Ubrukte høyttalere som har stått lenge i kjelleren *hjelp*

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ubrukte høyttalere som har stått lenge i kjelleren *hjelp*

Hei,

Jeg har da fått et par av Dali blue 5005 brukt for 1200,-. (grei pris?)

Da jeg testet dem så skurret høyttalerne veldig mye. I følge forrige eier så funket de optimalt da han sist brukte dem for 2 år siden. Siden sist han brukte dem har de bare stått i ubrukt i kjelleren.

Har nå fått tilbake pengene, men eieren gidder ikke å komme å hente dem, så jeg har da fått dem gratis. Får vel prøve å se om det er noe måter å fikse disse på da jeg allikevel har fått dem gratis.

I følge forrige eier så kan det være at plastmembranen i elementene har stivnet siden de har stått så lenge i ro. Kanskje det hjelpe å spille i noen timer for å myke opp elementene. Dette er det jeg prøver nå.

Er det noen som har noe andre tips?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er ikke noe i en høyttaler der "stivner", faktisk virker høyttalerne i bilen jo perfekt selv når der er minus 20 graders frost og man kan male de over og de spiller fortsatt.
    Eneste der kan skje er at om noen høyttalere har skumkanter runt bassen kan dette smuldre bort, og reconing eller nye basser må kjøpes.
    Ellers, om bass enheter har veldig tunge membraner kan lagring i en årrekke gjøre at selve membranen ikke lengere er sentrert 100%, om man roterer bassen 180 grader og håper tyngdekraften avhjelper dette, men det er egentlig totalt usansynligt at du skulle ha et sånt problem.
    Om du dytter veldig forsiktigt inn på senter av bassen slik at bassen går inn noen milimeter, hører du en skrapelyd da? Om du gjør er de sprengte.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Niels. Kom hjem nå og da har disse høyttalerne spilt sammenhengende i 7 timer. Fortsatt samme problem, hjalp ikke litt engang :P.

Jeg prøvde å dytte inn forsiktig på senter som du sa, hører ingen skrapelyd nei. No tips hva jeg kan gjøre for å fikse problemet? Kan det kanskje være forsterkeren som gjør at høyttalerne skurrer sånn?

All tips mottas med glede.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men diskanten låter fint?
    du kan skru ut elementene og ohme de for å vær sikker på at spolen ikke er gåen.
    etter det kan man se på delefilter evt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan ikke være dårlig kontakt et sted da? At vibrasjonene gjør at det blir vakkel et eller annet sted. En komponent i delefilteret, dårlig lodding, eller tilkobling til et element? Jeg opplevde også spraking i den ene høyttaleren en dag, og da viste det ser at den ene terminalskruen var helt løs.

Er det samme ulyd i begge høyttalerne eller kun den ene? I alle elementene eller bare ett?

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte noen brukte høytalere en gang, det var en skikkelig ulyd i den ene. Jeg skrudde opp og fant masse leker og andre små ting som var årsaken til ulyd

Skru ut elementene og ta en tiit på de, og generelt inni kassen, kansje du ser hva problemet er.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke et 9 volts batteri og berøre kontakene for å sjekke hvordan elementet går. Skraper det kan det henda at spolen ikke er sentret lenger. Da kan du prøve å sette høytaleren på hodet. Hjelper dette, kan du prøve og snu basselementene i kassa.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar folkens, har vært og prøvd å se nærmere på problemet. Har prøvd å bruke andre kabler. Det skurret like mye. Og det er ikke bare det ene høyttaler som skurrer, men at begge skurrer like mye.

Så det må jo kanskje være forsterkeren? Den er koblet til en eldgammel Pioneer sx-303rds forsterker, har ikke peiling hvor gammel den er i og med den er kompisen sin.

Må tilføye at dette er mine første "store" høyttalere, så delefilter, lodding, element, ohme, basselementer sier meg egentlig ingenting .

Så jeg tørr egentlig å skru så mye på dem :neutral:

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel tyde på at forsterkeren er årsaken til ulyden.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har flere ganger opplevd at skurring har skyldtes dårlig kontakt inne i høyttaleren, nærmere bestemt i koblingen element - kabelsko.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av namhp
    Takk for svar folkens, har vært og prøvd å se nærmere på problemet. Har prøvd å bruke andre kabler. Det skurret like mye. Og det er ikke bare det ene høyttaler som skurrer, men at begge skurrer like mye.

Så det må jo kanskje være forsterkeren? Den er koblet til en eldgammel Pioneer sx-303rds forsterker, har ikke peiling hvor gammel den er i og med den er kompisen sin.

Må tilføye at dette er mine første "store" høyttalere, så delefilter, lodding, element, ohme, basselementer sier meg egentlig ingenting .

Så jeg tørr egentlig å skru så mye på dem :neutral:
    Jeg kan love deg at en høytaler er en rimelig enkel konstruksjon. Hvis du bare noterer det hva som er koblet til hva bør det ikke være noe problem. Som oftest er ting koblet med kabelesko og da kan være at de bare trenger litt rigging for å få god kontakt som nevnt. Og du har jo bare alt å vinne - de har jo ikke kostet deg noe.

Men kanskje best å prøve en annen forsterker først...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •