Sandkammer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Sandkammer

Newcomer Murdoch sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sandkammer

Hva slags sand anbefales til bruk i sandkammeret til System Audio 1750 høyttalere?

Hvor mye sand trenger jeg?
    Fyller jeg kammeret helt fullt?

Noen sa til meg at jeg burde ha det i en pose, burde jeg det?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sandblåsersand fungerer bra til de fleste høyttalere fordi den er så tørr og fin. Den er i tillegg billig. Hvis det er en spesiell type sand som anbefales, så finner du nok det i brukerveiledningen for høyttaleren.

Man bør fylle sandkammeret så fullt som mulig (desto tyngre, desto mer lyddødt).

Pose har ingen akustiske fordeler, men en del praktiske:
    Det gjør at sanden kan fjernes igjen uten å skitne til sandkammeret innvendig. Tettes posen, så er det mindre sannsynlig at sanden trekker til seg fukt fra luften. Hvis sandkammeret ikke er 100% tett vil en pose også hindre at sand renner ut overalt når man skal flytte høyttaleren.

Newcomer Murdoch sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sandblåser sand inneholder en masse små metall korn, er ikke elementene magnetiske, vil da ikke dette skape problemer?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Murdoch
    Sandblåser sand inneholder en masse små metall korn, er ikke elementene magnetiske, vil da ikke dette skape problemer?
    Tror ikke det. Sandblåsing av metallgjenstander er ikke ukjent, og hvis disse er magnetisert på noe vis vil det jo være et h.... å få sanden av det som er sandblåst.

Det er en annen tråd i forumet som omhandler det samme, og der refereres det til blåsesand bestående av aluminiumsilikat. Aluminium er jo ikke magnetisk, og jeg regner med at det samme gjelder for aluminiumsilikat.
    Her er en lenke til den tråden:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6844144#6844144

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    System Audio anbefaler å fylle kammeret 3/4 fullt, i følge Hificenter kjeden.
    Jeg har fylt mine 1750 med mørtel. (første og beste jeg fant hos vaktmesteren)
    Noe stor endring i lyden ble det forsåvidt ikke. Men når har jeg jo ikke strømkabler som er 4,635 meter heller da.... :lol:
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind
    Jeg har fylt mine 1750 med mørtel. (første og beste jeg fant hos vaktmesteren)
    :shock: La oss håpe at luftfuktigheten din ikke er spesielt høy, ellers kan den sandfyllingen fort bli permanent...

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte dobbelt sett med poser. Greit at jeg ikke er rakettforsker, men akkurat det var jeg klar over. Men på en annen side, så hadde jeg ikke tenkt å ta ut sanden igjen heller, siden de veier under 25kg pr. stykk så får jeg jo sent de med posten ved evt. salg. :wink:
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Active Holy Diver sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet alternativ er såkalt fugesand (til steinlegging osv.). Denne sanden består også av svært små korn (høy massetetthet=mye tyngde) og finnes for en billig penge i små sekker om man ønsker det. Jeg handlet på Byggmakker, og er veldig fornøyd med resultatet med denne typen sand.

Kanksje også noen kroner billigere enn sandblåsersand?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •