Hva er dynamikk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er dynamikk?

Hei.

Lurer på hva folk legger i ordet dynamikk i sammenheng med høyttalere?

Dynamikk er så vidt jeg vet skille mellom lave og høye lyd styrker ved samme volum. Kort fortalt.

Men kan ikke huske at jeg noen gang har hørt en ny høyttaler og tenkt; oi her var det mye dynamikk. Er mer lydbilde og lyd balanse jeg hører.

En høyttaler skal jo bare gjengi det signalet den får fra forsterkeren, så er jo egentlig det signalet som bestemmer om lyden som kommer ut av høyttaleren har mye dynamikk eller ikke.

Eller?
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ordet dynamikk for å beskrive forskjellen mellom høyt og lavt, ved samme volumnivå. En kompresjon av dynamikken vil jevne ut lydnivået mellom det som skal være høyt og det som er lavt.

Jeg regner med at en høyttaler med høy følsomhet og som trenger relativt lite effekt, naturlig vil virke mer dynamisk enn en tungdrevet en.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg bruker ordet dynamikk for å beskrive forskjellen mellom høyt og lavt, ved samme volumnivå. En kompresjon av dynamikken vil jevne ut lydnivået mellom det som skal være høyt og det som er lavt.

Jeg regner med at en høyttaler med høy følsomhet og som trenger relativt lite effekt, naturlig vil virke mer dynamisk enn en tungdrevet en.

Nivået mellom lavt og høyt vil vel fortsatt være det samme?
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkvalitetens skandaløse forfall | Lyd & Bilde

kanskje litt OT, men veldig bra artikkel, å står litt om hva noen mener dynamikk er værtfall.

edit. Dynamikk (musikk) - Wikipedia

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner hva du vil frem til, og lurer faktisk på om det du sier er riktig om man hadde målt det.

Det jeg har erfart er at en underdimensjonert forsterker, som er tilfelle i en del oppsett, vil kunne føre til redusert dynamikk når man nærmer seg maks utbytte og krevende last/frekvens. Når lydnivået skal opp, er det altså ikke mer krefter å hente.

Ved en lett/følsom last vil det i flere tilfeller være tilgjengelig med kraft og derfor det lydnivået som skal være der. I tillegg kan det være flere detaljer kommer frem selv ved lave lydnivå. Altså opplevd bedre dynamikk.

Dynamiske lydspor i film eller musikk er jo rimelig lett å forklare og påvise.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jada555
    Lydkvalitetens skandaløse forfall | Lyd & Bilde

kanskje litt OT, men veldig bra artikkel, å står litt om hva noen mener dynamikk er værtfall.

edit. Dynamikk (musikk) - Wikipedia
    Har faktisk lest den artikkelen før. Men er her er det dynamikken i lyd materialet som er tema, altså signalet til høyttaleren. Og ikke selve høyttaleren.
    Kanskje det er sånn at det ikke er noe som heter dynamikk i en høyttaler? Men at alt avhenger av signalet den får?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Jeg skjønner hva du vil frem til, og lurer faktisk på om det du sier er riktig om man hadde målt det.

Det jeg har erfart er at en underdimensjonert forsterker, som er tilfelle i en del oppsett, vil kunne føre til redusert dynamikk når man nærmer seg maks utbytte og krevende last/frekvens. Når lydnivået skal opp, er det altså ikke mer krefter å hente.

Ved en lett/følsom last vil det i flere tilfeller være tilgjengelig med kraft og derfor det lydnivået som skal være der. I tillegg kan det være flere detaljer kommer frem selv ved lave lydnivå. Altså opplevd bedre dynamikk.

Dynamiske lydspor i film eller musikk er jo rimelig lett å forklare og påvise.
    Skjønner hva du mener, men det vil jo bare gjelde hvis man spiller så høyt man bare kan. Også vil det jo være forsterkeren sin skyld at det blir sånn, og ikke høyttaleren. Så har jo egentlig ingenting å gjøre med høyttaleren sin dynamikk

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    innspillingen utgjør iallefall langt mer enn hva mp3, spotify og annet som folk klager på her inne noen gang vil kunne gjøre :P
    drit i "HD-bit" etc. cdformatet er plenty bra nok til alt så lenge det er utnyttet max

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Har faktisk lest den artikkelen før. Men er her er det dynamikken i lyd materialet som er tema, altså signalet til høyttaleren. Og ikke selve høyttaleren.
    Kanskje det er sånn at det ikke er noe som heter dynamikk i en høyttaler? Men at alt avhenger av signalet den får?
    en høytaler kan ikke annet enn å gjengi signalet den får, men det kan den gjøre dårlig eller bra. er det en sang med mye forskjellige lyder å toner, vil jeg tro en høytaler med flere elementer spiller bedre en en høtaler med 1 til alle lydene.

Dynamikk er det ørene på lytteren som bestemmer, bare mine 2 cent.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du mener, men det vil jo bare gjelde hvis man spiller så høyt man bare kan. Også vil det jo være forsterkeren sin skyld at det blir sånn, og ikke høyttaleren. Så har jo egentlig ingenting å gjøre med høyttaleren sin dynamikk
    Nå er ikke jeg noen ekspert på dette akkurat. Men kan tenke meg at kombinasjoner med underdimensjonert forsterker og vanskelig last/impedanskurve på en høyttaler kan påvirke den opplevde dynamikken. Har selv opplevd dette på noen B&W 600-serie drevet med en receiver. Relativt lav følsomhet, vanskelig impedanse og lav effekt gjorde at lydnivået ikke klarte å holde følge med det som var tiltenkt. Et effekttrinn gjorde at dynamikken økte, da receiveren ikke ble overbelastet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    værre om høyttaler blir overbelastet
    mye heller en stor høyttaler med masse membranareal og liten forsterker enn sveiseapparat på en liten kasse som uansett vil ha begrenset dynamisk kapasitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    værre om høyttaler blir overbelastet
    mye heller en stor høyttaler med masse membranareal og liten forsterker enn sveiseapparat på en liten kasse som uansett vil ha begrenset dynamisk kapasitet.
    Tja her er vel ikke jeg enig... forsterkeren skal jo ha kontroll på disse elkementene, Både til å sette de i gang og å bremse de igjen. Du får aldri skikkelig kontroll på elementene ved en underdimensjonert forsterker. Jeg har hørt oppset med små stativhøytalere, riktig nok av meget god kvalitet på forsterkere som mildt sagt var usannsynelig overdimensjonert i forhold til hva som kreves for å drive disse. jeg har også hørt og eid noen store høytalere med underdimensjonert forsterker og selv om du kunne spille musikk på de og ubehagelig høyt forsvant kontrollen raskt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er forsåvitt greit nok jeg vil si man får kontroll, men ikke max dynamikk med for liten forsterker
    rent teknisk sett er et stort høyttalerelement lettere å drive enn et lite. derfor øker følsomheten betydelig når man øker membranareal, MEN premissene må vær relativt like i en sammenligning.
    man kan ikke ta et 15" sub-element med smultringoppheng og 2-3cm slaglengde vs. en 10" med 5mm slaglengde og helt annen impdansekurve etc.

et stort membran vil sette mye mer luft i bevegelse ved samme spenning..(og bevege seg mindre ved samme lydnivå)
    "kontroll" er egentlig ikke så relevant om følsomheten oppgis ved samme 2.8V. forvrengning som man kunne vente seg å ha med kontroll å gjøre er et helt annet tema og har lite med selve størrelsen på membranet å gjøre

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan forsåvidt være enig med deg, mitt poeng var at store overdimensjonerte "sveiseaparater" ikke nødvendigvis er feil på en liten høytaler

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg mente var at ta f.eks en 12" fulltone, sett den opp mot en 1"diskant, 6"bas\mid og 6" bas. dynamikken må vel da bli mye bedre i sistnevnte?

Et element som skal produsere all lyden blir vel en tøff jobb?
    tannoy og Kef, produserer jo ht med bare et element, men da med "innfelt" diskant. så se bort i fra disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jada555
    Det jeg mente var at ta f.eks en 12" fulltone, sett den opp mot en 1"diskant, 6"bas\mid og 6" bas. dynamikken må vel da bli mye bedre i sistnevnte?

Et element som skal produsere all lyden blir vel en tøff jobb?
    tannoy og Kef, produserer jo ht med bare et element, men da med "innfelt" diskant. så se bort i fra disse.
    vet ikke nok om fulltonehøytalere , men du kan være inne på noe.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal en 12" dekke diskantområdet vil den gjøre dette teknisk dårlig uansett! og det vil gå utover ytelse i bassen lenge før den klarer førstnevnte bare OK.

2veis er MINIMUM
    en kvalifisert 10-12" i et større kabinett med en diskant som går litt ned vil kunne fungerer bra i normale hjem

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Lurer på hva folk legger i ordet dynamikk i sammenheng med høyttalere?
    Jeg kan ikke heller ikke se at det er spesielt logisk å kalle en høyttaler dynamisk, men man kan godt si det om et system(høyttaler og forsterker). Altså evnen systemet har til å gjengi dynamisk materiale. I praksis vil det si headroom - kort fortalt er det 'å ha nok å gå på'.

http://en.wikipedia.org/wiki/Headroo...nal_processing)

...siden jeg ikke har noe anna fornuftig å til med på jobb på morraen i dag, så myste jeg lett igjennom etpar andre wiki-artikler au:

Sitat Opprinnelig postet av wikipedia
    Loudspeakers were described as "dynamic" to distinguish them from the earlier moving iron speaker, or speakers using piezoelectric or electrostatic systems as opposed to a voice coil that moves through a steady magnetic field
    Loudspeaker - Wikipedia, the free encyclopedia

Så her har vi kilden til hvorfor det både reklameres for dynamiske høyttalere og idioter i haifaimagasin bruker dynamikk som et nonsense superlativ i hypen av høyttalere de har hørt. og føler masse om.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å snakke om dynamikk i en høyttaler er ikke dumt i det hele. En høyttaler komprimerer lenge før den når det som oppgis til makseffekt. De aller fleste høyttalere (spesielt basser) komprimerer 3-5dB ved oppgitt maks kontinuerlig effekt. Opplevd dynamikk vil reduseres når høyttaleren komprimerer. Det vil også ha betydning for lyden hvordan komprimeringsforløpet til høyttaleren ser ut. Om den øker jevnt, eller plutselig får en brå økning.

En 100 watt bass kan fint komprimere 1-2dB ved 10watt inn.

Komprimering i elementer skyldes i hovedsak varmeutvikling, og ulinearitet i det bevegelige systemet (spider og oppheng).

På grunn av dette gir det stor mening å bruke en effektiv bass som kan spille like høyt med mye lavere tilført effekt.

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med timc..

En høyttaler med gode dynamiske egenskaper, er enkelt forklart, en høyttaler som klarer å gjengi svært dynamisk musikk.. Dvs. musikk med svært varierende lydnivåer. Med loudness krigen som pågår i dag, og komprimering til alt blir helt flatt, er som regel ikke dette noe problem.. men, ved f.eks et godt opptak av klassisk musikk (symfoni orkester), er det svært få høyttalere som har nok båndbredde til å gjengi dette realistisk.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •