B&W CM9 vs Dali Mentor 6 - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 156
    Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Nei, jeg har ikke uttalt noe i nærheten av at B&W CM8/9 er perfekte til alle rom, til all elektronikk og til all musikk? Hvor har du fått det fra?

Det hadde vært en fordel om du og andre i denne tråden faktisk leser hva jeg skriver, istedet for hva dere tror/håper jeg skriver, for så å argumentere mot sistnevnte alternativ.

Jeg har tatt utgangspunkt i påstander jeg mener er helt grunleggende feil fra flere debattatanter: nemlig at lydsignaturen i CM8/9 skulle minne om en sponplate foran eller et teppe som dekker for. Altså at den spiller med et slags filter. Dette er som nevnt svært merkelig når all seriøs kunnskap og erfaring forteller det stikk motsatte, nemlig at høyttalerne er svært oppløst, luftig og med en god diskantgjengivelse.

At Dali høyttalere, det være seg Mentor6 eller andre modeller kan foretrekkes av den enkelte er jeg helt enig, og jeg har heller aldri påstått noe annet.

Til slutt: at B&W ikke passer til rock og heavy er etter mitt syn en stor myte som har fått lov å etablere seg
    Tviler på visse debattanter her skal lyve om sin mening om deres opplevelse av B&W. hvertfall jeg sier det jeg har opplevd, har hørt CM8 og har hatt DM683 men veldig mange forskjellig elektronikk. en kan jeg si, heavy rock er ikke dens sterkeste side, XTZ, klipsch, dali system audio, JBL er alle bedre alternativer. MIN mening
    PS, Dette er ikke noe Dali vs. B&W tråd fra meg (liker B&W meget godt til visse typer musikk, som jeg savner med mine klipsch), Dali har jeg egentli aldri hørt så mye av av typen 10000kr +.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært trådstarter så ville jeg vurdert JBL ls60 som ligger på torget her nå for bare 10k Hornlyd og bedre finish enn klipsch.

Gilmour, det at folk her bruker uttrykket teppe om cm9 kan forstås enkelt om man ser på kurvene i side 4 ikke noe mer å snakke om. De mener ikke at det er dårlig, bare at det er dempet ift. Dali Mentor.

Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig Chrisonfire
    Death metal og black metal er ikke og foretrekke på B & W i mine ører heller.
    Testet Whitechapel, Septic flesh, Machine head, Behemoth og Pantera på Dali, B & W og klipsch og der var klipsch delvis best. Men så er det andre ting jeg ikke syns om ved klipsch så jeg endte opp med et kompromis nemlig dali motif lcr surround og hodetelefoner til musikk så er konen også fornøyd haha

Lyd er subjektivt

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.36 Mk2 er på høyde med mange høyttalere til 20k. Og når trådstarter kun skal bruke høyttalerne til film og spilling, så mener jeg uansett at den forskjellen som eventuelt måtte være der, betyr lite. Jeg hadde valgt XTZ 99.36 Mk2 til dette bruket eller XTZ 99.38 Mk2 dersom rommet er stort nok til å takle en 10" i bassen. Penger spart og tror man vil bli vel så fornøyd som med de andre kanditatene her.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM9 blir masete og pågående i toppen? Men det gjør ikke Dali eller?
    Begge disse høyttalerne har sine fordeler og ulemper. Smaken er som baken. Har selv hørt begge modellen ganske mange ganger på forskjellig utstyr. Matcher man begge disse kandidatene med riktig elektronikk, så låter begge meget godt. Hadde valget vært mitt, så hadde det falt på M6 kontra CM9. Med crap forsterker, blir begge disse modellene ganske masete i toppen.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har ikke uttalt noe i nærheten av at B&W CM8/9 er perfekte til alle rom, til all elektronikk og til all musikk? Hvor har du fått det fra?
    Jeg mener det er feil å anbefale en høyttaler som CM9, når trådstarter opplyser om et relativt lite rom og at han kun skal drive de med en receiver.

Til slutt: at B&W ikke passer til rock og heavy er etter mitt syn en stor myte som har fått lov å etablere seg
    Jeg har blant annet hatt B&W 683. De passer overhodet ikke til rock eller metal, det er min mening! Selv om en samlet presse kalte 683 for beste kjøp i 10k-klassen, glimret de med sitt fravær i morrofaktor og egenskaper til å gjengi rock, som engasjerte. Selv med en forsterker på 2x100w (i 8ohm) med nypris på 17998,- våknet de ikke til liv, manglet rett og slett dynamikken jeg var ute etter.

Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Hadde jeg vært trådstarter så ville jeg vurdert JBL ls60 som ligger på torget her nå for bare 10k Hornlyd og bedre finish enn klipsch.

Gilmour, det at folk her bruker uttrykket teppe om cm9 kan forstås enkelt om man ser på kurvene i side 4 ikke noe mer å snakke om. De mener ikke at det er dårlig, bare at det er dempet ift. Dali Mentor.
    Dette synes jeg virker som et godt tips! :-)
    JBL'ene ser jo lekre ut! Men som sagt, det er jo en smakssak hehe... Personlig liker jeg lydsignaturen og den litt frempå lyden i JBL. Knallgod til rock og metal.

Newcomer ogrindevoll sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg må sei meg ening med da-ty@online.no da eg har erfart det samme da eg har lyttet til dei på hifiklubben bergen sine lokaler.

Mine meninger er kun mine erfaringer og på ingen måte meint for og støte nokken eller sei andre har feil!!, når det er sagt så...;

Meiner eg trådstarter bør konsentrere seg om Synergisme. ( Det er fleire elementer som er med på og gi lyden ikkje bare høytalleren

Man kan gi høytalleren skylden for alt, men er lytterommet dårligt meiner eg det aldri vil bli det resultatet i fra høytalleren som man har forventet helt..eller det man hørte den prestere i eit lydrom som var bedre positivt for denne høytalleren

f.eks; Man kan høre på ein høytaller i butikken i eit stort rom som er dempet for ressonans osv, men når han kjøper utstyret og tar det med seg heim til eit lite lytterom "ubehandlet" for lyd så kan resultatet bli eit nokke annet.

Først må man finne ut kor stort rommet hans er ( Hvis han skal bruke det rommet over tid til lytterom.
    så kan man finne ut hvilken høytaller /m passende elektronik/kabler osv til rommets størrelse og form der.
    Kan vera eg tar feil her siden eg er amatør her men det er min erfaring med lyd&bilde.
    PS: veit ikkje om disse passer på b&W men velger du dali kjøp deg soundcare superspikes eg fekk store forbedringer på min lyd med disse geniale spikesene :-)

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ogrindevoll
    Eg må sei meg ening med da-ty@online.no da eg har erfart det samme da eg har lyttet til dei på hifiklubben bergen sine lokaler.

Mine meninger er kun mine erfaringer og på ingen måte meint for og støte nokken eller sei andre har feil!!, når det er sagt så...;

Meiner eg trådstarter bør konsentrere seg om Synergisme. ( Det er fleire elementer som er med på og gi lyden ikkje bare høytalleren

Man kan gi høytalleren skylden for alt, men er lytterommet dårligt meiner eg det aldri vil bli det resultatet i fra høytalleren som man har forventet helt..eller det man hørte den prestere i eit lydrom som var bedre positivt for denne høytalleren

f.eks; Man kan høre på ein høytaller i butikken i eit stort rom som er dempet for ressonans osv, men når han kjøper utstyret og tar det med seg heim til eit lite lytterom "ubehandlet" for lyd så kan resultatet bli eit nokke annet.

Først må man finne ut kor stort rommet hans er ( Hvis han skal bruke det rommet over tid til lytterom.
    så kan man finne ut hvilken høytaller /m passende elektronik/kabler osv til rommets størrelse og form der.
    Kan vera eg tar feil her siden eg er amatør her men det er min erfaring med lyd&bilde.
    PS: veit ikkje om disse passer på b&W men velger du dali kjøp deg soundcare superspikes eg fekk store forbedringer på min lyd med disse geniale spikesene :-)
    +1

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    CM9 er mer tigivende for dårlige innspillinger og man blir mindre lyttetrett over tid hvis man spiller høyt.
    En av grunnene til at jeg gikk for CM9.

Opprinnelig skrevet av orso
    Sammenlignet CM8 mot Dali Mentor 6 en gang. Samme plassering omtrent på centimeteren for begge to og samme elektronikk.
    Mentor 6 spilte enkelt og greit ringer rundt CM8. Mye strammere i bassen og åpnere oppover i frekvensområdet. CM8 låt pløsete og slapp i bassen og diskanten var mørk og litt innelukket.
    Jeg vil her anta at det som var bra plassering for den ene ikke nødvendigvis var det for den andre..?

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå burde jeg vel som CM9 eier holde meg unna debatter som denne, da CM9 av en eller annen grunn engasjerer folklet, og spesielt dem som ikke har høyttaleren selv.

Jeg kan forstå at Gilmour reagerer med irritasjon når mye selvutnevnt "ekspertise" beskriver høyttaleren som "lukket" med "teppe over" og endog "sponplate foran", det gjør jeg jeg selv også til en viss grad. Synes denne delen av forumpolitiet burde gå i seg selv, før de kritiserer andres karakteristikker. For det de skriver er usaklig og basert på ukyndighet. Muligens noe annet også..

Er CM9 "mørke"? Ja, hvis dette betyr varme i klangen, så er jeg enig. Og det er en egenskap jeg personlig foretrekker framfor lysere høyttalere med mer påtrengende diskant. Det blir slitsomt for meg i lengden.

Er CM9 kresen på forsterkeri? Ja, absolutt. Billig NAD og Denon (f.eks.) får overhodet ikke fram hva de er gode for.

Som vel flere ganger nevnt så er det en rekke tester som beskriver høyttaleren som tett på "magisk" i sin prisklasse. Ingen anmeldere beskriver den som "lukket", tvert imot framhever de mellomtonen og den silkemyke, oppløste diskanten. Det sammenfaller godt med mine egne erfaringer.

Og jeg har ikke noe behov for å rettferdiggjøre mine egne kjøp. Holder innkjøpene ikke mål, så sier jeg det som det er. Selvsagt er ikke CM9 verdens beste høyttaler, men den er et meget godt kjøp i sin klasse. Det er faktisk udiskutabelt når man tar et tverrsnitt av alle tester og brukererfaringer. At den ikke faller i alles smak er en selvfølge, men det gir dem ingen grunn for å hevde det er en høyttaler med flere dårlige egenskaper, slik det her gjøres av personer som til daglig befatter seg med andre høyttalere enn CM9.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jimbeam
    Enig Chrisonfire
    Death metal og black metal er ikke og foretrekke på B & W i mine ører heller.
    Testet Whitechapel, Septic flesh, Machine head, Behemoth og Pantera på Dali, B & W og klipsch og der var klipsch delvis best. Men så er det andre ting jeg ikke syns om ved klipsch så jeg endte opp med et kompromis nemlig dali motif lcr surround og hodetelefoner til musikk så er konen også fornøyd haha

Lyd er subjektivt
    +1
    Klipsch er morro!

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Nå burde jeg vel som CM9 eier holde meg unna debatter som denne, da CM9 av en eller annen grunn engasjerer folklet, og spesielt dem som ikke har høyttaleren selv.

Jeg kan forstå at Gilmour reagerer med irritasjon når mye selvutnevnt "ekspertise" beskriver høyttaleren som "lukket" med "teppe over" og endog "sponplate foran", det gjør jeg jeg selv også til en viss grad. Synes denne delen av forumpolitiet burde gå i seg selv, før de kritiserer andres karakteristikker. For det de skriver er usaklig og basert på ukyndighet. Muligens noe annet også..

Er CM9 "mørke"? Ja, hvis dette betyr varme i klangen, så er jeg enig. Og det er en egenskap jeg personlig foretrekker framfor lysere høyttalere med mer påtrengende diskant. Det blir slitsomt for meg i lengden.

Er CM9 kresen på forsterkeri? Ja, absolutt. Billig NAD og Denon (f.eks.) får overhodet ikke fram hva de er gode for.

Som vel flere ganger nevnt så er det en rekke tester som beskriver høyttaleren som tett på "magisk" i sin prisklasse. Ingen anmeldere beskriver den som "lukket", tvert imot framhever de mellomtonen og den silkemyke, oppløste diskanten. Det sammenfaller godt med mine egne erfaringer.

Og jeg har ikke noe behov for å rettferdiggjøre mine egne kjøp. Holder innkjøpene ikke mål, så sier jeg det som det er. Selvsagt er ikke CM9 verdens beste høyttaler, men den er et meget godt kjøp i sin klasse. Det er faktisk udiskutabelt når man tar et tverrsnitt av alle tester og brukererfaringer. At den ikke faller i alles smak er en selvfølge, men det gir dem ingen grunn for å hevde det er en høyttaler med flere dårlige egenskaper, slik det her gjøres av personer som til daglig befatter seg med andre høyttalere enn CM9.

Meget meget bra innlegg Ultima, som jeg gir min fulle støtte til. Godt formulert, og jeg er helt på linje med deg som du sikkert har forstått. Også "glad" for at vi er flere som reagerer på det som blir presentert.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Selv om det fins ankepunkter også mot denne høyttaleren (noe det gjør ved de fleste), så er jeg enig med deg slik du formulerer deg her.

Valg av elektronikk er et viktig poeng. CM-serien med riktig forsterkermatch er noe helt annet enn ved en dårligere match.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt på CM7, CM9 og Mentor 6. Jeg synes at Mentor 6 var best på min musikk, som var div. melodiøs metall. De krever også mindre av forsterkeren... Uansett så er begge to bra valg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forumpolitiet? Usaklig og ukyndig? Gå i seg selv?
    Det er vel å kaste stein i glasshus. Her er det mange som har opplevd det samme og målinger bekrefter et for lavt nivå i øvre mellomtone/nedre diskant.
    I grunnen er det ikke mer å snakke om. Målingene forteller sitt. Forumpolitiet virker å være eiere av CM høyttalere.

Sier ikke at det er en dårlig høyttaler, men spesielt åpen og detaljert vil ikke en slik frekvensrespons være. Det er å tale imot veletablert kunnskap.

Ellers er det ingen tvil om at selv de dyreste 800 serien til B&W ikke når opp mot de beste høyttalerne. Det er midt på treet høyttalere som IMO har fått et noe overdrevet rykte. Det er bare å kikke på målingene til Stereophile. De måler ganske rufsete off-axis. Ikke i nærheten av SOTA høyttalere. Men det gjelder mange andre velrenomerte høyttalere også. Ofte selger man vel så mye på god markedsføring som noe annet og man klarer å skape et godt rykte. Verken B&W eller Klipsch, som begge er veldig populære høyttalere her på berget, måler i grunnen spesielt bra.
    Og i tilfellet noen lurer. Joda, målinger henger nøye sammen med hva vi foretrekker av lyd.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det er vel å kaste stein i glasshus. Her er det mange som har opplevd det samme og målinger bekrefter et for lavt nivå i øvre mellomtone/nedre diskant.
    I grunnen er det ikke mer å snakke om. Målingene forteller sitt. Forumpolitiet virker å være eiere av CM høyttalere.

Sier ikke at det er en dårlig høyttaler, men spesielt åpen og detaljert vil ikke en slik frekvensrespons være. Det er å tale imot veletablert kunnskap.

Ellers er det ingen tvil om at selv de dyreste 800 serien til B&W ikke når opp mot de beste høyttalerne. Det er midt på treet høyttalere som IMO har fått et noe overdrevet rykte. Det er bare å kikke på målingene til Stereophile. De måler ganske rufsete off-axis. Ikke i nærheten av SOTA høyttalere. Men det gjelder mange andre velrenomerte høyttalere også. Ofte selger man vel så mye på god markedsføring som noe annet og man klarer å skape et godt rykte. Verken B&W eller Klipsch, som begge er veldig populære høyttalere her på berget, måler i grunnen spesielt bra.
    Og i tilfellet noen lurer. Joda, målinger henger nøye sammen med hva vi foretrekker av lyd.

Hvorfor har ingen anmeldere tatt tak i dette som målekongen Orso har kjennskap til og fremlegger som "etablert kunnskap"?

Hvorfor har ingen av de utallige hifi journalistene som har kåret CM9 til referansehøyttaler tatt opp dette "problemet" som du og et par andre snakker om? Hvorfor er det kun "målemafian" på avforum som besitter denne eksepsjonelle kunnskapen?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men vi har også et utsagn fra nevnte Stereophile om Vienna Acoustics Beethoven Grand som måler ganske likt som CM9. Disse er også kjent for å være som balsam for ørene.
    " They're designed more for music lovers than for audiophiles "

Mange liker denne behagelige, varme klangen. Men demper man nesten opptil 5-10 db (Vienna) i mellomtoneområdet må det gå på bekostning av åpenhet og detaljer.
    Jeg kunne gjerne tenkt meg 2 lytterom hvor det andre paret hadde vært en varmklingende høyttaler.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Men vi har også et utsagn fra nevnte Stereophile om Vienna Acoustics Beethoven Grand som måler ganske likt som CM9. Disse er også kjent for å være som balsam for ørene.
    " They're designed more for music lovers than for audiophiles "

Mange liker denne behagelige, varme klangen. Men demper man nesten opptil 5-10 db (Vienna) i mellomtoneområdet må det gå på bekostning av åpenhet og detaljer.
    Jeg kunne gjerne tenkt meg 2 lytterom hvor det andre paret hadde vært en varmklingende høyttaler.
    Det er egentlig en måte å kompensere en svakhet på. Et virkelig godt konstruert høyttaler vil både låte åpent, men samtidig behagelig.

Men selvsagt har det også sammenheng med frekvensresponsen og akustikken man får i det spesifikke rommet. En naken og minimalistisk stue vil aldri gi gode forhold til en åpen høyttaler. En dip i presensområdet vil da gjøre det mer spiselig, men da innfører man også svakhet for å dekke over en annen svakhet. Da begynner man egentlig å bevege seg ganske langt bort ifra virkelig god og troverdig lydgjengivelse. Det er forsåvidt helt greit når man ikke har andre muligheter og det gjør at man koser seg med musikken. Hadde sikkert vurdert samme bane dersom jeg var tvunget til det.

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå finnes det ikke bedre måleredskap enn ens egne ører. Jeg stoler mye mer på dem enn noen obskure målinger. Dessuten stoler jeg mer på profesjonelle testere fra flere uavhengige magasiner, enn "ekspertise" på AV-forum, i alle fall i enkelte sammenhenger.

Når man lytter til Mentor og CM9 side ved side, så hører man tydelig at lydbildet trekker seg bakover når man svitcher fra Mentor til CM9. Det betyr ikke at lyden forsvinner eller at detaljer blir borte. Lyden blir annerledes. Da jeg testet så syntes jeg lyden ble roligere og falt mer på plass med CM9. Men andre foretrekker Dalis noe mer frempå lyd, selvsagt. Det er bare en selv som kan avgjøre hva som er subjektivt best.

Jeg sier ikke noe negativt om Dali, men merker meg at du og endel andre har dette behovet for å omtale B&W i negative former. Jeg skal ikke henge meg opp i dette, men jeg antar det ikke er uten grunn at B&W verden over er anerkjent og at eiere holder seg veldig trofaste mot dette merket.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor har ingen anmeldere tatt tak i dette som målekongen Orso har kjennskap til og fremlegger som "etablert kunnskap"?
    De målingene som det vises til er da relevant i forhold til å beskrive lyden fra høyttalerne.

Noen liker en varmere klang ala B&W CM-serien eller Vienna for den del. Andre liker den mere åpne/frempå/detaljerte klangen fra f.eks Dali, Kef, Monitror Audio osv...

Side 5 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •