Rf7 og marantz

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer OlaCola15 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rf7 og marantz

Kan rf 7 klipsch drives av en marantz 5006 receiver?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OlaCola15
    Kan rf 7 klipsch drives av en marantz 5006 receiver?
    jepp. men det blir ræva

Newcomer OlaCola15 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor?
    RF 7 trenger mye strøm,og helst klasse A forsterkere.

O

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor?
    Du vil risikere å sprenge først diskantene, så elementene på grunn av at de er alt for tungdrevne til å bli drevet av en såpass strømsvak forsterker.

Du må i så fall kjøpe en effektforster for å koble mellom Marantz'en og RF7

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,084
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer til å fungere helt ok men du får nok mye mer ut av rf7 med en kraftig effekt

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva gjør RF7 så tungdrevne? Håkon Rognlien skrev i fidelity at 15watt "er så det holder", da for RF5 men..

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig at Marantzen skal være for strømsvak, med mindre Klipschen har en ekstrem impedanskurve skal det vel ikke være noe problem. Det er vel ikke tenkt som et "partyanlegg"?
    Biamp Marantzen, og ikke spill så høyt at det gjør vondt.

Likevel, det kan være mye å hente i form av høyttalerkontroll og lydbilde med en egen effektforsterker, men jeg kan ikke se noe problem i å vente på "neste budsjett".

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei drit i impedansen på rf7!!! de trenger masse strøm for å fungerebrukbart og en effekt,pre som heller godt mot det "varme" og et stort antall m2

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hva gjør RF7 så tungdrevne? Håkon Rognlien skrev i fidelity at 15watt "er så det holder", da for RF5 men..
    Hei vet ikke hva gamlekara i klipsch miljøet snakker om!!! har selv kjøpt rørforsterkere etter råd fra disse gutta og tro meg men vil du få rockefoten så krever de bra med effekt. Har kjørt 50 rørwatt en stund nå på lettdrevne lascala og det låter bra men får ikke drivet som en strøsterk transe

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Experience is king!

Jeg har selv hatt disse høytalerne og i løpet av de årene gjorde jeg meg opp en litt mer nyansert formening enn hva som har kommet frem i denne tråden så langt:

ja, Marantz vil klare å drive høytalerne og nei, den vil ikke blåse diskantene så sant du ikke med vilje spiller over smerteterskelen.

Dessverre vil ikke denne recieveren være i nærheten av å drive disse høytalerne på en fornuftig måte sett i forhold til potensialet.

Jeg hadde selv en reciever på den uten å nærme meg rf7's potensiale.

Jeg prøvde med en integrert krell 2x200w med litt mer hell men uten å være i mål.

Jeg koblet på et par vincent sp991 og da begynte det å smake fjærkre.

Fugl smakte det først når jeg koblet på et par Oberon 6.1 (2x600w).

Selv om disse høytalerne er lettdrevne på papiret så krever de ekstremt mye av forsterkeren for å låte optimalt.

Hvis vi snur litt på fjøla så kan vi også si det sånn at RF7 er en høytaler som vokser i takt med eierens evne til å oppgradere forsterkeren.

Så om du er bestemt på å bruke mer penger på et senere tidspunkt vil Marantzen og RF7 være en grei start. Kjøp så et dedikert effekttrinn på et senere tidspunkt og du kan plutselig befinne deg i et lydmessig nirvana du neppe vil forlate på noen år.
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hei drit i impedansen på rf7!!! de trenger masse strøm for å fungerebrukbart og en effekt,pre som heller godt mot det "varme" og et stort antall m2
    Noen "8 ohms" høyttalere faller til 2-3 ohm ved enkelte frekvenser, mens andre ikke går under 6. Jeg vil påstå at det er kritikkverdig at Klipsch ikke offentliggjør impedanskurvene til sine høyttalere, siden det er nødvendig å vite for å bestemme minstekravene til forsterkeren. Og spesielt sett i sammenheng med at så mange påstår at de krever mye strøm.

Marantz' receivere har et varmt lydbilde, og de er tungt bygd, og avgir godt med varme. De er også oppgitt til et høyt strømforbruk. Dette sier ikke noe sikkert, men antyder at de har brukbart med strømreserver.

Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Experience is king!

Jeg har selv hatt disse høytalerne og i løpet av de årene gjorde jeg meg opp en litt mer nyansert formening enn hva som har kommet frem i denne tråden så langt:

ja, Marantz vil klare å drive høytalerne og nei, den vil ikke blåse diskantene så sant du ikke med vilje spiller over smerteterskelen.

Dessverre vil ikke denne recieveren være i nærheten av å drive disse høytalerne på en fornuftig måte sett i forhold til potensialet.

Jeg hadde selv en reciever på den uten å nærme meg rf7's potensiale.

Jeg prøvde med en integrert krell 2x200w med litt mer hell men uten å være i mål.

Jeg koblet på et par vincent sp991 og da begynte det å smake fjærkre.

Fugl smakte det først når jeg koblet på et par Oberon 6.1 (2x600w).

Selv om disse høytalerne er lettdrevne på papiret så krever de ekstremt mye av forsterkeren for å låte optimalt.

Hvis vi snur litt på fjøla så kan vi også si det sånn at RF7 er en høytaler som vokser i takt med eierens evne til å oppgradere forsterkeren.

Så om du er bestemt på å bruke mer penger på et senere tidspunkt vil Marantzen og RF7 være en grei start. Kjøp så et dedikert effekttrinn på et senere tidspunkt og du kan plutselig befinne deg i et lydmessig nirvana du neppe vil forlate på noen år.
    +1
    Anlegget vil fungere, og du vil kunne glede deg til den gangen du investerer i et digert effekttrinn (eller to).

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nekter å tro at en høyttaler som oppgis til 101db ved 2.8V = 1watt krever 600watt toppeffekt "for å låte optimalt" nå har jeg ikke prøvd ut nevnte høyttaler men høres ikke særlig logisk ut...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nekter å tro at en høyttaler som oppgis til 101db ved 2.8V = 1watt krever 600watt toppeffekt "for å låte optimalt" nå har jeg ikke prøvd ut nevnte høyttaler men høres ikke særlig logisk ut...
    De krever bra med strøm. ikke sikker på impedansen men mine tidligere palladium p17 skulle jo være ganske lettdrevne men går ned i 2 ohm og viste seg og være tungdrevne som fy. Blokkene på 600w over fungerte svært dårlig på mine rf7.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Midgardene kan nok bli noe lyse i klangen på klipsch for mange ører.
    Men husk at ingen lytterom er like...

RF-7 er hurra høytalere som fortjener litt pulver om en skal spille på volum som får det til og føles på kroppen.
    Men har du rf-7 er det høytalere vært og beholde.

Marantzen driver de, men høytalerne vil ikke være i nærheten av og gi hva de er gode for.

En effektforsterker til og drive de trenger ikke koste så mye brukt.
    Eller ny for den del, eks: Emotiva og lignende.
    Men skal en se på "watt" så er det nok vært og gå for noe som gir 2*200 8 ohm (med stømreserver til og backe de opp)

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heller ingen som har sagt at de faktisk krever 600w i toppeffekt for å låte optimalt

Derimot var det en oppsummering av hvordan jeg opplevde de den tiden jeg hadde de og da låt de best med komboen "kav400xi/oberon 6.1".

Så la oss derfor ikke legge ord i munnen på andre
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Avsluttet
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Hei vet ikke hva gamlekara i klipsch miljøet snakker om!!! har selv kjøpt rørforsterkere etter råd fra disse gutta og tro meg men vil du få rockefoten så krever de bra med effekt. Har kjørt 50 rørwatt en stund nå på lettdrevne lascala og det låter bra men får ikke drivet som en strøsterk transe
    hør på di gutta her di kan veldig mye om klipsch , eddie og wikstrøm har rett...reciveren vil få store problemer med og drive så tunge ht , skal du ha sikkelig futt i di rf7 bør du nok kjøpe ein fet effektforsterker...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •