Valg av Subwoofer til KLIPSCH RF-62!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av Subwoofer til KLIPSCH RF-62!

Skal muligens kjøpe en sub som kan ta seg av bassen og avlaste høyttalerne (KLIPSCH RF-62) og forsterker (NADC355) litt.
    Spørsmålet er hva som vil fungere best sammen med høyttalerne og rommet? Rommet er 8,4 KVM, med andre ord; ganske lite, og det er skråtak.
    Har sett litt på XTZ W8.16 og W10.16, da disse skal gi mye for pengene etter hva jeg har hørt, men hvilken vil passe best med høyttalerne og rommestørrelsen? Skal KUN brukes til musikk!
    Kom gjerne med forslag til andre subber som kan være bedre, ikke dyrere enn 3000 kr!

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For den prisen er nok XTZ det beste valget her. Gå for 10". Er vel ikke noe spørsmål om noe annet engang

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for XTZ 10. Har hatt en sånn selv, og er brutale greier for prisen!

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    For den prisen er nok XTZ det beste valget her. Gå for 10". Er vel ikke noe spørsmål om noe annet engang
    1+ selv om jeg selv fortrekker svs både til film og musikk

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finner ikke svs til 3lapper

Kanskje brukt

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanskje brukt
    Joda, hvis man er så heldig å komme over en brukt PB-10, men er ikke ofte de dukker opp på brukten......

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det nok XTZ 10.16! Disse kommer vel aldri på tilbud?
    Har kjøpt høyttalerkabler, VAN DEN HUL THE D-352 med DALI spader, er dette gode kabler?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VegaVe12f
    Har kjøpt høyttalerkabler, VAN DEN HUL THE D-352 med DALI spader, er dette gode kabler?
    Ja! Meget gode sammen med Klipsch, uten å starte kabeldebatt så demper de litt i toppen!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville spare på kabler og bruke pengene på utstyr. Bruker selv kabler fra Clas Ohlsson.
    XTZ dukker opp på bruktbørsen hele tiden jo, der ligger også en Epik sub ute til 3K.

Om det vil er å avlaste dine høyttalere, da skal du ha en sub med hi-level inn og ut, altså høyttaler terminaler, da bruker du subbens filter til å bestemme hvor høyttalerne skal dappe av og subben ta over.
    Dette vil introdusere et filter i din kjede, ikke så ønskeligt egentlig men sånn er det.
    Normalt, til stereo, da lar man høyttalerne kjøre som de gjør, router et ekstra sett høyttalerkabler til subben og lar subben understøtte høyttalerne. Du kan se REL sin filosofi på rel.net.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor du langt fra svenskegrensen? Er det innafor "dagstur", får du tak i den rimligere enn hos surround_no (dvs ca 2.600 inkl frakt til nærmeste Poste Restante punkt på SWE side)

Har som nevnt i din andre tråd, 2 stk 12.16 sammen med RF-52

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ville spare på kabler og bruke pengene på utstyr. Bruker selv kabler fra Clas Ohlsson.
    XTZ dukker opp på bruktbørsen hele tiden jo, der ligger også en Epik sub ute til 3K.
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=86228&cat=12
    Kjøpt er kjøpt dessverre, 800 kr, men synes de kablene er bra, 5,2 mm2 i tverrsnitt, god isolering og fargen matcher KLIPSCH'ene!
    Planen nå er å spille inn småtrollene og ta en vurdering på om SUB blir et must, er ganske god bass allerede og nå er de bare spilt i 40 timer eller så.

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om det vil er å avlaste dine høyttalere, da skal du ha en sub med hi-level inn og ut, altså høyttaler terminaler, da bruker du subbens filter til å bestemme hvor høyttalerne skal dappe av og subben ta over.
    Dette vil introdusere et filter i din kjede, ikke så ønskeligt egentlig men sånn er det.
    Normalt, til stereo, da lar man høyttalerne kjøre som de gjør, router et ekstra sett høyttalerkabler til subben og lar subben understøtte høyttalerne. Du kan se REL sin filosofi på rel.net.
    Så jeg skal koble den til via høyttalerutgangen på NAD'en, fungerer ikke PRE- OUT bedre? Er ikke nødvendig å la subben ta all bassen, men med sub kan jeg skru ned bassen på forsterkeren, slik at de kun får mest trykk i mid/bass område, så tar subben seg av resten

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må nok regne med et par hundrede timers innspilling tror jeg.

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zemtex
    Bor du langt fra svenskegrensen? Er det innafor "dagstur", får du tak i den rimligere enn hos surround_no (dvs ca 2.600 inkl frakt til nærmeste Poste Restante punkt på SWE side)

Har som nevnt i din andre tråd, 2 stk 12.16 sammen med RF-52
    400 kr er ikke verdt en tur til Sverige dessverre, koster bare 400 kr mer å bestille fra Surround

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg skal koble den til via høyttalerutgangen på NAD'en, fungerer ikke PRE- OUT bedre? Er ikke nødvendig å la subben ta all bassen, men med sub kan jeg skru ned bassen på forsterkeren, slik at de kun får mest trykk i mid/bass område, så tar subben seg av resten
    Men hvis du skrur ned på bassjusteringen på forsterkeren din, vil det gå ut over hele bassområdet, også midbassen som ihvertfall jeg ikke ville ha justert bort/ned.

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meeeeen.... ved å spare litt får du en for 4900,- Greit å bil fornøyd også 8)
    SVS SB12-NSD Subwoofer - 12" og 400W DSP - L-Sound AS

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Men hvis du skrur ned på bassjusteringen på forsterkeren din, vil det gå ut over hele bassområdet, også midbassen som ihvertfall jeg ikke ville ha justert bort/ned.
    Hmm så jeg må egentlig ha bassinstillingene slik som jeg har det nå?
    Går igrunnen greit det, men subben vil jo gå litt dypere og gi litt mer trykk, men vi får se, er ikke sikkert det blir nødvendig når det er ferdig innspilt!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva står din bass justering på nå da?
    Du kan bruke preout også, jeg vet der er delte meninger om dette, men hele vitsen med å bruke høyttaler kabler fra enten forsterkerens terminaler, eller fra høyttalernes, til subben er den at subben da får helt identisk signal som dine høyttalere.
    Integrering er meget viktig med en sub, ikke alle subwoofere integrerer bra med høyttalere i stereo bl.a. pga alt for dårlige filtre. Et eksempel på dette kan være at om du setter subbens delefilter på 50 hz vil subben fortsatt spille hørbart langt opp i frekvens, dette ødelegger integreringen.
    En annen ting, om jeg var deg ville jeg koble ut tonekontrollene på din forsterker, du får bedre lyd, og mest viktigt, om du har justert bass opp f.eks. til kl. 15.00 da øker du bassen med pluss 6 db, dette krever enormt med kraft fra forsterkeren, bass krever enormt med effekt og å justere opp på bass kontrollen betyr at forsterkeren fortere løper tom for reserver.

Selv dyre høyttalere der spiller ned til 25 hz vil få bedre lyd med en god subwoofer, der er en verden til forskjell men man må oppleve det før man tror det.

Active
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva står din bass justering på nå da?
    Du kan bruke preout også, jeg vet der er delte meninger om dette, men hele vitsen med å bruke høyttaler kabler fra enten forsterkerens terminaler, eller fra høyttalernes, til subben er den at subben da får helt identisk signal som dine høyttalere.
    Integrering er meget viktig med en sub, ikke alle subwoofere integrerer bra med høyttalere i stereo bl.a. pga alt for dårlige filtre. Et eksempel på dette kan være at om du setter subbens delefilter på 50 hz vil subben fortsatt spille hørbart langt opp i frekvens, dette ødelegger integreringen.
    En annen ting, om jeg var deg ville jeg koble ut tonekontrollene på din forsterker, du får bedre lyd, og mest viktigt, om du har justert bass opp f.eks. til kl. 15.00 da øker du bassen med pluss 6 db, dette krever enormt med kraft fra forsterkeren, bass krever enormt med effekt og å justere opp på bass kontrollen betyr at forsterkeren fortere løper tom for reserver.

Selv dyre høyttalere der spiller ned til 25 hz vil få bedre lyd med en god subwoofer, der er en verden til forskjell men man må oppleve det før man tror det.
    Bassinstillingene er +1, så er nesten helt FLAT, samme med diskant, så kan igrunnen kjøre med tone defeat på. Men du tror høyttalerutgangene er bedre PRE-OUT, tror faktisk PRE-OUT er identisk med høyttalerutgangene. Men tror du jeg vil få problemer med å integrere subben i anlegget?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men hele vitsen med å bruke høyttaler kabler fra enten forsterkerens terminaler, eller fra høyttalernes, til subben er den at subben da får helt identisk signal som dine høyttalere.
    Trodde hele poenget med å koble på den måten var å avlaste høytalerene fra det dypeste av frekvenser jeg, for dette skjer jo ikke når man bruker PRE-OUT. Da spiller alikevel høytalerene også helt til bunns, eller ihvertfall så langt ned de klarer....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •