Erstatte defekt basselement i en eller begge HT?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erstatte defekt basselement i en eller begge HT?

Antar talespolen i basselementet tok kvelden etter noen uheldige kablinger og medfølgende ulyder (tok ut elementet, ingen utslag på batteritest og ingen bevegelse av elementet)

Får heldigvis tak i nytt element fra fabrikken i canada via interconnect (psb stratus gold) men spørsmålet er om jeg burde legge ut 1600 ekstra for å bytte til nytt element i begge HT samtidig-? Er litt skeptisk til å ha ett element fra 2012 og originalen fra 1990-tallet i den andre HT - samtidig skal de jo være like og det er jo ikke så lett å plassere detaljene i lydbilde i bassregionen...

Noen som har noen erfaringer med noe lignende?

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, kommer an på hvor fanatisk du er egentlig.

Thiele/small parameterne til et element vil forandre seg over tid, ettersom elementets oppheng fysisk forandres.. faktisk kan det være en del forskjeller i Thiele/Small parametere bare mellom forskjellige produksjonsserier av samme element (det du leser i datablad et gjennomsnitt).

Hadde det vært meg hadde jeg nok bytta begge, imed at aldersforskjellen blir så stor : ) Hvis du bytter, be om å få elementer som ligger nært hverandre i serienummer hvis mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha.

Har tenkt litt på saken og funnet ut at jeg går for å bytte begge elementer. Selv om forskjellene ikke nødvendigvis er veldig store tror jeg nok jeg hadde irritert meg over dem nok til at det er verdt 1600,- for å slippe å tenke på saken

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nye erstatningselementer er laget for å kunne erstatte de som står i originalen.
    Paul Barton selv sa i et intervju et sted på nettet at han tok inn et par gamle produksjonserier som hadde stått flere år ubrukt i en kjeller og kunne knapt måle forskjell på de og helt nye. med mindre de har synlige slitasjeskader så funker de nok like godt

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    nye erstatningselementer er laget for å kunne erstatte de som står i originalen.
    Paul Barton selv sa i et intervju et sted på nettet at han tok inn et par gamle produksjonserier som hadde stått flere år ubrukt i en kjeller og kunne knapt måle forskjell på de og helt nye. med mindre de har synlige slitasjeskader så funker de nok like godt
    Hmm, takk - det er klart at hvis Paul - som i Paul & Sue Barton Speakers/PSB Speakers - sier at man knapt kan måle forskjell er det kanskje verdt å ta dette i to omganger; kjøpe ett og teste om man hører noen forskjell etter innspilling... Var bare så lang leveringstid;ti lange uker uten stereo - og da ti nye hvis det ikke blir helt bra med forskjellige elementer...

Likevel - hobbyen koster nok slik det er så det er mulig jeg tar det i to omganger.

Takk for begge svar uansett, tror dere begge har rett: de er laget for å kunne erstatte et originalt element og det kan sikkert gå bra - men det kommer an på hvor fanatisk man er

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •