Bananplugger/spader og høytallerstativ (evnt. plassering på benken ved siden av TVen)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Bananplugger/spader og høytallerstativ (evnt. plassering på benken ved siden av TVen)

Heisan folkens, jeg er nybegynner og trenger gode råd og informasjon fra dere når det gjelder bananplugger og "spader" til høyttalerledninger og et par høyttalerstativ som jeg muligens søker.

Jeg vet ikke om det er nødvendig, da jeg har tvunnet ledningstuppene på Argon 5302 og har ikke festet bananplugger eller "spader" hverken på Dali Zensor 1 høyttalerne eller på Denon AVR-1612 hjemmekinoreceiveren - men jeg vurderer det allikevel om det bør gjøres av en eller annen grunn. De i Hi-Fi Klubben sier at om jeg har allerede festet høyttalerledningene uten så behøver jeg ikke dette.

Når det gjelder høyttalerstativ så er jeg først og fremst på jakt etter en ganske bred TV-benk - som er bredere enn min 55" LED TV - slik at jeg kan plassere en høyttaler på hver side av TVen og da ikke trenger noe høyttalerstativ. Jeg kommer til å kun ha et par høyttalere i mitt hjemmekinoanlegg, og utvider med kun en subwoofer litt senere - da dette holder for mitt behov og ønske. Er det noen årsak til at jeg ikke burde plassere høyttalerne for nære ved siden av TVen - og da at det anbefales å skaffe meg høyttalerstativer ?

Jeg lurer også på hvor høyt jeg bør plassere høyttalerne i forhold til TVen ? Er det f.eks. helt ok å plassere den på høyde fra bunnen av TVen og oppover - eller bør jeg plassere dem litt høyere enn fra bunnen - ca. midt i mellom topp og bunn - eller litt høyere (fra toppen av TVen og nedover) ?

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke bananplugger eller spader. Ser bare bedre ut og gjør det lettere å koble til og fra høyttalerene.

Eller ville jeg nok gått for stativ til høyttalerene da de bør være i høyde med øre. Blir kanskje litt lavt med de fleste stereo benker. Også vil du ha mye større frihet når det gjelder plassering av høyttalerene.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei ChrisHesby ! Tusen takk for rådene dine

Det med å ha høyttalerne i ørehøyde var nytt for meg - så det rådet tar jeg virkelig til meg ! Da blir det evnt. å velge et høyttalerstativ som jeg måler i forhold til ørehøyde når jeg sitter i sofaen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •