B&W CM9 vs Dali Mentor 6 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 156
    Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Helt ærlig, hvis du ikke greier å oppfatte konstruktive tilbakemeldinger så trykk deg inn på B&W-Klubben tråden, så kan du skryte så mye du vil der.

Denne tråden har sklidd helt ut av formålet sitt..
    Min tråd

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hadde du noe å bidra med i debatten? Er du også av samme oppfatning, CM9 er pågående og masete i toppen, men ikke Dali som nettopp er kjent for akkuratt dette?
    Jeg har bidratt til debatten, sagt min mening om CM8 (ikke CM9, men nå er de ganske like).

Har selv hatt DM683, byttet til klipsch pga skrikende diskant og lyttetretthet. (gud forby, for en skrikehøyttaler tenker du)
    Med Klipsch er jeg meget fornøyd, skrikingen er borte.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Ikke mange gode råd her.

Forrige ville valgt Dali uten å ha lyttet til noen av høyttalerne
    Ville jo selvfølgelig hørt på høyttalerene hvis det var jeg som skulle hatt dem. Regner med at trådstarter kommer til lytte på begge før han eventuelt bestemmer seg for en av dem. Men med den erfaringen jeg har med begge merkene så holder jeg en knapp på Dali fremfor B&W.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og denne tråden ser ut til å ende i en krig mellom B&W og Dali fanboys, eller det man selv besitter? Blir for dumt, etter min mening!

Hjelp heller trådstarter på vei, ikke gjør han enda mer forvirret.
    Jeg tenker som så at trådstarter liker høyttalere med noe frempå lydsignatur, etter som han i utgangspunktet valgte RF-7 Classic (som er kjent for å være nokså aggressive sådan).
    Dali vil nok komme nærmere Klipsch, enn B&W generelt - tatt lydsignaturen i betrakning. I tillegg er B&W kjent for å være notorisk tungdreven. En receiver som trådstarter refererer til er ikke nok til å få noen av de gulvstående B&Wene til å låte "legendarisk" (som noen kaller de).
    Dali er mer tilgivende når det kommer til effekt.

Men det finnes så mye å velge i, demoer er obligatorisk!

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt et par modeller fra begge merker, deriblant cm7 og mentor 6. Disse låter veldig forskjellig, og det som imponer mest i butikkdemo er ikke nødvendigvis den du blir mest fornøyd med hjemme. Dali med sin hybrid-diskant har et veldig fokus på overtonene, og i en sammenligningstest kan jeg skjønne at enkelte mener at b&w har "et teppe" rundt seg i forhold, som enkelte uttrykker det. Cm-serien har ikke dermed dårlig diskant, langt derifra, men ikke like mye fokus på overtonene som dali. I mitt rom ble det imidlertid litt mye av det gode med dali. Jeg skulle foretrukket dem i et rom med bedre akustikk. Slik sett er nok b&w et tryggere kjøp. Cm-serien sin mellomtone gir også svært naturtro stemmegjengivelse syns jeg. En litt for behersket bassgjengivelse gjør at de kanskje kan fremstå som litt kjedelige for enkelte. Begge er utvilsomt blant de beste i prisklassen, men det er jo selvsagt avhengig av smak. Hvis du vurderer begge disse som er såpass forskjellige, så burde det imidlertid være rom for å vurdere flere merker også...

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Jeg har hatt et par modeller fra begge merker, deriblant cm7 og mentor 6. Disse låter veldig forskjellig, og det som imponer mest i butikkdemo er ikke nødvendigvis den du blir mest fornøyd med hjemme. Dali med sin hybrid-diskant har et veldig fokus på overtonene, og i en sammenligningstest kan jeg skjønne at enkelte mener at b&w har "et teppe" rundt seg i forhold, som enkelte uttrykker det. Cm-serien har ikke dermed dårlig diskant, langt derifra, men ikke like mye fokus på overtonene som dali. I mitt rom ble det imidlertid litt mye av det gode med dali. Jeg skulle foretrukket dem i et rom med bedre akustikk. Slik sett er nok b&w et tryggere kjøp. Cm-serien sin mellomtone gir også svært naturtro stemmegjengivelse syns jeg. En litt for behersket bassgjengivelse gjør at de kanskje kan fremstå som litt kjedelige for enkelte. Begge er utvilsomt blant de beste i prisklassen, men det er jo selvsagt avhengig av smak. Hvis du vurderer begge disse som er såpass forskjellige, så burde det imidlertid være rom for å vurdere flere merker også...

Helt riktig observert angående stemmegjengivelsen og FST mellomtonen på CM serien. På dette punktet er serien banebrytende til prisen, og jeg har ikke hørt noe i nærheten på akkuratt dette punktet. Spesielt kvinnevokal gjengis imponerende.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Min er faring med CM9, er at de blir så fort "masete" i øvre registeret... men låter helt greit da, men aldri hatt sansen for CM serien, eller den foregående 703 modellen (som jeg har eid selv).

Men finnes jo uansett andre merker enn Bw og Dali også .
    "Masete" ? Vet nesten ikke om jeg tør å si det her i tråden, siden tråden har en viss aggresjon i seg. Men jeg er Hvertfall dypt uenig der. Noen ganger høres det ut som at man har dempa toppen flere db med EQ og lyden ikke helt klarer å åpne seg. Frekvensresponsen på målinger viser en dempa topp på CM9. Men det blir rene tall. Synes de er svært behagelig å lytte til og er mange ganger misunnelig på den klangen selv. Men ofte mangler det litt sprut også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger et teppe over CM9? Mens Mentor spiller mer åpent og bredere?
    Jeg er fristet til å ta noen ord i min munn som ikke hører hjemme på trykk.

Jeg mener, helt fair å foretrekke Dali fremfor B&W, det har jeg ingen problemer med. Men å hevde at CM9 spiller med et "teppe" sammenlignet med Mentor6 er rett og slett latterlig. CM9 har integrert flere tekniske løsninger fra den high end prisvinnende 800 serien til B&W. Høyttalerne har sin største og mest anerkjente styrke nettopp ift dette med å spille åpent,ekstremt oppløst i de øvrige registre.Mentor har sine styrker helt andre steder.
    Jeg syns selv det høres ut som at det står en sponplate foran CM9, høres ikke bra ut. Jeg har hørt CM9 på mye forskjellig forsterkere og sammen med classe, spilte dem veldig bra. Men det å kjøpe en høyttaler til 20k og en forsterker til nesten dobbelte prisen for å drive dem bra er bak mål. Så har du ikke muligheten til det, så er det bare å kjøre på mentor. Gir deg mye mer for pengene og du har en suveren allround høyttaler.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Timeout!

Denne tråden har gått mer og mer over til munnhuggeri mellom B&W og Dali fanboys, og omhandler mindre og mindre faktiske forskjeller mellom de to høyttalerkandidatene til trådstarter.

Som moderator er jeg fristet til å stenge tråden, siden begge høyttalere nå er ganske grundig omtalt i subjektive ordelag fra begge sider.

Jeg velger som god moderator å la tvilen komme de mange tiltalte i tråden til gode foreløpig, men oppfordrer alle til følgende:

IKKE karakteriser andre debattanter. Det blir fort respektløst og sårende.
    Fokuser heller på de ulike høyttalernes ytelser. Her kan man gjerne være så subjektiv og bastant man vil. Det må være lov å ytre ærlige, subjektive meninger om hvordan ting låter. Er man uenig, så unngå å si noe om den som er uenig med deg, men kom heller med saklig motargumentasjon.

Vi moderatorene har mottatt klager fra begge leire. Denne tråden har nå fokus, og det er allerede overtramp i den fra begge sider. Før jeg går inn og modererer aktivt (sletter) bør alle gå gjennom det de selv har skrevet tidligere i tråden. For de som klager har som regel begått personangrepslignende blundere i tråden selv.

Tråden får leve litt til.

Og til trådstarter: Som du skjønner er dette med lydpreferanser en veldig subjektiv og personlig greie. Jeg vil anbefale at du tar med musikk du liker (en av fordelene vi som fortsatt kjøper CD-plater har) og lytter på kandidatene selv og så går for det DU liker.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frebaa
    Jeg syns selv det høres ut som at det står en sponplate foran CM9, høres ikke bra ut. Jeg har hørt CM9 på mye forskjellig forsterkere og sammen med classe, spilte dem veldig bra. Men det å kjøpe en høyttaler til 20k og en forsterker til nesten dobbelte prisen for å drive dem bra er bak mål. Så har du ikke muligheten til det, så er det bare å kjøre på mentor. Gir deg mye mer for pengene og du har en suveren allround høyttaler.

Som sagt må jeg si at jeg finner dette ekstremt merkelig og ikke minst uforståelig. Hvordan kan det ha seg at en samlet hifipresse og anmeldelser tvert imot skryter av CM serien på eksakt dette punktet med oppløsning og luft i lydbildet?

Hvordan kan det ha seg at høyttaleren er viden kjent for akkuratt disse egenskapene? Hvorfor har ingen anmeldere tatt tak i denne "sponplaten" som du mener CM9 besitter? Slikt måtte vært essensielt å få frem i en anmeldelse?

I det hele tatt fremstår det underlig at _akkuratt_ de to områdene CM9 er ment å være referanse: nemlig hva gjelder lyttetretthet og åpent/luftig lydbilde, der påstår folk det stikk motsatte.

Newcomer lifoidua sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen problemer med bassen i mine CM8 som er Bi-ampet på en rx-v3067. Men det blir nok bedre med effekt-trinn.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt må jeg si at jeg finner dette ekstremt merkelig og ikke minst uforståelig. Hvordan kan det ha seg at en samlet hifipresse og anmeldelser tvert imot skryter av CM serien på eksakt dette punktet med oppløsning og luft i lydbildet?

Hvordan kan det ha seg at høyttaleren er viden kjent for akkuratt disse egenskapene? Hvorfor har ingen anmeldere tatt tak i denne "sponplaten" som du mener CM9 besitter? Slikt måtte vært essensielt å få frem i en anmeldelse?

I det hele tatt fremstår det underlig at _akkuratt_ de to områdene CM9 er ment å være referanse: nemlig hva gjelder lyttetretthet og åpent/luftig lydbilde, der påstår folk det stikk motsatte.
    Det er _min_ mening, jeg kunne ikke brydd meg mindre hva andre mener om en høyttaler. Jeg går ikke ut å kjøper en høyttaler for at andre mener den er bra, jeg kjøper en høyttaler jeg selv synes er bra.

Lyd er subjektivt og det her er et veldig godt eksempel på det. Du synes dem låter bra og jeg synes dem låter dårlig. Hvem har feil ? Ingen. For lyd er subjektivt.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frebaa
    Det er _min_ mening, jeg kunne ikke brydd meg mindre hva andre mener om en høyttaler. Jeg går ikke ut å kjøper en høyttaler for at andre mener den er bra, jeg kjøper en høyttaler jeg selv synes er bra.

Lyd er subjektivt og det her er et veldig godt eksempel på det. Du synes dem låter bra og jeg synes dem låter dårlig. Hvem har feil ? Ingen. For lyd er subjektivt.

Jeg forventer svar på spørsmålene jeg stilte.

[MODERATORKOMMENTAR: Slettet en del, du får PM]

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM9 anmeldelse fra samme magasin:

Bowers & Wilkins CM9 | Lyd & Bilde

Lydkvalitet
    Dette er testens største høyttalere, og det kan vi også høre på lyden. Her er det høy gåsehudfaktor fra første tone! CM9 leverer et storslått lydbilde, og er samtidig svært nøyaktig i måten den tegner opp instrumenter og vokalister på.

Dette er med andre ord en ekte hi-fi høyttaler som kan tilfredstille kresne lyttere. Diskanten er meget finkornet og gjengir massevis av detaljer, uten å bli for lys eller an*strengende

Test i Fidelity, og CM9 med i årets anlegg 2010:

http://audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity42.pdf

Med en i
    mine ører nær optimal balanse mellom oppløsning som skaper
    luft og mykhet blandet med en ekte distinkt reproduksjon av
    cymbaler og andre metalliske lyder. Ikke spor av hardhet å
    finne!

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Daggerm
    PS: Kom på i dag at det ikke er angrerett når man kjøper rett fra butikk, og fikk bekreftet dette fra butikken og. Så må selge høyttalerne selv. Si ifra hvis dere vet om noen som kan være interessert i å kjøpe RF-7 med RC 62.2 senterhøyttaler.
    Hvilken butikk handlet du hos? Det kan jo være at de er villige til å bytte hvis du finner andre høyttalere i samme butikk. Du taper fort en del tusenlapper på å selge de videre selv om de er som nye...

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM9.. 3 veis høyttalere med 4 elementer som veier 26,6 kg? Høres ut som en billig sponkonstruksjon synes nå jeg. Jeg har ikke noen sterke meninger ovenfor hverken B&W eller Dali, men jeg synes dette er fryktelig dårlig i kilopris. Jeg er heller ikke særlig glad i proprietære løsninger og velger derfor å holde med mine egne høyttalere som bruker et av verdens aller beste høyttalerelementer som gruser både Dali og B&W sine Nemlig Seas Excel At disse også toppes av en Fountek NeoCD3 er jo ikke negativt Når det kommer til kabinett og elementbestykning så er ikke disse høyttalerne fra Dali og B&W særlig prestisjetunge...

Newcomer lifoidua sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå veier CM9 mer en Mentor 6

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lifoidua
    Nå veier CM9 mer en Mentor 6
    Ikke dersom du tar størrelsen på konstruksjonen med i betraktning

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    CM9.. 3 veis høyttalere med 4 elementer som veier 26,6 kg? Høres ut som en billig sponkonstruksjon synes nå jeg. Jeg har ikke noen sterke meninger ovenfor hverken B&W eller Dali, men jeg synes dette er fryktelig dårlig i kilopris. Jeg er heller ikke særlig glad i proprietære løsninger og velger derfor å holde med mine egne høyttalere som bruker et av verdens aller beste høyttalerelementer som gruser både Dali og B&W sine Nemlig Seas Excel At disse også toppes av en Fountek NeoCD3 er jo ikke negativt Når det kommer til kabinett og elementbestykning så er ikke disse høyttalerne fra Dali og B&W særlig prestisjetunge...
    Nå er det heldigvis lydkvaliteten som teller for de flest, ikke vekta. Og der har CM9 nærmest gjort rent bord i tester i sin prisklasse, og fått en Eisa-pris.

Den veier forresten like mye som tre ganger så høyt prisede B&W 804 Diamond, en highend høyttaler med samme fysiske mål som CM9, for dem som er opptatte av dette.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Ikke dersom du tar størrelsen på konstruksjonen med i betraktning
    Jo, spesielt da.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •