B&W CM9 vs Dali Mentor 6 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 156
    Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hvorfor har ingen anmeldere tatt tak i dette som målekongen Orso har kjennskap til og fremlegger som "etablert kunnskap"?

Hvorfor har ingen av de utallige hifi journalistene som har kåret CM9 til referansehøyttaler tatt opp dette "problemet" som du og et par andre snakker om? Hvorfor er det kun "målemafian" på avforum som besitter denne eksepsjonelle kunnskapen?
    Grafer.. opphøyd i potens i annen, delt på pi og dividert via det kvantumsfysiske, vil man fremlegge noen uhyre syrlige tall som virkelig definerer høyttalerens nanofysiske kontakt med øret.

Det er helt klart viktigere å gjøre kritiske målinger, fremfor å bruke tiden på lytting av musikken man så fint elsker.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Nå finnes det ikke bedre måleredskap enn ens egne ører. Jeg stoler mye mer på dem enn noen obskure målinger.
    Hvis man skal vurdere hva man foretrekker, er det sant som du sier. Men ørene er ikke like nøyaktig som måleinstrument, derfor brukes de!

Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Dessuten stoler jeg mer på profesjonelle testere fra flere uavhengige magasiner, enn "ekspertise" på AV-forum, i alle fall i enkelte sammenhenger.
    Jeg skjønner hva du mener, men vi er vel her for å utveksle og diskutere meninger og erfaringer?
    Men jeg har ikke mye troverdighet til skribenter i glossy hifilektyre som kan høre forskjeller på kabler, kun seende og ikke i blindtester. Når de i tillegg (spesifikt tilfelle i Fidelity) hevder enorme lydmessige forskjeller når de legger en forsterker på eksotiske dempeføtter. Slikt undergraver hele deres vurdering av et produkt, spør du meg.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    De målingene som det vises til er da relevant i forhold til å beskrive lyden fra høyttalerne.

Noen liker en varmere klang ala B&W CM-serien eller Vienna for den del. Andre liker den mere åpne/frempå/detaljerte klangen fra f.eks Dali, Kef, Monitror Audio osv...

Hvor mange ganger må det påpekes at CM serien også er svært åpne og detaljert i klangen? Hvor mange ganger må det påpekes at de er svært oppløste og luftig i sounden slik utallige anmeldere og artikler om høyttalerne fremhever?

Dali er mer frempå i toppen ja, det er korrekt. Men det betyr ikke at CM serien låter som med et filter eller med sponplate foran.

Videre står mine spørsmål som jeg ikke kunne se du svare på: Hvorfor er det slik at ingen av de utallige anmelderne som har skrytt CM9 opp i skyene har trukket frem slike "problematiske målinger" som Orso trakk frem? Hvorfor er det slik at dette ikke har blitt kritisert? Og hvordan har den blitt referanse i prisklassen gjentatte ganger om dette var tilfelle?

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Hvis man skal vurdere hva man foretrekker, er det sant som du sier. Men ørene er ikke like nøyaktig som måleinstrument, derfor brukes de!

Jeg skjønner hva du mener, men vi er vel her for å utveksle og diskutere meninger og erfaringer?
    Men jeg har ikke mye troverdighet til skribenter i glossy hifilektyre som kan høre forskjeller på kabler, kun seende og ikke i blindtester. Når de i tillegg (spesifikt tilfelle i Fidelity) hevder enorme lydmessige forskjeller når de legger en forsterker på eksotiske dempeføtter. Slikt undergraver hele deres vurdering av et produkt, spør du meg.
    Hehe.. Morsomt om noen av lydogbildes journalister leser dette
    Vet ihvertfall om et par av dem her på forum

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    De målingene som det vises til er da relevant i forhold til å beskrive lyden fra høyttalerne.

Noen liker en varmere klang ala B&W CM-serien eller Vienna for den del. Andre liker den mere åpne/frempå/detaljerte klangen fra f.eks Dali, Kef, Monitror Audio osv...
    Bra oppsumering og avsluttning på diskusjonen.. Mennseker er ulike og uenig på de aller fleste områder

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange ganger må det påpekes at CM serien også er svært åpne og detaljert i klangen? Hvor mange ganger må det påpekes at de er svært oppløste og luftig i sounden slik utallige anmeldere og artikler om høyttalerne fremhever?

Dali er mer frempå i toppen ja, det er korrekt. Men det betyr ikke at CM serien låter som med et filter eller med sponplate foran.

Videre står mine spørsmål som jeg ikke kunne se du svare på: Hvorfor er det slik at ingen av de utallige anmelderne som har skrytt CM9 opp i skyene har trukket frem slike "problematiske målinger" som Orso trakk frem? Hvorfor er det slik at dette ikke har blitt kritisert? Og hvordan har den blitt referanse i prisklassen gjentatte ganger om dette var tilfelle?

Det at CM serien låter møkk er da noe alle vet... . CM1 er dog veldig bra, resten er så som så..

EDIT: Uansett, CM serien har noen overtak til tider, men det er på så bra produsert musikk, og ofte svært sjeldent i rock og pop sjangeren (som folk flest hører på). Jeg ble skuffa over CM serien, men så likte jeg heller ikke helt lyden i mine egne daværende 703. Liker faktisk 683 bedre enn CM serien. Men på rock og pop, der syns jeg Dali virkelig leverer varene.

Dog opplevde jeg noe av samme "problematikken" med Helicon, som også hadde sine høydare på svært begrensa musikk, og desverre ikke helt min stil. Løsningen for min lommebok ble å kjøpe inn Mentor istede.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Det at CM serien låter møkk er da noe alle vet... . CM1 er dog veldig bra, resten er så som så..

Ja, jeeeze, makan til skraphøyttalere

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer til lyd så er det ens egne øre som oppfatter dette, liker hjernen lyden så er valget ganske lett. Dette er to forskjellige høytalere og her er det smaken som bestemmer, selv har jeg Mentor 6 og trives godt men den lyden. CM er kanskje litt mer konevennelig som det har blitt så "inn" å kalle det. Det beste er å ta seg en tur til butikken med egen elnikk, eller rett og slett ta de med på hjemlån og høre på dem i egne rom. Håper trådstarter finner sin favoritt og del det gjerne med oss. Ender du opp som en Dali mann er det bare å ta seg en tur innom Dali tråden også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeeeze, makan til skraphøyttalere
    Mentor 6 for alle penga!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Morsom tråd dette har blitt.

Slik jeg ser det kan man angripe denne problemstillingen på litt forskjellige måter. Og hva blir egentlig riktig?

Høyttalerne skal erstatte Klipsch RF7? I så tilfelle vil jeg personlig mene at Mentor 6 er mest lik lydmessig av alternativene. Og jeg tror veldig få vil være uenig egentlig.

Høyttalerne skal brukes utelukkende til film/spill? Med dette i bakhodet, samt at TS har en dugende sub, gjør at jeg tenker begge høyttalerne vil være feil valg. På film vil du har veldig lite igjen for å velge en kostbar gulvstående løsning. Velg heller en stativmodell i samme serien(eks: CM5 elller Mentor 2) og bruk mellomlegget til å skaffe en sub til om ønskelig.

Når det kommer til valg av serier syntes jeg begge fungerer greit til film, og begge har mulighet for en god tilhørende centerkanal. Begge har sine styrker og svakheter. Der Dali er lett på tå med mer fokus på detaljer oppleves B&W som noe mer fyldig og mørk i klangen(men absolutt ikke innestengt).

Et alternativ som ikke er nevnt her som jeg selv liker svært godt er Dynaudio Focus 140(men nå har 160 tatt over) med tilhørende center. Disse bør også kunne høres hos Soundgarden. Dette er i likhet med Mentor og CM knallgode høyttalere.

Mine forslag vil da være:
    Mentor 2 og Mentor Vokal
    CM5 og CMC2.
    Focus 160 og Focus 200C.
    Når du etterhvert får et større rom kan fronthøyttalere evt settes som bakhøyttalere og man kan kjøpe inn gulvstående i front.

Geir Arne

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må bare understreke at jeg aldri har tatt i bruk begrep som filter eller sponplate i min beskrivelse av CM-serien! Den slags argumentasjon syns også jeg blir usaklig. Jeg har tvert i mot påpekt at jeg liker lyden fra CM9.

MEN: I sammenligning med Mentor 6 (og enkelte andre konkurrenter også) har de ikke det jeg vil kalle en "åpen klang"! Til det er de for dempet i det såkalte presensområdet. Jeg sier dog heller ikke at dette trenger å være negativt. Det er mer tilgivende i forhold til rommet, og det kan være bedre mtp. lyttetretthet.

Hvordan vil DU beskrive lyden fra Mentor 6 i denne sammenligningen da?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intet nytt annet enn en fanboykrangel om CM9 sin diskant har tilkommet. Jeg stenger tråden. Dersom trådstarter mener han har mer nytte av tråden, kan jeg kontaktes på PM.

Edit: Tråden er åpnet, slik at trådstarter kan få fortelle om hvilket valg det ble til slutt.

Newcomer Daggerm sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, mine gode menn, valget falt til slutt på....*trommevirvel*...

System Audio SA Mantra 60 og Mantra 10AV (senter).

Tror lydbildet fra Mantraen passer meg bedre, i forhold til CM9. Jeg fikk i hvertfall en veldig god demo hos Soundgarden, og jeg ble utrolig overrasket over hvor mye lyd, og ikke minst bass, som kom ut av de relativt små høyttalerne.

Fant også ut at disse ville passe best sammen med min Yamaha RX-A3010, samt at de er vanvittig konevennlige.

Nå er det bare å håpe på at subben fikser biffen. Selgeren på Soundgarden var litt bekymret for om den klarte å henge med.

Takk for alle tips og råd!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye høyttalere.
    Godt valg i mine ører og øyne, men jeg er vel litt innhabil i så måte da jeg har disse selv..:-D
    Jeg har hatt mange fine stunder med Mantraene, og håper det samme for deg.
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til mitt bruk hadde nok B&W vært best. Jeg er på hugget til å kjøpe et par Lektor 8. Men for bassen sin skyld, hadde nok B&W vært et bedre alternativ. Dali kan KANSKJE bli litt tynn i lyden da du drar på, B&W har i flere tilfeller bedre kontroll. Men klarere diskant og finere mellomtone hadd ejeg nok valgt Dali. Hvordan forsterker har du?

Newcomer Daggerm sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, takk. Jeg håper også på mange fine stunder

Jeg har ingen forsterker ennå, han på Soundgarden mente jeg ikke måtte ha det, ettersom Mantraen ikke var så tungdrevne, samt at jeg har en liten stue.

Tror du jeg hadde hørt mye forskjell hvis jeg hadde hatt en forsterker?

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det tror nå ihvertfall jeg...forholdsvis tungdrevne SA høytalere + de aller fleste ht.."vokser" ett hakk med effektrinn. SA som jeg har hørt spiller "pent"
    Nå har jo du sub, dette vil jo være ett kjempepluss mener jeg da i.f.t. SA

Seint innpå, men introen ble vel litt feil, da Rf7 jo er en helt annen høytaler med kjempedynamikk og trøkk, som ingen av de her nevnte HT ikke er i nærheten av.
    Men på oppløsning er jo f.eks CM9 en flott HT, takket være FST-mellomtoneelementet. (må skrive dette ,da en kompis av meg har disse..he.he)
    Obs! Skjønner madamen ang; utseende på RF-serien.
    Både SA og CM9 er jo flotte HT å se på..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på det da jeg bare har drevet de med reciever.
    Jeg driver de med Yamaha rxa-3010 og er godt fornøyd, men kunne godt tenkt meg å prøve med en kraftig effektforsterker eller en bra stereoforsterker. Hører folk sier at de våkner skikkelig til liv da.
    Begynner muligens å spare til ny Hegel H300, eller satse på Primare A30.7 effektforsterker som er på tilbud hos Soundgarden nedsatt fra 24995-14995,-.
    Noen som har noen formening om A30.7 vil tilføre noe kontra rxa-3010 eller er det bortkastet?
    SA Mantra 60 - Arenda Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - XTZ Class AP-100 - Sherbourn PA 2-250 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Newcomer torbis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ahilmen
    Jeg driver de med Yamaha rxa-3010 og er godt fornøyd, men kunne godt tenkt meg å prøve med en kraftig effektforsterker eller en bra stereoforsterker. Hører folk sier at de våkner skikkelig til liv da.
    Begynner muligens å spare til ny Hegel H300, eller satse på Primare A30.7 effektforsterker som er på tilbud hos Soundgarden nedsatt fra 24995-14995,-.
    Noen som har noen formening om A30.7 vil tilføre noe kontra rxa-3010 eller er det bortkastet?
    Tror jeg ville prøvd, hvis om mulig å få lånt ett effektrinn for å teste selv.
    Har hørt "noen" HT både budsjett, mitt på treet osv, på recivere av forskjellige størrelser pioneer/yamaha/hk osv, og ved tilkobling med effektrinn har ihvertfall det jeg har hørt på "våknet" til liv sogar gitt ett bredere, mer oppløst lydbilde.
    Fint om man kan låne, slik at man kan prøve og bli førnøyd selv. Det er jo tross alt det viktigste

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ahilmen
    Anbefaler da en stereo amp med HT inngang... men mener å lest at yamaha sine pre out kun er 0.5v ?! det er veldig lite, så effekttrinn her generelt tror jeg er en dårlig deal.

Uansett, anbefaler en stereo amp siden du da får god stereolyd... som også kan brukes i surround .

Side 6 av 8 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •