Dali Sub E-12F Subwoofer eller Dali Zensor Vokal Senterhøyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Sub E-12F Subwoofer eller Dali Zensor Vokal Senterhøyttaler

Jeg har nå skaffet meg en Denon AVR-1612 med Dali Zensor 1 høyttalere, og tenker etter vært å skaffe meg en høyttaler i midten for å få et enda mer detaljert og bedre lydbilde. Siden jeg er nybegynner så er jeg usikker på om jeg skal velge en subwoofer eller en senterhøyttaler - da jeg rett og slett ikke er helt sikker på hva som er forskjellen. Hvis jeg gjetter litt så tror jeg at en subwoofer gir litt mer trøkk, dvs. bass, mens en senterhøyttaler er til for å få mer detaljer (i f.eks. dialog og lydeffekter) - men muligens må dere forklare meg forskjellen.

Nå skal det nevnes at jeg ikke er etter noe tungt, men ønsker å satse på et enda finere og mer detaljert lydbilde for opplevelsens skyld når jeg ser på film. Jeg har ingen interesse av å få noe tungt trøkk eller masse styrke da det ikke egner seg for mitt bruk, ønske og behov - og omgivelsene (dvs. naboene) - men jeg går utifra at valget står mellom Dali Sub E-12F Subwoofer og Dali Zensor Vokal Senterhøyttaler. Følelsen jeg har er at jeg vil ha en subwoofer....

Har dere noen gode råd og tips til en nybegynner ?

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med en fin start!

Er det snakk om et frontpar av Zensor 1, eller har du to par, altså foran og bak? Hvis så, så ville jeg nok ha kjørt på med Zensor Vokal til å begynne med.
    Hvis ikke, hadde subwoofer vært første prioritering. Uansett om du ikke er et ute etter ville lydtrykk, så gir en sub vanvittig mye mer nerve og liv i en film - spesielt med tanke på at Zensor 1 ikke er noen bassmaskiner.

E12 er en veldig pen sub, men synes det er verdt å nevne XTZ sine, da de gir veldig god valuta for pengene.

XTZ 99 W10.16 pianolakk 10" | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Spørs litt på preferanser, men alt i alt som vil nok en sub gjøre den største forskjellen her til å begynne med.

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Eriko86 !

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare

Foreløpig har jeg kun et par av Dali Zensor 1 høyttalerne, så da er det altså subwoofer som jeg tenkte riktig er neste steg for meg å gå. Jeg skal sjekke ut anbefalingen din XTZ 99 W10.-16 10" subwooferen. På HiFi Klubben ble jeg faktisk anbefalt å vurdere Cambrige subwooferen (husker ikke hvilken) fremfor en Dali subwoofer med mitt ene par med Dali Zensor 1 høyttalere.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En subwoofer er i de fleste tilfeller det beste valget. Det Zensor 1 trenger er mer fylde i bunn, uansett hvor høyt man har tenkt å spille. Og dette får man ved å legge til en sub. En annen fordel er at du kan sette Zensor 1 som "small" og la suben spille all bass. Da får forsterkeren en lettere jobb.

Så lenge man kan sitte rett foran TVen(og følgelig midt mellom høyttalerne) er det liten vits med center i det hele tatt, så dette ville jeg ventet med.

Geir Arne

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar ganilsen.

Det blir nok å sitte rett foran TVen når jeg ser på film slik mitt anlegg er tenkt å brukes til

Newcomer BendxITG sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det ha vært denne de anbefalte på klubben? CAMBRIDGE X300 Subwoofer | Hi-Fi Klubben
    Den er jo en tusenlapp dyrere enn 12f-en så det er klart de heller vil selge deg den. Hvis du kjøper en XTZ 10" i stedet for denne cambridgen, sparer du jo 2000 kr hvilket er hva Zensor senteren koster...

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk BendxITG for at du tar deg tid til å svare.

Er det mulig å beskrive lyd- og kvalitetsforskjellen mellom XTZ10" og Dali SUB E-12F - og hvordan XTZ10" passer med Denon AVR-1612 og Dali Zensor 1 høyttaler paret jeg har ?

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost... (Moderator, kan du slette denne ?)

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peer
    Tusen takk BendxITG for at du tar deg tid til å svare.

Er det mulig å beskrive lyd- og kvalitetsforskjellen mellom XTZ10" og Dali SUB E-12F - og hvordan XTZ10" passer med Denon AVR-1612 og Dali Zensor 1 høyttaler paret jeg har ?
    Blir vanskelig å si uten å ha hørt de begge, men i prinsippet er det vel sånn at Dali subben som har et litt større element, vil kunne gå noe dypere (arrester meg gjerne her). På den annen side har vel XTZen en vesentlig kraftigere forsterker.
    Mulig at Dali-subben vil smelte bedre sammen med høytalerne dine, men ikke nødvendigvis...

Newcomer Peer sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen BendixITG,

For meg er det ikke så viktig om noe er mer kraftig da jeg ikke får spilt høyt. Det er vel heller kvaliteten og detaljene i lydbildet som er viktig for meg.

Er det noen test på XTZ 10" som jeg kan sammenlikne med Dali Sub E-12F på nettet - og er det noe spesielt jeg bør se etter i disse testene for å putte dem opp mot hverandre siden jeg ikke har muligheter til å høre på begge med samme AVR ?

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm...

Sitat Opprinnelig postet av BendxITG
    Kan det ha vært denne de anbefalte på klubben? CAMBRIDGE X300 Subwoofer | Hi-Fi Klubben
    Den er jo en tusenlapp dyrere enn 12f-en så det er klart de heller vil selge deg den. Hvis du kjøper en XTZ 10" i stedet for denne cambridgen, sparer du jo 2000 kr hvilket er hva Zensor senteren koster...
    Njaaaa, det er jo ikke sikkert at HFK tjener mer på å selge et noe dyrere produkt. Dekningsbidraget kan jo være helt motsatt..
    Det kan jo tenkes at det jobber noen der som faktisk mener at kunden vil få en bedre opplevelse med denne anbefalingen? At denne personen ønsker det beste for kunden med tanke på pris og ikke minst oppfylt sitt behov?
    Men klart, hva vet jeg? Det er i alle fall en tanke? :roll:

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Outbreak1
    Njaaaa, det er jo ikke sikkert at HFK tjener mer på å selge et noe dyrere produkt. Dekningsbidraget kan jo være helt motsatt..
    Det kan jo tenkes at det jobber noen der som faktisk mener at kunden vil få en bedre opplevelse med denne anbefalingen? At denne personen ønsker det beste for kunden med tanke på pris og ikke minst oppfylt sitt behov?
    Men klart, hva vet jeg? Det er i alle fall en tanke? :roll:
    Joda, det er selvsagt mulig. Jeg har kun personlig erfaring med to ansatte der, og de imponerte ikke nevneverdig. Han ene mente jo jeg skulle gå opp et hakk når det kom til høytalerne, men da han ikke klarte å skifte fra stereo til surround på recieveren de hadde oppkoblet (noe som tok meg 15 sekunder), følte jeg meg ikke helt trygg på om han egentlig hadde så peiling.

Nestemann prøvde å selge meg sølvkabler til 200kr meteren når jeg ba om passende kabeler til mine CV høytalere, noe som ble litt lite overkommelig når jeg trengte 20 meter. Han klarte dessuten å sende med meg en bakhøytaler for lite (jeg gikk ut ifra at de kom i samme eske, og ble jo noe skuffet når jeg åpnet opp).
    Jeg regner egentlig med at jeg har vært ekstremt uheldig med mine besøk, men likevel...

Jeg tviler ikke et sekund på at det finnes ansatte på HFK med et hav av kompetanse, men det betyr ikke at man ikke skal ta det de sier der med en liten klype salt.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler ikke et sekund på at det finnes ansatte på HFK med et hav av kompetanse, men det betyr ikke at man ikke skal ta det de sier der med en liten klype salt.
    Her er jeg enig, og det rådet gjelder alle selgere, i min verden.

Og jo, jeg også har vert uheldig med selgere hos HFK, jeg ville bare påpeke din påstand i ditt forrige innlegg. That's all... :wink:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg er det ikke så viktig om noe er mer kraftig da jeg ikke får spilt høyt. Det er vel heller kvaliteten og detaljene i lydbildet som er viktig for meg.

Er det noen test på XTZ 10" som jeg kan sammenlikne med Dali Sub E-12F på nettet - og er det noe spesielt jeg bør se etter i disse testene for å putte dem opp mot hverandre siden jeg ikke har muligheter til å høre på begge med samme AVR ?
    Hei!

Var jeg deg ville jeg tatt med meg 2-3 forskjellige alternativer fra HFK, du får låne med deg hjem om du spør. Er du da virkelig ivrig kan du låne med deg fra Soundgarden og div andre steder.
    Det er jo rommet ditt, og plassering, som er mest avgjørende her.. derfor kan ikke tester bestemme hvordan du får det...
    Ta med deg produkt hjem og test. Er kun du som kan si hva du liker og syns funker, ikke la alle "eksperter" fortelle deg hva som er bra... smaken er som baken... om du skjønner hvor jeg vil

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen BendixITG,

Her er XTZen under test på AVforum;

http://avforum.no/forum/brukeromtale...-w10-16-a.html

Som du kan lese, så er den veldig grei å bruke - med faseplugger og det hele.. alt etter dine preferanser.

Denne har også høstet flotte resultat i diverse magasiner.

Dalien har jeg aldri hørt, men den ser jo veldig pen ut av utseende, dog med en vesentlig mindre forsterker.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen BendixITG,

Til XTZ-en fant jeg en her på forumet : http://avforum.no/forum/brukeromtale...-w10-16-a.html

Men fant lite til til Dali E-12f utover HFKs egen :???:

Edit: ser at jeg bare repeterer eriko86, beklager det, begynte å skrive før din hadde kommet opp...

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til XTZ-en fant jeg en her på forumet : http://avforum.no/forum/brukeromtale...-w10-16-a.html

Men fant lite til til Dali E-12f utover HFKs egen :???:

Edit: ser at jeg bare repeterer eriko86, beklager det, begynte å skrive før din hadde kommet opp...
    Like CV barn leker best, er det ikke det man sier?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriko86
    Like CV barn leker best, er det ikke det man sier?
    Hehe, jo tydeligvis Kikket innom profilen din forresten; ser bra ut! merker siklingen kommer sigende...

Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jo tydeligvis Kikket innom profilen din forresten; ser bra ut! Merker siklingen kommer....
    Jo takk for det! Men skal endres til Min Hjemmekino når suben er tilbake fra service, konverterte fra hifi til surround nylig Finner ikke din profil der inne?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eriko86
    Jo takk for det! Men skal endres til Min Hjemmekino når suben er tilbake fra service, konverterte fra hifi til surround nylig Finner ikke din profil der inne?
    Ikke helt klart for foto enda, men regner med å kunne legge ut noe om et par-tre uker. Rommet er enda ikke helt klart, og det ser egentlig litt bomba ut da det er relativt lite og høytalerne er ganske store...

Hadde bare en sliten stereo selv, men etter å ha hørt surround-anlegget til en kompis var det egentlig bare å begynne letingen. Ble fort CV ja :twisted:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •