Er slave element et problem i trange oppsett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er slave element et problem i trange oppsett?

Sitter diskuterer med en på forumet her, vurderer selv noen Def tech supercube ref subber i mitt oppsett. Men så ble det nevnt at dens 2 slave elementer på hver sin side kanskje kan bli problematiskt i et trangt oppsett?

I mitt tilfelle vil da ene slaveelementet slå rett inn i AV racket mitt og den andre slå inn i fronthøyttaleren, det hele vil bli stående tett sammen. Vil dette bli et problem å skape boomy og ujevn bass?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slaven er jo istedet for en port, ser ikke problemet.
    En sub skal gjerne stå der responsen er jevnest og best, har du ikke mulighet for å gjøre noe med plaseringen betyr det lite hvilken sub du velger.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp, en passiv konstruksjon skal ikke gi mer problemer enn det er med en porta.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, all dyp sub bass er jo forsåvidt ikke retningsbestemt. Men idag så har jeg jo portene ut mot sweet, så det vil jo være som å ha portene da rett inn i både racket og frontene, snakker om 1cm inntil :P Vil ikke ha noen problemer grunnet dette? Er vel ikke noe bra ha fronthøyttalerene med porter klint inntil bakvegg heller, blir vel litt av det samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke slavene ha bedre av mer spillerom ? Luften av disse får mottrykk og kommer i retur.
    Hvis man så mener at dette blir som bassrefleks, blir ikke det litt som å sette en høyttaler med portene bak klin inntil bakvegg ?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er redd man, som Sven1978 er inne på, forandrer tuningen til slavene ved så tett plassering.

Ved bassrefleks mener jeg man regner port-dim x2 er minste avstand porten kan sette fra en flate og fremdeles beholde tiltenkte verdier. Veldig usikker på hvordan dette blir med slaver.

Snur man litt på det, og kikker på f.eks. Lyngdorf sin løsning så anbefaler de subplassering med elementet pekende inn mot veggen. Dette mener de gir en bedre respons.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg prøvde jo flytte subbene mine med element inn mot bakvegg engang, men var mer klarning der enn det vil være inntil rack og frontht. Den plasseringen gjorde ikke noe annet en at bassen rullet av litt tidligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Slaven er jo istedet for en port, ser ikke problemet.
    .
    Hmm.. ikke tenkt over det..
    Så et raskt spørsmål.. Dersom det er to stk. identiske subber, men den ene ikke har slave men port. Så vil det spille tilnærmet likt? trykk, nivå, osv...?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Så et raskt spørsmål.. Dersom det er to stk. identiske subber, men den ene ikke har slave men port. Så vil det spille tilnærmet likt? trykk, nivå, osv...?
    Jeg har lite peiling, så ta ikke mitt svar så tungt, men...
    Har jeg forstått det riktig så slipper man portstøy ved slaveprinsippet. Slavebassen gjør det også dyrere enn å bruke en port.
    Generelt sett så har jeg sett at slavekasser er mindre enn portete kasser, men dette kan være en tilfeldighet. Mulig at kassene kan lages mindre slik og dette fører til at man trenger mer effekt siden mange av disse har temmelig store forsterkere.
    Sikert noen som kan svare bedre på dette ?
    Av slike kasser tenker jeg ala' Earthquake, Klipsch, Sunfire og Definitive Technology.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    I prinsippet skal det være det. Dette er hva Seas skriver:
    Sitat Opprinnelig postet av SEAS
    SL26R is a passive radiator intended for use as an alternative to the port in a bass reflex cabinet, together with an active woofer of similar size or smaller.
    Fordelen er mindre portstøy, men bakdelen er høyere pris. (Det er sikkert noen flere forskjeller også, om man graver litt videre)

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lærer endel om forskjeller ved å lese om DIY SUB.

Passive radiator (slave):
    The Subwoofer DIY Page - Passive Radiator Systems

Pordted (bassport):
    The Subwoofer DIY Page - Ported Systems

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Ok, all dyp sub bass er jo forsåvidt ikke retningsbestemt. Men idag så har jeg jo portene ut mot sweet, så det vil jo være som å ha portene da rett inn i både racket og frontene, snakker om 1cm inntil :P Vil ikke ha noen problemer grunnet dette? Er vel ikke noe bra ha fronthøyttalerene med porter klint inntil bakvegg heller, blir vel litt av det samme.
    Eh, nei, men rettningsbestemthet er ikke det jeg mener her. Det jeg mener er f.eks. at når man skal plasere en sub er man underlagt rommets dimensjoner og "nodes", det betyr at man noen steder i rommet ikke vil høre dyb bass mens andre steder kan der nesten være for mye. Går man i rommets lengderettning mans man spiller en 40 hz tone vil man høre denne variasjon.
    Derfor plaserer de som vil ha perfekt resultat subben i lytteposisjon og krapper da rundt på gulvet etter det stedet hvor responsen er tydeligtst, det betyr da at om subben står der får man maksimum gain fra subben i lytteposisjonen.
    Jeg har ikke prøvd det da jeg ikke er så perfeksjonistisk (og gjerne vil bevare husfreden) så min står i et hjørne. Det er også en modell med en slavebass, denne peker da ut mot rommet.
    De der kjøper fronter med porter bak og da plaserer de klint inntil veggen kan jo ikke være interesserte i god lyd, men dette ser vi jo veldig ofte, men en sub har det som regel best i et hjørne, setter man den ut på gulvet mister man jo masse gain.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå snakker egentlig ikke jeg om stående bølger her, er klar over at plassering av sub i rommet gir forskjellig output med tanke på stående bølger/room nodes, men om man holder en duk foran en diskant feks så blir lyden fra den tilsløret. Nå har en diskant hel andre egenskaper en dyp bass, men vil det komme ulyder, eller skape problemer som gjør at bassen får lenger etterklangstid, blåselyder eller lignende med en slik plassering tett inntil frontht og av rack?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, der kommer ingen blåselyder fra et slaveelement, men det gjør der fra en port.
    Alternativet for deg til en sub med slaver er en lukket kasse men du har ingenting å frykte med en slavesub.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Nei, der kommer ingen blåselyder fra et slaveelement, men det gjør der fra en port.
    Alternativet for deg til en sub med slaver er en lukket kasse men du har ingenting å frykte med en slavesub.
    Høres strålende ut.

Når jeg tenker meg om finns det jo egentlig subber som har element i underkant. Selv slave elementer som peker nedover, hadde vel vært lite hensiktsmessig om det skapte problemer :P

Tusen takk for svar

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen sak er vel at man gjerne vil tune suben lavt, og da blir rørene lange dersom man skal unngå blåselyder. Når man kan erstatte lange og plasskrevende rør inni kassa med et slaveelement eller to, kan man også krympe kassa en hel del, og voila: lavere fraktkostnader.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •