Dali Ikon 5 eller Dali Zensor 5, hva bør jeg velge? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Newcomer Snikkeren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg hørte på RF82 også i prosessen, men likte ikke diskanten på de. Jeg liker ikke når diskanten er for fremtredende i lydbildet. Men hvis du liker det, så kan det godt være du liker Dali bedre enn Saxo'ene.
    Var veldig detaljert og fin lyd i Ikon 6 synes jeg, men likte ikke at diskanten var så fremtredende der heller.

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En venn av meg har lagt ut et par Dali Zensor 5 i valnøtt på brukten(avtorget blandt annet), og de er kun 2 månder gamle. Noe du virkelig burde sjekke ut! Jeg syntes Zensor 5 er en knallbra høyttaler med skikkelig god bass mtp. størrelsen. Mellomtonen og diskanten også er veldig bra, luftig og stort med god dynamikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snikkeren
    Jeg hørte på RF82 også i prosessen, men likte ikke diskanten på de. Jeg liker ikke når diskanten er for fremtredende i lydbildet. Men hvis du liker det, så kan det godt være du liker Dali bedre enn Saxo'ene.
    Var veldig detaljert og fin lyd i Ikon 6 synes jeg, men likte ikke at diskanten var så fremtredende der heller.

Ok, jeg liker ganske mye diskant, spesiellt på normalt lyttevolum...mye bass og diskant, da trives jeg godt:-)

Noen som har sett de hvite Zensor høytalerne og kan si hva de synes om finishen på dem, de på hi-fi klubben sier at de er kjempelekker selv om de ikke er i høyglans, men de skal jo selge så de sier vel hva som helst:lol:

Zensor serien er veldig prisgunstig i forhold til Ikon serien, men ikon har sikkert bedre lyd:lol:

Om jeg skal på bruktmarkedet å kjøpe, de fleste ikon jeg kommer over er den gamle ikon og ikke MKII...noen som vet om det er veldig stor lydforskjell på de gamle og de nye?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    En venn av meg har lagt ut et par Dali Zensor 5 i valnøtt på brukten(avtorget blandt annet), og de er kun 2 månder gamle. Noe du virkelig burde sjekke ut! Jeg syntes Zensor 5 er en knallbra høyttaler med skikkelig god bass mtp. størrelsen. Mellomtonen og diskanten også er veldig bra, luftig og stort med god dynamikk.

Takk, jeg nevnte det til kona men hun rynket i pannen når jeg sa at det lys valnøtt farge på dem, jeg er ikke selv heller noe begeistret for den fargen...spesiellt med tanke på at alt skal være lyst og fint idag og helst så lite teak, eik og valnøtt som det er mulig:-) :-)

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk4

Sikkert rå lyd men ikke spesiellt høy WAF der i gården:-)

Tenkte på noe mer diskrè høytaleroppsett:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste en test som lyd og bilde hadde av Ikon 6 MKII og der mente de at man burde ha en forsterker i 15000.- for å drive den,noe jeg ikke har

Lurer på om det samme gjelder for Zensor 7 også da, liker Zensor 7 litt bedre enn Zensor 5 på grunn av høyden.

Men som det blir nevnt her så kan man sette frontene på "small" på forsterkeren som førøvrig er en Yamaha RX-A810.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn som det ser ut nå så står Dali Zensor 7 veldig høyt på lista mi:-) håper bare at receiveren minn takler den:-)

Hvilken farge ville dere valgt av hvit, sort eller lys valnøtt?
    (begrunn gjerne hvorfor)

Personlig synes jeg at Zensor i hvit utførelse ser steike flott ut men er veldig usikker på hvordan det vil være om noen år om jeg vil selge disse for å kjøpe nye, tenker litt på annenhåndsverdien på dem, hvit er veldig i skuddet idag, men hva med i morgen:-)

Geir

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon og Zenzor er to ganske forskjellige høyttalere. Zenzor er en forbedret Concept utgave, mens Ikon er veldig lik Mentor serien. Så de er bygget på forskjellige prinsipper. Det hører du ganske lett når du hører på de også. Jeg har selv Ikon 6 mk1, og det er ikke så alt for langt opp til Mentor. Men det å ta steget ned til Zenzor eller Concept er virkelig "nedsig" hvis det går ann å si det slik. For all del, du får en veldig god høyttaler med Zenzor, og er bang4buck. Men slik jeg ser det er det store forskjeller på Ikon og Zenzor.

Begge seriene er ca like tungdrevne målt i forhold til følsomheten. Hvordan impendanskurvene ser ut vet jeg ikke.

Mitt tips er å gå for Ikon 5 (helst Ikon 6 dersom du finner brukt eller sparer opp)

Jeg brukte veldig lenge Ikon 6 rett på reciver. Det funker ganske bra. Men så testet jeg med litt forskjellige effektforsterkere. Og da får du mye bedre lyd. Der du merker det best er nok bassresponsen, og kontrollen du får . Siden du skal ha de på reciver, og sub utenom. Så bør du (uavhengig av høyttaler) prøve deg frem med forskjellige innstillinger på reciver for å nyte mest ut av høyttaler i sammspill med sub.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Ikon og Zenzor er to ganske forskjellige høyttalere. Zenzor er en forbedret Concept utgave, mens Ikon er veldig lik Mentor serien. Så de er bygget på forskjellige prinsipper. Det hører du ganske lett når du hører på de også. Jeg har selv Ikon 6 mk1, og det er ikke så alt for langt opp til Mentor. Men det å ta steget ned til Zenzor eller Concept er virkelig "nedsig" hvis det går ann å si det slik. For all del, du får en veldig god høyttaler med Zenzor, og er bang4buck. Men slik jeg ser det er det store forskjeller på Ikon og Zenzor.

Begge seriene er ca like tungdrevne målt i forhold til følsomheten. Hvordan impendanskurvene ser ut vet jeg ikke.

Mitt tips er å gå for Ikon 5 (helst Ikon 6 dersom du finner brukt eller sparer opp)

Jeg brukte veldig lenge Ikon 6 rett på reciver. Det funker ganske bra. Men så testet jeg med litt forskjellige effektforsterkere. Og da får du mye bedre lyd. Der du merker det best er nok bassresponsen, og kontrollen du får . Siden du skal ha de på reciver, og sub utenom. Så bør du (uavhengig av høyttaler) prøve deg frem med forskjellige innstillinger på reciver for å nyte mest ut av høyttaler i sammspill med sub.

er ikon såpass mye bedre altså:-)

Hmmm, trodde jeg egentlig hadde bestemt meg, men må ta en titt til i pengeboken da.. fordelen med ikon er at den er glossy, noe jeg liker veldig godt...men rent utseendemessig så liker jeg Zensor litt bedre:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil selv den gamle typen av Ikon 6 spille bedre enn de nye Zensor 7?

Er de gamle Ikon 6 helt sort i fronten eller er de grå nederst når dekslet er på...tenker på den sorte utgaven av ikon 6

Geir

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har nå dukket opp en ny høytaler etter litt leting og det er System Audio Aura 50

Fikk en kompis av meg i Bergen til å stikke innom Soundgarden der og han mente at System Audio Aura 50 både ser bra ut og spiller unektelig fint, de spilte så bra at han var overbevisst om at de hadde koblet sub til anlegget, men det var det altså ikke, han mente at det var mye trykk i dem for å være så småe elementer..

Det var forøvrig mye bedre finish også på SA Aura 50 enn Zensor 7, som forøvrig har en nærmest ru overflate på den hvite utgaven, det blir jeg litt skeptisk til.

Er det noen her som har erfaring med System Audio Aura 50 og System Audio SA Mantra 10AV senterkanal.

SA Aura 50 koster 9995.-
    SA Mantra 10 koster 3995.-

Dette skulle jeg få for 11900.- ink. frakt

Hva tror dere?

Geir

Newcomer HiFi-Mathias sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gega
    Det har nå dukket opp en ny høytaler etter litt leting og det er System Audio Aura 50

Fikk en kompis av meg i Bergen til å stikke innom Soundgarden der og han mente at System Audio Aura 50 både ser bra ut og spiller unektelig fint, de spilte så bra at han var overbevisst om at de hadde koblet sub til anlegget, men det var det altså ikke, han mente at det var mye trykk i dem for å være så småe elementer..

Det var forøvrig mye bedre finish også på SA Aura 50 enn Zensor 7, som forøvrig har en nærmest ru overflate på den hvite utgaven, det blir jeg litt skeptisk til.

Er det noen her som har erfaring med System Audio Aura 50 og System Audio SA Mantra 10AV senterkanal.

SA Aura 50 koster 9995.-
    SA Mantra 10 koster 3995.-

Dette skulle jeg få for 11900.- ink. frakt

Hva tror dere?

Geir
    Aura 50 og Mantra 10 hørtes ut som et glimrende alternativ. Har selv trodd det var sub koblet til når jeg hørte Aura 50 SA Mantra 30 er også et alternativ du burde se på, de er mindre og enda finere, syntes jeg da... Lykke til med valget

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Mathias
    Aura 50 og Mantra 10 hørtes ut som et glimrende alternativ. Har selv trodd det var sub koblet til når jeg hørte Aura 50 SA Mantra 30 er også et alternativ du burde se på, de er mindre og enda finere, syntes jeg da... Lykke til med valget

Takker:-)

Ja, jeg synes også at det kan bli en fin kombinasjon, spørsmålet er bare om min receiver synes det samme:-)

Jeg er litt usikker på om de er tunge å drive disse SA Aura 50, spesiellt med tanke på at impedansen er 4hm...er det ikke så at dess lavere impedans jo tyngre er de å drive, eller er jeg helt på jordet nå8-)

Geir

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0