B&W CM9 vs Dali Mentor 6 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 156
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Som tidligere nevnt har jeg lyttet til ulike CM høyttalere. Har alltid opplevd de som noe innelukket og mørke. Når noen nevner det motsatte, ble jeg litt nysjerrig og googlet etter målinger. Og jeg fant en semianekoisk måling av CM9. Det er den lilla grafen.

Som man kan se fra målingen, så har CM9 en solid dip i området fra ca. 1,5k til 9k. Dette er deler av det viktige presensområdet og en dip her gjør at det låter veldig mykt. Men det vil også gjøre at høyttalerne mangler åpenhet. Vienna har en litt likende respons. Etter 10k stiger grafen igjen og det gir en følelse av mer luft i toppen. Det er helt klart en farget gjengivelse og et godt stykke ifra nøytralt. Det er nok en høyttaler som tar hensyn til dårlige akustiske forhold og er vanskelig å få låte hardt. Men man mister også innsikt i kildematerialet. Nå skal ikke nødvendigvis en høyttaler måle snorrett, men gjerne ha litt gradvis fallende kurve fra bassen ned til diskanten.

Fant ingen måling av Mentor 6, men av Helicon 400 Mk2 og Euphonia MS4.

Først Helicon 400 Mk2:

Euphonia MS4 (lilla):

Dali høyttalerne har ikke tilsvarende dip i prensensområdet, men spesielt Helicon 400 mk2 har en forhøyning i diskanten. Alikevel måler disse ganske mye mer nøytralt enn CM9 ser det ut som.
    Men som en annen tidligere nevnte, en høyttaler som Dali kan bli mer problematisk i et udempet rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var denne målingen av CM9 jeg nevnte før, men ikke sendte ved link til.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Sammenlignet CM8 mot Dali Mentor 6 en gang. Samme plassering omtrent på centimeteren for begge to og samme elektronikk.
    Mentor 6 spilte enkelt og greit ringer rundt CM8. Mye strammere i bassen og åpnere oppover i frekvensområdet. CM8 låt pløsete og slapp i bassen og diskanten var mørk og litt innelukket.

Men dette var som sagt CM8. Jeg har hørt CM9 senere, men i et annet sted og rom og der var ingen Mentor å sammenligne med. Fikk dog bedre inntrykk av CM9.

Sørg for at du får høre begge høyttalerne hos Klubben under samme forhold (plassering og elektronikk).

Eller du kan kjøpe mine aktive Adam Column Mk3 som er vesentlig bedre enn begge, men til noe høyere pris. 8)
    Cm8 ble da kåret til "årest beste" høyttaler i mellomklassen, av lyd&bildet..
    Vet ikke helt hva du mener med at mentor 6 er mer åpen oppover i frekvensområdet? Var det isåfall i mellomtoneregisteret, har ihvertfall jeg til gode å høre bedere enn cm8 i samme prisklasse.. For å sitere lydogbildet: (som tydelighvis har gansk lik oppfattning som meg)
    Kevlar mellomtonen gir stor wow faktor og maler ut både manns- og kvinnestemmer med en realisme og brystklang som er uvanlig å høre i denne prisklassen..

Men så er det nå sånn igjen, at smaken er som baken

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av merik82
    Vet ikke helt hva du mener med at mentor 6 er mer åpen oppover i frekvensområdet? Var det isåfall i mellomtoneregisteret, har ihvertfall jeg til gode å høre bedere i samme prisklasse.. For å sitere lydogbildet: (som tydelighvis har gansk lik oppfattning som meg)
    Kevlar mellomtonen gir stor wow faktor og maler ut både manns- og kvinnestemmer med en realisme og brystklang som er uvanlig å høre i denne prisklassen..

CM-serien har en mørkere klang enn Mentor-serien. Slik er det bare.
    En positiv måte å si det på, er å si at den låter "varmere". Den negative måten å forklare det samme med, er å si at den låter mer "lukket"

Tilsvarende kan man på en positiv måte om Mentor si at den låter åpen og detaljert. Eller på en negativ måte at den er for frempå eller spiss i toppen.

Om en velger den ene eller andre måten å forklare det samme fenomenet på, vil avhenge av preferanser/smak, hvilket rom en har hørt dem i og med hvilken elektronikk.

Personlig tror jeg at jeg foretrekker B&W, selv om jeg utmerket godt forstår hva Dali-folket mener når de sier at mentorene har en mer åpen klang.

Det dipet som CM9 har området fra ca. 1,5k til 9k er nok et faktum enten en liker det eller ikke. Det tar likevel ikke fra CM-serien de kvalitetene som den har i mellomtonen og det at de er mer tilgivende enn Dali i forhold til rommets akustikk.

Hvor mange tester den ene aller andre av de har vunnet i Lyd og Bilde eller EISA-priser for den del, betyr mindre. Her tror jeg den enkelte bare må finne ut hva som passer best i forhold til egen smak og eget rom.

Newcomer Daggerm sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøye meg, her har det skjedd mye siden sist jeg var innlogga!

Takk for alle svar og tips. Men føler jeg er mer forvirret nå...

Jeg vil påpeke at høyttalerne skal brukes til film og spill, IKKE musikk. Og som jeg nevnte i førsteposten så har jeg sub (SVS SB12-NSD) og nå også receiver (Yamaha RX-A3010).

Jeg har en liten stue, så bakhøyttalere og effektforsterker skal jeg vente med til jeg evt. flytter.

Jeg handlet høytalerne hos Budal Radio (de har nettside; budalradio.no). Men etter som jeg forsto det så var det ikke aktuelt å bytte i noe annet, og som dere ser så er det uansett dårlig med B&W og Dali der. Noe som igjen fører meg til et annet problem; jeg har ikke mulighet til å lytte på noen av de nevnte høyttalerne, da jeg ikke har funnet noen som selger de i Haugesund eller på Karmøy.

Soundgarden har ikke disse høyttalerne, og HIFI-klubben finnes ikke i mitt nærområde. Mulig jeg må vurdere noen andre høyttalere...

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behold RF-7'ene, og bytt W'en... Tydeligvis mye lettere!

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    En positiv måte å si det på, er å si at den låter "varmere". Den negative måten å forklare det samme med, er å si at den låter mer "lukket"

Tilsvarende kan man på en positiv måte om Mentor si at den låter åpen og detaljert. Eller på en negativ måte at den er for frempå eller spiss i toppen.

Om en velger den ene eller andre måten å forklare det samme fenomenet på, vil avhenge av preferanser/smak, hvilket rom en har hørt dem i og med hvilken elektronikk.

Personlig tror jeg at jeg foretrekker B&W, selv om jeg utmerket godt forstår hva Dali-folket mener når de sier at mentorene har en mer åpen klang.

Det dipet som CM9 har området fra ca. 1,5k til 9k er nok et faktum enten en liker det eller ikke. Det tar likevel ikke fra CM-serien de kvalitetene som den har i mellomtonen og det at de er mer tilgivende enn Dali i forhold til rommets akustikk.

Hvor mange tester den ene aller andre av de har vunnet i Lyd og Bilde eller EISA-priser for den del, betyr mindre. Her tror jeg den enkelte bare må finne ut hva som passer best i forhold til egen smak og eget rom.

Forsøker du å si at det er irrelevant hvorvidt en høyttaler har sopet inn Eisa pris og vært kåret til referanse i "hytt og gevær" av alskens hifi-presse? Forteller det ikke noe om kvaliteten syns du når en høyttaler blir så kollektivt rost opp i skyene hvor enn man snur seg?

Isåfall er jeg sterkt uenig med deg.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva du mener med at mentor 6 er mer åpen oppover i frekvensområdet? Var det isåfall i mellomtoneregisteret, har ihvertfall jeg til gode å høre bedere enn cm8 i samme prisklasse.. For å sitere lydogbildet: (som tydelighvis har gansk lik oppfattning som meg)

Ikke bare av lyd og bilde forøvrig, men nærmest av en samlet hifi-presse i flere land har dette vært gjennomgangsmelodien. For meg vitner dette om at de med kompetanse, vurderer 9 av 10 personer CM8/9 som noe av det aller ypperste du får tak i når det gjelder sine respektive prisklasser. Og samtlige anmeldere skryter av hvor oppløst og luftig lydbilde disse har. Da blir det vanskelig å ta påstander om "sponplate" eller "teppe" veldig seriøst.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daggerm
    God kveld,

I dag kjøpte jeg meg et par Klipsch RF-7 Classic, men ser meg nå nødt til å returnere disse i morgen da fruen i huset ikke ble særlig fornøyd. Hun mente de var altfor store og finishen var stygg. Jeg er til dels enig, og jeg fikk heller ikke plass til senterhøyttaleren i tv-benken.

Derfor er jeg nå på jakt etter noen andre høyttalere som låter like bra og har samme trøkk som Klipsch, men som er mindre og har finere finish.

Har sett og lest litt rundt på nettet og kommet frem til to alternativ: B&W CM9 og Dali Mentor 6.

Hva bør jeg velge? Jeg ser veldig mye film, så det er viktig at de jeg velger passer best til det.

Jeg vurderer også å skaffe meg Yamaha RX-A3010 som receiver.

PS: Jeg har subwoofer, SVS SB12-NSD.
    Jeg kjører fullt Ikon surround. 6 i front vokal 2 og onwall bak. XTZ 12.16 for torden. Jeg har hørt på Mentor, og de er enda fetere i lydleveringen, så det bør være et godt valg. CM9 er anereledes, fetere mellomtone, ikke fullt så bra dsikant. Bass har vel aldrig vært B&W sin sterke side, men de løser du med en subb. Jeg ville testet Mentor.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ha vurderte XTZ. Mye mer for pengene da det er mindre mellomledd.
    XTZ High End | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    Dessuten har du 14 angrefrist når du kjøper på nettet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Soundgarden i Haugesund har kanskje inne noe av JBL, System Audio eller Dynaudio du kan lytte til ? Evt låne med deg hjem.

Lsound har f.eks disse som burde bli lettere å drive for en receiver :
    Definitive Technology Mythos STS Gulvhøyttaler - 2x4.5"+5"x10" bass + PR - L-Sound AS

Disse er tungdrevne, men ble utrolig imponert nårnjeg lyttet til de :
    Dynaudio Fokus 220 i sort ask, selges rimelig. Som nye og kvittering følger med

Løp og kjøp :
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...6664&cat=last7

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten

Som du nevner til slutt her.. Man skal ikke se seg blind på tester her og der, men heller finne sine egene preferanser til hva bra lyd er..
    Men alikevel:
    Skulle jeg kjøpt meg mitt første annlegg ville jeg heller forholdt meg til f.eks lydogbildes ekpertise i motsettning til mange av disse "fanboy" svarene man finner i dennne tråden..
    Lydogbildes journalister er jo bare mennesker de å, men et snev av nøytralitet må de vel ha.. I tillegg, er vel et av kriteriene for å kåre "året høyttaler" , at man har hørt alle høyttalerne i denne prisklassen.. Noe jeg mistenker ikke alle i denne tråden har gjort..

Til ts: Om du skal bruke høyttalerne til film og spill, ville jeg ihvertfall beholdt klipsch..
    Tror hverken dali eller b&w kan matche klipsch på de nevnte områdene..

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg kjøpt meg mitt første annlegg ville jeg heller forholdt meg til f.eks lydogbildes ekpertise i motsettning til mange av disse "fanboy" svarene man finner i dennne tråden..
    Kan være enig i at fanboysvarene heller ikke er så relevante. Vi er da ikke så uenige ser du... Når en høyttaler får mange gode tester, er det jo selvsagt også en indikasjon på at det er en god høyttaler, men ikke dermed om det er den "rette" høyttaleren. Lesing av tester vil heller ikke kunne gi noe svar på hvilken som er den beste av disse to høyttalerne. Der vil nemlig svaret avhenge av smak/preferanser, rom og elektronikk. Da er i såfall den beskrivelsen testen gir av høyttalerens lydkarakteristikk mer interessant enn om den "vant" testen eller ikke.

Til trådstarter: Hvis jeg forstår deg rett, så har du ikke mulighet til å lytte til høyttalere hos Budal heller? Jeg syns jo det er litt dårlig av dem hvis de ikke er villige til å la deg bytte helt nye høyttalere i andre fra samme butikk... Ser at de har bl.a kef og Vienna i sortimentet sitt (f.eks Kef XQ40 som utvilsomt burde være interessant i sammenlikningen med mentor og CM)...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Jeg kjører fullt Ikon surround. 6 i front vokal 2 og onwall bak. XTZ 12.16 for torden. Jeg har hørt på Mentor, og de er enda fetere i lydleveringen, så det bør være et godt valg. CM9 er anereledes, fetere mellomtone, ikke fullt så bra dsikant. Bass har vel aldrig vært B&W sin sterke side, men de løser du med en subb. Jeg ville testet Mentor.

Ikke fullt så bra diskant på CM9, kan du utdype? Dette er nemlig stikk i strid med tilbakemeldingene man får fra verdens hifi-presse på denne høyttaleren. Se linkene mine fra test i lyd og bilde, og test av CM9 pluss valgt til høyttalere i årets anlegg i 2010 hos fidelity tidligere i tråden.

Bass har aldri vært B&W sterkeste kort sier du. Det kan medføre riktighet, men med CM9 får du bassen din, det kan jeg garantere. Hvis elektronikken henger med vel og merke. Selvom CM9 er forholdsvis liten av størrelse så spiller den imponerende bra mtp bassgjengivelse.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ville ha vurderte XTZ. Mye mer for pengene da det er mindre mellomledd.
    XTZ High End | Surround.no - Høyttaler-spesialisten
    Dessuten har du 14 angrefrist når du kjøper på nettet.
    +1

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Ikke fullt så bra diskant på CM9, kan du utdype? Dette er nemlig stikk i strid med tilbakemeldingene man får fra verdens hifi-presse på denne høyttaleren. Se linkene mine fra test i lyd og bilde, og test av CM9 pluss valgt til høyttalere i årets anlegg i 2010 hos fidelity tidligere i tråden.

Bass har aldri vært B&W sterkeste kort sier du. Det kan medføre riktighet, men med CM9 får du bassen din, det kan jeg garantere. Hvis elektronikken henger med vel og merke. Selvom CM9 er forholdsvis liten av størrelse så spiller den imponerende bra mtp bassgjengivelse.
    Hva f! Får du betalt av b og w for å presse folk til å like disse eller? Du må da for all del huske at hifi-pressen ikke nødvendigvis representerer forbrukernes kollektive meninger! Du tolererer ikke at majoriteten av de som har kommentert cm9 her i tråden synes de låter dempet i øvre mellomtone og mørk diskant, noe som nå har blitt bevist med kurver tidligere i tråden og du angriper raskt alle som har en annen meningen enn derimot "alle" i pressen som du så fint skriver! Jeg mener at for å få et fint lydbilde med nøytral mellomtone og superoppløst diskant så burde ts vurdere xtz 99.36 mkII. Du må jo tross alt ikke glemme dette Gilmour at 99.26 mkI slo B&W 805 som allround høyttaler til tross for enorm prisforskjell! Dette var noe pressen sa og det liker jo du, så hvorfor bytter du ikke til disse høyttalerne selv da 99.36mkII iallefall bør banke hele cm serien til B&W ned i støvlene? Pressen er ikke folket og mange her inne beholder garantert 805 istedet for å bytte til 99.26!

Du oppfører deg som en bølle som presser folk til å gå for B&W pga. Pressens synspunkt, ikke deres egne. I tillegg kverulerer du med etablerte fakta...

Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder meg neutral til denne diskusjonen.

Til trådstarter:grin:

Hjemmekino 10 og 11/2011 har stor test av høyttalere opp til 25k. Viser bare til de to du spør om

Dali mentor 6
    Karakter 5/6
    +Flott oppløsning
    + Dynamisk og spillevillig
    + Skikkelig kvalitetsfølelse
    - Diskanten kan bli litt påtrengende

B & W cm9
    Karakter 6/6
    + Stillig og veldreid
    +Deilig og behagelig lyd
    +Flott oppløsning og sammenheng
    -Kan bli litt "boomy" i mellombassen

Håper det hjelper mht valget, lykke til

Mvh

Jimbeam

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Hva f! Får du betalt av b og w for å presse folk til å like disse eller? Du må da for all del huske at hifi-pressen ikke nødvendigvis representerer forbrukernes kollektive meninger! Du tolererer ikke at majoriteten av de som har kommentert cm9 her i tråden synes de låter dempet i øvre mellomtone og mørk diskant, noe som nå har blitt bevist med kurver tidligere i tråden og du angriper raskt alle som har en annen meningen enn derimot "alle" i pressen som du så fint skriver! Jeg mener at for å få et fint lydbilde med nøytral mellomtone og superoppløst diskant så burde ts vurdere xtz 99.36 mkII. Du må jo tross alt ikke glemme dette Gilmour at 99.26 mkI slo B&W 805 som allround høyttaler til tross for enorm prisforskjell! Dette var noe pressen sa og det liker jo du, så hvorfor bytter du ikke til disse høyttalerne selv da 99.36mkII iallefall bør banke hele cm serien til B&W ned i støvlene? Pressen er ikke folket og mange her inne beholder garantert 805 istedet for å bytte til 99.26!

Du oppfører deg som en bølle som presser folk til å gå for B&W pga. Pressens synspunkt, ikke deres egne. I tillegg kverulerer du med etablerte fakta...

Hehehe, herregud, nei naturligvis får jeg ikke betalt av B&W for å booste dere høyttalere. Kan du ikke spare deg denslags usaklig fantasirabling?

Og jeg presser heller ikke folk til å gå for CM9 eller andre B&W høyttalere. Hvor er det du tar disse påstandene fra?

Det jeg vil ha frem er at det ikke er seriøst å påstå at CM8/9 har en sponplate foran seg eller låter som med et teppe sammenlignet med Dali mentor, når samtlige anmeldere og erfarne hifi-journalister _skryter_ av det stikk motsatte. Nemlig at Cm8/9 er vanvittig oppløst, luftig og med en god diskantgjengivelse. Jeg mener ikke at en enkelt skribent har fasiten, på ingen måte. Men når en så massiv mengde anmeldelser og artikler (jeg har linket til 2-3 stk hittil i tråden for eksempelets skyld), så forteller dette noe ganske så håndfast.

Mener du kanskje at du og et par til her på forumet kan dette bedre enn hele verdens hifipresse? Jeg vet hvem jeg stoler på når det gjelder det valget, la det være sagt.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hehehe, herregud, nei naturligvis får jeg ikke betalt av B&W for å booste dere høyttalere. Kan du ikke spare deg denslags usaklig fantasirabling?

Og jeg presser heller ikke folk til å gå for CM9 eller andre B&W høyttalere. Hvor er det du tar disse påstandene fra?

Det jeg vil ha frem er at det ikke er seriøst å påstå at CM8/9 har en sponplate foran seg eller låter som med et teppe sammenlignet med Dali mentor, når samtlige anmeldere og erfarne hifi-journalister _skryter_ av det stikk motsatte. Nemlig at Cm8/9 er vanvittig oppløst, luftig og med en god diskantgjengivelse. Jeg mener ikke at en enkelt skribent har fasiten, på ingen måte. Men når en så massiv mengde anmeldelser og artikler (jeg har linket til 2-3 stk hittil i tråden for eksempelets skyld), så forteller dette noe ganske så håndfast.

Mener du kanskje at du og et par til her på forumet kan dette bedre enn hele verdens hifipresse? Jeg vet hvem jeg stoler på når det gjelder det valget, la det være sagt.
    Så du sier CM8/9 er de perfekte høyttalerne til all musikk? til alle rom? til all elektronikk?
    Vi har alle forskjellige preferanser...noen liker god bass, noen verdsetter mellomtone. Slik hifipresse tester høyttalerene i meget gode akustiske rom, slik er det vel ikke i vanlige stuer, kanskje B&W ikke føler seg hjemme "hjemme"?

Jeg hører på rock, heavymetal, blackmetal osv. noe B&W ikke duger noe særlig til, Dali passer bedre til den sjangeren.
    Som det nevnes i tråden her, se på XTZ.

De slo vel en B&W stativhøyttaler til mange ganger prisen?
    Lyd er subjektivt, å kjøpe produkter etter tester blir for dumt.. gå å hør selv, med forskjellig elekktronikk og musikk.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    Så du sier CM8/9 er de perfekte høyttalerne til all musikk? til alle rom? til all elektronikk?
    Vi har alle forskjellige preferanser...noen liker god bass, noen verdsetter mellomtone. Slik hifipresse tester høyttalerene i meget gode akustiske rom, slik er det vel ikke i vanlige stuer, kanskje B&W ikke føler seg hjemme "hjemme"?

Jeg hører på rock, heavymetal, blackmetal osv. noe B&W ikke duger noe særlig til, Dali passer bedre til den sjangeren.
    Som det nevnes i tråden her, se på XTZ.

De slo vel en B&W stativhøyttaler til mange ganger prisen?
    Lyd er subjektivt, å kjøpe produkter etter tester blir for dumt.. gå å hør selv, med forskjellig elekktronikk og musikk.

Nei, jeg har ikke uttalt noe i nærheten av at B&W CM8/9 er perfekte til alle rom, til all elektronikk og til all musikk? Hvor har du fått det fra?

Det hadde vært en fordel om du og andre i denne tråden faktisk leser hva jeg skriver, istedet for hva dere tror/håper jeg skriver, for så å argumentere mot sistnevnte alternativ.

Jeg har tatt utgangspunkt i påstander jeg mener er helt grunleggende feil fra flere debattatanter: nemlig at lydsignaturen i CM8/9 skulle minne om en sponplate foran eller et teppe som dekker for. Altså at den spiller med et slags filter. Dette er som nevnt svært merkelig når all seriøs kunnskap og erfaring forteller det stikk motsatte, nemlig at høyttalerne er svært oppløst, luftig og med en god diskantgjengivelse.

At Dali høyttalere, det være seg Mentor6 eller andre modeller kan foretrekkes av den enkelte er jeg helt enig, og jeg har heller aldri påstått noe annet.

Til slutt: at B&W ikke passer til rock og heavy er etter mitt syn en stor myte som har fått lov å etablere seg

Side 4 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •