B&W CM9 vs Dali Mentor 6 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 156
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for svar torbis og skorob. Det blir muligens som nevnt Hegel H300 jeg havner på med tiden da denne sannsynligvis kommer med HT inngang+at jeg likte lyden fra H200 under demo på Soundgarden.
    Den skal vel sparke liv i Mantraene tenker jeg.
    Synes det spiller veldig bra kun med reciever jeg da, men man er jo spent på hva som bor i Høyttalerne.
    Skorob : Vil ikke 0,5v være lite ved å bruke en stereoforsterker med HT inngang som effekt også?
    Har selv ikke peiling på betydningen.
    Kan du forklare?
    Ikke meningen å kuppe tråden din Daggerm.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ahilmen
    Takk for svar torbis og skorob. Det blir muligens som nevnt Hegel H300 jeg havner på med tiden da denne sannsynligvis kommer med HT inngang+at jeg likte lyden fra H200 under demo på Soundgarden.
    Den skal vel sparke liv i Mantraene tenker jeg.
    Synes det spiller veldig bra kun med reciever jeg da, men man er jo spent på hva som bor i Høyttalerne.
    Skorob : Vil ikke 0,5v være lite ved å bruke en stereoforsterker med HT inngang som effekt også?
    Har selv ikke peiling på betydningen.
    Kan du forklare?
    Ikke meningen å kuppe tråden din Daggerm.
    Tror kanskje det.. men helt ærlig syns jeg det med 0.5v virker noget rart, da jeg har hatt effekt på yamaha før (kompis sitt oppsett), og jeg syns det funka bra.. men normalt sett tror jeg man burde ha 2v på utgangene ifra preout... Men prøv, uansett vil Yamaha'en kompansere det med å "booste" signalene på frontene for å få de likt med resten ved kallibrering .

Newcomer Daggerm sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen problem, ahilmen

Jeg ser vi har samme receiver, hvilken innstilling bruker du av natural, front og flat ved kalibrering?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går i natural, men har desverre ikke fått eksperimentert så mye som jeg ønsker da det alltid er noen som benytter seg av anlegget.
    Unger og kjærring som blir sur når jeg prøver meg på noen sprell.:-D
    Skal jo helst være stille under kalibrering også, men det er det sjelden her.
    Må nok vente til jeg er alene hjemme engang.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Tror kanskje det.. men helt ærlig syns jeg det med 0.5v virker noget rart, da jeg har hatt effekt på yamaha før (kompis sitt oppsett), og jeg syns det funka bra.. men normalt sett tror jeg man burde ha 2v på utgangene ifra preout... Men prøv, uansett vil Yamaha'en kompansere det med å "booste" signalene på frontene for å få de likt med resten ved kallibrering .

Jøss, kunne du utdypt eller opplyst noe mer om det her? :???: hørtes merkelig ut, må nesten google litt selv her hehe :wink:

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk høyttalerne mine på torsdag, og fikk satt dem opp i går kveld. Styra på med ledninger og med stikksag (Ja, Yamaha RX-A3010 er jo så lang at jeg måtte sage hull i bakveggen på tv-benken!).

Har sittet og prøvd å stille inn, men hver gang jeg har kjørt autokalibrering får jeg W-3 error, det betyr vel at det ikke er kobla sikkelig? Har sjekket det flere ganger, men finner ingen feilkobling. Test tonen vil heller ikke kjøre testlyd på subben. Tips her?

Jeg har satt parametric EQ til Natural. Er Adaptive DSP Level noe som skal være på?

Også var det det store spørsmålet om jeg skal sette dem som LARGE eller SMALL? Vil at de skal dele på 80 hz.

Og Dynamic Range? Står foreløpig på MAXIMUM.

Jeg vil være evig takknemlig for dem som hjelper meg! Takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daggerm
    Jeg fikk høyttalerne mine på torsdag, og fikk satt dem opp i går kveld. Styra på med ledninger og med stikksag (Ja, Yamaha RX-A3010 er jo så lang at jeg måtte sage hull i bakveggen på tv-benken!).

Har sittet og prøvd å stille inn, men hver gang jeg har kjørt autokalibrering får jeg W-3 error, det betyr vel at det ikke er kobla sikkelig? Har sjekket det flere ganger, men finner ingen feilkobling. Test tonen vil heller ikke kjøre testlyd på subben. Tips her?

Jeg har satt parametric EQ til Natural. Er Adaptive DSP Level noe som skal være på?

Også var det det store spørsmålet om jeg skal sette dem som LARGE eller SMALL? Vil at de skal dele på 80 hz.

Og Dynamic Range? Står foreløpig på MAXIMUM.

Jeg vil være evig takknemlig for dem som hjelper meg! Takk.
    W3 error er ikke en koplingsfeil. Det vil si at EQ får problem med å sette riktig nivå på alle høytalerne. Hvis du sjekker nivå på høytalerne etter kallibrering ser du sikkert at noen av dem står på maks pluss eller minus. Sjekk at alle høytalerne står på 0 i receiver før du starter autokal.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, takker for svar. Jeg så nå at subwooferen ble satt til maks minus etter kalibrering. Merkelig at den gjør det, men får vel stille inn manuelt da.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, takker for svar. Jeg så nå at subwooferen ble satt til maks minus etter kalibrering. Merkelig at den gjør det, men får vel stille inn manuelt da.
    Det betyr at du må justere ned gain på selve suben !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratiss med flotte høyttalere Daggern! Spennende merke, som jeg ikke har så veldig inngående kjennskap til.

Hvordan er lydsignaturen i disse høyttalerne, sammenlignet med for eks Dali?

Ser at det fokuseres på flere små elementer, for å skape en rask og effektiv respons i høyttaleren, opplever du dette som en vellykket teknikk?

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour

Ser at det fokuseres på flere små elementer, for å skape en rask og effektiv respons i høyttaleren, opplever du dette som en vellykket teknikk?
    Små elementer er ikke raskere enn store elementer, men det er økt membran areal som gir en "rask" høytaller.
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann
    Små elementer er ikke raskere enn store elementer, men det er økt membran areal som gir en "rask" høytaller.

Jeg tolket det slik utifra teksten på Soundgardens sine hjemmesider iallfall på beskrivelsen av høyttaleren

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg tolket det slik utifra teksten på Soundgardens sine hjemmesider iallfall på beskrivelsen av høyttaleren
    Dette havner i bestefall innunder kategorien kreativ markedsføring. Eller på godt norsk; feilinformasjon.

Det man derimot oppnår med mange små elementer er bedre varmehåndtering som gir mindre termisk kompresjon, og da potensielt bedre dynamikk. Men i dette tilfellet blir nok det meste spist opp av lavere følsomhet da SA tvinger elementen langt ned i frekvens.

Geir Arne

Newcomer arnie sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Anbefaler da en stereo amp med HT inngang... men mener å lest at yamaha sine pre out kun er 0.5v ?! det er veldig lite, så effekttrinn her generelt tror jeg er en dårlig deal.

Uansett, anbefaler en stereo amp siden du da får god stereolyd... som også kan brukes i surround .
    I manualen til min RX-A3010 står det :

-Utgangsnivå/utgansimpedans PRE OUT (1kHz) 1,0 V / 1,2 K ohm

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken av disse høyttalerene er å annbefale?
    Ser noen liker b&w og andre daliene
    Kan vel høre på hvert par på hifiklubben?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    Hvilken av disse høyttalerene er å annbefale?

Jepp, noen som syns Cheeseburger er best, og noen syns pizza er best. Slik er det bare

Jeg personlig syns CM9 er en nydelig høyttaler på alle måter, den bringer deg så nærme high end lydkvaliteter som det er mulig å komme i 20 000 kr klassen. Rett og slett imponerende.

På sikt har jeg et ønske om å oppgradere fra CM7 som jeg har idag, til nettopp CM9. Men foreløpig er de utenfor mitt budsjett, dessverre

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    Hvilken av disse høttalerene er å annbefale?
    Ser att disse høytallerene har totalt ulik frekvensrespons, som gjør att de høres veldig forskjellige ut, og ingen av dem er spesielt jevne heller så du burde absolutt høre på dem først..
    Hører du på veldig mye variert musikk ville jeg funnet en høytaller med så flat respons som mulig, så kan du legge på noem db i bassommerådet, da sitter som regel all musikk som ett skudd.
    Kan ingenting, gjør alt!

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Det betyr at du må justere ned gain på selve suben !
    Korrekt. Jeg skrudde ned gain og da ble sub tatt med i kalibreringen. Takker.

Jeg har stilt inn høyttalerne til SMALL, satt alle til volum 0, og satt Dynamic Range til MAX før jeg kjører autokalibrering.

Etter den er ferdig så står sub på minus 8,5, senter pluss 2,5, mens fronthøyttalerne er satt til pluss 10. Det er vel ikke så bra at de står på max volum? Tenker på slitasje osv.

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,291
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er 100% enig med Ostemannen !!!

Hadde valgt Mentor 6 fremfor CM9 hvilken som helst dag!

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Korrekt. Jeg skrudde ned gain og da ble sub tatt med i kalibreringen. Takker.

Jeg har stilt inn høyttalerne til SMALL, satt alle til volum 0, og satt Dynamic Range til MAX før jeg kjører autokalibrering.

Etter den er ferdig så står sub på minus 8,5, senter pluss 2,5, mens fronthøyttalerne er satt til pluss 10. Det er vel ikke så bra at de står på max volum? Tenker på slitasje osv.
    Da bør du justere gain på sub ned enda et hakk,slik at subkanalen nærmer seg 0 noe mer!
    Det har ingenting å si om frontene står til + 10 db mtp slitasje,men det var noe merkelig likevel!
    Er det så veldig stor forskjell i følsomheten på høyttalerne dine da?
    Og er avst til senter og fronter så forskjellig?

Du bør ha deg en db måler,så du kan sjekke nivåene manuelt i etterkant!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •