Subwoofer til ca 2000,-, bygge selv eller kjøpe ferdig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer til ca 2000,-, bygge selv eller kjøpe ferdig?

Hei, har et par CV XLS 12 og lurer på om jeg får noe mer trykk i de lavere frekvensene ved å legge ca 2000,- i et bass-element og lage egen kasse eller ved å kjøpe komplett subwoofer. Har en stereoforsterker til overs som jeg kan bruke som sub-forsterker, men mangler delefilter av et slag. Har kun Pre-out på forsterkeren jeg bruker med CV-høyttalerene.

Vil det altså bli best med en normal subwoofer eller å kjøpe kun element og så bygge egen kasse? Vil det i det hele tatt være noe vits i med et budsjett på 2000,- for å få noe bedre trykk i forhold til det jeg har nå?

Slik jeg har det nå så leverer det godt trykk, men de spiller ikke så veldig dypt og kunne godt tenkt meg noe som spilte ned til 25-30hz ferdig i kasse, men trenger ikke veldig dypt heller, da jeg har lest meg til at dypere frekvenser = mindre SPL i forhold til pris.

-Xito

Edit: Får SPL måler innen en uke i posten, kan poste hvilke SPL jeg får med det jeg har nå på diverse frekvenser med innebygget frekvensgenerator i REW V5.

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en god subwoofer til prisen da? Kunne jo i tilfelle prøvd med en først.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet faktisk ikke, er en egen tråd om denne som jeg prøver å følge med på,

http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...ofer-tess.html

Det er på papiret veldig mye for pengene iallefall. Har vurdert en selv, til bruk bak sofaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriko86

+1

kjøpt en slik selv til stua. spiller veldig bra.
    tvlier sterkt på at du får laget noe bedre til den prisen.

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er en stk Energy ESW-10 på vei i posten Tenkte på å bestille to, men det kostet til sammen 2780,- omtrent pga dyr frakt på 410,-.
    Hvis jeg liker den ene veldig godt så kjøper jeg en til ;P
    Sier hva jeg synes om den når jeg får den.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xito
    Da er en stk Energy ESW-10 på vei i posten Tenkte på å bestille to, men det kostet til sammen 2780,- omtrent pga dyr frakt på 410,-.
    Hvis jeg liker den ene veldig godt så kjøper jeg en til ;P
    Sier hva jeg synes om den når jeg får den.
    Blir spennende å høre!

Newcomer BendxITG sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på akkurat det samme! Mulig du må opp dampen hvis du skal klare å sikre deg en til... virker som etterspørsellen er stor.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe vits i å kjøpe en sub som har et element som er mindre enn høyttalerne sine. Da vil den bare henge etter, og ikke spille som den skal sammen med høyttalerne. Jeg kan høyt anbefale en NTD FSW120 som koster 2.000- enkelte plasser, det er 12" godt slagende element som gir luft. Har NTD selv og er rimelig fornøyd. Lykke til !

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er en XTZ W10.16 sammenlignet med ESW-10? Vil det være mye forskjell?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Det er ikke noe vits i å kjøpe en sub som har et element som er mindre enn høyttalerne sine. Da vil den bare henge etter, og ikke spille som den skal sammen med høyttalerne. Jeg kan høyt anbefale en NTD FSW120 som koster 2.000- enkelte plasser, det er 12" godt slagende element som gir luft. Har NTD selv og er rimelig fornøyd. Lykke til !
    kommer jo litt ann på formålet med subben, men når du har en høytaler med 12" elementer, så skal det godt gjøres å finne en sub som er større til 2000 kr som ikke er billebro e.l.

Forsterkeren på NTDen er jo også nesten tre ganger så svak, 150W på en 12" sub er jo ikke spesielt mye...Nord Teledistribusjon » NTD FSW-120

Du skriver også at den vil "henge etter". Et 10" element vil vel normal spille mer presist enn et 12" ?

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 10" spiller like raskt som en 12", men det kommer an på slaglengde. Hvis begge elementene har like lang slaglengde, så er det mer eller mindre ingen ting som skulle tilsi at de spiller ulikt. Det kan også være forskjell i magnetstyrke og motoren som gjør at det ene elementet kan virke slappere.

Eneste jeg tenker på at hvorvidt de 10" klarer å henge med på lydtrykket til XLS'ene. Det kommer også an på hvor mye strøm du forer XLS'ene med.

Mvh Faller

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver de med en HK980, og de leverer mye trykk, men mangoer litt i bunn. Liker også instillingsmulighetene jeg får med subwoofer bedre.

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt dumt å komme med dette etter TS har handlet. Energy suben er billig, har kraftig forsterker og henger nok bra med i svingene. Den er oppgitt til å spille ned til 28hz, altså ganske mye lavere enn XLS 12 som går til 43hz.

TS ønsket seg litt ekstra bunn i lyden, til en rimelig penge. Og det vil han nok få. XLS12 spiller nok fint fra denne 10" når en virkelig vrenger opp, men til prisen er det ikke mye feil gjort her.

At den vil "henge etter" er bare sprøyt, og den NTD subben er det nok ikke mange andre enn du som anbefaler.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe vits i å kjøpe en sub som har et element som er mindre enn høyttalerne sine. Da vil den bare henge etter, og ikke spille som den skal sammen med høyttalerne.
    Eh? OK, hvor har du dette fra, og hva mener du egentlig med dette?

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt dumt å komme med dette etter TS har handlet. Energy suben er billig, har kraftig forsterker og henger nok bra med i svingene. Den er oppgitt til å spille ned til 28hz, altså ganske mye lavere enn XLS 12 som går til 43hz.

TS ønsket seg litt ekstra bunn i lyden, til en rimelig penge. Og det vil han nok få. XLS12 spiller nok fint fra denne 10" når en virkelig vrenger opp, men til prisen er det ikke mye feil gjort her.

At den vil "henge etter" er bare sprøyt, og den NTD subben er det nok ikke mange andre enn du som anbefaler.
    Har lagt inn ordre på en slik ESW-10, men tror jeg kanskje skal kjøpe en XTZ-W10.16 fra Surround.no grunnet kraftigere forsterker og mulighet til å variere tuningfrekvens.. Den koster 2990,- men har fått såpass mye positiv omtaler at jeg tror det er verdt det. ESW-10 sin forsterker er egentlig "bare" 100W RMS, og 400W peak, mens XTZ sin er 300RMS

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Eh? OK, hvor har du dette fra, og hva mener du egentlig med dette?
    En sub som er mindre enn basselementene på høyttalerne vil jo neppe henge på høyttalerne da de er større.

Newcomer Xito sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sub som er mindre enn basselementene på høyttalerne vil jo neppe henge på høyttalerne da de er større.
    Dessuten er det jo 2x12" i XLS 12 også da, mens en subwoofer har jo som oftes bare et element... Men jeg avbestiller ESW-10 og prøver med W10.16, blant annet pga jeg ikke har egnet plass å sette ESW-10 da den har element som peker nedover...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ok? så denne spiller mye bedre enn denne da? den er jo 2 tommer større...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel heelt ann på høytaler og sub...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •