Hva er dynamikk? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    Enig med timc..

En dynamisk høyttaler, er enkelt forklart, en høyttaler som klarer å gjengi svært dynamisk musikk

Det stemmer ikke. En "dynamisk høyttaler" blir brukt om normale Moving Coil elementer med kon.

Det du sikter til er en høyttaler med gode dynamiske egenskaper.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..men nå prater du vel om når en pusher systemet/høyttalerne ut over sine tekniske begrensninger? f eks å fore en høyttaler med mer strøm enn det strengt tatt har godt av?

Sitat Opprinnelig postet av timc
    På grunn av dette gir det stor mening å bruke en effektiv bass som kan spille like høyt med mye lavere tilført effekt.
    Bob Carver er nok ikke nødvendigvis enig i det - SUNFIRE: Luxury for all. Lukka basskasser med vm i kW i forsterkeri.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ..men nå prater du vel om når en pusher systemet/høyttalerne ut over sine tekniske begrensninger? f eks å fore en høyttaler med mer strøm enn det strengt tatt har godt av?

Bob Carver er nok ikke nødvendigvis enig i det - SUNFIRE: Luxury for all. Lukka basskasser med vm i kW i forsterkeri.

Som jeg skriver så har du fort 1-2dB kompresjon allerede ved 10% av kontinuerlig maks input. Se på databladet for denne Beymaen for eksempel.

http://profesional.beyma.com/pdf/12G40E.pdf
    Her er det 1dB kompresjon allerede på 50w på en 500w bass. Dette er ikke noe spesielt dårlig eksempel. Når du så øker inputen med de 10dB som skal til for å nå maks kontinuerlig effekt, øker kompresjonen til 5dB. Det betyr at du bare vinner 6dB ved å tidoble inn-effekten. Ideelt skulle du vunnet 10dB

Sunfire suber synes jeg låter elendig (har prøvd dem i mange varianter og kombinasjoner). "Små" elementer med lang vandring blir aldri bra. Lang vandring er aldri bra uansett.

Den reelle linære slaglengden for basser er skjelden mer enn rundt 6-10mm (Peak-Peak). Det som vanligvis oppgis er den geometriske linære slaglengden, som har lite med virkeligheten å gjøre. Noen oppgir også med en viss anndel tap av BL produktet. På mange måter er dette mer reelt, siden det faktisk sier noe om ulinearitet ved dette utsvinget.

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer ikke. En "dynamisk høyttaler" blir brukt om normale Moving Coil elementer med kon.

Det du sikter til er en høyttaler med gode dynamiske egenskaper.
    Delvis enig.. men jeg omtaler "moving coil" som elektrodynamiske høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    Delvis enig.. men jeg omtaler "moving coil" som elektrodynamiske høyttalere.

Så klart :P

Beklager.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Power Handling Vs. Efficiency

Da lærte jeg noe nytt på jobb i dag au. slettes ikke verst

Men jeg holder fortsatt fast på at ved å ikke overkjøre de tekniske begrensningene på høyttalere og ha nok forsterkerreserver å gå på så vil ikke dette være en relevant problemstilling. Eller, i alle fall ikke før høyttalerne er kjørt opp mot smertegrensa lenge.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Power Handling Vs. Efficiency

Da lærte jeg noe nytt på jobb i dag au. slettes ikke verst

Men jeg holder fortsatt fast på at ved å ikke overkjøre de tekniske begrensningene på høyttalere og ha nok forsterkerreserver å gå på så vil ikke dette være en relevant problemstilling. Eller, i alle fall ikke før høyttalerne er kjørt opp mot smertegrensa lenge.
    Du mener vel ikke at Beyma og andre oppgir høyere kompresjonstall enn nødvendig?

Testen hans sier forøvrig veldig lite, så lenge vi ikke vet hvilke elementer som blir brukt. Dytter du 20W inn på ett 50w element får du mye kompresjon. Dytter du 20w inn på ett 1200w element får du lite kompresjon.

Han har også gjort testen med burst på ca 20mS, og det er greit nok, men du sitter ikke å hører musikk som varer i 20mS. Hva tror du skjer om du lytter til rock på f.eks 90dB på de elementene i noen minuter, med peaker som går opp til la oss si 100dB? Eventuelt en strykercrecendo, som kanskje varer i 2-3sekunder.

Mitt inntrykk er at testen han har gjort er deignet for å få så små avvik som overhodet mulig. Han skriver også at han er ute etter å teste instantankompresjon.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På grunn av dette gir det stor mening å bruke en effektiv bass som kan spille like høyt med mye lavere tilført effekt.
    Det du mener er at det bedre å bruke elementer med høy følsomhet?

Men hvorfor har ikke dyre kvalitets høyttalere høyere følsomhet enn 88-91dB hvis det er så bra for dynamikken? Er vel bare Klipsch som ligger over de fleste andre med følsomhet på 96-102dB
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bl.a. fordi de ikke skal se ut som et kjøleskap i stuen brukes det flere mindre enheter istedenfor større membraner med høyere følsomhet de skal også gjerne ha en viss spredningsgrad som gjør at horn noen ganger utgår og effektiviteten går ned. da kan man like godt bruke de mindre elementene med et mindre ruvende utseendet

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    bl.a. fordi de ikke skal se ut som et kjøleskap i stuen brukes det flere mindre enheter istedenfor større membraner med høyere følsomhet de skal også gjerne ha en viss spredningsgrad som gjør at horn noen ganger utgår og effektiviteten går ned. da kan man like godt bruke de mindre elementene med et mindre ruvende utseendet
    Klipsch har jo ikke noe spesielt store elementer i forhold til andre merker. De har riktig nok horn på diskanten, men det hjelper jo ikke bass elementene.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Klipsch har jo ikke noe spesielt store elementer i forhold til andre merker. De har riktig nok horn på diskanten, men det hjelper jo ikke bass elementene.
    Stemmer godt det. Klipsch drar ikke elementene sine like dypt i frekvens. Da oppnår de høyere følsomhet. Tar du ett bestemt element og modifiserer det til å gå dypere, mister du effektivitet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og sansynligvis en av grunnene til at bruker dette spesielle "cerrametallic" greierne som gjør at de kan ha litt slaglengde og uten lav følsomhet..
    heritage serien har riktignok pappmembraner fra eminence, men de er større ..

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    og sansynligvis en av grunnene til at bruker dette spesielle "cerrametallic" greierne som gjør at de kan ha litt slaglengde og uten lav følsomhet..
    heritage serien har riktignok pappmembraner fra eminence, men de er større ..
    Er vel kun Reference serien til Klipsch som benytter cerametallic basser..

Newcomer lazerturken sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mina ögon, eller öron.. er dynamik, hva du endast gör den til själv.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel vedtatt av språkrådet hva ordet dynamikk innebærer.

Et kjapt søk på et av internettets ordbøker gav meg følgende forklaring på ordet dynamkk: Læren om styrkegradene i musikk og måten en bruker dem på.

Kilde: Bokmålsordboka
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å vekke liv i denne igjen:

Jeg har et par KEF Q300 koblet til en Yamaha rx-v773.

Whathifi skriver i sin test av KEF Q300:

"Then there are the dynamics, which are perhaps the single most impressive thing about the Q300s. Stick on an orchestral version of Habañera from Bizet’s Carmen suite no. 2 and the jump from is-this-on silence to full-throttle loud is enough to knock you back in your chair."

Disse skal altså være veldig dynamiske.

Vel, jeg spilte av denne sangen på anlegget. Jeg målte med en db-måler. Jeg justerte volumet slik at det innledningsvis var 25 db. Ved de høye partiene i sangen ble det en økning på 22 db opp til 47 db.

Deretter gjorde jeg det samme med TV'en, laptop'en og til slutt mobilen. Justerte volumet slik at det innledningsvis var ca. 25 db. Ved de høye partiene ble resultatet her ganske likt. Det ble økning på 20-22 db også her!

Har jeg gjort noe feil? Hvis ikke er jeg overrasket over hvor lite forskjell det egentlig er i denne dynamikken mellom helt ålreite høyttalere og de veldig små og billige, som i laptopen og mobilen... Noen tanker?

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sannsynligvis 22dB nivåforskjell mellom partiene på innspillingen, og resultatene dine er som forventet. Du kan også måle med f.eks. oscilloskop på signalkabelen for å finne "fasit". For å regne om fra spenningsforskjell til dB bruker du 20*log(v1/v2), der v1 er spenningsnivået på partiet med høyt volum og v2 er spenningsnivået på det andre partiet. Bruk base10-logaritme.

HiFi-journalistikk er ikke vitenskapelig, det er kun journalistens subjektive oppfatning av høyttaleren. Dersom denne høyttaleren hadde hatt høyere målt nivåforskjell mellom partiene enn det egentlig skal være er det noe veldig rart med høyttaleren..

Det kan f.eks. også hende journalisten lyttet på et høyt lydnivå hvor de fleste høyttalere får høy kompresjon i partiene med høyt lydnivå, men det blir bare spekulasjon. Det mest sannsynlige er at journalisten rett og slett ble imponert under lyttetesten og "god dynamikk" var den beste formuleringen han kunne finne på for å forklare opplevelsen. Dere hører mest sannsynlig også på forskjellige innspillinger, selv om komposisjonen er den samme. Kan godt hende det er ~40dB forskjell på hans innspilling, og kompresjon mer sannsynlig.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •