Dali Concept 8 Vs Dali Lektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Concept 8 Vs Dali Lektor

Har nå besluttet at jeg skal kjøpe meg Dali. Hvem er best, Lektor 8, eller Concept 8?

Jeg er på jakt etter fin og ryddig lyd. De skal bli brukt mest på 80'talls musikk.

Takker for svar !

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lektor fremfor Concept, men i samme prisklasse har du jo Ikon 6 da. Denne er jo fantastisk i de øvre registrene.

Concept 8 er vel ute av sortimentet til HFK?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriko86
    Lektor fremfor Concept, men i samme prisklasse har du jo Ikon 6 da. Denne er jo fantastisk i de øvre registrene.

Concept 8 er vel ute av sortimentet til HFK?

Concept-serien er på utsalg. Mener de har det på tilbudstorget. Jeg tror det blir Lektor. Jeg fikk godt inntrykk av de. Jeg har akkurat nok penger til de.

Hvordan er Ikon? Har ikke hørt Ikon enda...

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Concept er jo en billigere serie enn Lektor serien. Så vil tro at av Lektor 8 og Concept 8 så er det Lektor som er den beste. Er også en nyere serie så har sikkert noen teknologier.

Men det finnes jo også annet fra Dali. For eks. Ikon og Zensor serien
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Concept-serien er på utsalg. Mener de har det på tilbudstorget. Jeg tror det blir Lektor. Jeg fikk godt inntrykk av de. Jeg har akkurat nok penger til de.

Har hatt Ikon 2, er et utrolig stort lydbilde på dem. Og de har en litt lys klang. Hvis man hører mye på Metal høyt så kan bli litt skrikende over tid. Men ved moderat lyd nivå så er det ingen problem

Hvis du hører mye på elektronisk musikk og pop så vil det ikke være noe problem å spille høyt. Men de har som sagt en litt lys klang.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikon har et veldig oppløst lydbilde takket være hybriddiskanten. Dette er også en høyttaler som har høstet mye god kritikk rundt om, på forumet og en rekke magasiner.

Lektor er en tøff høyttaler, så tror ikke du går på noe smell der heller. Concept synes jeg rett og slett er for tam, og ser heller ikke ut som guds gave.

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt Concept 8 og Lektor 8 opp mot hverandre før. Lektor 8 spiller klart MYE bedre i min ører, og er absolutt verdt pengene.

Har selv hatt Lektor 6 før i tiden, og dette er noen engasjerende høyttalere jeg faktisk likte litt bedre en Ikon. Ikon er litt mer finlytting, mens Lektor har litt mer rock over seg. Kanon serie!

Concept 8 spiller bra for prisen, men de er litt kjedelige.

Lykke til med valg.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det blir Lektor 8. Jeg har tatt et valg, så hvis noen flere har god erfaring med Lektor 8, så del de gjærne med meg.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det blir Lektor 8. Jeg har tatt et valg, så hvis noen flere har god erfaring med Lektor 8, så del de gjærne med meg.
    Tror ikke du gjør et feil valg der. Lektor er en av høyttalerne jeg synes spiller alle musikk sjangere kanon bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monster1
    Tror ikke du gjør et feil valg der. Lektor er en av høyttalerne jeg synes spiller alle musikk sjangere kanon bra.

Dette var uten tvil det jeg var ute etter som kveld-allround høyttaler. Disse blir innkjøp snart, og får kjøpe og teste diverse elektronikk etterhvert. Noe anbefaling av Forsterkere/receivere? Vil min HK-980 holde til disse?

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om den holder kommer jo selvsagt an på om du skal spille høyt eller ikke?

Til høyt volum holder den nok, men skal du fyre godt opp ville jeg hatt litt mer effekt på.

Om du skal ha ny forsterker etterhvert, synes jeg NAD passer bra til Lektor. Vet ikke hvor mye du skal bruke, men du har C375BEE, eller en brukt C372 til knappe 4 lapper. Disse har nok litt mer krutt på lager, som skal klare og drive de veldig bra.

Jeg brukte selv NAD C275 + C165 når jeg drev min Lektor 6, og det var bra det.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monster1
    Om den holder kommer jo selvsagt an på om du skal spille høyt eller ikke?

Til høyt volum holder den nok, men skal du fyre godt opp ville jeg hatt litt mer effekt på.

Om du skal ha ny forsterker etterhvert, synes jeg NAD passer bra til Lektor. Vet ikke hvor mye du skal bruke, men du har C375BEE, eller en brukt C372 til knappe 4 lapper. Disse har nok litt mer krutt på lager, som skal klare og drive de veldig bra.

Jeg brukte selv NAD C275 + C165 når jeg drev min Lektor 6, og det var bra det.

Det blir nok ikke at jeg spiller hardt med de nei. Jeg har et budsjett på ca 20.000,-

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok ikke at jeg spiller hardt med de nei. Jeg har et budsjett på ca 20.000,-
    Til 80talls rock er Concept 8 en fantastisk høyttaler, med Lektor 8 hakk i hæl. Ser ut som at C8 er utgått, så da må det vel bli L8 da ?

Ville også sett på den nye Zensor serien ... Z7 spiller gørfett, og er relativt rimelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Til 80talls rock er Concept 8 en fantastisk høyttaler, med Lektor 8 hakk i hæl. Ser ut som at C8 er utgått, så da må det vel bli L8 da ?

Ville også sett på den nye Zensor serien ... Z7 spiller gørfett, og er relativt rimelig.
    C8 er utgått ja, de har et par på HFK som er brukt som demo ( tror jeg ). Jeg kommer til å undersøke litt til. Jeg har såå lyst på L8

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    507
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob

Jeg synes Zensor serien ser veldig bra ut, slank og nett høytaler med stor lyd..kanskje dette kan være noe for meg også:-D

Blir min Yamaha RX-A810 receiver for klein til Dali Zensor 5 høytalerene eller vil det gå greit?

Zensor 7 regner jeg med kan bli en tøff oppgave for min receiver å drive, eller?

Jeg har en XTZ 10.16 sub som skal brukes i tillegg-

Gega

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gega
    Jeg synes Zensor serien ser veldig bra ut, slank og nett høytaler med stor lyd..kanskje dette kan være noe for meg også:-D

Blir min Yamaha RX-A810 receiver for klein til Dali Zensor 5 høytalerene eller vil det gå greit?

Zensor 7 regner jeg med kan bli en tøff oppgave for min receiver å drive, eller?

Jeg har en XTZ 10.16 sub som skal brukes i tillegg-

Gega
    På Zensor 7 er det anbefalt 40-150 Watt.

Og på Zensor 5 er det anbefalt 30-150 Watt

Du vil ikke nok ikke få alt ut av høyttalerene med din forsterker. Men det vil nok funke helt OK. Hvis du føler at du trenger mer power eller kontroll kan du jo supplere med en effekt forsterker etterhvert.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •