B&W CM9 vs Dali Mentor 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 156
    Newcomer Daggerm sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W CM9 vs Dali Mentor 6

God kveld,

I dag kjøpte jeg meg et par Klipsch RF-7 Classic, men ser meg nå nødt til å returnere disse i morgen da fruen i huset ikke ble særlig fornøyd. Hun mente de var altfor store og finishen var stygg. Jeg er til dels enig, og jeg fikk heller ikke plass til senterhøyttaleren i tv-benken.

Derfor er jeg nå på jakt etter noen andre høyttalere som låter like bra og har samme trøkk som Klipsch, men som er mindre og har finere finish.

Har sett og lest litt rundt på nettet og kommet frem til to alternativ: B&W CM9 og Dali Mentor 6.

Hva bør jeg velge? Jeg ser veldig mye film, så det er viktig at de jeg velger passer best til det.

Jeg vurderer også å skaffe meg Yamaha RX-A3010 som receiver.

PS: Jeg har subwoofer, SVS SB12-NSD.

Newcomer lifoidua sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lillebroren CM8 og må si att finishen er suveren! Sykt fine detaljer!
    Lyden i CM8 er fantastisk, da er nok CM9 like så

Lykketil!

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lifoidua
    Har lillebroren CM8 og må si att finishen er suveren! Sykt fine detaljer!
    Lyden i CM8 er fantastisk, da er nok CM9 like så

Lykketil!

Helt enig, skulle til å si det samme. WAF faktoren i CM serien er sinnsvak, og toppmodellen CM9 er naturligvis intet unntak. Utvilsomt en av de vakreste høyttalerne jeg har sett og hørt. Lyden er også i referanseklassen, høyttaleren er av mange holdt som referanse i 20K klassen. Har hørt Mentor6 både hos klubben og hjemme hos folk, og syns rett og slett ikke denne imponerer spesielt i prisklassen. Den låter bra, men CM9 er noe ganske annet.

Etter min oppfatning er denne duellen med Dali "rått parti" i favør B&W.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at W'en ikke ble fornøyd da du kom drassende med RF-7 inn i stuen, det hadde ikke min gått med på heller. RF-7 er henvist til kinoen!

Når det er sagt, skal det litt jobb til å finne noe som spiller med slik "Live-følelse" og trøkk som RF-7 i denne prisklassen! Hva med Klipsch RF-63, de kan gjerne oppfattes som vesentlig mindre fra "den rette" vinkelen, nemlig sett rett på?

Edit: Hvilken elektronikk/effekt har du, eller vurderer du å supplere med?
    Det er ikke noen hemmelighet at alle overnevnte høyttalere fortjener og tildels trenger mer effekt, enn en receiver kan levere.

Newcomer Daggerm sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Det ser ut til at CM9 blir vinneren her...

hhalstensen: Ja, jeg feilvurderte målene litt her kan du si...hehe. Tror nok jeg går for CM9, da de ser lekrere ut enn Klipsch sine.

Jeg har ingen forsterker. Tenkte å vente med det. Har en relativt liten stue, så tror nok jeg klarer meg uten inntil vi flytter herfra.

Men Yamaha RX-A3010 må vel holde foreløpig?

PS: Kom på i dag at det ikke er angrerett når man kjøper rett fra butikk, og fikk bekreftet dette fra butikken og. Så må selge høyttalerne selv. Si ifra hvis dere vet om noen som kan være interessert i å kjøpe RF-7 med RC 62.2 senterhøyttaler.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daggerm
    Takk for svar Det ser ut til at CM9 blir vinneren her...

hhalstensen: Ja, jeg feilvurderte målene litt her kan du si...hehe. Tror nok jeg går for CM9, da de ser lekrere ut enn Klipsch sine.

Jeg har ingen forsterker. Tenkte å vente med det. Har en relativt liten stue, så tror nok jeg klarer meg uten inntil vi flytter herfra.

Men Yamaha RX-A3010 må vel holde foreløpig?

PS: Kom på i dag at det ikke er angrerett når man kjøper rett fra butikk, og fikk bekreftet dette fra butikken og. Så må selge høyttalerne selv. Si ifra hvis dere vet om noen som kan være interessert i å kjøpe RF-7 med RC 62.2 senterhøyttaler.
    Kan garantere at fruen ikke klager på finishen eller designet på CM9, såpass kan jeg love

Men de trenger som nevnt mye effekt for å yte sitt beste og få skikkelig "liv" i dem. Hvor kraftig er Yamahaen? Uansett holder den midlertidig til du får noe kraftigere i hus

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

cm9 blir nok ikke feil har disse selv, men de har nok ikke trykket til RF-7! men de låter knall, og gjør en god jobb på film også Yamaha receiveren funker nok bra, men du får mye mer igjen av de med effekt

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RF-7 og CM9 er jo to ganske så forskjellige høyttalere, i mine øyne og ører.
    Jeg lurer på hvilken preferanser du har (frempå, tilbakelent, dynamisk), hva forventer du (kvalitet, SPL, design osv) og hva skal du bruke anlegget til (film, spesielt musikksjangere)?

Utifra det du har skrevet sålangt, tror jeg kanskje noen lekre stativhøyttalere kunne vært tingen for deg. De er vanligvis mer tungdrevet enn gulvstående, men krever ikke like mye fra effektrinnet for å holde kontroll - mindre (antall)elementer. Og som du nevner, du trenger ikke noe som spiller ekstremt høyt.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må gå litt mot strømmen her. Jeg syntes CM serien er ganske kjedelig å høre på. Lyden er ganske ufarget og korrekt. De gangene jeg har hørt de har jeg gått lei ganske raskt. Flott høyttaler, men jeg tror du kan bli lei etterhvert. Det er jo flere som har hatt CM serien, og byttet fordi det har blitt for "kjedelig" eller lignende. Så bare vær obs på det. Det er nok ganske idviduelt, men ikke en høyttaler for alle.

Mentor har mye mer "morofaktor" og trøkk. Selv med små elementer. Fyller store rom uten problemer. Mentor syntes jeg har bra trøkk i bassen, og helt grei mellomtone, og en veldig åpen og himmelsk diskant. Ganske lik lydsignatur som Ikon, bare mer av alt det gode, og bedre på det Ikon er dårlig på.

Du vil få en god høyttaler uansett hva du velger.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sammenlignet CM8 mot Dali Mentor 6 en gang. Samme plassering omtrent på centimeteren for begge to og samme elektronikk.
    Mentor 6 spilte enkelt og greit ringer rundt CM8. Mye strammere i bassen og åpnere oppover i frekvensområdet. CM8 låt pløsete og slapp i bassen og diskanten var mørk og litt innelukket.

Men dette var som sagt CM8. Jeg har hørt CM9 senere, men i et annet sted og rom og der var ingen Mentor å sammenligne med. Fikk dog bedre inntrykk av CM9.

Sørg for at du får høre begge høyttalerne hos Klubben under samme forhold (plassering og elektronikk).

Eller du kan kjøpe mine aktive Adam Column Mk3 som er vesentlig bedre enn begge, men til noe høyere pris. 8)

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg må gå litt mot strømmen her. Jeg syntes CM serien er ganske kjedelig å høre på. Lyden er ganske ufarget og korrekt. De gangene jeg har hørt de har jeg gått lei ganske raskt. Flott høyttaler, men jeg tror du kan bli lei etterhvert. Det er jo flere som har hatt CM serien, og byttet fordi det har blitt for "kjedelig" eller lignende. Så bare vær obs på det. Det er nok ganske idviduelt, men ikke en høyttaler for alle.

Mentor har mye mer "morofaktor" og trøkk. Selv med små elementer. Fyller store rom uten problemer. Mentor syntes jeg har bra trøkk i bassen, og helt grei mellomtone, og en veldig åpen og himmelsk diskant. Ganske lik lydsignatur som Ikon, bare mer av alt det gode, og bedre på det Ikon er dårlig på.

Du vil få en god høyttaler uansett hva du velger.

Greit at du går imot strømmen, men å rose Mentor opp i skyene grunnet en åpen og himmelsk diskant i duell med CM9 blir for meg nesten absurd. Dette med en fløyelsaktig luftig oppløsning og åpenhet i lyden er jo hva CM serien og B&W er aller mest kjent for. Mellomtonen (FST) hos CM9 er allerede legendarisk og er i en klasse for seg etter hva jeg kan vurdere. Daliene fremstår for meg nesten med et filter på dette området sammenlignet med CM9.

Dog skal jeg gi deg rett i at for enkelte kan CM seriens "korrekte" gjengivelse fremstå som kjedelig for noens preferanser. Jeg er faktisk tilbøyelig til å være i den kategorien selv, og har balansert det slik at jeg har valgt elektronikk med en noe varm og fyldig klang,- som Marantz forsterkeren min. Hadde jeg brukt nøytral og korrekt elektronikk også, som for eks Lyngdorf, ville det for meg også blitt "for klinisk" og "steril" lydsignatur totalt sett.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Greit at du går imot strømmen, men å rose Mentor opp i skyene grunnet en åpen og himmelsk diskant i duell med CM9 blir for meg nesten absurd. Dette med en fløyelsaktig luftig oppløsning og åpenhet i lyden er jo hva CM serien og B&W er aller mest kjent for. Mellomtonen (FST) hos CM9 er allerede legendarisk og er i en klasse for seg etter hva jeg kan vurdere. Daliene fremstår for meg nesten med et filter på dette området sammenlignet med CM9.

Dog skal jeg gi deg rett i at for enkelte kan CM seriens "korrekte" gjengivelse fremstå som kjedelig for noens preferanser. Jeg er faktisk tilbøyelig til å være i den kategorien selv, og har balansert det slik at jeg har valgt elektronikk med en noe varm og fyldig klang,- som Marantz forsterkeren min. Hadde jeg brukt nøytral og korrekt elektronikk også, som for eks Lyngdorf, ville det for meg også blitt "for klinisk" og "steril" lydsignatur totalt sett.
    Jeg ville bare legge inn litt input om Mentor også, siden han vurderer den også. Selvfølgelig er mellomtonen og diskanten veldig god i CM serien. Men når jeg kommenterte så var alle kommentarer tidligere om CM 9. Jeg fremhevet bare noen styrker med Mentor. Så det var bare for å gi litt mer info om Mentor. Ikke for å nevne at den nødvendigvis er bedre enn CM serien. 8)
    '
    Hadde jeg valgt, så hadde jeg nok endt på Mentor da jeg anser den som en mer alround høyttaler, mens CM serien ofte må ha sub for å klare det dypeste. og en mer spesialisthøyttaler i mine øyne
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM8 er i hvert fall ingen korrekt og nøytral høyttaler IMO. Den har fin mellomtone, men svikter i både bass og diskantgjengivelse for å kunne gjengi musikk troverdig. Mulig CM9 er bedre, men det er nå uansett langt opp til bedre høyttalere.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    CM8 er i hvert fall ingen korrekt og nøytral høyttaler IMO. Den har fin mellomtone, men svikter i både bass og diskantgjengivelse for å kunne gjengi musikk troverdig. Mulig CM9 er bedre, men det er nå uansett langt opp til bedre høyttalere.

CM8 "svikter" da ikke i bass og diskant med god elektronikk? Den er også en liten høyttaler av størrelse, noe som gir bergensninger mtp på de dypeste oktavene i bassen IMO.

CM9 er merkbart større og med et ekstra element.

Jeg legger også til at disse to lenge har vært referanse i respektive prisklasser både her og der, så jeg finner din kritikk noe useriøs.
    Edit: Og jeg sliter med å ta deg seriøst også når du hevder at Mentor spilte ringer rundt CM8. For det første koster Mentor høyttaleren 6 laken mer, noe som er en stor prisforskjell, og for det andre så er det klasseforskjell mellom CM9 og Mentor,- som tilhører eksakt samme prisklasse.

Newcomer dellnorge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville helt klart gått for CM9 hvis jeg hadde penger til det.
    En utrolig høytaller som spiller fabelaktig og i tilegg ser meget pen ut.

Men må bare minne deg på, skal du ha B&W vær så snill og kjøp effekttrinn til din sorround forsterker. For CM9 og B&W generelt er jævlig tungdrevne høytallere.

Kjøp gjerne en c275bee for eksempel, jeg har en slik og jeg føler jeg får mer en nok trøkk på disse med en slik.
    LINK: NAD C275BEE Effektforsterker | Hi-Fi Klubben

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm. Kanskje det var CM7 jeg hørte på? Såpass lenge siden at jeg er usikker. Ser at Lyd&Bilde kommenterte det samme som jeg opplevde i testen av CM7:
    Bassgjengivelsen har rikelig med vekt bak seg, men føles også litt “tung” ved at den ikke er særskilt godt definert i anslagene. Den 6,5 tommer store bassdriveren må jobbe over et bredt frekvensområde, og den oppleves ikke som spesielt presis når det kommer til å gjengi ulike tonehøyder. Det duger for det meste bra til pop og rock, og synthbass går bra, men flyter litt sammen ved gjengivelse av f.eks. kontrabass.
    Men en del av det samme nevnes om CM8 i en annen test:
    In general the quality of the bass is very good, deep, taught and dynamic. Yet, at times the bass struggles to keep up with the pace and speed of the FST and tweeter. Bass lines can lag ever so slightly behind the rest of the music. This was especially apparent when listening to Mark Ronson & The Business Intl. Listening to The Bike Song from the album Record Collection, the bass line struggles to keep pace and feels detached and aloof. It’s not apparent on every recording, but it is there.
    Som tidligere nevnt til trådstarter: Sammenlign de selv og under mer eller mindre identiske forhold. Det er det beste.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nå også tatt en lytt på System Audio Mantra 60, når du vurderer nye høyttalere med WAF.
    Er endel her som har vurdert CM8 og CM9, som har snudd tvert etter å ha lyttet
    Til disse. Inkludert meg selv.
    Bare et tips.
    Uansett, lykke til i letingen.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali og B&W er som Audi og BMW. Skjelden at noen liker begge :-D
    Dra og hør på, er det eneste måten å finne det ut på.
    Jeg har hørt mye på begge, kjøpte Mentor 6 for jeg synes den låt enkelt å greit bedere, synes det ligger et "teppe" over lyden på CM9, Mentor spiller mye mer åpent og stort, og tar all musikk på en glimrende måte.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steinero
    Dali og B&W er som Audi og BMW. Skjelden at noen liker begge :-D
    Dra og hør på, er det eneste måten å finne det ut på.
    Jeg har hørt mye på begge, kjøpte Mentor 6 for jeg synes den låt enkelt å greit bedere, synes det ligger et "teppe" over lyden på CM9, Mentor spiller mye mer åpent og stort, og tar all musikk på en glimrende måte.

Det ligger et teppe over CM9? Mens Mentor spiller mer åpent og bredere?

Jeg mener, helt fair å foretrekke Dali fremfor B&W, det har jeg ingen problemer med. Men å hevde at CM9 spiller med et "teppe" sammenlignet med Mentor6 er rett og slett useriøst i mine øyne. CM9 har integrert flere tekniske løsninger fra den high end prisvinnende 800 serien til B&W. Høyttalerne har sin største og mest anerkjente styrke nettopp ift dette med å spille åpent,ekstremt oppløst i de øvrige registre.Mentor har sine styrker helt andre steder.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville også valgt Mentor 6

Men du skriver at du har sub fra før, kan du jo evt ta en lytt på Fazon F5.
    Et Design som man bare må like!

Dali Fazon F5 | Lyd & Bilde
    Min tråd

Side 1 av 8 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •