Dali Ikon 5 eller Dali Zensor 5, hva bør jeg velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Ikon 5 eller Dali Zensor 5, hva bør jeg velge?

Heisan.

Jeg har en Yamaha RX-A810 receiver og XTZ 10.16 sub.
    Høytalerene jeg har idag er NS-555,NS-333 og NS444.

Jeg tenker på å bytte ut høytalerne min til noe bedre og har lyst til å prøve Dali denne gangen, mye på grunn av at de er veldig kompakt og gir god lyd etter det jeg har fått opplyst, om det er noe annet dere vil foreslå, så mer enn gjerne kom med det:-D

Så er det hva jeg skal velge,Ikon eller Zensor?

Zensor 5 er jo veldig fristende på grunn av pris, men om det er himmelsk forskjell på dem så må jeg vurdere Ikon 5, både på fronthøytalerene og senteren, de er jo ganske dobbel så dyr.

jeg har blitt litt forvirret i de siste dagene, dess mer jeg snakker med Hi-fi klubben, jo mer usikker blir jeg.

En jeg snakket med på hi-fi klubben mente at Ikon 5 fem er tungdreven og at min receiver ville slite med dem og neste jeg pratet med mente at RX-A810 ville klare helt fint å drive dem..han mente også forøvrig at Zensor 7 kunne jeg bare glemme med min receiver, har han rett i det?

Så derfor spør jeg dere her på forumet om dere har noen erfaringer eller meninger om hva jeg bør velge utifra den receiveren jeg allerede har:-D

Gega

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør nesten bruke ørene dine, lytt og avgjør selv.

Belastning og lydtrykk er på papiret, veldig likt hvis ikke identisk, mellom de to. De øvre registeret er nok mer tilstede på Ikon.

Jeg har selv lyttet på ikon 5 mII, og de låter betraktlig bedre en mI utgaven. Selv har jeg ikon 6 mI og er kjempe fornøyd med de.

Jeg bruker for øvrig en xtz 12.16 sammen med mine Ikon, og det låter fett

Hvis du ikke har muligheten for å dra på lytte tur blir det vrient, den ser jeg. Lyd er en veldig personlig opplevelse. Selgere kan alltid pushe argumenter, men det er du som skal avgjøre med dine ører. Det blir alltid best resultat.

Var kansje ikke mye hjelp dette.

Best of luck!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gega
    En jeg snakket med på hi-fi klubben mente at Ikon 5 fem er tungdreven og at min receiver ville slite med dem og neste jeg pratet med mente at RX-A810 ville klare helt fint å drive dem..han mente også forøvrig at Zensor 7 kunne jeg bare glemme med min receiver, har han rett i det?
    Dette trenger du ikke være redd for. Receiveren din vil klare å drive alle Dali under 10k på en fornuftig måte. I ditt tilfelle bør du også sette høyttalerne som small, og det letter jobben til forsterkeren i tillegg.

Når det kommer til Zensor 5 vs Ikon 5 syntes jeg sistnevnte en mye bedre høyttaler. Men som noen her sier, stol på dine egne ører. Det er tross alt du som må betale mellomlegget.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Du bør nesten bruke ørene dine, lytt og avgjør selv.

Belastning og lydtrykk er på papiret, veldig likt hvis ikke identisk, mellom de to. De øvre registeret er nok mer tilstede på Ikon.

Jeg har selv lyttet på ikon 5 mII, og de låter betraktlig bedre en mI utgaven. Selv har jeg ikon 6 mI og er kjempe fornøyd med de.

Jeg bruker for øvrig en xtz 12.16 sammen med mine Ikon, og det låter fett

Hvis du ikke har muligheten for å dra på lytte tur blir det vrient, den ser jeg. Lyd er en veldig personlig opplevelse. Selgere kan alltid pushe argumenter, men det er du som skal avgjøre med dine ører. Det blir alltid best resultat.

Var kansje ikke mye hjelp dette.

Best of luck!

Å joda, alle svar hjelper på, nå er ikke jeg av den helt kritiske typen som lytter etter absolutt alt av detaljer men liker god, klar og fin lyd når jeg spiller musikk med moderat og av og til høyt volum.

Hvilken forsterker har du da?

Tror du at Zensor 7 blir for megert for Yamaha RX-A810 eller bør jeg holde meg til 5 serien til Dali:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Dette trenger du ikke være redd for. Receiveren din vil klare å drive alle Dali under 10k på en fornuftig måte. I ditt tilfelle bør du også sette høyttalerne som small, og det letter jobben til forsterkeren i tillegg.

Når det kommer til Zensor 5 vs Ikon 5 syntes jeg sistnevnte en mye bedre høyttaler. Men som noen her sier, stol på dine egne ører. Det er tross alt du som må betale mellomlegget.

Geir Arne

Takk, det høres jo bra ut at receiveren min vil klare alle Dali høytalere under 10k, da kan jeg jo også vurdere Zensor 7, men om det vil gi meg veldig stor gevinst vet jeg ikke:-D

Har du lyttet på både Ikon og Zensor selv og sammenlignet? tenker da på om det er veldig stor lydforskjell på disse:-)

Jeg har dessverre ikke mulighet for å stikke innom en hi-fi klubb å lytte i og med at det er veeeeldig langt til nærmeste butikk..Så det eneste jeg har å stole på er de svarene jeg får her eller kan lese meg frem til:-D

Mvh

Geir

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen andre høytalere som kan anbefales i denne prisklassen, helst rundt Zensor 5 eller 7 serien og som er bedre enn disse dali høytalerene?

Jeg kan vel egentlig synes at dali Zensor 5 er litt lav i størrelse med sine 82 cm, så sånn sett tiltaler høyden til Zensor 7 meg bedre.. er det stor forskjell på lyden og trykket i Zensor 7 vs Zensor 5 tror dere?

Er usikker på om jeg er på vidda nå, men i utgangspunktet ønsker jeg høytalere med bassporten foran i og med at jeg forestiller meg at de kan stå nærmere vegg enn de med bassporten bak..aller helst helt inntil vegg:-D

Geir

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Geir Arne

+1 Ganilsen. De aller fleste Dali høyttalere i "normal" prisklasse er svært lettdrevet.

Ofte mistenker jeg folk hos hifikjeder å skape tvil rundt forsterkeren man har er kraftig nok, for å øke sin egen omsetning (altså selge deg en forsterker også, i tillegg til høyttalerne man har tenkt å kjøpe.)

Dette tilfellet virker på meg å være et slikt, og da er det fint at kompetente folk her på avforum kan berolige deg med at receiveren din holder helt fint8)

Newcomer Snikkeren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med å definere om en høyttaler er bedre enn en annen blir jo veldig individuelt, da man gjerne har forskjellige preferanser.

Jeg var for ikke så veldig lenge siden igjennom samme prosessen som deg, men med en Onkyo TX-NR609 som surroundreciever.

Du kan lese om mine inntrykk av Zensor 5, Lektor 6, og Ikon 6 her:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...ml#post1782371

Jeg endte opp med System Audio Saxo serien, og er strålendes fornøyd med de.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snikkeren
    Det med å definere om en høyttaler er bedre enn en annen blir jo veldig individuelt, da man gjerne har forskjellige preferanser.

Jeg var for ikke så veldig lenge siden igjennom samme prosessen som deg, men med en Onkyo TX-NR609 som surroundreciever.

Jaha, det var jo litt spennende å høre, av alle de du var å hørte på så likte du System Audio Saxo 30 best, de er jo unektelig pen å se på, virkelig lekre høytalere..

Så du likte altså lyden bedre i System Audio Saxo 30 enn Dali Zensor 5, jeg vil gjerne ha klar og ren lyd jeg også, så mener du videre at System Audio Saxo 30 spiller dypere enn Zensor 5 også:-D

...hmmm, nå må dette opp til vurdering....hvilken farge kjøpte du?

Geir

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Glemte å spørre om hvilken av de saxo du gikk for?
    saxo 30,Saxo XP30 eller saxo SA Aura og hvilken farge... fargen spør jeg på grunn av WAF faktoren:-D

Geir

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å joda, alle svar hjelper på, nå er ikke jeg av den helt kritiske typen som lytter etter absolutt alt av detaljer men liker god, klar og fin lyd når jeg spiller musikk med moderat og av og til høyt volum.

Hvilken forsterker har du da?

Tror du at Zensor 7 blir for megert for Yamaha RX-A810 eller bør jeg holde meg til 5 serien til Dali:-D
    Jeg kjører en NAD 754 (6 x 70W Minimum Continuous Power into 4 / 8 ohms, all channels driven simultaneously) surround på fullt Ikon surround oppset. Onwall bak, senter 2 og Ikon 6 i front, med 12.16 subben som dypvannsbombe til film.

Jeg tipper Ikon 5 mII låter bedre, men det er subjektiv.

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk bruktmarkedet. Du kan få Ikon 5/6 der for 4-5 000,-

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har Ikon 5 mkII og er meget fornøyd med dem! litt overrasket over hvor mye bass disse småtassene klarer og levere avogtil, MEN mens jeg kjørte de på Denon avr-3311 var de langt fra like bra som etter jeg kjøpte abrahamsen v4. merket godt at reciever gikk tom for krefter når jeg virkelig ga gass, klarte dog fint og få naboklager selv om de var koblet til denonen, manglet bare den siste lille prikken over i'en
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk bruktmarkedet. Du kan få Ikon 5/6 der for 4-5 000,-

Prøvde å lete på finn.no men fant ingenting, ikke kan jeg huske å ha sett det her på forumet heller...men det du mener er kanskje at jeg kan følge med bruktmarkedet?

Send gjerne link om du vet av noen:-D

De på Hi-fi klubben mente at jeg ikke kunne bruke Ikon 6, det ville blåse forsterkeren min og at den ikke kom til å klare å drive de mente han, så da må del bli ikon 5 isåfall, eller Zensor 5 og 7.

De så jo forsåvidt spennende ut de der System Audio Saxo høytalerene også, selv om de har bassporten bak, men etter hjemmesiden deres så skal de plasseres 10-30 cm fra vegg, 30 cm kan jeg bare glemme, kjenner jeg kona rett, hun dytter dem inntil vegg uansett når hun går forbi:-D

Kan man sette Ikon og Zensor helt inntil vegg selv om de har bassportene fremme eller må de også stå litt fra vegg for å få opptimal lyd?

Geir

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du fortsatt skal bruke sub'en din i oppsettet, og dersom du setter høyttalerne til small og deling på 80 hz i receiveren så burde det ikke være noe problem å drive alle disse nevnte høyttalerne

Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å lete på finn.no men fant ingenting, ikke kan jeg huske å ha sett det her på forumet heller...men det du mener er kanskje at jeg kan følge med bruktmarkedet?

Send gjerne link om du vet av noen:-D

Kan man sette Ikon og Zensor helt inntil vegg selv om de har bassportene fremme eller må de også stå litt fra vegg for å få opptimal lyd?

Geir
    Dagens fangs på finn:
    Ikon 7
    Dali Ikon 7 med kabler og spikes - FINN Torget

Ikon 6
    Dali Ikon 6 - FINN Torget

Ikon 6
    Dali Ikon 6 og Denon - FINN Torget

Ikon 1 (mII)
    DALI IKON 1 MK2 Høyttalere Sort - FINN Torget

Mentor 1
    Dali Mentor 1 selges - FINN Torget

Med din subb (som etter det jeg har lest, skikkelig bra til musikk) burde du vurdere inkon 1 mII eller Mentor 1. Da blir kona glad, og du får skikkelig fin lyd. Subben tar seg av det nedre registeret uansett. Ikon mII fikk skikkelig bra omtale i Hjemmekino (bladet) når den kom.

Alle høytalere har godt av litt luft rundt seg, men mine ikon 6 står ikke mer en ca. 15 cm ut fra veggen og trives greit der Du må tewste å lytte i ditt rom. Så er de bare å ta en alvors prat med kona hvis hun driver å flytter på tingene dine

Har du plass bør du kjøpe ikon 6, de var den modellen i serien som slo homerun hos alle anmelderne, og jeg kan kvitere på at den låter skikkelig fint.

Men jeg skal selv si at jeg vurderer å gå over tilstativere i samme serien, eller Mentor. Min subb spiller så flott, at jeg nå er klar for å teste noe mer kone vennlig

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe, konene er vel ikke fornøyd før man har fjernet alt fra gulvet:-)

Men klare de små ikon 1 å spille like dypt og fint som ikon 5 tror du, man må fortsatt ha dem stående på gulv, selv om de er mindre, de må jo ha stativ og da tar dem jo like mye plass som storebrødrene sine:-)

Nei, det er ikke lett det her, det skal kanskje ikke være lett heller:-)

Dagens fangs på finn:
    Ikon 7
    Dali Ikon 7 med kabler og spikes - FINN Torget

Ikon 6
    Dali Ikon 6 - FINN Torget

Ikon 6
    Dali Ikon 6 og Denon - FINN Torget

Ikon 1 (mII)
    DALI IKON 1 MK2 Høyttalere Sort - FINN Torget

Mentor 1
    Dali Mentor 1 selges - FINN Torget

Med din subb (som etter det jeg har lest, skikkelig bra til musikk) burde du vurdere inkon 1 mII eller Mentor 1. Da blir kona glad, og du får skikkelig fin lyd. Subben tar seg av det nedre registeret uansett. Ikon mII fikk skikkelig bra omtale i Hjemmekino (bladet) når den kom.

Alle høytalere har godt av litt luft rundt seg, men mine ikon 6 står ikke mer en ca. 15 cm ut fra veggen og trives greit der Du må tewste å lytte i ditt rom. Så er de bare å ta en alvors prat med kona hvis hun driver å flytter på tingene dine

Har du plass bør du kjøpe ikon 6, de var den modellen i serien som slo homerun hos alle anmelderne, og jeg kan kvitere på at den låter skikkelig fint.

Men jeg skal selv si at jeg vurderer å gå over tilstativere i samme serien, eller Mentor. Min subb spiller så flott, at jeg nå er klar for å teste noe mer kone vennlig

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe, konene er vel ikke fornøyd før man har fjernet alt fra gulvet:-)

Men klare de små ikon 1 å spille like dypt og fint som ikon 5 tror du, man må fortsatt ha dem stående på gulv, selv om de er mindre, de må jo ha stativ og da tar dem jo like mye plass som storebrødrene sine:-)

Nei, det er ikke lett det her, det skal kanskje ikke være lett heller:-)
    Jeg vurderte Ikon5 blandt annet Ikon1. Jeg synes Ikon5 spiller vesentlig mer åpent. Det er nok pga større kasse og flere element. Syntes Ikon1 var mer "lukket" eller innesluttet, mens Ikon5 var mer åpen.

Står valget mellom disse to vet jeg hva jeg ville valgt de tar jo like mye gulvplass..

Newcomer Snikkeren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å spørre om hvilken av de saxo du gikk for?
    saxo 30,Saxo XP30 eller saxo SA Aura og hvilken farge... fargen spør jeg på grunn av WAF faktoren:-D

Geir
    Jeg kjøpte Saxo 30 i svart høyglans. Det var jet jeg fikk beskjed om av min bedre halvdel.

Og ja, jeg synes de låt bedre enn både Zensor 5, Lektor 6 og Ikon 6. Men det blir jo som jeg nevnte individuelt hva folk liker.
    Har jo lest test av Ikon 6, og de får jo masse skryt, men de falt ikke i smak hos meg.

Edit: Glemte jo å svare på det med bassen. Om de spiller dypere er jeg ikke helt sikker på reint spec messig, men Saxo 30 har mye mer attack i bassen enn Zensor 5. Det kan jo være at det var det som gjorde at jeg fikk inntrykk av at de spilte dypere.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte Saxo 30 i svart høyglans. Det var jet jeg fikk beskjed om av min bedre halvdel.

Og ja, jeg synes de låt bedre enn både Zensor 5, Lektor 6 og Ikon 6. Men det blir jo som jeg nevnte individuelt hva folk liker.
    Har jo lest test av Ikon 6, og de får jo masse skryt, men de falt ikke i smak hos meg.

Edit: Glemte jo å svare på det med bassen. Om de spiller dypere er jeg ikke helt sikker på reint spec messig, men Saxo 30 har mye mer attack i bassen enn Zensor 5. Det kan jo være at det var det som gjorde at jeg fikk inntrykk av at de spilte dypere.

Det er jo ganske utrolig at de høytalerne med de beskjedne målene på 13 cm bred og 20 cm dyp, høyden er jo normal skal spille så bra:-)

Sånn rent prismessig så frister dem veldig må jeg si, bare synd at jeg ikke har mulighet til å lytte på dem i og med at det ikke er noen butikker i min nærhet som har disse..

Synes dem ser utrolig lekker ut i hvit høyglans må jeg si, Zensor 5 leveres også i hvit, men ikke i hvit høyglans, dessverre..Ikon 5 kan leveres i hvit høyglans men de er jo nesten dobbelt så dyr som Saxo 30..jeg hadde egentlig bestemt meg for dali denne gangen men nå er jeg veldig usikker på hva jeg skal velge:-)

Var på elkjøp idag, der hadde de bare Yamaha og Klipsch RF-62 inne, Klipsch RF-62 med sin utførelse i sort ask synes jeg blir så kjedelig når jeg er vant til høyglanslakk fra før av, men de spillte pokker så mye bedre enn mine Yamaha NS-555:lol:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •