Hvite WAF vegghøytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvite WAF vegghøytalere

I utgangspunktet hadde jeg bestillt Def Tech Mythos til en veldig bra pris, men etter å at snakket med kona som ikke var veldig begeistret for svarte bakhøytalere, er pakken avbestillt. WTF(!) for en tøffel tenker mange tøffaser bak tastaturet. Slapp av, jeg kunne fint ha trumfet gjennom pakken. Iom at jeg ikke hadde hørt den og faktisk var heeelt sikker på at var dette jeg ville ha, så jeg ikke noe poeng i å kjøre på. En annen ting er at jeg har hørt Dali Fazon som gav meg en overraskende aha-opplevelse, etter en iboende skepsis mot småhøytalere.

Dermed er jeg på jakt etter hvite WAF høytalere, et gjentakende og "populært" tema på avforum. Siden jeg ikke fant noen tråd av nyere dato var det like greit å starte en ny. Uenig i det, flott send PM, personlig fortrekker jeg å diskutere høytalere i denne tråden.

Jeg har i dag en Yamaha RX-V671 og et rom på 17-18 kvadrat. Sofaen vil stå inntil bakveggen, slik at innfelte høytalere ikke er å anbefale. TV-en er 46".

Budsjettet er ca 10000, som skal holde til 5.0 og sub. Høytalerne foretrekkes hvite og små med mulighet til å feste på vegg.

Mine foreløpige kandidater er:
    Dali Fazon Sat

Som jeg har hørt og lød veldig bra, dog på en Pioneer av ukjent modell. Mulig de er litt tungdrevne til min receiver. Litt høy pris, også litt skeptisk til Fazon Sub-en. Vil f.eks. en B&W AOW608 fungere, sammen med disse? 2500,- pr høytaler og 15000 for den rimeligste 5.1 pakken.

B&W M-1

Har kommet i oppdatert versjon som får gode tilbakemeldinger. Er også tungdrevne. Er ikke kjent med B&W lyden, er det noen som kan sammenligne med Dali? Litt rimeligere enn Fazon. 1700,- pr høytaler og 12500,- for 5.1 med ASW608.

Monitor Audio Vector 10

Fått gode tilbakemeldinger. Er mulgens også tungdrevne for RX-V671? Kjenner heller ikke lydsignaturen til M.A., er det noen som vil beskrive? Aner ikke pris eller om de er tilgjenglige i Norge. Forholdsvis rimelige i Storbritania med en pris på £650 for 5.1 pakken.

Definitve Technology ProMonitor 600

Veldig god anmeldelse i Hjemmekino
    , er det noen som vet om dette var en gruppetest? I såfall hvilke andre var med? Langt under budsjett, med en pris på 6000,-. Er konkurrentene såpass mye bedre at de forsvarer prisoppgang.

Focal Sib

God anmeldelse i Lyd og Bilde, men vanskelig å sammenligne med tilsvarende høytalere utfra denne testen. Lavt priset med en 5.1 pakke til 5000,- og 1200,- pr høytaler.

Focal Dome

Mange brukere på forumet har disse som bakhøytalere. Vil de fungere i front og som center? Evt hva er alternativene som matcher framme? Er det noen som har sammenlignet, med noen av mine andre alternativer? 15000,- for komplett 5.1 og 2500,- pr høytaler.

Q acoustics Q7000

Årets Design høytaler i følge What Hifi. I tillegg har de fått godkjent stempel fra avforums.co.uk og Home Cinema Choice m.fl. Dersom disse virkelig holder den standard anmeldelsene tilsier bør de vel snarest komme til Norge. Foreløpig har ikke Q Accoustics distributør i Norge og jeg aner ikke pris eller når de blir tilgjenglige. Koster £720 på koksholmen.

Cambridge Minx 20

Siste settet jeg har kikket på er Cambridge Minx, som også får gode tilbakemeldinger flere andre steder. Er det noen som kan si noe om dette i forhold til de andre? Generelt sett har de fått gode tilbakemeldinger i utlandet, men jeg synes 5.1 pakken virker høyt priset til 11000,- evt 1200,- pr høytaler.

Orb Audio og Kef har blitt vurdert og forkastet. Orb pga pris kommer over 10000,- og ser jeg ikke helt hva de kan levere i forhold til alternativiene som er enklere tilgjenglig. Kef sine egg liker verken jeg eller madammen, i tillegg har de svart netting i front. Vil ha helhvite alterntiver, så dersom du har erfaringer med noen av mine alternativer eller andre tilsvarende tas kommentarer mot med takk.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig favoritt blandt disse er Fazon. Og som du nevner er suben ikke helt på lag.

En B&W sub fungerer ganska bra sammen med disse, men gå i det minste for en 610.

I samme prisklassen finnes E-12F som er noe mer hardtslående.

Jeg tror en Minx sub vil være en god mellomting. X200, evt X300 om du vil sprekke budsjettet enda mer.

Det skal også sies at jeg kun har hørt de modellene listet opp her som finnes hos HFK. Så hvordan Fazon står seg mot de øvrige aner jeg ikke.

Geir Arne

Newcomer perkforr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje Digital Designs LS241 kan være et alternativ. Vet dessverre ikke noe om disse.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Personlig favoritt blandt disse er Fazon. Og som du nevner er suben ikke helt på lag.

En B&W sub fungerer ganska bra sammen med disse, men gå i det minste for en 610.

I samme prisklassen finnes E-12F som er noe mer hardtslående.

Jeg tror en Minx sub vil være en god mellomting. X200, evt X300 om du vil sprekke budsjettet enda mer.

Det skal også sies at jeg kun har hørt de modellene listet opp her som finnes hos HFK. Så hvordan Fazon står seg mot de øvrige aner jeg ikke.
    Har du hørt nye M-1?

Min umiddelbare liste utfra det lille jeg har lest og pris er å teste:
    B&W M-1
    Q7000
    DefTech
    Focal Sib

Fazon er litt dyr og en nødløsning dersom ingenting annet fungerer. Lista er absolutt åpen for omrokkeringer utfra tilbakemeldinger jeg får her.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perkforr
    Kanskje Digital Designs LS241 kan være et alternativ. Vet dessverre ikke noe om disse.
    Utfra design, absolutt. Har ikke hørt noe om dem jeg heller, så får vi se om andre kjenner til de. Jeg fant forøvrig ikke front/senter som matcher i samme serie, mulig jeg må lete litt mer.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kimare
    Har du hørt nye M-1?
    Nei, har ikke det. Men jeg liker sjeldent B&W-lyden, og jeg tviler på at det er noe unikt med den nye modellen.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Soundgarden i dag og fikk der beskjed om at KEF KHT3005 som de har til kampanjepris denne uka også leveres med hvite fronter. Dermed ble de igjen aktuelle.
    KEF KHT3005SE Høyttalerpakke - Hvit høyglans

Men i følge anmeldelsen til lyd og bilde er de litt tungdrevne.
    KEF KHT3005se 88dB (2.83V, 1m)
    Blir RX-V671 litt for lett?

Alternativene er ikke mer lettdrevne ser jeg.
    Dali Fazon 86dB (2.83V, 1m)
    B&W M-1 85dB (2.83V, 1m)
    Focal Sib 90dB (2.83V, 1m)
    Focal Dome 88dB (2.83V, 1m)
    Q Acoustics Q7000 85db (2.83V, 1m)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fazon er en helt grei høyttaler, litt stiv pris og du betaler mye for design. Det er ikke mye dybde i fazon, men diskanten er krystallklar som nesten alle dali høyttalerne. Så liker du den typen "lyd", er det nok dali du bør se etter. Jeg ville nok ikke hatt et fullt oppsett med fazon, da det finnes bedre alternative til fronter, men må nok til en mer kompakthøyttaler. Men som bakhøyttalere fungerer dem absolutt.

Ikon 1 er en høyttaler som gir mye mer for pengene enn fazon.

M1, veldig bra høyttaler, men igjen tungdreven og spiller helt anderledes enn Fazon. Dali har generelt mye mer lufting -og klar diskant, enn B&W, da denne er litt mer mørk. Veldig bra på rock ol typer musikk.

Jeg ser du har sett på ASW 608, denne subben "romler" en del og jeg ville ikke anbefale denne. Cambridge X200 / X300, gir mer for pengene. Har du hørt noen av disse?

Også var det KEF KHT 3005, jeg solgte nylig et sett av disse, og det var ikke noe særlig. Jeg ville ikke betalt 10000 for dette settet, er en grunn til at jeg solgte det. Spiller dårlig på musikk, men igjen dette er jo problemet med alle småhøyttalere og designhøyttalerne.

Cambridge oppsettet spiller helt ok, det er subben som er selve drivkraften i det system. Tar du vekk den, låter det greit dårlig.

Du må ikke finne på å kjøpe noen av fazon subbene, de er søppel, for å si det rett ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så prisen på KEF KHT 3005SE hos soundgarden, 7999 ,-. For den prisen er det bare å kjøre på, det er nok det beste valget hvis du ikke vil sprekke budsjettet.

Subben som følger med er ganske artig og høyttalerne i seg selv spiller ikke så langt fra fazon, men ikke noe særlig på musikk. Da må du kjøre alle høyttalerne samtidig for å få grei lyd. Jeg kjørte dette systemet på pioneer LX52, usikker på hvordan det blir med din Yamaha. Er litt tungdrevne høyttalere og trenger mye innspillingstid før de åpner seg.

Et fazon oppsett sprekker fort budsjettet.

Mitt tips er å stikke å låne med de forskjellige høyttalerne og oppsett hjem, de fleste butikker er greie på dette. Er noe helt annet å høre det hjemme i din egen stue, enn hva det er i butikken.

Lykke til med å finne et oppsett som passer deg

- FB

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse er så billige at du nesten kan teste for morrskyld.

Dynavoice Magic FX-4 EX White Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

990,- pr par. Da trenger du en senter og subb i tilegg.

Senter i samme serie Dynavoice Magic C-4 EX High Glossy White Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Da har du brukt 2780,- da kan du fint kjøpr en subb fra xtz, aknsje 8" til 1990,-. Totalen blir da 4470,- det er godt innenfor budsjettet dit, allt unntat sentret og subb kan du sett på vegge.

Mine to cents på denne forespøreslen. Lykke til.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nye B&W M-1 er godt forbedret! Forrige modellen var mye mer "hul" og innestengt i lyden. Jeg ble iallefall positivt overrasket..

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener vel kanskje ?
    Sitat Opprinnelig postet av kimare
    I utgangspunktet hadde jeg bestillt Def Tech Mythos til en veldig bra pris, men etter å at snakket med kona som ikke var veldig begeistret for svarte bakhøytalere, er pakken avbestillt. WTF(!) for en tøffel tenker mange single jomfruelige nerder bak tastaturet.
    Husker enda ansikts utrykket til min svoger når jeg kommer innom og min søster er i halvveis ferdig med og male hans sorte gulv høyttalere hvite..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frebaa
    Fazon er en helt grei høyttaler, litt stiv pris og du betaler mye for design. Det er ikke mye dybde i fazon, men diskanten er krystallklar som nesten alle dali høyttalerne. Så liker du den typen "lyd", er det nok dali du bør se etter. Jeg ville nok ikke hatt et fullt oppsett med fazon, da det finnes bedre alternative til fronter, men må nok til en mer kompakthøyttaler. Men som bakhøyttalere fungerer dem absolutt.

Ikon 1 er en høyttaler som gir mye mer for pengene enn fazon.

M1, veldig bra høyttaler, men igjen tungdreven og spiller helt anderledes enn Fazon. Dali har generelt mye mer lufting -og klar diskant, enn B&W, da denne er litt mer mørk. Veldig bra på rock ol typer musikk.

Jeg ser du har sett på ASW 608, denne subben "romler" en del og jeg ville ikke anbefale denne. Cambridge X200 / X300, gir mer for pengene. Har du hørt noen av disse?

Også var det KEF KHT 3005, jeg solgte nylig et sett av disse, og det var ikke noe særlig. Jeg ville ikke betalt 10000 for dette settet, er en grunn til at jeg solgte det. Spiller dårlig på musikk, men igjen dette er jo problemet med alle småhøyttalere og designhøyttalerne.

Cambridge oppsettet spiller helt ok, det er subben som er selve drivkraften i det system. Tar du vekk den, låter det greit dårlig.

Du må ikke finne på å kjøpe noen av fazon subbene, de er søppel, for å si det rett ut.

Tusen takk for veldig utfyllende svar, jeg har egentlig bestemt meg for å vente. Av den enkle grunn at når TV-stua er ferdig innredet vil det være enklere å si noe om det evt er aktuelt med større høytalere i fronten.

Pt vil jeg jobbe utfra at vi går for småhøytalere, men det skal dukke opp særdeles gode tilbud før jeg hopper på. Så får jeg la forholdvis gode tilbud som KEF3005Se fra soundgarden passere og heller betale litt ekstra for å være helt sikker på at vi begge får en løsning vi er fornøyde med.

Sitat Opprinnelig postet av frebaa
    Jeg så prisen på KEF KHT 3005SE hos soundgarden, 7999 ,-. For den prisen er det bare å kjøre på, det er nok det beste valget hvis du ikke vil sprekke budsjettet.

Subben som følger med er ganske artig og høyttalerne i seg selv spiller ikke så langt fra fazon, men ikke noe særlig på musikk. Da må du kjøre alle høyttalerne samtidig for å få grei lyd. Jeg kjørte dette systemet på pioneer LX52, usikker på hvordan det blir med din Yamaha. Er litt tungdrevne høyttalere og trenger mye innspillingstid før de åpner seg.

Et fazon oppsett sprekker fort budsjettet.

Mitt tips er å stikke å låne med de forskjellige høyttalerne og oppsett hjem, de fleste butikker er greie på dette. Er noe helt annet å høre det hjemme i din egen stue, enn hva det er i butikken.

Lykke til med å finne et oppsett som passer deg

- FB
    Jeg tester på B&W M-1 før jeg evt kikker på Fazon. Dersom M-1 ikke treffer og jeg føler for å gå opp på Fazon er det ikke verre enn at jeg finner et bra alternativ innenfor budsjett som ikke er WAF, så lar jeg kona velge mellom dyre WAF og mellomdyre ikke-WAF. Valget vil da uansett være gitt :twisted:

Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Disse er så billige at du nesten kan teste for morrskyld.

Dynavoice Magic FX-4 EX White Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

990,- pr par. Da trenger du en senter og subb i tilegg.

Senter i samme serie Dynavoice Magic C-4 EX High Glossy White Dynavoice | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

Da har du brukt 2780,- da kan du fint kjøpr en subb fra xtz, aknsje 8" til 1990,-. Totalen blir da 4470,- det er godt innenfor budsjettet dit, allt unntat sentret og subb kan du sett på vegge.

Mine to cents på denne forespøreslen. Lykke til.
    Jeg har sett på FX-4 EX, jeg trigger ikke helt på designet, men det er heller ikke verre enn at det er fullt akspetabelt, sett bort fra svart grill. Finnes det tester på denne? Prisen er det absolutt ingenting å si på.

En pakke med F-6, C-4 og FX-4 ser jo bra ut og er såpass billig at man kan kombinere med en veldig bra sub.

Dersom litt større høytalere skulle bli aktuelt og jeg klarer å løse svarte-griller-bak-problematikken, kan Dynavoice bli aktuelle, men enn så lenge kikker jeg på små høytalere.

Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Den nye B&W M-1 er godt forbedret! Forrige modellen var mye mer "hul" og innestengt i lyden. Jeg ble iallefall positivt overrasket..
    Dette høres lovende ute. Du bekrefter det mange har skrevet om den i en lenke lengre oppe.

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Husker enda ansikts utrykket til min svoger når jeg kommer innom og min søster er i halvveis ferdig med og male hans sorte gulv høyttalere hvite.
    Haha høres fantastisk ut, men vil vel prøve å unngå dette selv da :wink:

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Du mener vel kanskje ?

Husker enda ansikts utrykket til min svoger når jeg kommer innom og min søster er i halvveis ferdig med og male hans sorte gulv høyttalere hvite..
    Elementene også..?

Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Elementene også..?
    Neida min søster er ikke fullt så ille hun malte bare den delen av frontene som ikke dekkes av grillene (som enda er i orginalt sort)

Ansikts utrykket var såvidt et spesielt et som klarte og vise at han nå plutselig hadde skjønt hvor lite han hadde og si i heimen og at han totalt aksepterte at han måtte leve med det.

Det var vel 12-15 år siden og de holder sterkt sammen enda, så det virker som total underkastelse i enkelte tilfeller er oppskrifta for sjelefred, hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har noen tanker om kreftene i RX-V671
    150W x 7 (4 ohm, 1 kHz, 0.9% THD, 1-kanaldrevet)
    90W x 7 (8 ohm, 20 Hz-20 kHz, 0.09% THD, 2-kanaldrevet)

sett i forhold til følsomheten på alternativene mine:
    B&W M-1 85dB (2.83V, 1m)
    Focal Sib 90dB (2.83V, 1m)
    Focal Dome 88dB (2.83V, 1m)
    Dali Fazon 86dB (2.83V, 1m)
    Q Acoustics Q7000 85db (2.83V, 1m)
    KEF KHT3005se 88dB (2.83V, 1m)

Blir RX-V671 litt for lett? Evt hvor går grensa.

Ha også i tankene
    At jeg i utgangspunket ikke har noe spesielt behov for å spille høyt. Volum vil primært være lavt til moderat. Dog er det selvsagt fint å kunne gi litt gass av og til.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være Monitor Audio Radius kan være et alternativ? Serien har både satelittutgaver og større høyttalere.

Min erfaring er ellers at satelitthøyttalere + sub ofte mangler noe i mellomtonen. Blir mer substans med noe større hovedhøyttalere.

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg har hatt Focal Dome som fronter i en periode nå. Jeg har ikke tilhørende sub, men MJ Acoustic. Jeg er fornøyd med disse og synes de har en flott diskant. men må jo si at en sub er påkrevd for å få litt morrofaktor. Jeg har ingen erfaring med de andre alternativene her, men sammenlignet med B&W 601 som var mine tidligere fronter så synes jeg de klarer seg bra. Noe bedre i toppen og tynnere nedover (nødvendigvis pga. størrelsen). Synes kanskje B&W'ene hadde en bedre spredning på lyden, men det er mulig litt av denne opplevelsen skyldes at Focal'ene har blitt plassert både høyere på veggen og nærmere sideveggen.

Visuelt sett mener jeg de er det beste valget. Utpakking og førsteinntrykk av høytaleren i hånden synes jeg oser av kvalitet!

Vanskelig valg da utvalget i denne kategorien begynner å bli stort. Tror ikke du vil bli missfornøyd med å velge Focal!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Otern
    Kan være Monitor Audio Radius kan være et alternativ? Serien har både satelittutgaver og større høyttalere.

Min erfaring er ellers at satelitthøyttalere + sub ofte mangler noe i mellomtonen. Blir mer substans med noe større hovedhøyttalere.
    Jeg har 3 stk Monitor Audio Radius 225, og 2 stk Radius 45HD, samt en Radius 370HD subwoofer.

Estetisk synes jeg høyttalerene er pene, og med hvite vegger tar de lite visuell og faktisk plass. Høyttalerene ble kjøpt inn etter prinsippet "tilgivelse", men kona syntes, til tross for det, at høyttalerene var fine.

Anlegget står i en loftstue på ca 30 kvm, og lyden fyller uten problemer rommet.
    Ved noen filmer har jeg opplevd at sub'en har slitt litt, så den skal byttes ut til noe større. Resten av anlegget har taklet all filmlyd med klar og fin lyd.

Høyttalerene går litt over budsjettet ditt, men jeg er sikker på at HiFihuset kan lage en fin pakkepris til deg!

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte først å kjøpe meg XTZ 99.26 White: XTZ 99.26 White XTZ High End | Surround.no - Høyttaler-spesialisten

men disse ble for "klumpete" for dama.

Løsningen ble et par Dali Fazon LCR:
    DALI FAZON LCR Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Bruker de foreløpig i et 2.1 oppsett med XTZ 99 W10.16 White, Nad c350 og Cambridge Azur 751BD. Fungerer over all forventning :-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •