plassering av senter hva er optimalt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

plassering av senter hva er optimalt?

hie om topic leker med tanken på og ha senter over tv med vinkling, hva er den optimale plass? øre høyde vil jo ikke fungere perfekt for oss med tv... uten og heise den alt for høyt sånn som benk/tv står nå er det perfekt men senter kanalen er i veien hehe... blir liggenes veldig lavt prøvd og vinkle den opp men hjalp lite så da kan det fungere med og ha den på egen hyle med vinkling nedeover?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen senter er bedre enn en dårlig senter, så om den irriterer deg, ta den bort.
    Ellers, 2 veggmonterte sentere, en på hver side av tv`en er å anbefale, da vil også lyden synes å komme fra tv`en og ikke over eller under.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ofte at det er anbefalt å plassere senteren under TVen.
    Men jeg har faktisk hatt best resultat med senteren plassert over TV. Om man tenker seg hvor senter av lydbilde vil oppfattes, tatt alle fronthøyttalerne i betraktning, så er det lett å tenke seg at en slik plassering er bedre.

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ellers, 2 veggmonterte sentere, en på hver side av tv`en er å anbefale, da vil også lyden synes å komme fra tv`en og ikke over eller under.
    Har du selv prøv med 2 stk sentere? Har hørt at det kan bli problematisk med tanke på to diskanter, fase etc...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over under
    Vil jo bety noe .hvor høyt står tv å hvor sitter man

Er jo rettningslinjer for hvor høyt/lavt senter linje på tv skjerm skal stå i forhold til sitteavstand.

For de fleste som plasserer tv riktig vil en center rett under tv (enten rett ut eller vinklet opp) fungere bra (det samme om center plasseres rett over tv ..rett ut eller vinklet litt ned)

En viktig faktor blir da riktig høyde på tv + hvor langt til lytteplass

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg hadde en senter under og over lerretet, syntes det fungerte knall, mye mer headromm også. Dialog kom fra midten av lerretet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei sånn som senter står nå står den under tv (tv står på senter) derfor jeg vurderer og sette den på hyle over tv og heler vinkle den ned , har prøvd og vinkle den opp fra der den står nå og syntes det ble feil så kommer til og prøve med og vinkle den ned...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jan_m
    hei sånn som senter står nå står den under tv (tv står på senter) derfor jeg vurderer og sette den på hyle over tv og heler vinkle den ned , har prøvd og vinkle den opp fra der den står nå og syntes det ble feil så kommer til og prøve med og vinkle den ned...
    Hvor stor er tv.........hvor langt unna sitter du

hvor langt er det mellom fronthøytalerene dine

Med disse opplysningene fra deg er det enklere å anbefale hvor å hvordan pkassering av center

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg syns sjølv senter over tven (60" ståande på vanleg tvbord) fungerte bra. Då var den vinkla ned mot sitteposisjon.

No har eg senter under tven, og syns det fungerer berre greit nok, sidan eg ikkje får vinkla den opp...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei det glemte jeg er en 50" samsung høytalerne står nå ca 15 cm ut fra tv på stativer (cerwin vega med diy stativer på 57cm) fra sofa til tv er det 2.2m (er ikke mer plass

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei det glemte jeg er en 50" samsung høytalerne står nå ca 15 cm ut fra tv på stativer (cerwin vega med diy stativer på 57cm) fra sofa til tv er det 2.2m (er ikke mer plass
    Blir vel korte avstander om man har liten plass.

Selvsagt vil en center plassert under eller over en 50 tommer tv 2,2 meter unna lytteplass bli vanskelig .
    (enten blir den for høyt plassert eller for lavt)

Har du mulighet til å bredde centerlyd med din reciver er det mitt forslag uten å bruke mere penger
    (center wide eller hva det heter i reciver du har)
    For å fordele noe mere centerlyd til fronter så ikke centerhøytaler over eller under tv blir så "dårlig"

Med å bruke mere penger kan en center over tv + en under fordele lyd
    (er jo mange typer center høytalere å velge mellom så de trenger ikke ta store plassen)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja alternativet er jo også og hente tv oss mor (pilips 42") vurderer og bygge meg ei hylle med mulighet for og vinkle senter for og se om det hjelper alternativet kom fra sambon stad hehe... flytte alt utstyret inn på sove romet som er bare ør litte grand mindre en stua

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja alternativet er jo også og hente tv oss mor (pilips 42") vurderer og bygge meg ei hylle med mulighet for og vinkle senter for og se om det hjelper alternativet kom fra sambon stad hehe... flytte alt utstyret inn på sove romet som er bare ør litte grand mindre en stua
    Siden du har ca 140-150 cm mellom senter fronthøytalere å lytteavstand 2,2 meter kan du jo skyve frontene enda litt nærmere tv (på hver side) ...droppe hele centerhøytaler å deligere centerlyd til fronter med reciver

Vil tro at med så korte avstander du har så blir ikke center høytaler stort til tap (om det i det hele tatt blir tap)
    Da har du et problem mindre (center høytaler) å kan nyte lyden uten

Du bør teste dette som en mulighet
    (sette center speaker som ...ingen i reciver)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vekker liv i denne igjen:
    Jeg er amatør, og kan lite om dette (men prøver å lære!). Jeg skjønner jo at høyttalernes plassering i utgangspunktet bør være mest mulig i lik høyde som lytterens ører. Men er det det som er viktigst, eller at høyttalerne faktisk er i mest mulig lik høyde som selve kilden (f.eks tv-bildet) og heller vinklet mot lytterens øre enn nødvendigvis i høyde med?

Personlig synes jeg at centerplassering OVER tv'en er det som gir mest mening. På en stor tv med normal plassering (midten av bildet i seerens hodehøyde) vil det nesten uten unntak bli høydedifferanse på frontene og center. Og i de aller fleste filmer og programmer befinner hodene til personene som snakker på skjermen seg i øvre del av bildet. Er det ikke da mye mer naturlig at dialogen (som kommer fra center) kommer fra hodene og ikke føttene? Jeg opplever ihvertfall det som mye mer realistisk. Har det så mye å si at høyttaleren er i lytterens hodehøyde, så lenge den er vinklet mot lytterens hodehøyde?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magulv
    Vekker liv i denne igjen:
    Jeg er amatør, og kan lite om dette (men prøver å lære!). Jeg skjønner jo at høyttalernes plassering i utgangspunktet bør være mest mulig i lik høyde som lytterens ører. Men er det det som er viktigst, eller at høyttalerne faktisk er i mest mulig lik høyde som selve kilden (f.eks tv-bildet) og heller vinklet mot lytterens øre enn nødvendigvis i høyde med?

Personlig synes jeg at centerplassering OVER tv'en er det som gir mest mening. På en stor tv med normal plassering (midten av bildet i seerens hodehøyde) vil det nesten uten unntak bli høydedifferanse på frontene og center. Og i de aller fleste filmer og programmer befinner hodene til personene som snakker på skjermen seg i øvre del av bildet. Er det ikke da mye mer naturlig at dialogen (som kommer fra center) kommer fra hodene og ikke føttene? Jeg opplever ihvertfall det som mye mer realistisk. Har det så mye å si at høyttaleren er i lytterens hodehøyde, så lenge den er vinklet mot lytterens hodehøyde?
    Hvis jeg kunne velge så er det helt klart lik høyde som bildet.
    Det er derfor noen velger akkustisk lerret og senterhøyttaler bak duken.

Hverken over eller under tven er optimalt. Derfor bruker mange presencehøyttalere og dialogue lift når senteren er undermontert.

Vinkling av høyttalere vil endre lydbølgenes vinkel slik at de ikke kommer lineært i retur hvis rommet ikke er tilstrekkelig dempet.
    "Toe in" kalles dette, og er ofte beskrevet som anbefalt i et høyttaleroppsett fra forskjellige høyttalerprodusenter.

Vinkling vertikalt blir litt andreledes, men trenger ikke være negativt.
    Spredningen på diskanten er mye bedre horisomtalt enn vertikalt, så du må jo vinkle de inn mot ørene hvis høyttalerne er montert høyt oppe.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •