDX | Samsung UE55F8005

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har sikkert helt rett.
    Som sagt må han enten ha preout på receiveren, eller kjøpe en forforsterker for å få brukt den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, kan jeg ikke bare koble høyttalerne og pcen eller en cdspiller til nad'en?
    2 x 100 watt hørtes ikke så mye mer ut enn 80 watt..

Receiveren jeg har er 11 år gammel: KRF V5030D
    Høyttalerne kjøpte jeg samtidig: Radionette. Står ikke noe navn på dem, bare Cinema Front. Er gulvhøyttalere.
    Hadde subwoofer, men den ble ødelagt for lenge siden. Der jeg koblet subwooferen i receiveren står det 'sub woofer pre out'..

Slike høyttalere har jeg: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:A...o1b656hNI-Hfi8

Så ser elementene slik ut: To mellomtone/bass elementer, og en diskant i midten: http://www.honefoss.vgs.no/AF/Info/bilde%20ht3b.jpg

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, du kan koble det direkte men det er kanskje litt farligt. Om du ikke demper volum på forsterkeren kan du få noen gevaldige lyder i høyttalerne og det blir vel litt tungvint å skal regulere volum på forsterkeren med to knotter?
    Om du ikke har et bra lydkort i din pc anbefaler jeg ikke du bruker den, lyden med et dårligt lydkort, og evt. det å bruke hodetelefonutgangen fra pc`en til anlegget garanterer deg elendig lyd.
    En cd spiller er bedre men det er jo så himla tungvint.
    Anbefaler du sparer til en ny receiver og trenger du ikke surround da kjøper du stereo. Med digitalt ut fra en pc til en digital inngang på en forsterker vil du få mye bedre lyd.

Det er ikke antall watt der betyr noe, det er hvordan forsterkeren klarer å drive en høyttaler og Nad`en er mange ligaer over din Kenwood der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner jeg enda har en del å lære

Hvordan vet/ser man at en forsterker er bra hvis ikke watt har alt å si? Hva annet ser man på?
    Eks hvordan vet du at nad'en er presterer mye bedre enn receiveren min, når det bare er 20watt som skiller?
    For da mener du at nad'en gir mer bass og trøkk i høyttalerne enn receiveren min, og ikke bare klarere og bedre lyd?

Jeg trodde jo mer watt, jo mer power/trøkk/bass

Ble litt mange spørsmål, men er veldig nysgjerrig og tydeligvis en n00b

Nad'en nad 2400 power amp 440 watt - FINN Torget

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner jeg enda har en del å lære

Hvordan vet/ser man at en forsterker er bra hvis ikke watt har alt å si? Hva annet ser man på?
    Eks hvordan vet du at nad'en er presterer mye bedre enn receiveren min, når det bare er 20watt som skiller?
    For da mener du at nad'en gir mer bass og trøkk i høyttalerne enn receiveren min, og ikke bare klarere og bedre lyd?

Jeg trodde jo mer watt, jo mer power/trøkk/bass

Ble litt mange spørsmål, men er veldig nysgjerrig og tydeligvis en n00b

Nad'en nad 2400 power amp 440 watt - FINN Torget
    Det skiller nok mye mer enn 20 w i praksis! Vil tro de 5x80 w på din receiver er oppgitt med en kanal i drift,og med en ren sinustone,sola i ryggen osv...

Problemet med billige receivere er at det har blitt en konkurranse om å levere mest mulig watt til minst mulig pris,fordi masse watt "selger" !

Det blir som man oppgir 0-100 på en bil med bilen oppjekka - det går fort unna,men hekter man på en tilhenger( HT),så blir det plutselig noe annet!

Det er som du nevner vanskelig å lese sånt utfra specs , men vekt kan ofte gi en god pekepinn på tradisjonelle forsterkere!

Spar deg heller opp til en bedre receiver - gjerne brukt,og sørg for at den har pre-out for tilkobling av ekstra effekttrinn ved en senere anledning!

Du kan få deg en brukt receiver for et par lapper,som vil vere betydelig bedre enn den du har!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for all hjelp og tips!

Kommer til å avvente og spare opp litt mens jeg fortsetter å gi mitt nåværende anlegg juling. Dårlig med bass, men spiller så høyt ørene klarer, og det dauer jo aldri!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •